친환경화장품의 지각된 특성이 구매의도에 미치는 영향 연구 : 지각된 효율적 가치와 지각된 사회윤리적 가치의 매개 변인을 중심으로 The effects of eco-friendly cosmetics perception components on the buying intention : focus on the mediators of perceived utilitarian value and perceived hedonic value원문보기
최근 환경에 대한 관심이 급증하고 있는 가운데 화장품 업계에서도 이와 관련된 친환경 화장품을 출시하고 있다. 하지만 친환경 화장품을 정의하는 학자와 소비자 그리고 기업 간의 차이가 있어 해당 제품의 생산, 광고, 판매 등에 있어 어려움을 겪고 있다. 본 연구에서는 소비자가 지각하고 있는 친환경 화장품의 특성이 무엇인지 찾아보고, 소비자의 관점에서 친환경 화장품을 구성하는 특성들이 어떻게 소비자의 구매의도에 영향을 미치는지에 대하여 알아보고자 한다. 이를 위하여 기존 연구를 검토하여 소비자들이 지각하는 친환경 화장품의 특성이 지각된 유기농 원료, 환경 친화적 공정, 무해성, 기업의 친환경 이미지로 구성되어 있음을 밝혀내었으며, 이러한 특성들이 지각된 효율적 가치와, 지각된 사회윤리적 가치를 매개로 친환경 구매의도에 영향을 미친다는 연구 모형을 제시하였다. 연구의 결과 지각된 유기농 원료, 무해성, 기업의 친환경 이미지는 지각된 효율적 가치를 매개로 친환경 화장품 구매의도에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 환경친화적 공정과 기업의 친환경 이미지가 지각된 사회윤리적 가치를 매개로 친환경 화장품 구매의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 친환경 화장품 구매의도에 지각된 효율적 가치가 지각된 사회윤리적 가치보다 더 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 이론적 의의로는 기존에 혼용되었던 유기농 화장품과 친환경 화장품에 대해서 검토하고 친환경 화장품이 보다 적합한 단어임을 제안했다는 점이 있으며, 소비자의 입장에서 지각된 친환경 화장품의 특성들을 정리하였고, 친환경 화장품의 특성 변수와 구매의도 간의 ...
최근 환경에 대한 관심이 급증하고 있는 가운데 화장품 업계에서도 이와 관련된 친환경 화장품을 출시하고 있다. 하지만 친환경 화장품을 정의하는 학자와 소비자 그리고 기업 간의 차이가 있어 해당 제품의 생산, 광고, 판매 등에 있어 어려움을 겪고 있다. 본 연구에서는 소비자가 지각하고 있는 친환경 화장품의 특성이 무엇인지 찾아보고, 소비자의 관점에서 친환경 화장품을 구성하는 특성들이 어떻게 소비자의 구매의도에 영향을 미치는지에 대하여 알아보고자 한다. 이를 위하여 기존 연구를 검토하여 소비자들이 지각하는 친환경 화장품의 특성이 지각된 유기농 원료, 환경 친화적 공정, 무해성, 기업의 친환경 이미지로 구성되어 있음을 밝혀내었으며, 이러한 특성들이 지각된 효율적 가치와, 지각된 사회윤리적 가치를 매개로 친환경 구매의도에 영향을 미친다는 연구 모형을 제시하였다. 연구의 결과 지각된 유기농 원료, 무해성, 기업의 친환경 이미지는 지각된 효율적 가치를 매개로 친환경 화장품 구매의도에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 환경친화적 공정과 기업의 친환경 이미지가 지각된 사회윤리적 가치를 매개로 친환경 화장품 구매의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 친환경 화장품 구매의도에 지각된 효율적 가치가 지각된 사회윤리적 가치보다 더 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 이론적 의의로는 기존에 혼용되었던 유기농 화장품과 친환경 화장품에 대해서 검토하고 친환경 화장품이 보다 적합한 단어임을 제안했다는 점이 있으며, 소비자의 입장에서 지각된 친환경 화장품의 특성들을 정리하였고, 친환경 화장품의 특성 변수와 구매의도 간의 매개변인으로 효율적인 가치 뿐 아니라 사회윤리적 가치도 역할을 담당한다는 것을 밝혀내었다는 것에 있다. 전략적인 측면에서의 의의로는 친환경 화장품에 대한 소비자 중심적 인식을 탐구하여 소비자들이 어떻게 친환경 화장품을 이해하는지를 밝혀내었으며, 또한 밝혀낸 친환경 화장품 특성 요인들 중 어떤 요인들이 친환경 화장품의 구매의도에 영향을 미치는 지를 밝혀내였다. 또한 구매의도에 직접적인 영향을 미치는 가치에 있어서 친환경 화장품 시장의 경우 사회적 가치보다는 개인의 기능적인 혜택에 더 큰 관심을 보이고 있다는 것을 밝혀내었다. 이러한 결론을 중심으로친환경 화장품 판매 기업들이 보다 효율적으로 마케팅을 할 수있는 방법을 제시하였다.
