[학위논문]외식업 배달서비스 품질에 관한 연구 : 한국과 중국 비교를 중심으로 A study on the quality of Food service delivery service : Focused on comparison between Korea and China원문보기
세계적으로 인터넷 기술이 발전되고 정보와 따라 소비자의 요구가 다양하여지고 높아질 것으로 예상된다. 외식업 배달은 서비스의 지속적인 발전으로 더욱 많은 소비자의 관심과 선택을 받을 것이다. 외식업 배달은 전통적 외식업의 또 따른 서비스 형태로 발전하고 있어 외식업의 새로운 돌파구가 되고 있다. 하지만 외식업 배달 서비스는 기존 외식업과 달리 음식과 서비스를 뿐만 아니라 배송 서비스가 포함되고 있어 소비자가 외식업에 대한 만족도에 상당한 큰 비중을 차지하고 있다. 본 연구에서는 한국과 중국의 외식업 배달서비스 현황을 살펴보고 외식업 배달 서비스품질이 서비스 만족도 및 재구매의도와의 관계를 분석 비교하며 시사점을 도출함으로써 양국의 외식업 성장을 위한 기초자료로 제공하고자 기대한다. 그리고 기존 관련 선행연구를 검색하고 관련 이론을 검토하였다. 이를 통하여 배달 서비스품질의 각 요인을 파악하여 구성하고 서비스 만족도 및 재구매의도와의 관계를 알아보기 위하여 연구모형 및 연구가설을 설정하였다. 외식업 배달을 이용한 경험이 있는 한국과 중국 소비자를 대상으로 느끼는 외식업 배달 서비스 품질과 배달서비스 만족도를 조사하여 설문지 수집하였다. 문헌연구를 통하여 제시된 연구모형과 가성을 검증하기 위하여 수집한 설문 자료를 실증분석에 사용하였다. ...
세계적으로 인터넷 기술이 발전되고 정보와 따라 소비자의 요구가 다양하여지고 높아질 것으로 예상된다. 외식업 배달은 서비스의 지속적인 발전으로 더욱 많은 소비자의 관심과 선택을 받을 것이다. 외식업 배달은 전통적 외식업의 또 따른 서비스 형태로 발전하고 있어 외식업의 새로운 돌파구가 되고 있다. 하지만 외식업 배달 서비스는 기존 외식업과 달리 음식과 서비스를 뿐만 아니라 배송 서비스가 포함되고 있어 소비자가 외식업에 대한 만족도에 상당한 큰 비중을 차지하고 있다. 본 연구에서는 한국과 중국의 외식업 배달서비스 현황을 살펴보고 외식업 배달 서비스품질이 서비스 만족도 및 재구매의도와의 관계를 분석 비교하며 시사점을 도출함으로써 양국의 외식업 성장을 위한 기초자료로 제공하고자 기대한다. 그리고 기존 관련 선행연구를 검색하고 관련 이론을 검토하였다. 이를 통하여 배달 서비스품질의 각 요인을 파악하여 구성하고 서비스 만족도 및 재구매의도와의 관계를 알아보기 위하여 연구모형 및 연구가설을 설정하였다. 외식업 배달을 이용한 경험이 있는 한국과 중국 소비자를 대상으로 느끼는 외식업 배달 서비스 품질과 배달서비스 만족도를 조사하여 설문지 수집하였다. 문헌연구를 통하여 제시된 연구모형과 가성을 검증하기 위하여 수집한 설문 자료를 실증분석에 사용하였다. SPSS 22.0을 활용하여 빈도분석, 신뢰성 분석, 탐색적 타당성 분석 및 회귀분석 등 통계기법을 이용하여 본 연구의 결론을 도출하였다. 분석 결과, 한국과 중국의 외식 배달서비스 품질요인이 고객만족도에 미치는 영향에 대한 영향력 차이 비교에서는 배달신뢰성 및 배달신속성, 배달플랫폼 부분에서 한국이 중국에 비하여 높게 나타났다. 반면, 그 이외 배달비용 및 배달시스템 측면에서는 중국이 한국에 비하여 높게 나타난 것으로 확인할 수 있다.
