본 연구에서는 초·중·고등학교에서 이루어지는 소방안전교육의 변천, 의무규정, 국·내외 소방안전교육 실태와 전국에서 실시하고 있는 최근 소방안전교육 실적, 예산, 교육 및 지도 매뉴얼 등을 살펴보고, 학생, 교사, 학부모 등을 대상으로 설문조사를 실시하여 문제점을 도출하고 분석하여 학생들의 교육 단계별 소방안전교육 정책방향을 연구하였다. 먼저 여러 법령에 산재되어 있는 안전교육을 하나의 법령으로 통합하고, 학생뿐만 아니라 전 국민을 대상으로 안전교육을 전담하기 위한 “국민안전교육위원회”를 신설하여 장기적인 교육플랜을 제시하고, 교육부 7대 안전교육 표준안을 중심으로 생활안전, 재난안전은 소방기관에, 교통안전, 폭력예방 및 신변보호 교육은 경찰기관 등 법령에 각 각의 담당기관을 명문화하여 제도화하는 개선방안을 제안하였다. 소방안전교육은 토론과 체험을 통하여 몸이 스스로 반응 할 수 있도록 반복적인 교육이 효과적임으로 체험시설 확대가 절실히 필요한 현실에서 담배세, 지방교부세 등을 체험시설에 집중 투자하는 노력과, 인구감소로 인한 폐교를 활용, 지역 관광 상품과 연계하여 가족단위 체험캠프를 운영하는 등 접근성을 향상시키고, 소방 안전교육을 전담할 인력과 조직을 확대하는 전문성 향상 방안을 제시하였다. 소방안전교육사 제도 정착을 위하여 전문가 양성교육 기회를 마련, 퇴직 후에도 역량을 활용 할 수 있는 여건을 조성하는 등 전문성을 제고하고, 소방안전교육은 안전한 미래를 위한 가장 효율적인 투자로서 안전의식 고취를 위한 적극적인 홍보활동을 전개하여 국민의 관심과 참여도를 높이는 방안을 제안하였다. 소방안전교육 ...
제 목 : 초․중․고등학교 소방안전교육 개선방안에 관한 연구
본 연구에서는 초·중·고등학교에서 이루어지는 소방안전교육의 변천, 의무규정, 국·내외 소방안전교육 실태와 전국에서 실시하고 있는 최근 소방안전교육 실적, 예산, 교육 및 지도 매뉴얼 등을 살펴보고, 학생, 교사, 학부모 등을 대상으로 설문조사를 실시하여 문제점을 도출하고 분석하여 학생들의 교육 단계별 소방안전교육 정책방향을 연구하였다. 먼저 여러 법령에 산재되어 있는 안전교육을 하나의 법령으로 통합하고, 학생뿐만 아니라 전 국민을 대상으로 안전교육을 전담하기 위한 “국민안전교육위원회”를 신설하여 장기적인 교육플랜을 제시하고, 교육부 7대 안전교육 표준안을 중심으로 생활안전, 재난안전은 소방기관에, 교통안전, 폭력예방 및 신변보호 교육은 경찰기관 등 법령에 각 각의 담당기관을 명문화하여 제도화하는 개선방안을 제안하였다. 소방안전교육은 토론과 체험을 통하여 몸이 스스로 반응 할 수 있도록 반복적인 교육이 효과적임으로 체험시설 확대가 절실히 필요한 현실에서 담배세, 지방교부세 등을 체험시설에 집중 투자하는 노력과, 인구감소로 인한 폐교를 활용, 지역 관광 상품과 연계하여 가족단위 체험캠프를 운영하는 등 접근성을 향상시키고, 소방 안전교육을 전담할 인력과 조직을 확대하는 전문성 향상 방안을 제시하였다. 소방안전교육사 제도 정착을 위하여 전문가 양성교육 기회를 마련, 퇴직 후에도 역량을 활용 할 수 있는 여건을 조성하는 등 전문성을 제고하고, 소방안전교육은 안전한 미래를 위한 가장 효율적인 투자로서 안전의식 고취를 위한 적극적인 홍보활동을 전개하여 국민의 관심과 참여도를 높이는 방안을 제안하였다. 소방안전교육 콘텐츠 발굴분야에서는 언제, 어디서나, 누구나 손쉽게 참여할 수 있도록 흥미 유발요인을 가미한, 역동적이고 지속가능한 만화, 게임, 놀이, 연극 등 교육 프로그램을 다양화하고, 일상생활에서 자주 발생하는 사건·사고를 중심으로 학년별 소방안전교육 범위와 위기관리프로그램을 마련하여 토론과 발표, 화재대피훈련 등 학생들이 직접 참여하는 안전체험교육의 보완책을 제시하였다. 교육관리 분야에서는 계절별, 시기별 위험요인 중심으로 분기별 1회 이상 실시하고, 교육 적정시간은 이론과 체험을 적절히 배분하여 1~2시간 이내가 가장 적당하며, 특히 이론교육은 1시간을 넘지 않도록 주의할 필요가 있다. 소방안전교육은 어린이와 청소년기 학교생활에서 습득하는 것이 가장 효율적으로 주기적이고 반복적인 학습 프로그램을 운영하여 안전에 대한 기능 및 올바른 태도, 능력을 갖추도록 지원하는 제도적인 장치가 마련되기를 제안하였다.
