ADDIE모형 기반 멀티미디어 활용 안전교육이 유아의 안전교육 지식과 안전교육 태도에 미치는 효과 The effects of ADDIE model-based safety education using multimedia on early childhood's knowledge and attitude toward safety education원문보기
본 연구의 목적은 ADDIE 모형의 각 단계 즉, 분석(analysis), 설계(design), 개발(development), 실행(implementation), 평가(evaluation)를 기초해서 멀티미디어를 활용한 안전교육 프로그램이 유아의 안전교육 지식과 안전교육 태도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는 것이다. 이를 위해서, 본 연구에서는 필요성 및 목적에 의해 다음과 같이 연구문제를 선정하였다. 첫째, ADDIE모형 기반 멀티미디어를 활용한 수업과 교사의 직접교수법 활용수업은 안전교육 지식에 있어서 차이를 나타내는가? 둘째, ADDIE모형 기반 멀티미디어를 활용한 수업과 교사의 직접교수법 활용수업은 안전교육 태도에 있어서 차이를 나타내는가? 본 연구문제의 검증을 위해 부산시 강서구에 소재한 A어린이집 만 5세 유아 52명을 대상으로 약 3주간에 거쳐 실험을 실시했다. 실험 A집단(멀티미디어 활용)에는 26명, 실험 B집단(직접교수법 활용)에는 26명이 배치되었다. 실험 A집단(멀티미디어 활용)에는 안전교육관련 동영상을 3주간 총 6번을 시청하게 하였고, 실험 B집단(직접교수법)에 안전교육관련 PPT자료로 설명해주는 방법으로 실시하였다. 실험이 끝난 후 실시한 사후검사는 안전교육 지식과 안전교육 태도 검사지를 사용했다. 수집된 자료의 통계분석을 위해 사전 안전교육 지식, 사전 안전태도 검사를 공변인으로 해서 사후 안전교육 지식과 안전교육 태도를 ...
본 연구의 목적은 ADDIE 모형의 각 단계 즉, 분석(analysis), 설계(design), 개발(development), 실행(implementation), 평가(evaluation)를 기초해서 멀티미디어를 활용한 안전교육 프로그램이 유아의 안전교육 지식과 안전교육 태도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는 것이다. 이를 위해서, 본 연구에서는 필요성 및 목적에 의해 다음과 같이 연구문제를 선정하였다. 첫째, ADDIE모형 기반 멀티미디어를 활용한 수업과 교사의 직접교수법 활용수업은 안전교육 지식에 있어서 차이를 나타내는가? 둘째, ADDIE모형 기반 멀티미디어를 활용한 수업과 교사의 직접교수법 활용수업은 안전교육 태도에 있어서 차이를 나타내는가? 본 연구문제의 검증을 위해 부산시 강서구에 소재한 A어린이집 만 5세 유아 52명을 대상으로 약 3주간에 거쳐 실험을 실시했다. 실험 A집단(멀티미디어 활용)에는 26명, 실험 B집단(직접교수법 활용)에는 26명이 배치되었다. 실험 A집단(멀티미디어 활용)에는 안전교육관련 동영상을 3주간 총 6번을 시청하게 하였고, 실험 B집단(직접교수법)에 안전교육관련 PPT자료로 설명해주는 방법으로 실시하였다. 실험이 끝난 후 실시한 사후검사는 안전교육 지식과 안전교육 태도 검사지를 사용했다. 수집된 자료의 통계분석을 위해 사전 안전교육 지식, 사전 안전태도 검사를 공변인으로 해서 사후 안전교육 지식과 안전교육 태도를 공분산분석(ANCOVA)했다. 본 연구의 결과를 요약 후, 결론을 제시하면 아래와 같다. 첫째, 멀티미디어를 활용한 수업 집단이 직접 교수법을 활용한 수업 집단보다 높은 안전교육 지식 점수를 보였으며, 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 멀티미디어를 활용한 수업 집단과 직접 교수법을 활용한 수업이 안전교육 태도에서는 집단별로 유의미한 차이를 보이지 않았다. 본 연구의 주요결과를 바탕으로, 멀티미디어를 활용한 안전교육에서 안전 교육 지식이 유아의 안전사고 예방 및 안전에 필요한 문제와 지식 및 사고를 기를 수 있으며, 위험에 대처하는 방법과 상해로부터 지켜줄 있는 해결력과 태도를 기를 수 있음을 알 수 있었다.
