<나무꾼과 선녀>설화는 그 연원이 유구하다. 문헌기록에 의하면 중국은 4세기경, 일본은 8세기경, 한국은 19세기경으로 밝히고 있다. 구비문학은 실증적인 자료 없이는 형성연대를 추정하는데 쉽지가 않다. 추정이 쉽지는 않지만 <초례봉>전설에 제시된 ‘약 1500년 전’과 이 연대를 뒷받침해 줄 문헌자료인 <서동요>를 근거로 약 6세기경으로 추정했다. 약 6세기경은 농경문화와 신분제가 고착화된 시대이므로 <나무꾼과 선녀>설화는 애초부터 ‘나무꾼’과 ‘선녀’가 동시에 등장하지 않았다고 여긴다....
<나무꾼과 선녀>설화는 그 연원이 유구하다. 문헌기록에 의하면 중국은 4세기경, 일본은 8세기경, 한국은 19세기경으로 밝히고 있다. 구비문학은 실증적인 자료 없이는 형성연대를 추정하는데 쉽지가 않다. 추정이 쉽지는 않지만 <초례봉>전설에 제시된 ‘약 1500년 전’과 이 연대를 뒷받침해 줄 문헌자료인 <서동요>를 근거로 약 6세기경으로 추정했다. 약 6세기경은 농경문화와 신분제가 고착화된 시대이므로 <나무꾼과 선녀>설화는 애초부터 ‘나무꾼’과 ‘선녀’가 동시에 등장하지 않았다고 여긴다. 즉, 나무꾼서사가 먼저 있었고 선녀서사가 결부된 형태라는 것이다. 나무꾼서사에서는 욕망과 현실의 간극이 크게 나타나고 있는 점에서 그러하다. 간극이 크기 때문에 서사 본질의 측면에서 보면 나무꾼서사는 선녀서사를 수용할 수밖에 없다. 그 증거는 서사무가, 노동요, 설화, 고소설, 중국서사에 있다. 다양한 증거에서 추출한 선녀 모티프들은 주로 꿈에서 나타났다.
그 꿈에는 초월적 예언이 들어 있다. 초월적 예언은 대칭적 세계관과 관련이 깊다. 대칭적 세계관이란 주체와 객체가 독자성을 지니되 대등하면서도 내밀하다고 여기는 문화적 시각으로서, 신화시대로부터 여러 문학 장르에 걸쳐 전승되어 오고 있다. 물론, 대칭적 세계관이 반영된 양상은 일정하지 않다. 그 원인은 욕망에 기인한다. 꿈에 대칭적 세계관이 다양한 형태로 나타나서 ‘욕망 화합형’, ‘욕망 좌절형’, ‘욕망 성취형’이라는 갈래를 내포한다. 꿈의 형식에는 나무꾼의 꿈과 선녀의 꿈이 존재하는데 이 두 꿈은 층위를 형성한다. 나무꾼의 꿈은 신분 상승을 목적으로 하는 욕망을 추구하고, 선녀의 꿈은 자아실현을 목적으로 하는 욕망을 추구한다고 볼 때, 나무꾼의 꿈이 선녀의 꿈보다 층위가 낮은 단계라 할 수 있다.
층위가 서로 다른 나무꾼의 꿈과 선녀의 꿈을 통해서 <나무꾼과 선녀>설화가 지닌 전승문법을 밝히고자 한다. 전승문법은 전승자들이 표출한 꿈 모티프의 구성방식에서 드러나고 있으며, 여기에는 일정한 문법과 원리가 형성되어 있다. 즉, 출세 지향은 점층의 원리가, 윤리 지향은 병렬의 원리가, 출세와 윤리의 동시 지향은 점층과 병렬의 원리가 나타나는 점이 그러하다. 이 세 가지는 꿈 모티프에서 추출한 전승문법이다. 지금까지 구명한 전승문법은 타 갈래에는 어떻게 적용되는지 살펴보면 다음과 같다. 동화는 ‘출세’, ‘윤리’, ‘출세와 윤리 동시’를 모두 수용하고, 소설은 ‘윤리’, ‘출세와 윤리 동시’를 수용하고, 연극은 ‘윤리’를 수용한다. 동화, 소설, 연극에 공통적으로 수용되는 전승문법은 ‘윤리 지향’이다. 윤리 지향에는 동화는 전통적인 여성상을 유지하나 소설과 연극은 여성의 정체성 문제를 제기하는 특징을 지닌다. 이 세 갈래는 본고 자료에 나타난 전승문법을 적용하고 있으므로 <나무꾼과 선녀>설화의 전통을 계승하고 있다.
