본 연구는 만 3세 유아를 대상으로 동화를 활용한 안전교육활동이 유아의 안전지식과 안전문제해결능력에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고 유아의 안전지식과 안전문제해결능력을 증진시킬 수 있는 방법을 제시하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 동화를 활용한 안전교육활동이 만 3세 유아의 안전지식에 미치는 영향은 어떠한가?
연구문제 2. 동화를 활용한 안전교육활동이 만 3세 유아의 안전문제 해결능력에 미치는 영향은 어떠한가?
이러한 연구문제를 검증하기 위해 경기도 파주시에 위치한 K국공립 어린이집 만 3세 유아 28명(실험집단 14명, 비교집단 14명)을 대상으로 실험연구를 실시하였다. 연구 절차는 관련 문헌 및 선행연구 분석, 국가 수준의 교육과정에 맞는 안전 동화 선정, 동화를 활용한 안전교육활동 내용 구성, 검사도구의 선정, 예비 검사, 사전 검사, 실험 처치, 사후 검사, 자료 처리 및 분석의 순으로 진행되었다. 유아의 안전지식과 안전문제해결능력에 미치는 효과를 알아보고자 실험 처치 전후에 실험집단과 비교집단을 대상으로 채영란(2016)의 안전지식 검사도구와 박미경(2011)의 안전문제해결능력 검사 도구에 고정완(2016)의 안전문제해결능력 검사도구의 내용을 보완하여 본 연구자가 재수정한 안전문제해결능력 검사도구를 사용하였다. 본 연구의 실험 처치 기간은 2017년 6월 23일부터 2017년 8월 18일까지 진행하였다. 실험집단에서는 동화를 활용한 안전교육활동을 12차시 진행하였으며 매 차시마다 한 권의 동화로 2회 활동이 이루어졌다. 비교집단에서는 연간 계획안에 따른 기존의 안전교육활동을 실시하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 만 3세 유아를 대상으로 동화를 활용한 안전교육활동이 유아의 안전지식과 안전문제해결능력에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고 유아의 안전지식과 안전문제해결능력을 증진시킬 수 있는 방법을 제시하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 동화를 활용한 안전교육활동이 만 3세 유아의 안전지식에 미치는 영향은 어떠한가?
연구문제 2. 동화를 활용한 안전교육활동이 만 3세 유아의 안전문제 해결능력에 미치는 영향은 어떠한가?
이러한 연구문제를 검증하기 위해 경기도 파주시에 위치한 K국공립 어린이집 만 3세 유아 28명(실험집단 14명, 비교집단 14명)을 대상으로 실험연구를 실시하였다. 연구 절차는 관련 문헌 및 선행연구 분석, 국가 수준의 교육과정에 맞는 안전 동화 선정, 동화를 활용한 안전교육활동 내용 구성, 검사도구의 선정, 예비 검사, 사전 검사, 실험 처치, 사후 검사, 자료 처리 및 분석의 순으로 진행되었다. 유아의 안전지식과 안전문제해결능력에 미치는 효과를 알아보고자 실험 처치 전후에 실험집단과 비교집단을 대상으로 채영란(2016)의 안전지식 검사도구와 박미경(2011)의 안전문제해결능력 검사 도구에 고정완(2016)의 안전문제해결능력 검사도구의 내용을 보완하여 본 연구자가 재수정한 안전문제해결능력 검사도구를 사용하였다. 본 연구의 실험 처치 기간은 2017년 6월 23일부터 2017년 8월 18일까지 진행하였다. 실험집단에서는 동화를 활용한 안전교육활동을 12차시 진행하였으며 매 차시마다 한 권의 동화로 2회 활동이 이루어졌다. 비교집단에서는 연간 계획안에 따른 기존의 안전교육활동을 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 22.0 통계 프로그램을 이용하여 통계 처리하였으며 집단 간 사전 동질성 검사를 위해 독립표본 t 검증을 실시하였다. 사전 검사에서 집단 간 유의미한 차이가 있는 하위요인은 공변인으로 통제하여 공변량 분석(ANCOVA)을 실시하였다. 이러한 과정을 통해 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 동화를 활용한 안전교육활동은 만 3세 유아의 안전지식을 향상시키는데 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났다. 동화를 활용한 안전교육활동 실시한 실험집단의 안전지식 수준이 비교집단의 안전지식 수준보다 더욱 향상되었다. 하위요인별로 살펴보면 교통안전지식, 실종·유괴 안전지식, 약물오남용 안전지식, 재난대비 안전지식, 폭력·아동학대 안전지식은 유의미한 차이가 나타났으며, 생활안전지식에서는 본 연구의 활동이 긍정적인 영향을 미치지 못했다. 이러한 결과는 유아교육기관에서 흔히 다루는 생활안전 지식에는 영향을 미치지 못했으나, 동화를 활용한 안전교육활동이 그 외에 교통안전지식, 실종·유괴 안전지식, 약물오남용 안전지식, 재난대비 안전지식, 폭력·아동학대 안전교육 내용 범주에서는 안전지식 증진에 효과적임을 입증하는 결과이다. 둘째, 동화를 활용한 안전교육활동은 만 3세 유아의 안전문제해결능력을 향상시키는데 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났다. 동화를 활용한 안전교육활동 실시한 실험집단의 안전문제해결능력 수준이 비교집단의 안전문제해결능력 수준보다 더욱 향상되었다. 이러한 결과는 동화를 활용한 안전교육활동이 유아의 안전문제해결능력 증진에 효과적임을 입증하는 결과이다. 이와 같은 결과에 따르면 동화를 활용한 안전교육활동은 유아의 안전지식과 안전문제해결능력 증진에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다. 이는 동화를 활용한 안전교육활동이 유아교육 현장에서 유아의 안전지식과 안전문제해결능력 증진을 도모하기 위한 교수-학습 방법으로 가치가 있음을 시사한다.
