본 연구는 우리가 지금 처한 교육현실에서 공동체성을 회복하고 경쟁위주의 삶에서 상생하는 삶으로 변화되기 위한 노력들을 마을교육공동체의 활동주체들 안에서 찾고자 하였다. 이를 위해 선행연구들을 통한 마을교육공동체의 중심 철학을 탐구하고 마을교육공동체가 잘 유지되고 발전하기 위한 중요한 요소들을 살펴봄으로써 마을교육공동체 활성화를 위한 앞으로의 과제에 대해 제시하고자 하였다.
본 연구를 위하여 먼저, 협력적 삶을 중요시 여기는 공동체의 개념 고찰에서 시작하여 마을공동체, 교육공동체등의 개념과 유형 등에 관한 관련이론 등을 살...
본 연구는 우리가 지금 처한 교육현실에서 공동체성을 회복하고 경쟁위주의 삶에서 상생하는 삶으로 변화되기 위한 노력들을 마을교육공동체의 활동주체들 안에서 찾고자 하였다. 이를 위해 선행연구들을 통한 마을교육공동체의 중심 철학을 탐구하고 마을교육공동체가 잘 유지되고 발전하기 위한 중요한 요소들을 살펴봄으로써 마을교육공동체 활성화를 위한 앞으로의 과제에 대해 제시하고자 하였다.
본 연구를 위하여 먼저, 협력적 삶을 중요시 여기는 공동체의 개념 고찰에서 시작하여 마을공동체, 교육공동체등의 개념과 유형 등에 관한 관련이론 등을 살펴보고 마을공동체와 교육공동체의 공통분모로서의 마을교육공동체의 개념에 대해서도 살펴보았다. 완주군 고산면의 고산향교육공동체를 구성하고 있는 마을교육공동체의 활동주체들 중 ‘온누리살이사회적협동조합’, ‘문화예술협동조합[C.Art]’, ‘고산청소년센터 고래’, ‘풀뿌리교육지원센터’ 등의 주요사업과 사업의 성과를 분석해 보았으며 각 단체들의 실무자 및 활동가들 간의 상호작용에 대해서도 알아보았다. 또한 마을교육공동체 안에서 이루어지고 있는 다양한 활동과 더불어 마을교육공동체 주체들간의 상호작용이 공동체 안에서 어떤 의의를 가지는가를 탐색해 보았다. 이와 같은 절차를 통해 본 연구의 목적 달성에 필요한 세 가지 연구문제에 대한 답을 구하였다.
첫째, 마을교육공동체의 등장배경, 개념 및 그 의의에 대해서는 마을교육공동체는 마을과 교육과 공동체의 세 가지의 개념이 상호 긴밀하게 연결되어 구성된 복합적인 개념이며 마을공동체와 교육공동체의 의미가 서로 겹치는 부분에서 이루어지는 마을 안에서의 교육공동체 활동을 의미한다고 할 수 있다. 농촌경제를 활성화하려는 노력으로 덕분에 마을공동체가 활발하게 작동함으로써 마을 안에서 서로 다 같이 누릴 수 있는 경제적 성과를 가져왔다. 농촌이 살아야 농촌의 교육도 살듯이 도‧농간의 교육격차의 심화를 나라의 정책으로만 해결할 수 없는 현실에서 마을의 주민들의 자발적인 움직임으로 마을교육공동체가 생겨나게 되었다. 공교육이 제 역할을 하지 못한 부분을 마을교육공동체의 교육주체들, 즉 학교와 교육청, 지자체, 지역주민들이 나서서 서로 협력하고 그들 사이의 긴밀하고 활발한 상호작용을 통해서 마을교육공동체는 서서히 그 효과가 나타나게 되었다.
둘째, 고산향교육공동체 사례분석을 통해 마을교육공동체의 성과는 무엇인가라는 물음에 대한 답을 얻고자 고산향교육공동체 안에서 활발한 활동을 펼치고 있는 교육주체들이 어떻게 생겨나게 되었으며 단체를 구성하고 있는 구성원들과 주요사업들에 대한 조사를 하였다. 심층면담과 관찰을 통해 교육주체들 간의 긴밀한 협조가 어떻게 이루어지고 있으며 그들이 실제로 느끼는 긍정적인 효과에 대해서 알 수 있었다. 다양한 교육활동을 통해서 지역의 아이들은 물론 활동가 자신들의 역량도 강화되고 마을 안에서의 공동체성 또한 강화되었다는 것을 알 수 있었다. 타 지역에서 귀농 귀촌하여 마을에 정착하려는 우수한 청년들과 다양한 교육활동을 통해 역량이 강화된 마을사람들이 마을의 아이들을 위한 프로그램에 교육활동가로 참여하게 되고 또한 이들 간에 활발한 의사소통과 상호작용이 이루어짐으로써 상생을 통한 동반 성장의 큰 의미를 마을교육공동체 안에서 찾을 수 있었다.