본 연구의 목적은 ADDIE 모형의 각 단계 즉, 분석(analysis), 설계(design), 개발(development), 실행(implementation), 평가(evaluation)를 기초해서 멀티미디어를 활용한 안전교육 프로그램이 유아의 안전교육 지식과 안전교육 태도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는 것이다. 이를 위해서, 본 연구에서는 필요성 및 목적에 의해 다음과 같이 연구문제를 선정하였다. 첫째, ADDIE모형 기반 멀티미디어를 활용한 수업과 교사의 직접교수법 활용수업은 안전교육 지식에 있어서 차이를 나타내는가? 둘째, ADDIE모형 기반 멀티미디어를 활용한 수업과 교사의 직접교수법 활용수업은 안전교육 태도에 있어서 차이를 나타내는가? 본 연구문제의 검증을 위해 부산시 강서구에 소재한 A어린이집 만 5세 유아 52명을 대상으로 약 3주간에 거쳐 실험을 실시했다. 실험 A집단(멀티미디어 활용)에는 26명, 실험 B집단(직접교수법 활용)에는 26명이 배치되었다. 실험 A집단(멀티미디어 활용)에는 안전교육관련 동영상을 3주간 총 6번을 시청하게 하였고, 실험 B집단(직접교수법)에 안전교육관련 PPT자료로 설명해주는 방법으로 실시하였다. 실험이 끝난 후 실시한 사후검사는 안전교육 지식과 안전교육 태도 검사지를 사용했다. 수집된 자료의 통계분석을 위해 사전 안전교육 지식, 사전 안전태도 검사를 공변인으로 해서 사후 안전교육 지식과 안전교육 태도를 공분산분석(ANCOVA)했다. 본 연구의 결과를 요약 후, 결론을 제시하면 아래와 같다. 첫째, 멀티미디어를 활용한 수업 집단이 직접 교수법을 활용한 수업 집단보다 높은 안전교육 지식 점수를 보였으며, 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 멀티미디어를 활용한 수업 집단과 직접 교수법을 활용한 수업이 안전교육 태도에서는 집단별로 유의미한 차이를 보이지 않았다. 본 연구의 주요결과를 바탕으로, 멀티미디어를 활용한 안전교육에서 안전 교육 지식이 유아의 안전사고 예방 및 안전에 필요한 문제와 지식 및 사고를 기를 수 있으며, 위험에 대처하는 방법과 상해로부터 지켜줄 있는 해결력과 태도를 기를 수 있음을 알 수 있었다.
The purpose of this study is to inves tig ate the effect of multim edia educa tion on the sa fety educ ation know ledg eand safety education attitude of children based on the a nalysis, design, development, implementation and evaluation stages of ADDIE model. For this purpose, the follow ing researc...
The purpose of this study is to inves tig ate the effect of multim edia educa tion on the sa fety educ ation know ledg eand safety education attitude of children based on the a nalysis, design, development, implementation and evaluation stages of ADDIE model. For this purpose, the follow ing research question sw ere selected accord ing to the necessity and purpose of this study. First, do the lessons using the ADDIE model-based multimedia and th e teache rs' direct teaching methods show differences in the know ledge of safety education? Second, do the lessons using the ADDIE model- based multimedia and the teacher's direct teaching methods show differences in the attitude of safety education? In order to verify the above research problem, the experiment was conducted in 52 children aged 5years in a nursery school located in Gangseo- gu, Busan, for about 3 weeks. 26 students were as signed to the experiment A group(using multimedia)and 26 students were used to the experimental group B(using direct teaching method). experiment A group(using multimedia) the partcipants were asked to watch the videos are lated to the safety education for 6 weeks in total, and the experiment group B (us ing direc t tea chin g m eth od ) was explained by the PPT data related to the safety education. After the experiment, the post- test used safety education knowledge and safety education attitude test. For the statistical analysis of the collected data, the covriance analysis(AN CO V A ) of the post- safety education knowledge and the safety education attitude was conduction knowledge and the p re-safety attitude test as the covariance. The results of this study are summarized as follows. Frist, multimedia - based in struction group showed higher safety education knowledges core than in struction group using direct teaching method, and statistically significant difference was found. Second, there was no statistically significant difference between the group using multimedia and the class using direct theaching method. Based on the results of this study , it was found that the knowledge of safety education in the safety education using multimedia can raise the safety issue, know ledge and thinking necessary for the prevention and safety of in fants' safety can increase and protect them from dangerous injuries.
The purpose of this study is to inves tig ate the effect of multim edia educa tion on the sa fety educ ation know ledg eand safety education attitude of children based on the a nalysis, design, development, implementation and evaluation stages of ADDIE model. For this purpose, the follow ing research question sw ere selected accord ing to the necessity and purpose of this study. First, do the lessons using the ADDIE model-based multimedia and th e teache rs' direct teaching methods show differences in the know ledge of safety education? Second, do the lessons using the ADDIE model- based multimedia and the teacher's direct teaching methods show differences in the attitude of safety education? In order to verify the above research problem, the experiment was conducted in 52 children aged 5years in a nursery school located in Gangseo- gu, Busan, for about 3 weeks. 26 students were as signed to the experiment A group(using multimedia)and 26 students were used to the experimental group B(using direct teaching method). experiment A group(using multimedia) the partcipants were asked to watch the videos are lated to the safety education for 6 weeks in total, and the experiment group B (us ing direc t tea chin g m eth od ) was explained by the PPT data related to the safety education. After the experiment, the post- test used safety education knowledge and safety education attitude test. For the statistical analysis of the collected data, the covriance analysis(AN CO V A ) of the post- safety education knowledge and the safety education attitude was conduction knowledge and the p re-safety attitude test as the covariance. The results of this study are summarized as follows. Frist, multimedia - based in struction group showed higher safety education knowledges core than in struction group using direct teaching method, and statistically significant difference was found. Second, there was no statistically significant difference between the group using multimedia and the class using direct theaching method. Based on the results of this study , it was found that the knowledge of safety education in the safety education using multimedia can raise the safety issue, know ledge and thinking necessary for the prevention and safety of in fants' safety can increase and protect them from dangerous injuries.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.