최근 몇년 알리페이, 위챗페이의 발전 속도가 빠르고, 온라인 결제는 대량의 소액 현금결제를 대신했다. 중국 온라인 결제 사용자는 급속도로 증가한다. 2015년 중국 모바일 결제 시장중 알리페이의 점유율은 68.4%로 선두를 차지하였고, 위챗페이의 점유율이 20.6%로 두번째를 차지하였다. 하지만 2017년 2분기 알리페이의 시장 점유율은 55.4%로 추락하였고, 위챗페이는 32.1%로 증가했다. 2017년 말 위챗페이 오프라인 점유율은 이미 알...
최근 몇년 알리페이, 위챗페이의 발전 속도가 빠르고, 온라인 결제는 대량의 소액 현금결제를 대신했다. 중국 온라인 결제 사용자는 급속도로 증가한다. 2015년 중국 모바일 결제 시장중 알리페이의 점유율은 68.4%로 선두를 차지하였고, 위챗페이의 점유율이 20.6%로 두번째를 차지하였다. 하지만 2017년 2분기 알리페이의 시장 점유율은 55.4%로 추락하였고, 위챗페이는 32.1%로 증가했다. 2017년 말 위챗페이 오프라인 점유율은 이미 알리페이 점유율을 초과 했다. 공교롭게도 2017년 1분기에 위챗 미니앱이 정식으로 출시하였다. 위챗 미니앱의 출시와 위챗페이 시장점유율의 변화에 대한 필연적인 연관성 여부, 미니앱이 위챗의 온라인 , 오프라인 소비에 얼마나 큰 영향력을 끼쳤는지 여부, 그리고 미니앱이 중국 모바일 결제 산업에 얼마나 영향을 끼쳤는지 여부는 본 논문에서 중점적으로 다룰 계획이다. 본 논문의 주제는 미니앱이 출시한 후 사용자 행동 및 시장 변화와 스마트소매 미니앱, 전자상거래 미니앱, 요식 미니앱과의 상관관계를 분석하여 미니앱이 온라인 , 오프라인 소비에 끼치는 영향을 얻어내는 것이다. 더 나아가 위챗 미니 앱이 중국 모바일 결제 산업에 미치는 영향을 얻어 내다.
주제어: 알리페이, 위챗페이, 중국 모바일 결제, 시장 점유율, 위챗 미니앱
최근 몇년 알리페이, 위챗페이의 발전 속도가 빠르고, 온라인 결제는 대량의 소액 현금결제를 대신했다. 중국 온라인 결제 사용자는 급속도로 증가한다. 2015년 중국 모바일 결제 시장중 알리페이의 점유율은 68.4%로 선두를 차지하였고, 위챗페이의 점유율이 20.6%로 두번째를 차지하였다. 하지만 2017년 2분기 알리페이의 시장 점유율은 55.4%로 추락하였고, 위챗페이는 32.1%로 증가했다. 2017년 말 위챗페이 오프라인 점유율은 이미 알리페이 점유율을 초과 했다. 공교롭게도 2017년 1분기에 위챗 미니앱이 정식으로 출시하였다. 위챗 미니앱의 출시와 위챗페이 시장점유율의 변화에 대한 필연적인 연관성 여부, 미니앱이 위챗의 온라인 , 오프라인 소비에 얼마나 큰 영향력을 끼쳤는지 여부, 그리고 미니앱이 중국 모바일 결제 산업에 얼마나 영향을 끼쳤는지 여부는 본 논문에서 중점적으로 다룰 계획이다. 본 논문의 주제는 미니앱이 출시한 후 사용자 행동 및 시장 변화와 스마트소매 미니앱, 전자상거래 미니앱, 요식 미니앱과의 상관관계를 분석하여 미니앱이 온라인 , 오프라인 소비에 끼치는 영향을 얻어내는 것이다. 더 나아가 위챗 미니 앱이 중국 모바일 결제 산업에 미치는 영향을 얻어 내다.
In recent years, Alipay and WeChat Pay have developed rapidly, and China Mobile Payment has replaced a large amount of petty cash payment. The number of Mobile Payment users in China is growing rapidly. In 2015, Alipay accounted for 68.4% in China Mobile Payment market share and rated number one whi...
In recent years, Alipay and WeChat Pay have developed rapidly, and China Mobile Payment has replaced a large amount of petty cash payment. The number of Mobile Payment users in China is growing rapidly. In 2015, Alipay accounted for 68.4% in China Mobile Payment market share and rated number one while WeChat rated number two, accounting for 20.6%. However, in the second quarter of 2017, Alipay's market share fell to 55.4%, and the second WeChat Pay increased to 32.1%. At the end of 2017, WeChat Pay's offline payment market share has exceeded Alipay. Coincidentally, the first quarter of 2017, WeChat Mini Program was officially released. Is there any necessary correlation between the emergence of WeChat Mini Program and changes in market share of Alipay and WeChat Pay? How big is the driving force of the Mini Program on the WeChat on line and offline consumption? And what is the impact of the Mini Program on China Mobile Payment industry? These will be the key research issues in this paper. Through the study of the user behaviors and market performances after the emergence of the Mini Program, this paper analyzes the impact of the Mini Program on the online and offline consumption by combining the industry data of smart retail Mini Program, e-commerce Mini Program and catering Mini Program. Through the data analysis of the payment methods, this paper studies the influence of the Mini Program on WeChat Pay and Alipay, and then obtains its influence on China Mobile Payment industry.
Key words: Alipay, WeChat Pay, China Mobile Payment, market share, WeChat Mini Program
In recent years, Alipay and WeChat Pay have developed rapidly, and China Mobile Payment has replaced a large amount of petty cash payment. The number of Mobile Payment users in China is growing rapidly. In 2015, Alipay accounted for 68.4% in China Mobile Payment market share and rated number one while WeChat rated number two, accounting for 20.6%. However, in the second quarter of 2017, Alipay's market share fell to 55.4%, and the second WeChat Pay increased to 32.1%. At the end of 2017, WeChat Pay's offline payment market share has exceeded Alipay. Coincidentally, the first quarter of 2017, WeChat Mini Program was officially released. Is there any necessary correlation between the emergence of WeChat Mini Program and changes in market share of Alipay and WeChat Pay? How big is the driving force of the Mini Program on the WeChat on line and offline consumption? And what is the impact of the Mini Program on China Mobile Payment industry? These will be the key research issues in this paper. Through the study of the user behaviors and market performances after the emergence of the Mini Program, this paper analyzes the impact of the Mini Program on the online and offline consumption by combining the industry data of smart retail Mini Program, e-commerce Mini Program and catering Mini Program. Through the data analysis of the payment methods, this paper studies the influence of the Mini Program on WeChat Pay and Alipay, and then obtains its influence on China Mobile Payment industry.
Key words: Alipay, WeChat Pay, China Mobile Payment, market share, WeChat Mini Program
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