본 연구에서는 소비자의 가치와 환경태도는 어떠한 관련성이 있는지에 대해서 알아보고자 한다. 소비자의 개인적 가치간과 환경문제 해결의 중요한 주체가 될 소비자의 환경태도를 분석하는 것을 목적으로 한다. 소비자들의 환경태도를 파악하는 것은 환경문제를 해결할 수 있는 원동력이 될 것이라 생각된다.
이 논문에서는 기존의 연구를 바탕으로 가치관련 문항 34개, 환경태도 관련 34개의 진술문을 Q방법적으로 분석한 결과, 가치는 4가지 유형인 ‘안전 중시/자기초월가치형’, ‘보수주의/변화에 대한 개방성 가치형’, ‘보수주의/동조중시 가치형’, ‘변화에 대한 개방성 가치형’으로 나뉘었고, 환경태도는 ‘환경보전보호 중심형’, ‘기술기반 환경 보호 중심형’, ‘개발과 보호 공존형’으로 나눌 수가 있었다. 이들 유형들 간의 상관관계는 높은 것으로 나타났다.
가치유형들과 환경태도 유형들을 분석한 결과‘안전중시/자기초월가치형’과 ‘보수주의/변화에 대한 개방성 가치형’은 환경의 보존, 보호를 보다 중요하게 여기는 유형이고, ‘보수주의/동조중시가치형’은 환경보호를 적극적으로 찬성하고 있으나 이를 기술적으로 보완해나가는 것을 추구하고 있다. 또한 ‘변화에 대한 개방성’ 유형은 ‘개발과 보호 공존형’으로 환경개발도 중요시하는 만큼 환경보호 또한 중요하게 생각하는 것으로 나타났다.
본 연구에서는 소비자의 가치와 환경태도는 어떠한 관련성이 있는지에 대해서 알아보고자 한다. 소비자의 개인적 가치간과 환경문제 해결의 중요한 주체가 될 소비자의 환경태도를 분석하는 것을 목적으로 한다. 소비자들의 환경태도를 파악하는 것은 환경문제를 해결할 수 있는 원동력이 될 것이라 생각된다.
이 논문에서는 기존의 연구를 바탕으로 가치관련 문항 34개, 환경태도 관련 34개의 진술문을 Q방법적으로 분석한 결과, 가치는 4가지 유형인 ‘안전 중시/자기초월가치형’, ‘보수주의/변화에 대한 개방성 가치형’, ‘보수주의/동조중시 가치형’, ‘변화에 대한 개방성 가치형’으로 나뉘었고, 환경태도는 ‘환경보전보호 중심형’, ‘기술기반 환경 보호 중심형’, ‘개발과 보호 공존형’으로 나눌 수가 있었다. 이들 유형들 간의 상관관계는 높은 것으로 나타났다.
가치유형들과 환경태도 유형들을 분석한 결과‘안전중시/자기초월가치형’과 ‘보수주의/변화에 대한 개방성 가치형’은 환경의 보존, 보호를 보다 중요하게 여기는 유형이고, ‘보수주의/동조중시가치형’은 환경보호를 적극적으로 찬성하고 있으나 이를 기술적으로 보완해나가는 것을 추구하고 있다. 또한 ‘변화에 대한 개방성’ 유형은 ‘개발과 보호 공존형’으로 환경개발도 중요시하는 만큼 환경보호 또한 중요하게 생각하는 것으로 나타났다.
In this study, we investigate the relationship between consumers’ value and attitude toward environmental protection. Major purpose is to analyze the values and attitudes of consumers who will be the main players in solving environmental problems.
Based on the previous research studies and inte...
In this study, we investigate the relationship between consumers’ value and attitude toward environmental protection. Major purpose is to analyze the values and attitudes of consumers who will be the main players in solving environmental problems.
Based on the previous research studies and interviews, we developed 34 value statements and 34 environmental statements. Q-methodology analysis using QUANL software shows that there are 4 types of values: safety value/self-exceeding value, openness toward conservatism, conservatism/compliance emphasis, openness toward change. On the other hand, there are 3 types of attitude toward environmental protection: environmental protection emphasis, technology based environmental protection, coexistence of development and protection. The correlation of these types are very high too.
Analysis on the types of values and attitudes toward environmental protection shows that safety emphasis and openness toward conservatism is related to environmental protection emphasis and conservatism values is more related to technological aspects of environmental protection. On the other hand, openness toward change emphasizes the development and protection simultaneously.
In this study, we investigate the relationship between consumers’ value and attitude toward environmental protection. Major purpose is to analyze the values and attitudes of consumers who will be the main players in solving environmental problems.
Based on the previous research studies and interviews, we developed 34 value statements and 34 environmental statements. Q-methodology analysis using QUANL software shows that there are 4 types of values: safety value/self-exceeding value, openness toward conservatism, conservatism/compliance emphasis, openness toward change. On the other hand, there are 3 types of attitude toward environmental protection: environmental protection emphasis, technology based environmental protection, coexistence of development and protection. The correlation of these types are very high too.
Analysis on the types of values and attitudes toward environmental protection shows that safety emphasis and openness toward conservatism is related to environmental protection emphasis and conservatism values is more related to technological aspects of environmental protection. On the other hand, openness toward change emphasizes the development and protection simultaneously.
주제어
#가치 환경태도 환경보호 환경개발 Q방법론
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