제 목 : 초․중․고등학교 소방안전교육 개선방안에 관한 연구
본 연구에서는 초·중·고등학교에서 이루어지는 소방안전교육의 변천, 의무규정, 국·내외 소방안전교육 실태와 전국에서 실시하고 있는 최근 소방안전교육 실적, 예산, 교육 및 지도 매뉴얼 등을 살펴보고, 학생, 교사, 학부모 등을 대상으로 설문조사를 실시하여 문제점을 도출하고 분석하여 학생들의 교육 단계별 소방안전교육 정책방향을 연구하였다. 먼저 여러 법령에 산재되어 있는 안전교육을 하나의 법령으로 통합하고, 학생뿐만 아니라 전 국민을 대상으로 안전교육을 전담하기 위한 “국민안전교육위원회”를 신설하여 장기적인 교육플랜을 제시하고, 교육부 7대 안전교육 표준안을 중심으로 생활안전, 재난안전은 소방기관에, 교통안전, 폭력예방 및 신변보호 교육은 경찰기관 등 법령에 각 각의 담당기관을 명문화하여 제도화하는 개선방안을 제안하였다. 소방안전교육은 토론과 체험을 통하여 몸이 스스로 반응 할 수 있도록 반복적인 교육이 효과적임으로 체험시설 확대가 절실히 필요한 현실에서 담배세, 지방교부세 등을 체험시설에 집중 투자하는 노력과, 인구감소로 인한 폐교를 활용, 지역 관광 상품과 연계하여 가족단위 체험캠프를 운영하는 등 접근성을 향상시키고, 소방 안전교육을 전담할 인력과 조직을 확대하는 전문성 향상 방안을 제시하였다. 소방안전교육사 제도 정착을 위하여 전문가 양성교육 기회를 마련, 퇴직 후에도 역량을 활용 할 수 있는 여건을 조성하는 등 전문성을 제고하고, 소방안전교육은 안전한 미래를 위한 가장 효율적인 투자로서 안전의식 고취를 위한 적극적인 홍보활동을 전개하여 국민의 관심과 참여도를 높이는 방안을 제안하였다. 소방안전교육 콘텐츠 발굴분야에서는 언제, 어디서나, 누구나 손쉽게 참여할 수 있도록 흥미 유발요인을 가미한, 역동적이고 지속가능한 만화, 게임, 놀이, 연극 등 교육 프로그램을 다양화하고, 일상생활에서 자주 발생하는 사건·사고를 중심으로 학년별 소방안전교육 범위와 위기관리프로그램을 마련하여 토론과 발표, 화재대피훈련 등 학생들이 직접 참여하는 안전체험교육의 보완책을 제시하였다. 교육관리 분야에서는 계절별, 시기별 위험요인 중심으로 분기별 1회 이상 실시하고, 교육 적정시간은 이론과 체험을 적절히 배분하여 1~2시간 이내가 가장 적당하며, 특히 이론교육은 1시간을 넘지 않도록 주의할 필요가 있다. 소방안전교육은 어린이와 청소년기 학교생활에서 습득하는 것이 가장 효율적으로 주기적이고 반복적인 학습 프로그램을 운영하여 안전에 대한 기능 및 올바른 태도, 능력을 갖추도록 지원하는 제도적인 장치가 마련되기를 제안하였다.
