현재 사람들의 생활수준이 높아지면서 자동차에 대한 소비 요구도 나날이 커지고 있다. 그러나 일반 자동차는 높은 자원 소모량과 심한 환경오염 등 문제로 사람들의 걱정을 일으켰으니 신에너지 자동차 산업은 이제 많은 나라에서 중요한 전략적 의미를 가진 산업이 되었다. 중국은 일반 자동차 제조 영역에서 선진국보다 많이 낙후되어 있는 편이긴 하지만 신에너지 자동차의 발전에게 여전히 큰 기대를 걸고 있으며 이는 또한 중국의 중요한 신흥 산업 중의 하나가 되었다. 신에너지 자동차 산업이 잘 발전해서 기존의 실력이 강한 기업들을 초월하여 시장에서 선도자 자리를 잡으려면 기술, 생산, 시장 등 측면에서 전면적인 혁신을 진행할 수밖에 없다. 신에너지 자동차의 발전 이념은 중국 정부에게 큰 지지 및 추진을 받은 뒤, 새로운 기업들이 우후죽순처럼 등장해 전국에서 투자 열풍을 일으켰다. BYD는 전 세계 제2의 ...
현재 사람들의 생활수준이 높아지면서 자동차에 대한 소비 요구도 나날이 커지고 있다. 그러나 일반 자동차는 높은 자원 소모량과 심한 환경오염 등 문제로 사람들의 걱정을 일으켰으니 신에너지 자동차 산업은 이제 많은 나라에서 중요한 전략적 의미를 가진 산업이 되었다. 중국은 일반 자동차 제조 영역에서 선진국보다 많이 낙후되어 있는 편이긴 하지만 신에너지 자동차의 발전에게 여전히 큰 기대를 걸고 있으며 이는 또한 중국의 중요한 신흥 산업 중의 하나가 되었다. 신에너지 자동차 산업이 잘 발전해서 기존의 실력이 강한 기업들을 초월하여 시장에서 선도자 자리를 잡으려면 기술, 생산, 시장 등 측면에서 전면적인 혁신을 진행할 수밖에 없다. 신에너지 자동차의 발전 이념은 중국 정부에게 큰 지지 및 추진을 받은 뒤, 새로운 기업들이 우후죽순처럼 등장해 전국에서 투자 열풍을 일으켰다. BYD는 전 세계 제2의 충전지 생산 회사이었다. 그는 전지 생산 쪽의 우위에 의지해 자동차 제조업에 들어가 중국 신에너지 자동차 산업의 선도자 자리까지 올라왔다. 그러므로 BYD 신에너지 자동차의 경쟁 전략을 연구하는 게 중국 신에너지 자동차 산업의 발전에게 아주 큰 의미가 있다고 보았다. 본 논문에서 BYD 회사를 예로 삼아 그의 신에너지 자동차의 경영 전략에 대해 자세한 분석을 진행하는 동시에 BYD의 발전 모델을 테슬라의 경쟁 전략과 비교하여 BYD의 경쟁우위를 기반으로 된 적절한 경쟁 전략을 제시하였다. 이로 BYD 신에너지 자동차의 경쟁력을 올리고자 하였다. 본 논문에서 먼저 문헌연구법으로 신에너지 자동차 산업에 대해 중국 및 해외의 연구 현황을 파악해 연구의 결과 및 부족한 점에 대한 총괄을 통해 본 논문 연구의 시작점을 확정하였다. 또한 porter전략 이론을 바탕으로 사례분석법으로 BYD 자동차의 발전 전략에 대해 분석과 평가를 진행하였다. 마지막으로 선진국의 발전 경험을 중국 전기 자동차의 발전 현황 및 문제와 결합하여 전기 자동차 산업의 발전에게 제안을 제시하였다.