셋째, 마을교육공동체의 활성화를 위한 앞으로의 과제는 무엇인가라는 물음에 대한 답을 구하기 위해 ‘고산향교육공동체’와 이를 구성하고 있는 교육주체들인 ‘온누리살이 사회적협동조합’, ‘고산청소년센터’, ‘풀뿌리교육지원센터’, ‘문화예술협동조합 [C.Art]’ 의 실무자 및 교육활동가를 대상으로 인터뷰를 진행하였고, 각 주체별 활동사항을 직접관찰 함으로써 각 주체별로 어려운 점, 앞으로의 과제 및 마을교육공동체 활성화를 위한 방안들에 대해 확인할 수 있었다.
본 연구는 우리가 지금 처한 교육현실에서 공동체성을 회복하고 경쟁위주의 삶에서 상생하는 삶으로 변화되기 위한 노력들을 마을교육공동체의 활동주체들 안에서 찾고자 하였다. 이를 위해 선행연구들을 통한 마을교육공동체의 중심 철학을 탐구하고 마을교육공동체가 잘 유지되고 발전하기 위한 중요한 요소들을 살펴봄으로써 마을교육공동체 활성화를 위한 앞으로의 과제에 대해 제시하고자 하였다.
본 연구를 위하여 먼저, 협력적 삶을 중요시 여기는 공동체의 개념 고찰에서 시작하여 마을공동체, 교육공동체등의 개념과 유형 등에 관한 관련이론 등을 살펴보고 마을공동체와 교육공동체의 공통분모로서의 마을교육공동체의 개념에 대해서도 살펴보았다. 완주군 고산면의 고산향교육공동체를 구성하고 있는 마을교육공동체의 활동주체들 중 ‘온누리살이사회적협동조합’, ‘문화예술협동조합[C.Art]’, ‘고산청소년센터 고래’, ‘풀뿌리교육지원센터’ 등의 주요사업과 사업의 성과를 분석해 보았으며 각 단체들의 실무자 및 활동가들 간의 상호작용에 대해서도 알아보았다. 또한 마을교육공동체 안에서 이루어지고 있는 다양한 활동과 더불어 마을교육공동체 주체들간의 상호작용이 공동체 안에서 어떤 의의를 가지는가를 탐색해 보았다. 이와 같은 절차를 통해 본 연구의 목적 달성에 필요한 세 가지 연구문제에 대한 답을 구하였다.
첫째, 마을교육공동체의 등장배경, 개념 및 그 의의에 대해서는 마을교육공동체는 마을과 교육과 공동체의 세 가지의 개념이 상호 긴밀하게 연결되어 구성된 복합적인 개념이며 마을공동체와 교육공동체의 의미가 서로 겹치는 부분에서 이루어지는 마을 안에서의 교육공동체 활동을 의미한다고 할 수 있다. 농촌경제를 활성화하려는 노력으로 덕분에 마을공동체가 활발하게 작동함으로써 마을 안에서 서로 다 같이 누릴 수 있는 경제적 성과를 가져왔다. 농촌이 살아야 농촌의 교육도 살듯이 도‧농간의 교육격차의 심화를 나라의 정책으로만 해결할 수 없는 현실에서 마을의 주민들의 자발적인 움직임으로 마을교육공동체가 생겨나게 되었다. 공교육이 제 역할을 하지 못한 부분을 마을교육공동체의 교육주체들, 즉 학교와 교육청, 지자체, 지역주민들이 나서서 서로 협력하고 그들 사이의 긴밀하고 활발한 상호작용을 통해서 마을교육공동체는 서서히 그 효과가 나타나게 되었다.
둘째, 고산향교육공동체 사례분석을 통해 마을교육공동체의 성과는 무엇인가라는 물음에 대한 답을 얻고자 고산향교육공동체 안에서 활발한 활동을 펼치고 있는 교육주체들이 어떻게 생겨나게 되었으며 단체를 구성하고 있는 구성원들과 주요사업들에 대한 조사를 하였다. 심층면담과 관찰을 통해 교육주체들 간의 긴밀한 협조가 어떻게 이루어지고 있으며 그들이 실제로 느끼는 긍정적인 효과에 대해서 알 수 있었다. 다양한 교육활동을 통해서 지역의 아이들은 물론 활동가 자신들의 역량도 강화되고 마을 안에서의 공동체성 또한 강화되었다는 것을 알 수 있었다. 타 지역에서 귀농 귀촌하여 마을에 정착하려는 우수한 청년들과 다양한 교육활동을 통해 역량이 강화된 마을사람들이 마을의 아이들을 위한 프로그램에 교육활동가로 참여하게 되고 또한 이들 간에 활발한 의사소통과 상호작용이 이루어짐으로써 상생을 통한 동반 성장의 큰 의미를 마을교육공동체 안에서 찾을 수 있었다.
