[학위논문]지적장애 청소년의 사회성 향상을 위한 음악심리치료 프로그램 개발 및 효과 Development and Effect of Music Psychotherapy Program to Improve Sociality of Adolescents with Intellectual Disabilities원문보기
본 연구는 경도지적장애 청소년의 사회성 향상을 위한 음악심리치료 프로그램을 체계적으로 개발하고 그 효과를 검증하기 위하여 경도지적장애 청소년을 위한 치료프로그램을 제시하는 데 그 목적이 있다. 이를 위하여 통합학급에서 겪게 되는 또래관계의 어려움과 지적장애 청소년의 요구를 문헌연구 분석, 음악치료전문가의 인터뷰, 지적장애 청소년과 부모님의 심층면접 등을 통해 알아보았다. 이를 토대로 사회성 향상 음악심리치료 프로그램 모형을 개발하고 지적장애청소년의 사회성향상을 위한 12회기, 회기 당 90분씩 운영되는 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하였다. 본 프로그램에서는 지적장애 청소년이 사회성 향상에 도달하는 치료단계를 동기형성, ...
본 연구는 경도지적장애 청소년의 사회성 향상을 위한 음악심리치료 프로그램을 체계적으로 개발하고 그 효과를 검증하기 위하여 경도지적장애 청소년을 위한 치료프로그램을 제시하는 데 그 목적이 있다. 이를 위하여 통합학급에서 겪게 되는 또래관계의 어려움과 지적장애 청소년의 요구를 문헌연구 분석, 음악치료전문가의 인터뷰, 지적장애 청소년과 부모님의 심층면접 등을 통해 알아보았다. 이를 토대로 사회성 향상 음악심리치료 프로그램 모형을 개발하고 지적장애청소년의 사회성향상을 위한 12회기, 회기 당 90분씩 운영되는 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하였다. 본 프로그램에서는 지적장애 청소년이 사회성 향상에 도달하는 치료단계를 동기형성, 자기표현, 상호작용, 사회성 증진의 4단계로 설계하였으며 활동이 순환될 수 있도록 구성하였다. 그리고 지적장애 청소년들이 사회성 향상 음악심리치료의 목표와 동기를 부여할 수 있도록 음악동작과 게임, 악기즉흥연주, 치료적 노래 만들기, 음악을 통한 역할극, 음악 감상을 활용한 소감나누기 등의 음악치료 적용 기법을 활용하였다. 개발된 프로그램의 효과를 검증하기 위해 B시에 있는 지적장애 청소년 30명을 대상으로 실험, 비교, 통제집단으로 나누고 사전·사후·추후 시점에 따라 비교하였다. 측정도구로는 자기표현척도, 사회적 기술 척도, 또래관계 척도를 사용하였다. 자료 분석결과 자기표현, 사회적 기술, 또래관계에 대하여 사회성 향상 음악심리치료 프로그램을 실시한 실험집단이 자아존중감, 자기표현, 사회적 기술에 대한 합창위주의 치료적 음악활동인 비교집단과 무처치 통제집단에 비해 척도별 영역에서뿐만 아니라 하위영역 모두에서 유의미한 효과가 있는 것으로 나타났다. 그리고 추후 면접 자료를 토대로 질적 분석인 회기별 경험보고서로 변화양상을 분석한 결과 자기표현, 사회적 기술 부분이 향상되었고 프로그램 참여 후 통합학급 일반친구의 또래관계에 있어 긍정적인 변화를 경험한 것으로 나타났다. 이상의 결과를 종합하여 본 연구에서 내린 결론은 다음과 같다. 지적장애 청소년을 위한 사회성 향상 음악심리치료 프로그램은 통합학급에 있는 경도지적장애 청소년들의 요구를 충분히 반영하였고 체계적인 절차에 따라 개발되었으며 현장적용 가능성과 효과성이 확인되어 경도지적장애 청소년의 사회성을 향상하고 통합학급 일반친구와의 또래관계를 향상하는데 적합하다고 할 수 있다. 그리고 지적장애 청소년들이 통합학급 일반친구들에게 겪는 어려움을 완화하고 원활하게 자기표현을 하여 또래관계를 돕는 긍정적인 대안이 될 수 있는 프로그램이라 결론내릴 수 있다.
