유명여배우 이미지가 신부 추구이미지에
미치는 영향 연구
본 연구는 유명여배우의 패션스타일과 영화 속 캐릭터 이미지를 통해 유명여배우의 대표적인 이미지를 도출하여 신부의 추구이미지에 어떤 영향을 미쳤는지를 연구하였다. 또한 관념적 이미지 언어인 신부이미지 유형을 시각적 이미지용어로 명명하여 웨딩패션에 관계된 업종에 종사하는 사람들과 예비신부들, 또한 뷰티와 관련된 공부를 하는 사람들이 이미지 표현에 혼돈이 없이 원활한 소통이 이루어질 수 있는 유용한 자료를 제시하는 데 목적이 있다.
연구대상은 1...
유명여배우 이미지가 신부 추구이미지에
미치는 영향 연구
본 연구는 유명여배우의 패션스타일과 영화 속 캐릭터 이미지를 통해 유명여배우의 대표적인 이미지를 도출하여 신부의 추구이미지에 어떤 영향을 미쳤는지를 연구하였다. 또한 관념적 이미지 언어인 신부이미지 유형을 시각적 이미지용어로 명명하여 웨딩패션에 관계된 업종에 종사하는 사람들과 예비신부들, 또한 뷰티와 관련된 공부를 하는 사람들이 이미지 표현에 혼돈이 없이 원활한 소통이 이루어질 수 있는 유용한 자료를 제시하는 데 목적이 있다.
연구대상은 1930년대에서 1960년대의 할리우드 영화스타로서 여성이미지와 패션스타일이 세계적으로 대중들에게 많은 영향력을 미쳤으며 오늘날에도 패션스타일과 삶의 방식, 그리고 대표작품의 유명도 등 배우의 이미지가 현대의 젊은 연령대까지도 인지도가 있는 여배우로 정하였다. 영화<로마의휴일(1953)>의 오드리햅번, 영화<바람과 함께 사라지다(1939)>의 비비안리, 영화<이창(1954)>의 영화배우이며 모나코의 왕비인 그레이스캘리, 영화<로미오와 줄리엣(1968)>의 올리비아핫세를 연구대상으로 선정하였다.
연구방법은 국내외 사진자료, 영상물, 문헌자료를 이용하여 4명의 유명여배우의 드레스, 메이크업, 헤어스타일, 헤어장식품 등의 패션스타일과 영상물을 통한 영화 속 캐릭터의 이미지를 탐구하였으며 유명여배우의 영화 캐릭터 이미지와 패션이미지를 종합하여 유명여배우의 대표이미지를 도출 하였다. 또한 신부 추구이미지 표현방식을 대표할 수 있는 신부이미지 표본자료는 한국의 유명여배우들의 결혼식 사진을 활용하였으며 신부 추구이미지 표현방식을 도출하는 도구로 사용하였다.
할리우드 유명 여배우이미지가 신부 추구이미지, 즉 로맨틱 신부이미지, 엘레강스 신부이미지, 클래식 신부이미지, 내추럴 신부이미지에 미치는 영향에 대한 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 오드리햅번의 여배우 이미지는 영화의 캐릭터이미지와 패션이미지에서 귀여운 청순미와 우아한 소녀 같은 이미지로서 대표적 이미지는 로맨틱한 이미지를 표현하였으며 로맨틱한 신부 추구이미지에 영향을 미쳤다.
둘째, 비비안리의 여배우 이미지는 영화의 캐릭터이미지와 패션이미지에서 표현된 당당하고 우아하며 품위 있고 성숙한 여성의 이미지로서 대표적 이미지는 엘레강스 이미지를 표현하였으며, 비비안리 스타일의 엘레강스 신부 추구이미지에 영향을 미쳤다.