셋째, 마을교육공동체의 활성화를 위한 앞으로의 과제는 무엇인가라는 물음에 대한 답을 구하기 위해 ‘고산향교육공동체’와 이를 구성하고 있는 교육주체들인 ‘온누리살이 사회적협동조합’, ‘고산청소년센터’, ‘풀뿌리교육지원센터’, ‘문화예술협동조합 [C.Art]’ 의 실무자 및 교육활동가를 대상으로 인터뷰를 진행하였고, 각 주체별 활동사항을 직접관찰 함으로써 각 주체별로 어려운 점, 앞으로의 과제 및 마을교육공동체 활성화를 위한 방안들에 대해 확인할 수 있었다.
This study focuses on the efforts of the main agents of the local education community to restore communality and change from a competitive life to a win-win life. The central philosophy of the local education community was explored as a precedent research, then further tasks to invigorate local educ...
This study focuses on the efforts of the main agents of the local education community to restore communality and change from a competitive life to a win-win life. The central philosophy of the local education community was explored as a precedent research, then further tasks to invigorate local education community were proposed by looking at the important elements for sustainable education community.
For this study, the concept of community that values collaborative life was firstly considered and the relevant theories about the concept and type of local community and education community were investigated, then the notion of local education community was defined as a common denominator between local community and education community. The achievements performed by ‘Onnuri-life social coop’, ‘C.Art’, ‘Gosan youth center’, and ‘Pulpuri education support center’ among the educational entities that constitute the Gosanhyang education community, located in Gosan-myeon Wanju-gun, were analyzed as well as the interactions between the working-level staffs and activists of each group. In addition to the various activities within the community, the implication of the interactions among subjects was also examined. These procedures provided answers to the following questions needed to accomplish the objective of this study.
Firstly, local education community is a complex concept in which the three notions—village, education and community—are closely interconnected and means the educational community activity within local bounds where the local community and education community overlap each other. The effort to revitalize the rural economy brought economic benefits to be shared in the village. The local education community has emerged voluntarily led by residents under the situation where the widening educational gap between urban and rural area cannot be solved only by the national policies. As the subjects of education such as school, education office, local government and local resident come forward to cooperate and interact closely and actively, the local education community gradually became influential.
Secondly, in order to identify the achievement of local education community, the case study on the Gosanhyang education community was conducted to investigate the formation process of educational entities and their major business and the member status. In-depth interviews and observations have revealed the close cooperation among the educational entities and actual positive impact. Through various educational activities, it was found that local children as well as the activists themselves have strengthened their capacities and communality in the village was also reinforced. As the talented young people who wants to settle down in local villages and local residents whose capability has been enhanced through various education participated in the educational program for children based on active communication and interaction with each other, mutual growth through co-existence took place within the local education community.
Lastly, in-depth interviews with working-level staffs and activists of Gosanhyang education community and educational entities that constitute Gosanhyang education community were carried out to ask about the future challenges for the revitalization of the local education community. By directly observing the activities of each entity, it was able to identify individual difficulties, challenges and solutions.
This study focuses on the efforts of the main agents of the local education community to restore communality and change from a competitive life to a win-win life. The central philosophy of the local education community was explored as a precedent research, then further tasks to invigorate local education community were proposed by looking at the important elements for sustainable education community.
For this study, the concept of community that values collaborative life was firstly considered and the relevant theories about the concept and type of local community and education community were investigated, then the notion of local education community was defined as a common denominator between local community and education community. The achievements performed by ‘Onnuri-life social coop’, ‘C.Art’, ‘Gosan youth center’, and ‘Pulpuri education support center’ among the educational entities that constitute the Gosanhyang education community, located in Gosan-myeon Wanju-gun, were analyzed as well as the interactions between the working-level staffs and activists of each group. In addition to the various activities within the community, the implication of the interactions among subjects was also examined. These procedures provided answers to the following questions needed to accomplish the objective of this study.
Firstly, local education community is a complex concept in which the three notions—village, education and community—are closely interconnected and means the educational community activity within local bounds where the local community and education community overlap each other. The effort to revitalize the rural economy brought economic benefits to be shared in the village. The local education community has emerged voluntarily led by residents under the situation where the widening educational gap between urban and rural area cannot be solved only by the national policies. As the subjects of education such as school, education office, local government and local resident come forward to cooperate and interact closely and actively, the local education community gradually became influential.
Secondly, in order to identify the achievement of local education community, the case study on the Gosanhyang education community was conducted to investigate the formation process of educational entities and their major business and the member status. In-depth interviews and observations have revealed the close cooperation among the educational entities and actual positive impact. Through various educational activities, it was found that local children as well as the activists themselves have strengthened their capacities and communality in the village was also reinforced. As the talented young people who wants to settle down in local villages and local residents whose capability has been enhanced through various education participated in the educational program for children based on active communication and interaction with each other, mutual growth through co-existence took place within the local education community.
Lastly, in-depth interviews with working-level staffs and activists of Gosanhyang education community and educational entities that constitute Gosanhyang education community were carried out to ask about the future challenges for the revitalization of the local education community. By directly observing the activities of each entity, it was able to identify individual difficulties, challenges and solutions.
주제어
#Village community Educational community Ecologicalism Village education community Community consciousness
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.