본 연구는 경도지적장애 청소년의 사회성 향상을 위한 음악심리치료 프로그램을 체계적으로 개발하고 그 효과를 검증하기 위하여 경도지적장애 청소년을 위한 치료프로그램을 제시하는 데 그 목적이 있다. 이를 위하여 통합학급에서 겪게 되는 또래관계의 어려움과 지적장애 청소년의 요구를 문헌연구 분석, 음악치료전문가의 인터뷰, 지적장애 청소년과 부모님의 심층면접 등을 통해 알아보았다. 이를 토대로 사회성 향상 음악심리치료 프로그램 모형을 개발하고 지적장애청소년의 사회성향상을 위한 12회기, 회기 당 90분씩 운영되는 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하였다. 본 프로그램에서는 지적장애 청소년이 사회성 향상에 도달하는 치료단계를 동기형성, 자기표현, 상호작용, 사회성 증진의 4단계로 설계하였으며 활동이 순환될 수 있도록 구성하였다. 그리고 지적장애 청소년들이 사회성 향상 음악심리치료의 목표와 동기를 부여할 수 있도록 음악동작과 게임, 악기즉흥연주, 치료적 노래 만들기, 음악을 통한 역할극, 음악 감상을 활용한 소감나누기 등의 음악치료 적용 기법을 활용하였다. 개발된 프로그램의 효과를 검증하기 위해 B시에 있는 지적장애 청소년 30명을 대상으로 실험, 비교, 통제집단으로 나누고 사전·사후·추후 시점에 따라 비교하였다. 측정도구로는 자기표현척도, 사회적 기술 척도, 또래관계 척도를 사용하였다. 자료 분석결과 자기표현, 사회적 기술, 또래관계에 대하여 사회성 향상 음악심리치료 프로그램을 실시한 실험집단이 자아존중감, 자기표현, 사회적 기술에 대한 합창위주의 치료적 음악활동인 비교집단과 무처치 통제집단에 비해 척도별 영역에서뿐만 아니라 하위영역 모두에서 유의미한 효과가 있는 것으로 나타났다. 그리고 추후 면접 자료를 토대로 질적 분석인 회기별 경험보고서로 변화양상을 분석한 결과 자기표현, 사회적 기술 부분이 향상되었고 프로그램 참여 후 통합학급 일반친구의 또래관계에 있어 긍정적인 변화를 경험한 것으로 나타났다. 이상의 결과를 종합하여 본 연구에서 내린 결론은 다음과 같다. 지적장애 청소년을 위한 사회성 향상 음악심리치료 프로그램은 통합학급에 있는 경도지적장애 청소년들의 요구를 충분히 반영하였고 체계적인 절차에 따라 개발되었으며 현장적용 가능성과 효과성이 확인되어 경도지적장애 청소년의 사회성을 향상하고 통합학급 일반친구와의 또래관계를 향상하는데 적합하다고 할 수 있다. 그리고 지적장애 청소년들이 통합학급 일반친구들에게 겪는 어려움을 완화하고 원활하게 자기표현을 하여 또래관계를 돕는 긍정적인 대안이 될 수 있는 프로그램이라 결론내릴 수 있다.
The purpose of this study was to develop a program to improve the sociality of adolescents with mild intellectual disabilities and to propose a therapeutic program for adolescents with mild intellectual disabilities. To do this, this study examined the difficulties of peer relations in the integrate...