본 연구는 만 3세 유아를 대상으로 동화를 활용한 안전교육활동이 유아의 안전지식과 안전문제해결능력에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고 유아의 안전지식과 안전문제해결능력을 증진시킬 수 있는 방법을 제시하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 동화를 활용한 안전교육활동이 만 3세 유아의 안전지식에 미치는 영향은 어떠한가?
연구문제 2. 동화를 활용한 안전교육활동이 만 3세 유아의 안전문제 해결능력에 미치는 영향은 어떠한가?
이러한 연구문제를 검증하기 위해 경기도 파주시에 위치한 K국공립 어린이집 만 3세 유아 28명(실험집단 14명, 비교집단 14명)을 대상으로 실험연구를 실시하였다. 연구 절차는 관련 문헌 및 선행연구 분석, 국가 수준의 교육과정에 맞는 안전 동화 선정, 동화를 활용한 안전교육활동 내용 구성, 검사도구의 선정, 예비 검사, 사전 검사, 실험 처치, 사후 검사, 자료 처리 및 분석의 순으로 진행되었다. 유아의 안전지식과 안전문제해결능력에 미치는 효과를 알아보고자 실험 처치 전후에 실험집단과 비교집단을 대상으로 채영란(2016)의 안전지식 검사도구와 박미경(2011)의 안전문제해결능력 검사 도구에 고정완(2016)의 안전문제해결능력 검사도구의 내용을 보완하여 본 연구자가 재수정한 안전문제해결능력 검사도구를 사용하였다. 본 연구의 실험 처치 기간은 2017년 6월 23일부터 2017년 8월 18일까지 진행하였다. 실험집단에서는 동화를 활용한 안전교육활동을 12차시 진행하였으며 매 차시마다 한 권의 동화로 2회 활동이 이루어졌다. 비교집단에서는 연간 계획안에 따른 기존의 안전교육활동을 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 22.0 통계 프로그램을 이용하여 통계 처리하였으며 집단 간 사전 동질성 검사를 위해 독립표본 t 검증을 실시하였다. 사전 검사에서 집단 간 유의미한 차이가 있는 하위요인은 공변인으로 통제하여 공변량 분석(ANCOVA)을 실시하였다. 이러한 과정을 통해 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 동화를 활용한 안전교육활동은 만 3세 유아의 안전지식을 향상시키는데 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났다. 동화를 활용한 안전교육활동 실시한 실험집단의 안전지식 수준이 비교집단의 안전지식 수준보다 더욱 향상되었다. 하위요인별로 살펴보면 교통안전지식, 실종·유괴 안전지식, 약물오남용 안전지식, 재난대비 안전지식, 폭력·아동학대 안전지식은 유의미한 차이가 나타났으며, 생활안전지식에서는 본 연구의 활동이 긍정적인 영향을 미치지 못했다. 이러한 결과는 유아교육기관에서 흔히 다루는 생활안전 지식에는 영향을 미치지 못했으나, 동화를 활용한 안전교육활동이 그 외에 교통안전지식, 실종·유괴 안전지식, 약물오남용 안전지식, 재난대비 안전지식, 폭력·아동학대 안전교육 내용 범주에서는 안전지식 증진에 효과적임을 입증하는 결과이다. 둘째, 동화를 활용한 안전교육활동은 만 3세 유아의 안전문제해결능력을 향상시키는데 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났다. 동화를 활용한 안전교육활동 실시한 실험집단의 안전문제해결능력 수준이 비교집단의 안전문제해결능력 수준보다 더욱 향상되었다. 이러한 결과는 동화를 활용한 안전교육활동이 유아의 안전문제해결능력 증진에 효과적임을 입증하는 결과이다. 이와 같은 결과에 따르면 동화를 활용한 안전교육활동은 유아의 안전지식과 안전문제해결능력 증진에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다. 이는 동화를 활용한 안전교육활동이 유아교육 현장에서 유아의 안전지식과 안전문제해결능력 증진을 도모하기 위한 교수-학습 방법으로 가치가 있음을 시사한다.
The purpose of this study is to investigate the effect of the safety education activities using the fairy tale on the safety knowledge and safety problem solving ability of 3 year infants and suggest ways to improve the safety knowledge and safety problem solving ability of 3 year old infants. The r...