셋째, 그레이스캘리의 여배우 이미지는 영화의 캐릭터이미지와 모나코 왕비로서 표현된 귀족적인 이미지로 기품 있고 전통적이며 고급스러운 여성이미지로서 대표적 이미지로 클래식이미지를 표현하였으며, 그레이스캘리 스타일의 클래식한 신부 추구이미지에 영향을 미쳤다.
넷째, 올리비아핫세의 여배우 이미지는 영화에서 표현된 캐릭터이미지와 패션이미지에서 인위적이지 않고 자연스러운 아름다움과 순수하고 깨끗한 소녀적인 아름다움을 표현하였으며 대표적 이미지는 내추럴한 이미지이고 내추럴 신부 추구이미지에 영향을 미쳤다.
다섯째, 연구결과를 통해 도출된 4명의 여배우, 즉 오드리햅번, 비비안리, 그레이스캘리, 올립비아 핫세의 여배우 이미지는 신부 추구이미지에 영향을 미친 걸 알 수 있으며 여배우 대표이미지를 다음과 같이 시각적 신부이미지로 인용하여 명명하였다. 로맨틱 신부이미지는 ‘오드리햅번 스타일의 로맨틱 신부이미지’, 엘레강스 신부이미지는 ‘비비안리스타일의 엘레강스 신부이미지’, 클래식신부이미지는 ‘그레이스캘리 스타일의 클래식신부이미지’, 내추럴한 신부이미지는 ‘올리비아핫세 스타일의 로맨틱 신부이미지’로 명명하고 신부이미지와 병행하여 써도 무리가 없음을 알 수 있다.
유명여배우 이미지가 신부 추구이미지에
미치는 영향 연구
본 연구는 유명여배우의 패션스타일과 영화 속 캐릭터 이미지를 통해 유명여배우의 대표적인 이미지를 도출하여 신부의 추구이미지에 어떤 영향을 미쳤는지를 연구하였다. 또한 관념적 이미지 언어인 신부이미지 유형을 시각적 이미지용어로 명명하여 웨딩패션에 관계된 업종에 종사하는 사람들과 예비신부들, 또한 뷰티와 관련된 공부를 하는 사람들이 이미지 표현에 혼돈이 없이 원활한 소통이 이루어질 수 있는 유용한 자료를 제시하는 데 목적이 있다.
연구대상은 1930년대에서 1960년대의 할리우드 영화스타로서 여성이미지와 패션스타일이 세계적으로 대중들에게 많은 영향력을 미쳤으며 오늘날에도 패션스타일과 삶의 방식, 그리고 대표작품의 유명도 등 배우의 이미지가 현대의 젊은 연령대까지도 인지도가 있는 여배우로 정하였다. 영화<로마의휴일(1953)>의 오드리햅번, 영화<바람과 함께 사라지다(1939)>의 비비안리, 영화<이창(1954)>의 영화배우이며 모나코의 왕비인 그레이스캘리, 영화<로미오와 줄리엣(1968)>의 올리비아핫세를 연구대상으로 선정하였다.
연구방법은 국내외 사진자료, 영상물, 문헌자료를 이용하여 4명의 유명여배우의 드레스, 메이크업, 헤어스타일, 헤어장식품 등의 패션스타일과 영상물을 통한 영화 속 캐릭터의 이미지를 탐구하였으며 유명여배우의 영화 캐릭터 이미지와 패션이미지를 종합하여 유명여배우의 대표이미지를 도출 하였다. 또한 신부 추구이미지 표현방식을 대표할 수 있는 신부이미지 표본자료는 한국의 유명여배우들의 결혼식 사진을 활용하였으며 신부 추구이미지 표현방식을 도출하는 도구로 사용하였다.
할리우드 유명 여배우이미지가 신부 추구이미지, 즉 로맨틱 신부이미지, 엘레강스 신부이미지, 클래식 신부이미지, 내추럴 신부이미지에 미치는 영향에 대한 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 오드리햅번의 여배우 이미지는 영화의 캐릭터이미지와 패션이미지에서 귀여운 청순미와 우아한 소녀 같은 이미지로서 대표적 이미지는 로맨틱한 이미지를 표현하였으며 로맨틱한 신부 추구이미지에 영향을 미쳤다.