The purpose of this study was to develop a program to improve the sociality of adolescents with mild intellectual disabilities and to propose a therapeutic program for adolescents with mild intellectual disabilities. To do this, this study examined the difficulties of peer relations in the integrated class and the demands of adolescents with mild intellectual disabilities through the analysis of the literature, interviews of music therapy specialists and in - depth interviews with intellectual disabilities and their parents. Based on the results, this study developed a psychological model for improving social skills. And 12 sessions of 90 minutes program for improving the sociality of adolescents with mild intellectual disabilities were developed and verified. The model of this program is divided into four stages: motivation, self - expression, interaction, and sociality enhancement for adolescents with Intellectual Disabilities. In order for adolescents with intellectual disabilities to be able to have goals and motivation to the program, activities such as music movement, games, instrument improvisation, therapeutic song making, role playing through music were constituted to be circulated. In order to verify the effectiveness of the developed program, 30 adolescents with intellectual disabilities in B city were divided into experimental, comparative, and control groups to be compared according to the pre, post, and follow up test of s. self - expression, social skill, and peer relationship scales. The results of the data analysis showed that the experimental group which performed Music Psychotherapy Program to Improve Sociality showed significant effect in both subscale as well as scale for self-expression, social skill, peer relationship than both of the comparative group of choral - focused music activity program and the untreated control group. As a result of analyzing the change patterns through the experience reports of each session based on the interview data, the self-expression and the social skill part were improved and showed positive change in the peer relations with friends of the integrated class after participating in the program. The results of this study could be summarized as follows. The Music Psychotherapy Program Improving Sociality for adolescents with intellectual disabilities fully reflected the needs of the mild intellectual disabilities in the integrated class and has been developed in accordance with systematic procedures. This program could be suitable for enhancing the sociality and peer relationship with general friends of integrated class for adolescents with mild intellectual disabilities by confirming applicability and effectiveness of the program. And it is a positive alternative program for adolescents with intellectual disability to help peer relations with general class friends by smoothly express themselves.
The purpose of this study was to develop a program to improve the sociality of adolescents with mild intellectual disabilities and to propose a therapeutic program for adolescents with mild intellectual disabilities. To do this, this study examined the difficulties of peer relations in the integrated class and the demands of adolescents with mild intellectual disabilities through the analysis of the literature, interviews of music therapy specialists and in - depth interviews with intellectual disabilities and their parents. Based on the results, this study developed a psychological model for improving social skills. And 12 sessions of 90 minutes program for improving the sociality of adolescents with mild intellectual disabilities were developed and verified. The model of this program is divided into four stages: motivation, self - expression, interaction, and sociality enhancement for adolescents with Intellectual Disabilities. In order for adolescents with intellectual disabilities to be able to have goals and motivation to the program, activities such as music movement, games, instrument improvisation, therapeutic song making, role playing through music were constituted to be circulated. In order to verify the effectiveness of the developed program, 30 adolescents with intellectual disabilities in B city were divided into experimental, comparative, and control groups to be compared according to the pre, post, and follow up test of s. self - expression, social skill, and peer relationship scales. The results of the data analysis showed that the experimental group which performed Music Psychotherapy Program to Improve Sociality showed significant effect in both subscale as well as scale for self-expression, social skill, peer relationship than both of the comparative group of choral - focused music activity program and the untreated control group. As a result of analyzing the change patterns through the experience reports of each session based on the interview data, the self-expression and the social skill part were improved and showed positive change in the peer relations with friends of the integrated class after participating in the program. The results of this study could be summarized as follows. The Music Psychotherapy Program Improving Sociality for adolescents with intellectual disabilities fully reflected the needs of the mild intellectual disabilities in the integrated class and has been developed in accordance with systematic procedures. This program could be suitable for enhancing the sociality and peer relationship with general friends of integrated class for adolescents with mild intellectual disabilities by confirming applicability and effectiveness of the program. And it is a positive alternative program for adolescents with intellectual disability to help peer relations with general class friends by smoothly express themselves.
주제어
#Music psychotherapy program socialit improvement adolescents with intellectual disability
학위논문 정보
저자
김여정
학위수여기관
경성대학교 일반대학원
학위구분
국내박사
학과
교육학과 상담심리
지도교수
주용국,천성문
발행연도
2018
총페이지
300
키워드
Music psychotherapy program socialit improvement adolescents with intellectual disability
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.