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중국 인공지능 스피커 사용자 경험에 관한 연구 - 티몰 지니와 샤오미 스마트 스피커를 중심으로 -
A Study on the User Experience of Smart Speaker in China - Focused on Tmall Genie and Mi AI Speaker - 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.16 no.10, 2018년, pp.409 - 414  

소신정 (홍익대학교 국제디자인전문대학원 디지털미디어디자인 전공) ,  김승인 (홍익대학교 국제디자인전문대학원)

초록
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최근 중국의 스마트 스피커 사용량이 지속해서 증가하고 있다. 본 연구는 중국 스마트 스피커 사용자의 사용자 경험을 조사하는 것에 목적이 있다. 따라서 본 연구는 스마트 스피커의 이론적 배경에 관한 문헌 연구와 세계적으로 인기있는 스마트 스피커 브랜드에 대한 사례 연구를 하였다. 이에 따라 중국에서 가장 많이 팔린 스마트 스피커 제품인 티몰지니와 샤오미 스마트 스피커 사용자 8명을 심층 인터뷰하였다. 인터뷰는 피터 모빌의 허니콤 모델의 7가지 원칙에 바탕으로 문제를 설정했다. 그 결과, 스마트 스피커의 유용성과 사용성에서 사용자들의 불편함을 알 수 있었다. 또한, 신뢰성에서는 사용자들이 스마트 스피커를 이용하면서 큰 불만을 느끼는 것을 확인할 수 있었다. 따라서 향후 스마트 스피커 사용자들에게 기능성과 사용성을 보완하기 위해 사용자 경험 측면을 고려해야 할 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In China, the usage of smart speaker is continuously increasing. In this study, it is aimed to research on the user experience of the Chinese smart speaker. Therefore, we did literature research followed with theoretical background of smart speaker, and did case study of worldwide popular smart spea...

주제어

표/그림 (5)

AI 본문요약
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문제 정의

  • The purpose of this study is to compare and analyze the user experience of Tmall Genie and Mi AI speaker, two of the most popular smart speakers in China. In this regard, we conducted in-depth interview with 4 users for each brand and reached the following conclusions.
  • The purpose of this study is to evaluate the usability of Tmall Genie and Mi AI speaker. In-depth interviews was conducted with 8 users who are from 20 years old to 30 years old.
  • Whether the smart speakers that meet the needs of foreign users really adapt to the Chinese market. The purpose of this study is to explore the user experience and satisfaction of Chinese Smart speaker. Through comparison and analysis, we can find out the inconveniences of using process and propose the direction of product improvement.
  • This study involved the investigation of Chinese and overseas’ smart speaker brands, as well as the detailed comparison and analysis of the Chinese brand Tmall Genie and Mi AI speaker.
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참고문헌 (16)

  1. R. H. Wang. (2004). The Progress of Standardization for Chinese speech Interactive Technology. Information Technology& Standardization 

  2. Carolina Milanesi. (2016). Voice Assistant Anyone? Yes please, but not in public!. Creative Strategies(online). http://creativesstrategies.com/voice-assistant-anyone-yes-please-but-not-in-public/ 

  3. (2017). Research Report of Amazon Echo in 2017. Woshipm(online). http://www.woshipm.com/evaluating/781540.html 

  4. (2018). Seven Predictions of Smart Speaker in 2018: Will it Become a Hot Item or Maintain the Status. Zhidx(online). http://zhidx.com/p/104936.html 

  5. Wikipedia. Smart Speaker. https://en.wikipedia.org/wiki/Smart_speaker 

  6. Y. O. (2018). Process of Voice Interaction. 36kr(online). http://36kr.com/p/5114712.html 

  7. C. F. (2018). The current position of Smart Speaker in China in 2017. Analyse(online). https://www.analysys.cn/analysis/trade/detail/1000830/ 

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  9. Kriti Mishra. (2018). What is Amazon Echo?. Nimbuzz(online). http://www.nimbuzz.com/et/articles/technology/what-is-amazon-echo-817 

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  11. (2017). Music is another way to go. Apple HomePod is not going to compete with Amazon Echo. Baijiahao(online). http://baijiahao.baidu.com/s?id1569457828496388&wfrspider&forpc 

  12. Q. H. Zhao. (2017). Apple released the smart speaker, HomePod, without comparing it to the Amazon Echo. Leiphone(online). https://www.leiphone.com/news/201706/0kTzBmaVKTr5pS1o.html 

  13. How to evaluate HomePod? Zhihu(online). https://www.zhihu.com/question/60727115 

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  15. (2017). Lei jun announced that xiaomi has become the world's largest intelligent hardware IoT platform. Huanqiu(online). http://tech.huanqiu.com/it/2017-11/11407780.html 

  16. Q. W. Fei. (2017). Mi AI Speaker is a 17-year-old Girl with Red Hair. DoNews(online). https://news.znds.com/article/news/26128.html 

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