The purpose of this study is to investigate the effect of the safety education activities using the fairy tale on the safety knowledge and safety problem solving ability of 3 year infants and suggest ways to improve the safety knowledge and safety problem solving ability of 3 year old infants. The research questions selected for the purpose of this study are as follows.
Research Question 1. What is the effect of safety education activities using fairy tales on the safety knowledge of 3 year infants?
Research Question 2. What is the effect of the safety education activities using fairy tale on the safety problem solving ability of 3 year infants? In order to verify these research questions, the researcher conducted an experimental study for 28 infants who were 3 year old (experiment group: 14 infants comparative group: 14 infants) in K national daycare center, which is one of daycare center located in Paju city, Gyeonggi-do. The research process includes analysis of related literature and previous research, selection of safety assimilation according to national level curriculum, composition of contents of safety education activity using fairy tale, selection of inspection tool, preliminary inspection, preliminary inspection, experimental treatment, and analysis.
To figure out the effect of the safety problem solving ability, the researcher used the test tool of safety problem solving ability that was revised of the test tool of safety knowledge of Young Ran Cha(2016 year), the test tool of safety problem solving ability of Mi Kyung Park(2011 years) and the test tool of safety problem solving ability of Jung Wan Ko (2016 year) to both experimental group and comparative group.
The experimental period of this study was from 23 Jun 2017 to 18 Aug 2017. In the experiment group, safety education activities using fairy tales were conducted in 12 times and each activity was done twice with one book fairy tale. Regarding comparative group, routine safety education activities were carried out according to the annual plan of national education level. The collected data were statistically processed using the by SPSS 22.0, which is one of the statistical program and independent sample t-tests were conducted for group-to-group homogeneity testing. The covariance analysis (ANCOVA) was conducted by controlling the sub-factors with significant difference between groups in the pre-test.
