본 연구의 목적은 상담과정 기반의 셀프 수퍼비전 모형을 개발하고 학교상담자 발달단계에 따라 구분되는 셀프 수퍼비전 구성 내용을 구체화하는 것이다. 이를 위해 문헌연구와 학교상담실무자 FGI 및 상담심리 전문가 심층면담을 바탕으로 셀프 수퍼비전의 성격과 특징, 목적, 구성요소 및 상담과정별 내용을 도출하여 예비 모형을 구안하고, 4명의 전문가 1차 평가, 30...
본 연구의 목적은 상담과정 기반의 셀프 수퍼비전 모형을 개발하고 학교상담자 발달단계에 따라 구분되는 셀프 수퍼비전 구성 내용을 구체화하는 것이다. 이를 위해 문헌연구와 학교상담실무자 FGI 및 상담심리 전문가 심층면담을 바탕으로 셀프 수퍼비전의 성격과 특징, 목적, 구성요소 및 상담과정별 내용을 도출하여 예비 모형을 구안하고, 4명의 전문가 1차 평가, 30명의 학교상담실무자 2차 평가, 5명의 전문가 3차 평가를 통해 최종 모형을 도출하였고 학교상담자 발달단계별 셀프 수퍼비전 구성내용을 제시하였다. 그 결과 셀프 수퍼비전의 목적은 4가지로 ‘상담 전문성과 상담 서비스의 질적인 향상’, ‘상담자 자기각성과 자기성찰 및 자기돌봄 증진’, ‘이론을 현장에 적용하는 내면화 훈련 과정’, ‘전문가 수퍼비전에 대한 수용과 분별 및 능동적인 태도 형성’으로 도출되었다. 구성요소는 ‘핵심과업’과 ‘자기성찰’의 2가지로 나타났으며 상담초기, 중기, 종결기의 각 단계마다 ‘핵심과업’은 학교상담자가 점검해야 할 목록으로 제시하였고 ‘자기성찰’은 질문으로 제시하였다. 상담과정 기반의 셀프 수퍼비전 최종 모형은 총 43가지의 세부내용으로 구성되었다. 그리고 학교상담자 발달단계에 따라 입문기에 해당하는 초심자일수록 상담언어기술을 훈련하는 내용으로 나타났고 성장기와 숙련기일수록 상담의 방향성과 사례개념화를 훈련하는 차별화된 ‘핵심과업’ 내용이 도출되었으며 ‘자기성찰’은 발달단계와 관련 없이 모든 단계에서 중요하게 도출되었다. 본 연구는 셀프 수퍼비전 연구를 확장하였고 학교상담자가 상담 장면에서 활용할 수 있는 셀프 수퍼비전 내용을 제시하였다는 점에서 의의가 있다.
본 연구의 목적은 상담과정 기반의 셀프 수퍼비전 모형을 개발하고 학교상담자 발달단계에 따라 구분되는 셀프 수퍼비전 구성 내용을 구체화하는 것이다. 이를 위해 문헌연구와 학교상담실무자 FGI 및 상담심리 전문가 심층면담을 바탕으로 셀프 수퍼비전의 성격과 특징, 목적, 구성요소 및 상담과정별 내용을 도출하여 예비 모형을 구안하고, 4명의 전문가 1차 평가, 30명의 학교상담실무자 2차 평가, 5명의 전문가 3차 평가를 통해 최종 모형을 도출하였고 학교상담자 발달단계별 셀프 수퍼비전 구성내용을 제시하였다. 그 결과 셀프 수퍼비전의 목적은 4가지로 ‘상담 전문성과 상담 서비스의 질적인 향상’, ‘상담자 자기각성과 자기성찰 및 자기돌봄 증진’, ‘이론을 현장에 적용하는 내면화 훈련 과정’, ‘전문가 수퍼비전에 대한 수용과 분별 및 능동적인 태도 형성’으로 도출되었다. 구성요소는 ‘핵심과업’과 ‘자기성찰’의 2가지로 나타났으며 상담초기, 중기, 종결기의 각 단계마다 ‘핵심과업’은 학교상담자가 점검해야 할 목록으로 제시하였고 ‘자기성찰’은 질문으로 제시하였다. 상담과정 기반의 셀프 수퍼비전 최종 모형은 총 43가지의 세부내용으로 구성되었다. 그리고 학교상담자 발달단계에 따라 입문기에 해당하는 초심자일수록 상담언어기술을 훈련하는 내용으로 나타났고 성장기와 숙련기일수록 상담의 방향성과 사례개념화를 훈련하는 차별화된 ‘핵심과업’ 내용이 도출되었으며 ‘자기성찰’은 발달단계와 관련 없이 모든 단계에서 중요하게 도출되었다. 본 연구는 셀프 수퍼비전 연구를 확장하였고 학교상담자가 상담 장면에서 활용할 수 있는 셀프 수퍼비전 내용을 제시하였다는 점에서 의의가 있다.