A Study on Improvement of Fire Safety Education in Elementary Middle and High School
Through this study, we will examine the changes and obligations of fire safety education in elementary, middle, and high schools, and the current state of national and international fire safety education, ...
A Study on Improvement of Fire Safety Education in Elementary Middle and High School
Through this study, we will examine the changes and obligations of fire safety education in elementary, middle, and high schools, and the current state of national and international fire safety education, and recent fire safety education results, budget, education and guidance manuals. In addition, we surveyed students, teachers, and parents to find out the problems and analyze the policy direction of fire safety education policy by education level.
First, we integrate several scattered safety education into one statute, and propose a long-term education plan by establishing "National Safety Education Committee" for safety education not only for students but also for all citizens. According to the Ministry of Education 's Seven Safety Education Standards, the fire safety agencies are responsible for fire safety and disaster safety and the police agencies are responsible for traffic safety, violence prevention, and personal safety.
It is urgently necessary to expand the experiential facilities so that the body can respond to itself through repeated discussions and experiential learning. To enhance accessibility by operating a family-based experience camp in connection with local tourism products, utilizing efforts such as tobacco tax and local allocation tax to concentrate investment in experience facilities and closing schools, and to expand staff and organization dedicated to fire safety education and to improve their professionalism.
In order to establish the fire safety education institution system, it is necessary to create professional training conditions that can utilize competency after retirement. Fire safety education is the most efficient investment for a safe future. We actively promoted activities to raise awareness of safety, and proposed ways to enhance public interest and participation.
We have diversified fire safety education programs such as cartoons, games, plays and theater so that anyone who is interested in anytime and anywhere can easily participate in them. We also provide crisis management programs on everyday events and accidents, we suggest supplemental measures of safety experience education so that we can participate directly. We conduct education more than once every quarter on the basis of seasonal factors and seasonal risk factors. The training time should be less than 2 hours in theory and experience, and especially theoretical education should be less than 1 hour.
Fire safety education is most effective when it is learned in regular education course of childhood and adolescence. Suggesting that institutional arrangements are needed to ensure that corrective actions and attitudes to safety are maintained by operating a periodic study program.
A Study on Improvement of Fire Safety Education in Elementary Middle and High School
Through this study, we will examine the changes and obligations of fire safety education in elementary, middle, and high schools, and the current state of national and international fire safety education, and recent fire safety education results, budget, education and guidance manuals. In addition, we surveyed students, teachers, and parents to find out the problems and analyze the policy direction of fire safety education policy by education level.
First, we integrate several scattered safety education into one statute, and propose a long-term education plan by establishing "National Safety Education Committee" for safety education not only for students but also for all citizens. According to the Ministry of Education 's Seven Safety Education Standards, the fire safety agencies are responsible for fire safety and disaster safety and the police agencies are responsible for traffic safety, violence prevention, and personal safety.
It is urgently necessary to expand the experiential facilities so that the body can respond to itself through repeated discussions and experiential learning. To enhance accessibility by operating a family-based experience camp in connection with local tourism products, utilizing efforts such as tobacco tax and local allocation tax to concentrate investment in experience facilities and closing schools, and to expand staff and organization dedicated to fire safety education and to improve their professionalism.
In order to establish the fire safety education institution system, it is necessary to create professional training conditions that can utilize competency after retirement. Fire safety education is the most efficient investment for a safe future. We actively promoted activities to raise awareness of safety, and proposed ways to enhance public interest and participation.
We have diversified fire safety education programs such as cartoons, games, plays and theater so that anyone who is interested in anytime and anywhere can easily participate in them. We also provide crisis management programs on everyday events and accidents, we suggest supplemental measures of safety experience education so that we can participate directly. We conduct education more than once every quarter on the basis of seasonal factors and seasonal risk factors. The training time should be less than 2 hours in theory and experience, and especially theoretical education should be less than 1 hour.
Fire safety education is most effective when it is learned in regular education course of childhood and adolescence. Suggesting that institutional arrangements are needed to ensure that corrective actions and attitudes to safety are maintained by operating a periodic study program.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.