둘째, 비비안리의 여배우 이미지는 영화의 캐릭터이미지와 패션이미지에서 표현된 당당하고 우아하며 품위 있고 성숙한 여성의 이미지로서 대표적 이미지는 엘레강스 이미지를 표현하였으며, 비비안리 스타일의 엘레강스 신부 추구이미지에 영향을 미쳤다.
셋째, 그레이스캘리의 여배우 이미지는 영화의 캐릭터이미지와 모나코 왕비로서 표현된 귀족적인 이미지로 기품 있고 전통적이며 고급스러운 여성이미지로서 대표적 이미지로 클래식이미지를 표현하였으며, 그레이스캘리 스타일의 클래식한 신부 추구이미지에 영향을 미쳤다.
넷째, 올리비아핫세의 여배우 이미지는 영화에서 표현된 캐릭터이미지와 패션이미지에서 인위적이지 않고 자연스러운 아름다움과 순수하고 깨끗한 소녀적인 아름다움을 표현하였으며 대표적 이미지는 내추럴한 이미지이고 내추럴 신부 추구이미지에 영향을 미쳤다.
다섯째, 연구결과를 통해 도출된 4명의 여배우, 즉 오드리햅번, 비비안리, 그레이스캘리, 올립비아 핫세의 여배우 이미지는 신부 추구이미지에 영향을 미친 걸 알 수 있으며 여배우 대표이미지를 다음과 같이 시각적 신부이미지로 인용하여 명명하였다. 로맨틱 신부이미지는 ‘오드리햅번 스타일의 로맨틱 신부이미지’, 엘레강스 신부이미지는 ‘비비안리스타일의 엘레강스 신부이미지’, 클래식신부이미지는 ‘그레이스캘리 스타일의 클래식신부이미지’, 내추럴한 신부이미지는 ‘올리비아핫세 스타일의 로맨틱 신부이미지’로 명명하고 신부이미지와 병행하여 써도 무리가 없음을 알 수 있다.
This study attempted to elicit the representative images expressed in the fashion style and character images of the famous actresses and to explore what bridal preference image they had influenced. And it named the types of bridal images, the ideological image language, in terms of the visual image ...
This study attempted to elicit the representative images expressed in the fashion style and character images of the famous actresses and to explore what bridal preference image they had influenced. And it named the types of bridal images, the ideological image language, in terms of the visual image of the bridal image by quoting the images of the famous actresses. Accordingly, it aimed to present the useful material for those engaged in the businesses related to wedding fashion, would-be brides and those engaged in beauty-related studies to have smooth communication without confusion about the image.
And it adopted, as its object, the Hollywood actresses whose fashion styles have still had many influences over ordinary people across the world and whose awareness has remained among the contemporary younger generations in terms of fashion style and way of life. For its purpose, it selected Audrey Hepburn in the movie , Vivien Leigh in the movie , Grace Kelly in the movie and Olivia Hussey in the movie .
In the research method, it attempted to explore their character images in the movies through their films as well as fashion styles such as their dress, makeup, hair styles, costume and so on by using photo materials, films and bibliographic data at home and abroad and to elicit their representative images by taking together their movie character images and fashion images.
It employed the photos of the wedding ceremonies for Korean famous actresses as the sample data of the bridal images capable of representing the expressive method of a bridal preference image and utilized them as the tool for eliciting it.
This study attempted to investigate the effect of the images of the famous Hollywood actresses on brides' preference images such as such as the romantic bridal image, the elegant bridal image, the classical bridal image and the natural bridal image. The study results were summarized as follows:
First, Audrey Hepburn's image represented the romantic image including the beauty of cute innocence and purity and the elegant girlish image in the character and fashion images of her movies and had an influence on brides' preference for the romantic image.