주제어: 외식업 배달, 서비스 품질, 중국, 한국
세계적으로 인터넷 기술이 발전되고 정보와 따라 소비자의 요구가 다양하여지고 높아질 것으로 예상된다. 외식업 배달은 서비스의 지속적인 발전으로 더욱 많은 소비자의 관심과 선택을 받을 것이다. 외식업 배달은 전통적 외식업의 또 따른 서비스 형태로 발전하고 있어 외식업의 새로운 돌파구가 되고 있다. 하지만 외식업 배달 서비스는 기존 외식업과 달리 음식과 서비스를 뿐만 아니라 배송 서비스가 포함되고 있어 소비자가 외식업에 대한 만족도에 상당한 큰 비중을 차지하고 있다. 본 연구에서는 한국과 중국의 외식업 배달서비스 현황을 살펴보고 외식업 배달 서비스품질이 서비스 만족도 및 재구매의도와의 관계를 분석 비교하며 시사점을 도출함으로써 양국의 외식업 성장을 위한 기초자료로 제공하고자 기대한다. 그리고 기존 관련 선행연구를 검색하고 관련 이론을 검토하였다. 이를 통하여 배달 서비스품질의 각 요인을 파악하여 구성하고 서비스 만족도 및 재구매의도와의 관계를 알아보기 위하여 연구모형 및 연구가설을 설정하였다. 외식업 배달을 이용한 경험이 있는 한국과 중국 소비자를 대상으로 느끼는 외식업 배달 서비스 품질과 배달서비스 만족도를 조사하여 설문지 수집하였다. 문헌연구를 통하여 제시된 연구모형과 가성을 검증하기 위하여 수집한 설문 자료를 실증분석에 사용하였다. SPSS 22.0을 활용하여 빈도분석, 신뢰성 분석, 탐색적 타당성 분석 및 회귀분석 등 통계기법을 이용하여 본 연구의 결론을 도출하였다. 분석 결과, 한국과 중국의 외식 배달서비스 품질요인이 고객만족도에 미치는 영향에 대한 영향력 차이 비교에서는 배달신뢰성 및 배달신속성, 배달플랫폼 부분에서 한국이 중국에 비하여 높게 나타났다. 반면, 그 이외 배달비용 및 배달시스템 측면에서는 중국이 한국에 비하여 높게 나타난 것으로 확인할 수 있다.
It is expected that the Internet technology will be developed globally and the information and consumers' demands will be diversified and increased. Food service delivery will attract more consumer interest and choice due to the continued development of services. The food service delivery is becomin...
It is expected that the Internet technology will be developed globally and the information and consumers' demands will be diversified and increased. Food service delivery will attract more consumer interest and choice due to the continued development of services. The food service delivery is becoming a new breakthrough in the restaurant business as it is developing into a service form of the traditional restaurant business. However, unlike the conventional food service, the service delivery service includes the food service as well as the delivery service, and the consumer has a considerable amount of satisfaction with the food service industry. In this study, it is expected that the quality of food service delivery service in Korea and China will be analyzed, and the relationship between service satisfaction and repurchase intention will be analyzed and compared. And the previous related studies were searched and related theories were reviewed. The results of this study are as follows. First, the relationship between service satisfaction and repurchase intention was examined. The questionnaire was collected by surveying the quality of service delivery service and the satisfaction of delivery service. We used the survey data collected for the purpose of empirical analysis to verify the proposed research model and the caution. The results of this study were derived using statistical techniques such as frequency analysis, reliability analysis, exploratory feasibility analysis, and regression analysis using SPSS 22.0. The results of this study show that Korea and China have higher levels of delivery reliability, delivery speed, and delivery platform compared to China. On the other hand, in terms of delivery cost and delivery system, China is higher than Korea.
Key words: Food service delivery, service quality, China, Korea
It is expected that the Internet technology will be developed globally and the information and consumers' demands will be diversified and increased. Food service delivery will attract more consumer interest and choice due to the continued development of services. The food service delivery is becoming a new breakthrough in the restaurant business as it is developing into a service form of the traditional restaurant business. However, unlike the conventional food service, the service delivery service includes the food service as well as the delivery service, and the consumer has a considerable amount of satisfaction with the food service industry. In this study, it is expected that the quality of food service delivery service in Korea and China will be analyzed, and the relationship between service satisfaction and repurchase intention will be analyzed and compared. And the previous related studies were searched and related theories were reviewed. The results of this study are as follows. First, the relationship between service satisfaction and repurchase intention was examined. The questionnaire was collected by surveying the quality of service delivery service and the satisfaction of delivery service. We used the survey data collected for the purpose of empirical analysis to verify the proposed research model and the caution. The results of this study were derived using statistical techniques such as frequency analysis, reliability analysis, exploratory feasibility analysis, and regression analysis using SPSS 22.0. The results of this study show that Korea and China have higher levels of delivery reliability, delivery speed, and delivery platform compared to China. On the other hand, in terms of delivery cost and delivery system, China is higher than Korea.
Key words: Food service delivery, service quality, China, Korea
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