주제어: 친환경화장품, 마케팅, 지각된특성, 지각된가치, 구매의도
최근 환경에 대한 관심이 급증하고 있는 가운데 화장품 업계에서도 이와 관련된 친환경 화장품을 출시하고 있다. 하지만 친환경 화장품을 정의하는 학자와 소비자 그리고 기업 간의 차이가 있어 해당 제품의 생산, 광고, 판매 등에 있어 어려움을 겪고 있다. 본 연구에서는 소비자가 지각하고 있는 친환경 화장품의 특성이 무엇인지 찾아보고, 소비자의 관점에서 친환경 화장품을 구성하는 특성들이 어떻게 소비자의 구매의도에 영향을 미치는지에 대하여 알아보고자 한다. 이를 위하여 기존 연구를 검토하여 소비자들이 지각하는 친환경 화장품의 특성이 지각된 유기농 원료, 환경 친화적 공정, 무해성, 기업의 친환경 이미지로 구성되어 있음을 밝혀내었으며, 이러한 특성들이 지각된 효율적 가치와, 지각된 사회윤리적 가치를 매개로 친환경 구매의도에 영향을 미친다는 연구 모형을 제시하였다. 연구의 결과 지각된 유기농 원료, 무해성, 기업의 친환경 이미지는 지각된 효율적 가치를 매개로 친환경 화장품 구매의도에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 환경친화적 공정과 기업의 친환경 이미지가 지각된 사회윤리적 가치를 매개로 친환경 화장품 구매의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 친환경 화장품 구매의도에 지각된 효율적 가치가 지각된 사회윤리적 가치보다 더 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 이론적 의의로는 기존에 혼용되었던 유기농 화장품과 친환경 화장품에 대해서 검토하고 친환경 화장품이 보다 적합한 단어임을 제안했다는 점이 있으며, 소비자의 입장에서 지각된 친환경 화장품의 특성들을 정리하였고, 친환경 화장품의 특성 변수와 구매의도 간의 매개변인으로 효율적인 가치 뿐 아니라 사회윤리적 가치도 역할을 담당한다는 것을 밝혀내었다는 것에 있다. 전략적인 측면에서의 의의로는 친환경 화장품에 대한 소비자 중심적 인식을 탐구하여 소비자들이 어떻게 친환경 화장품을 이해하는지를 밝혀내었으며, 또한 밝혀낸 친환경 화장품 특성 요인들 중 어떤 요인들이 친환경 화장품의 구매의도에 영향을 미치는 지를 밝혀내였다. 또한 구매의도에 직접적인 영향을 미치는 가치에 있어서 친환경 화장품 시장의 경우 사회적 가치보다는 개인의 기능적인 혜택에 더 큰 관심을 보이고 있다는 것을 밝혀내었다. 이러한 결론을 중심으로친환경 화장품 판매 기업들이 보다 효율적으로 마케팅을 할 수있는 방법을 제시하였다.
With heightened public interest in environmental issues, the cosmetics industry is also introducing various eco-friendly cosmetic products in response. However, how eco-friendly cosmetic products are defined by academicians, consumers, and corporations vary, which presents difficulties with the prod...