The purpose of this study was to develop a self-supervision model based on the counseling process and to specify the contents of the self-supervision which was classified according to the development level of the school counselor. For this purpose, based on literature review, in-depth interview with...
The purpose of this study was to develop a self-supervision model based on the counseling process and to specify the contents of the self-supervision which was classified according to the development level of the school counselor. For this purpose, based on literature review, in-depth interview with FGI and counselor psychotherapist in school counseling, the researcher made a preliminary model by deriving contents, characteristics, purpose, components and counseling process of self-supervision. The final model was derived from three evaluation steps, including the first evaluation by four counseling experts, the second evaluation by 30 school counselors, and the third evaluation by five counseling experts. And the self-supervison structure according to the school counselor's developmental level was suggested. Concretely, the purpose of self-supervision were 'Qualitative improvement of counseling expertise and counseling service', 'Counselor self-awareness, Self-reflection and Self-Care Promotion', 'Internalization training course that applies theories to the field', and 'Acceptance of professional supervision and formation of discernment and active attitude'. The main components were 'core task' and 'self-reflection'. In each stage of early, middle, and final stage, 'core tasks' were presented as a list to be checked by the school counselor. 'Self-reflection' was presented as questions. The final model of self-supervision based on counseling process consisted of 43 details. According to the developmental level of school counselor, the beginner is trained in counseling language skill. In the growing and the skilled period, differentiated 'core tasks' were trained counseling direction and case conceptualization. 'Self-reflection' was important at all levels regardless of developmental level. This study extended self-supervision studies and is significant that the school counselor presented self-supervision contents which can be utilized in counseling scene.
The purpose of this study was to develop a self-supervision model based on the counseling process and to specify the contents of the self-supervision which was classified according to the development level of the school counselor. For this purpose, based on literature review, in-depth interview with FGI and counselor psychotherapist in school counseling, the researcher made a preliminary model by deriving contents, characteristics, purpose, components and counseling process of self-supervision. The final model was derived from three evaluation steps, including the first evaluation by four counseling experts, the second evaluation by 30 school counselors, and the third evaluation by five counseling experts. And the self-supervison structure according to the school counselor's developmental level was suggested. Concretely, the purpose of self-supervision were 'Qualitative improvement of counseling expertise and counseling service', 'Counselor self-awareness, Self-reflection and Self-Care Promotion', 'Internalization training course that applies theories to the field', and 'Acceptance of professional supervision and formation of discernment and active attitude'. The main components were 'core task' and 'self-reflection'. In each stage of early, middle, and final stage, 'core tasks' were presented as a list to be checked by the school counselor. 'Self-reflection' was presented as questions. The final model of self-supervision based on counseling process consisted of 43 details. According to the developmental level of school counselor, the beginner is trained in counseling language skill. In the growing and the skilled period, differentiated 'core tasks' were trained counseling direction and case conceptualization. 'Self-reflection' was important at all levels regardless of developmental level. This study extended self-supervision studies and is significant that the school counselor presented self-supervision contents which can be utilized in counseling scene.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.