주제어: 신에너지 자동차, 상업 모델, BYD, 테슬라
현재 사람들의 생활수준이 높아지면서 자동차에 대한 소비 요구도 나날이 커지고 있다. 그러나 일반 자동차는 높은 자원 소모량과 심한 환경오염 등 문제로 사람들의 걱정을 일으켰으니 신에너지 자동차 산업은 이제 많은 나라에서 중요한 전략적 의미를 가진 산업이 되었다. 중국은 일반 자동차 제조 영역에서 선진국보다 많이 낙후되어 있는 편이긴 하지만 신에너지 자동차의 발전에게 여전히 큰 기대를 걸고 있으며 이는 또한 중국의 중요한 신흥 산업 중의 하나가 되었다. 신에너지 자동차 산업이 잘 발전해서 기존의 실력이 강한 기업들을 초월하여 시장에서 선도자 자리를 잡으려면 기술, 생산, 시장 등 측면에서 전면적인 혁신을 진행할 수밖에 없다. 신에너지 자동차의 발전 이념은 중국 정부에게 큰 지지 및 추진을 받은 뒤, 새로운 기업들이 우후죽순처럼 등장해 전국에서 투자 열풍을 일으켰다. BYD는 전 세계 제2의 충전지 생산 회사이었다. 그는 전지 생산 쪽의 우위에 의지해 자동차 제조업에 들어가 중국 신에너지 자동차 산업의 선도자 자리까지 올라왔다. 그러므로 BYD 신에너지 자동차의 경쟁 전략을 연구하는 게 중국 신에너지 자동차 산업의 발전에게 아주 큰 의미가 있다고 보았다. 본 논문에서 BYD 회사를 예로 삼아 그의 신에너지 자동차의 경영 전략에 대해 자세한 분석을 진행하는 동시에 BYD의 발전 모델을 테슬라의 경쟁 전략과 비교하여 BYD의 경쟁우위를 기반으로 된 적절한 경쟁 전략을 제시하였다. 이로 BYD 신에너지 자동차의 경쟁력을 올리고자 하였다. 본 논문에서 먼저 문헌연구법으로 신에너지 자동차 산업에 대해 중국 및 해외의 연구 현황을 파악해 연구의 결과 및 부족한 점에 대한 총괄을 통해 본 논문 연구의 시작점을 확정하였다. 또한 porter전략 이론을 바탕으로 사례분석법으로 BYD 자동차의 발전 전략에 대해 분석과 평가를 진행하였다. 마지막으로 선진국의 발전 경험을 중국 전기 자동차의 발전 현황 및 문제와 결합하여 전기 자동차 산업의 발전에게 제안을 제시하였다.
In the case of the improvement of the standard of living around the world, the consumer demand for cars is becoming more and more vigorous. A lot of consumption of resources by traditional cars, and the high pollution of the traditional car to the environment are also cause great concern for human b...
In the case of the improvement of the standard of living around the world, the consumer demand for cars is becoming more and more vigorous. A lot of consumption of resources by traditional cars, and the high pollution of the traditional car to the environment are also cause great concern for human beings. The development of new energy vehicles has become a strategic industry for many countries. In traditional automobile manufacturing, China is obviously lagging behind the developed countries. But China has great hopes for the development of new energy vehicles, which has become the emerging industries in China's key development. How to develop new energy vehicle industry and achieve "bend overtaking" need all-round innovation in technology, production and market. After the concept of development was strongly supported and promoted by the Chinese government, just like mushrooms after rain,the development of new energy vehicle industry has formed a burst of investment wave in the whole country. BYD, formerly the second largest rechargeable battery manufacturer in the world has entered automobile manufacturing industry with its advantages in battery production, and became the leader of China's new energy vehicle. Studying the competitive strategy of BYD new energy vehicles is of great importance to the future of China's new energy vehicle industry. Taking BYD as an example, the paper analyzes the management strategy of BYD new energy vehicles and compares its development mode with the competitor Tesla’s strategy and proposes to build a competitive strategy based on BYD’s competitive advantages, so as to improve the competitiveness of BYD new energy vehicles. In this paper, literature research method is firstly used to learn the domestic and foreign research status of new energy vehicles and summarize the research results and shortcomings as well as determine the point of departure of this paper. Secondly, the development strategy of BYD automobile in China is analyzed and evaluated based on the porter strategy theory; finally, learning from the development experience in developed countries and combining with the current situation and problems in China, some suggestions on the development of the electric vehicle industry are also put forward.
Key words: new energy vehicle; business mode; BYD; Tesla
In the case of the improvement of the standard of living around the world, the consumer demand for cars is becoming more and more vigorous. A lot of consumption of resources by traditional cars, and the high pollution of the traditional car to the environment are also cause great concern for human beings. The development of new energy vehicles has become a strategic industry for many countries. In traditional automobile manufacturing, China is obviously lagging behind the developed countries. But China has great hopes for the development of new energy vehicles, which has become the emerging industries in China's key development. How to develop new energy vehicle industry and achieve "bend overtaking" need all-round innovation in technology, production and market. After the concept of development was strongly supported and promoted by the Chinese government, just like mushrooms after rain,the development of new energy vehicle industry has formed a burst of investment wave in the whole country. BYD, formerly the second largest rechargeable battery manufacturer in the world has entered automobile manufacturing industry with its advantages in battery production, and became the leader of China's new energy vehicle. Studying the competitive strategy of BYD new energy vehicles is of great importance to the future of China's new energy vehicle industry. Taking BYD as an example, the paper analyzes the management strategy of BYD new energy vehicles and compares its development mode with the competitor Tesla’s strategy and proposes to build a competitive strategy based on BYD’s competitive advantages, so as to improve the competitiveness of BYD new energy vehicles. In this paper, literature research method is firstly used to learn the domestic and foreign research status of new energy vehicles and summarize the research results and shortcomings as well as determine the point of departure of this paper. Secondly, the development strategy of BYD automobile in China is analyzed and evaluated based on the porter strategy theory; finally, learning from the development experience in developed countries and combining with the current situation and problems in China, some suggestions on the development of the electric vehicle industry are also put forward.
Key words: new energy vehicle; business mode; BYD; Tesla
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.