공연예술 문화생활을 즐기면서 어느 때 부턴가 유난히 기업의 후원을 받아 크게 성공사례를 이끌어낸 예술작품들의 홍보가 눈에 띄기 시작했다. 기업의 예술후원에 대한 순수성은 ‘메세나’라는 이름으로 문화예술경영으로의 발전을 꾀했으며, 방향을 바꾼 홍보 방법으로 새로운 부가가치를 만들어내는 문화마케팅이 되었다. 기업의 경영관에 따라 형성된 ‘메세나’는 진정한 공연문화에 대한 순수 기업후원이 아니라 기업의 이익창출을 향한 도구로 전락하는 양면성을 지니고 있을 것이다 라는 연구가설을 설정하였다. 순수예술과 공연문화의 발전은 투자를 필요로 하면서도, 투자에 비례하여 홍보 마케팅을 위한 예술로의 쓰임은 올바르지 않으며 그 문화적 창의력과 발전, 인제양성을 위한 바른 ‘메세나’가 필요하다. 본 연구에서는 수준 높은 문화를 갈망하는 대중의 심리를 채워주는 공연예술 문화의 발전과, 인재양성을 할 수 있는 ...
공연예술 문화생활을 즐기면서 어느 때 부턴가 유난히 기업의 후원을 받아 크게 성공사례를 이끌어낸 예술작품들의 홍보가 눈에 띄기 시작했다. 기업의 예술후원에 대한 순수성은 ‘메세나’라는 이름으로 문화예술경영으로의 발전을 꾀했으며, 방향을 바꾼 홍보 방법으로 새로운 부가가치를 만들어내는 문화마케팅이 되었다. 기업의 경영관에 따라 형성된 ‘메세나’는 진정한 공연문화에 대한 순수 기업후원이 아니라 기업의 이익창출을 향한 도구로 전락하는 양면성을 지니고 있을 것이다 라는 연구가설을 설정하였다. 순수예술과 공연문화의 발전은 투자를 필요로 하면서도, 투자에 비례하여 홍보 마케팅을 위한 예술로의 쓰임은 올바르지 않으며 그 문화적 창의력과 발전, 인제양성을 위한 바른 ‘메세나’가 필요하다. 본 연구에서는 수준 높은 문화를 갈망하는 대중의 심리를 채워주는 공연예술 문화의 발전과, 인재양성을 할 수 있는 해결방안을 제시한다. 소비자에 대한 문화의 발전과 문화향유를 통한 삶의 질을 높이기 위해서는 체계적인 지원이 필요하다. 이러한 기반을 통해 기업 예술문화 환경이 순수 예술의 발전을 향한 ‘메세나’를 통해 조화를 이룬다면 더 큰 효과를 누릴 수 있는 훌륭한 후원체계가 될 수 있겠다.
공연예술 문화생활을 즐기면서 어느 때 부턴가 유난히 기업의 후원을 받아 크게 성공사례를 이끌어낸 예술작품들의 홍보가 눈에 띄기 시작했다. 기업의 예술후원에 대한 순수성은 ‘메세나’라는 이름으로 문화예술경영으로의 발전을 꾀했으며, 방향을 바꾼 홍보 방법으로 새로운 부가가치를 만들어내는 문화마케팅이 되었다. 기업의 경영관에 따라 형성된 ‘메세나’는 진정한 공연문화에 대한 순수 기업후원이 아니라 기업의 이익창출을 향한 도구로 전락하는 양면성을 지니고 있을 것이다 라는 연구가설을 설정하였다. 순수예술과 공연문화의 발전은 투자를 필요로 하면서도, 투자에 비례하여 홍보 마케팅을 위한 예술로의 쓰임은 올바르지 않으며 그 문화적 창의력과 발전, 인제양성을 위한 바른 ‘메세나’가 필요하다. 본 연구에서는 수준 높은 문화를 갈망하는 대중의 심리를 채워주는 공연예술 문화의 발전과, 인재양성을 할 수 있는 해결방안을 제시한다. 소비자에 대한 문화의 발전과 문화향유를 통한 삶의 질을 높이기 위해서는 체계적인 지원이 필요하다. 이러한 기반을 통해 기업 예술문화 환경이 순수 예술의 발전을 향한 ‘메세나’를 통해 조화를 이룬다면 더 큰 효과를 누릴 수 있는 훌륭한 후원체계가 될 수 있겠다.
When enjoying the culture of performance art in life, from time to time, this author happened to see materials for sales promotion regarding some art works that were very successful thanks to sponsorship from businesses. The purity of business sponsorship for art has developed cultural art managemen...
When enjoying the culture of performance art in life, from time to time, this author happened to see materials for sales promotion regarding some art works that were very successful thanks to sponsorship from businesses. The purity of business sponsorship for art has developed cultural art management under the name of mecenat, making such sponsorship as sort of cultural marketing, a way of different sales promotion in order to create new added values for business. By the way, it’s possible that mecenat has two completely different faces, which are pure sponsorship for performance culture and a means of creating profits since it is fundamentally based on the view of business management. This possibility was employed as a hypothesis for this study. Pure art or performance art needs investment to develop. But investment shouldn’t lead such art to be used as a means of sales promotion or marketing only for business purposes. What is really needed is, therefore, mecenat that helps bolster cultural creativity and development and bring up human resources in the art. This study aimed to suggest how the culture of performance art should be developed to satisfy public needs for high-quality culture and how human resources for the development should be brought up. To develop culture and then make culture contribute to its consumers’quality of life requires systematic supports. Here, if such supports are combined with mecenat from businesses, it will be able to create a very effective sponsorship that has quite a synergy effect on cultural art environment and pure art development.
When enjoying the culture of performance art in life, from time to time, this author happened to see materials for sales promotion regarding some art works that were very successful thanks to sponsorship from businesses. The purity of business sponsorship for art has developed cultural art management under the name of mecenat, making such sponsorship as sort of cultural marketing, a way of different sales promotion in order to create new added values for business. By the way, it’s possible that mecenat has two completely different faces, which are pure sponsorship for performance culture and a means of creating profits since it is fundamentally based on the view of business management. This possibility was employed as a hypothesis for this study. Pure art or performance art needs investment to develop. But investment shouldn’t lead such art to be used as a means of sales promotion or marketing only for business purposes. What is really needed is, therefore, mecenat that helps bolster cultural creativity and development and bring up human resources in the art. This study aimed to suggest how the culture of performance art should be developed to satisfy public needs for high-quality culture and how human resources for the development should be brought up. To develop culture and then make culture contribute to its consumers’quality of life requires systematic supports. Here, if such supports are combined with mecenat from businesses, it will be able to create a very effective sponsorship that has quite a synergy effect on cultural art environment and pure art development.
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