The results obtained through this process are as follows. First, the safety education activities using the fairy tales had a positive effect on improving the safety knowledge of 3-year infants. The safety knowledge level of the experimental group that carried out the safety education activity using the fairy tale was improved more than the safety knowledge level of the comparative group. In terms of sub-factors, there was a significant difference in traffic safety knowledge, missing and abducted safety knowledge, drug abuse safety knowledge, disaster safety knowledge, and violence and child abuse safety knowledge, but there was no positive effect in life safety knowledge. These results did not affect the knowledge of life safety, which is commonly found in early childhood education institutions. However, safety education activities using fairy tales are more important than knowledge of traffic safety, knowledge of missing or abducted safety, knowledge of abuse safety, child abuse is a result of proving that it is effective in promoting safety knowledge in the content of safety education contents. Second, the safety education activities using the fairy tale had a positive effect on improving the safety problem solving ability of the 3 year infants. The level of safety problem solving ability of the experiment group which carried out the safety education activity using the fairy tale was improved more than the safety problem solving ability of the comparative group. These results show that the safety education activities using the fairy tale are effective in improving the problem solving ability of infants.
According to these results, it can be seen that the safety education activities using the fairy tale have a positive effect on infant safety knowledge and safety problem solving ability. This suggests that safety education activities using fairy tale are valuable teaching-learning methods to promote infant safety knowledge and safety problem solving ability in early childhood education.
The purpose of this study is to investigate the effect of the safety education activities using the fairy tale on the safety knowledge and safety problem solving ability of 3 year infants and suggest ways to improve the safety knowledge and safety problem solving ability of 3 year old infants. The research questions selected for the purpose of this study are as follows.
Research Question 1. What is the effect of safety education activities using fairy tales on the safety knowledge of 3 year infants?
Research Question 2. What is the effect of the safety education activities using fairy tale on the safety problem solving ability of 3 year infants? In order to verify these research questions, the researcher conducted an experimental study for 28 infants who were 3 year old (experiment group: 14 infants comparative group: 14 infants) in K national daycare center, which is one of daycare center located in Paju city, Gyeonggi-do. The research process includes analysis of related literature and previous research, selection of safety assimilation according to national level curriculum, composition of contents of safety education activity using fairy tale, selection of inspection tool, preliminary inspection, preliminary inspection, experimental treatment, and analysis.
To figure out the effect of the safety problem solving ability, the researcher used the test tool of safety problem solving ability that was revised of the test tool of safety knowledge of Young Ran Cha(2016 year), the test tool of safety problem solving ability of Mi Kyung Park(2011 years) and the test tool of safety problem solving ability of Jung Wan Ko (2016 year) to both experimental group and comparative group.
The experimental period of this study was from 23 Jun 2017 to 18 Aug 2017. In the experiment group, safety education activities using fairy tales were conducted in 12 times and each activity was done twice with one book fairy tale. Regarding comparative group, routine safety education activities were carried out according to the annual plan of national education level. The collected data were statistically processed using the by SPSS 22.0, which is one of the statistical program and independent sample t-tests were conducted for group-to-group homogeneity testing. The covariance analysis (ANCOVA) was conducted by controlling the sub-factors with significant difference between groups in the pre-test.
The results obtained through this process are as follows. First, the safety education activities using the fairy tales had a positive effect on improving the safety knowledge of 3-year infants. The safety knowledge level of the experimental group that carried out the safety education activity using the fairy tale was improved more than the safety knowledge level of the comparative group. In terms of sub-factors, there was a significant difference in traffic safety knowledge, missing and abducted safety knowledge, drug abuse safety knowledge, disaster safety knowledge, and violence and child abuse safety knowledge, but there was no positive effect in life safety knowledge. These results did not affect the knowledge of life safety, which is commonly found in early childhood education institutions. However, safety education activities using fairy tales are more important than knowledge of traffic safety, knowledge of missing or abducted safety, knowledge of abuse safety, child abuse is a result of proving that it is effective in promoting safety knowledge in the content of safety education contents. Second, the safety education activities using the fairy tale had a positive effect on improving the safety problem solving ability of the 3 year infants. The level of safety problem solving ability of the experiment group which carried out the safety education activity using the fairy tale was improved more than the safety problem solving ability of the comparative group. These results show that the safety education activities using the fairy tale are effective in improving the problem solving ability of infants.
According to these results, it can be seen that the safety education activities using the fairy tale have a positive effect on infant safety knowledge and safety problem solving ability. This suggests that safety education activities using fairy tale are valuable teaching-learning methods to promote infant safety knowledge and safety problem solving ability in early childhood education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.