Second, Vivien Leigh's image represented the image of elegance including the beauty of majestic, elegant, dignified and mature woman expressed in the character and fashion images of her movies and had an influence on brides' preference for the elegant image.
Third, Grace Kelly's image represented the classic image including graceful, luxurious and traditional beauty in the character image of her movies and in the noble image expressed in the Princess of Monaco and had an influence on brides' preference for the classic image in Grace Kelly's style.
Fourth, Olivia Hussey's image represented the natural image including the beauty of unartificiality and naturalness and the pure and clean girlish beauty in the character and fashion images expressed in her movies and had an influence on brides' preference for the natural image in Olivia Hussey's style.
Fifth, it could be found that the image of four Hollywood actresses such as Audrey Hepburn, Vivien Leigh, Grace Kelly and Olivia Hussey had influences on brides' preference image. And it is thought that it is reasonable to make use of the romantic bridal image in Audrey Hepburn's style as the romantic bridal image, the elegant bridal image in Vivien Leigh's style as the elegant bridal image, the classical bridal image in Grace Kelly's style as the classical image and the natural bridal image in Olivia Hussey's style as the classical bridal image in parallel.
This study attempted to elicit the representative images expressed in the fashion style and character images of the famous actresses and to explore what bridal preference image they had influenced. And it named the types of bridal images, the ideological image language, in terms of the visual image of the bridal image by quoting the images of the famous actresses. Accordingly, it aimed to present the useful material for those engaged in the businesses related to wedding fashion, would-be brides and those engaged in beauty-related studies to have smooth communication without confusion about the image.
And it adopted, as its object, the Hollywood actresses whose fashion styles have still had many influences over ordinary people across the world and whose awareness has remained among the contemporary younger generations in terms of fashion style and way of life. For its purpose, it selected Audrey Hepburn in the movie , Vivien Leigh in the movie , Grace Kelly in the movie and Olivia Hussey in the movie .
In the research method, it attempted to explore their character images in the movies through their films as well as fashion styles such as their dress, makeup, hair styles, costume and so on by using photo materials, films and bibliographic data at home and abroad and to elicit their representative images by taking together their movie character images and fashion images.
It employed the photos of the wedding ceremonies for Korean famous actresses as the sample data of the bridal images capable of representing the expressive method of a bridal preference image and utilized them as the tool for eliciting it.
This study attempted to investigate the effect of the images of the famous Hollywood actresses on brides' preference images such as such as the romantic bridal image, the elegant bridal image, the classical bridal image and the natural bridal image. The study results were summarized as follows:
First, Audrey Hepburn's image represented the romantic image including the beauty of cute innocence and purity and the elegant girlish image in the character and fashion images of her movies and had an influence on brides' preference for the romantic image.
Second, Vivien Leigh's image represented the image of elegance including the beauty of majestic, elegant, dignified and mature woman expressed in the character and fashion images of her movies and had an influence on brides' preference for the elegant image.
Third, Grace Kelly's image represented the classic image including graceful, luxurious and traditional beauty in the character image of her movies and in the noble image expressed in the Princess of Monaco and had an influence on brides' preference for the classic image in Grace Kelly's style.
Fourth, Olivia Hussey's image represented the natural image including the beauty of unartificiality and naturalness and the pure and clean girlish beauty in the character and fashion images expressed in her movies and had an influence on brides' preference for the natural image in Olivia Hussey's style.
Fifth, it could be found that the image of four Hollywood actresses such as Audrey Hepburn, Vivien Leigh, Grace Kelly and Olivia Hussey had influences on brides' preference image. And it is thought that it is reasonable to make use of the romantic bridal image in Audrey Hepburn's style as the romantic bridal image, the elegant bridal image in Vivien Leigh's style as the elegant bridal image, the classical bridal image in Grace Kelly's style as the classical image and the natural bridal image in Olivia Hussey's style as the classical bridal image in parallel.
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