With heightened public interest in environmental issues, the cosmetics industry is also introducing various eco-friendly cosmetic products in response. However, how eco-friendly cosmetic products are defined by academicians, consumers, and corporations vary, which presents difficulties with the production, advertisement, and sales of such products. The objective of this study is to explore the consumer-perceived characteristics of eco-friendly cosmetic products and to investigate how eco-friendly cosmetics perception components affect purchase intention from the consumer’s perspective. Based on a review of existing studies, it is determined that the consumer-perceived characteristics of eco-friendly cosmetic products comprise perceived organic ingredients, eco-friendly processes, non-toxicity, and eco-friendly corporate image. Based on such findings, this study present a research model where these characteristics affect eco-friendly purchase intention, mediated by perceived efficiency and socioethical values. The study results showed that perceived organic ingredients, non-toxicity, and eco-friendly corporate image affect eco-friendly purchase intentions, mediated by perceived efficiency value. Meanwhile, eco-friendly processes and eco-friendly corporate image affect eco-friendly purchase intentions, mediated by perceived socioethical value. Moreover, the results also show that perceived efficiency value have a bigger effect on intention to purchase eco-friendly cosmetic products than perceived socioethical value. The theoretical significance of the present study can be found in the fact that it reviews the terms “organic cosmetic products” and “eco-friendly cosmetic products” that were being used interchangeably and suggested that “eco-friendly cosmetic products” is the more appropriate term, as well as the fact that it summarize consumer-perceived characteristics of eco-friendly cosmetic products and identify that not only efficiency value, but socioethical value also plays a role as a mediator between eco-friendly cosmetic product characteristics and purchase intention. With respect to strategic significance, this study explore consumer-centric perception of eco-friendly cosmetic products and identify how consumers perceive these eco-friendly cosmetic products, while also demonstrating which of the eco-friendly cosmetic product characteristics identified affect purchase intention. This study presented methods which companies that sell eco-friendly cosmetic products can use for more efficient marketing of their products based on these conclusions.
With heightened public interest in environmental issues, the cosmetics industry is also introducing various eco-friendly cosmetic products in response. However, how eco-friendly cosmetic products are defined by academicians, consumers, and corporations vary, which presents difficulties with the production, advertisement, and sales of such products. The objective of this study is to explore the consumer-perceived characteristics of eco-friendly cosmetic products and to investigate how eco-friendly cosmetics perception components affect purchase intention from the consumer’s perspective. Based on a review of existing studies, it is determined that the consumer-perceived characteristics of eco-friendly cosmetic products comprise perceived organic ingredients, eco-friendly processes, non-toxicity, and eco-friendly corporate image. Based on such findings, this study present a research model where these characteristics affect eco-friendly purchase intention, mediated by perceived efficiency and socioethical values. The study results showed that perceived organic ingredients, non-toxicity, and eco-friendly corporate image affect eco-friendly purchase intentions, mediated by perceived efficiency value. Meanwhile, eco-friendly processes and eco-friendly corporate image affect eco-friendly purchase intentions, mediated by perceived socioethical value. Moreover, the results also show that perceived efficiency value have a bigger effect on intention to purchase eco-friendly cosmetic products than perceived socioethical value. The theoretical significance of the present study can be found in the fact that it reviews the terms “organic cosmetic products” and “eco-friendly cosmetic products” that were being used interchangeably and suggested that “eco-friendly cosmetic products” is the more appropriate term, as well as the fact that it summarize consumer-perceived characteristics of eco-friendly cosmetic products and identify that not only efficiency value, but socioethical value also plays a role as a mediator between eco-friendly cosmetic product characteristics and purchase intention. With respect to strategic significance, this study explore consumer-centric perception of eco-friendly cosmetic products and identify how consumers perceive these eco-friendly cosmetic products, while also demonstrating which of the eco-friendly cosmetic product characteristics identified affect purchase intention. This study presented methods which companies that sell eco-friendly cosmetic products can use for more efficient marketing of their products based on these conclusions.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.