<나무꾼과 선녀>설화는 그 연원이 유구하다. 문헌기록에 의하면 중국은 4세기경, 일본은 8세기경, 한국은 19세기경으로 밝히고 있다. 구비문학은 실증적인 자료 없이는 형성연대를 추정하는데 쉽지가 않다. 추정이 쉽지는 않지만 <초례봉>전설에 제시된 ‘약 1500년 전’과 이 연대를 뒷받침해 줄 문헌자료인 <서동요>를 근거로 약 6세기경으로 추정했다. 약 6세기경은 농경문화와 신분제가 고착화된 시대이므로 <나무꾼과 선녀>설화는 애초부터 ‘나무꾼’과 ‘선녀’가 동시에 등장하지 않았다고 여긴다. 즉, 나무꾼서사가 먼저 있었고 선녀서사가 결부된 형태라는 것이다. 나무꾼서사에서는 욕망과 현실의 간극이 크게 나타나고 있는 점에서 그러하다. 간극이 크기 때문에 서사 본질의 측면에서 보면 나무꾼서사는 선녀서사를 수용할 수밖에 없다. 그 증거는 서사무가, 노동요, 설화, 고소설, 중국서사에 있다. 다양한 증거에서 추출한 선녀 모티프들은 주로 꿈에서 나타났다.
그 꿈에는 초월적 예언이 들어 있다. 초월적 예언은 대칭적 세계관과 관련이 깊다. 대칭적 세계관이란 주체와 객체가 독자성을 지니되 대등하면서도 내밀하다고 여기는 문화적 시각으로서, 신화시대로부터 여러 문학 장르에 걸쳐 전승되어 오고 있다. 물론, 대칭적 세계관이 반영된 양상은 일정하지 않다. 그 원인은 욕망에 기인한다. 꿈에 대칭적 세계관이 다양한 형태로 나타나서 ‘욕망 화합형’, ‘욕망 좌절형’, ‘욕망 성취형’이라는 갈래를 내포한다. 꿈의 형식에는 나무꾼의 꿈과 선녀의 꿈이 존재하는데 이 두 꿈은 층위를 형성한다. 나무꾼의 꿈은 신분 상승을 목적으로 하는 욕망을 추구하고, 선녀의 꿈은 자아실현을 목적으로 하는 욕망을 추구한다고 볼 때, 나무꾼의 꿈이 선녀의 꿈보다 층위가 낮은 단계라 할 수 있다.
층위가 서로 다른 나무꾼의 꿈과 선녀의 꿈을 통해서 <나무꾼과 선녀>설화가 지닌 전승문법을 밝히고자 한다. 전승문법은 전승자들이 표출한 꿈 모티프의 구성방식에서 드러나고 있으며, 여기에는 일정한 문법과 원리가 형성되어 있다. 즉, 출세 지향은 점층의 원리가, 윤리 지향은 병렬의 원리가, 출세와 윤리의 동시 지향은 점층과 병렬의 원리가 나타나는 점이 그러하다. 이 세 가지는 꿈 모티프에서 추출한 전승문법이다. 지금까지 구명한 전승문법은 타 갈래에는 어떻게 적용되는지 살펴보면 다음과 같다. 동화는 ‘출세’, ‘윤리’, ‘출세와 윤리 동시’를 모두 수용하고, 소설은 ‘윤리’, ‘출세와 윤리 동시’를 수용하고, 연극은 ‘윤리’를 수용한다. 동화, 소설, 연극에 공통적으로 수용되는 전승문법은 ‘윤리 지향’이다. 윤리 지향에는 동화는 전통적인 여성상을 유지하나 소설과 연극은 여성의 정체성 문제를 제기하는 특징을 지닌다. 이 세 갈래는 본고 자료에 나타난 전승문법을 적용하고 있으므로 <나무꾼과 선녀>설화의 전통을 계승하고 있다.
The origin of the Woodcutter and the Fairy has a long history. According to the literature, it originated around the 4th century in China, around the 8th century in Japan, and around the 19th century in Korea. It is not easy to determine the age of development of oral literature. The origin of the f...
The origin of the Woodcutter and the Fairy has a long history. According to the literature, it originated around the 4th century in China, around the 8th century in Japan, and around the 19th century in Korea. It is not easy to determine the age of development of oral literature. The origin of the fable the Woodcutter and the Fairy was estimated to be around the 6th century based on the legend Choryebong which suggests that the origin was 'about 1500 years ago' and the literature Seodongyo which supports this estimation. However, since the 6th century is the time when the farming culture and the caste system were set, the woodcutter and the fairy could not have appeared together in the fable the Woodcutter and the Fairy at that time. In other words, the narrative of the woodcutter must have appeared first and then later the narrative of the fairy was coupled with the woodcutter narrative. This could be because the gap between the desire and the reality appeared to be big. Because of this large gap, the woodcutter narrative could not but adopt the fairy narrative when the nature of the narrative is considered. This can be supported by Korean narrative myths, and work songs, old novels, and Chinese narratives. The motif of the fairy mainly appears in various dreams of the characters.
The dreams include a transcendental prophecy. This prophecy is associated with a symmetrical view of the world. The symmetrical view of the world is a cultural viewpoint, which has been handed down from earlier legendary ages through various genres of literature. It considers the subject and the object as having their own identity but they are equal and private at the same time. However, the symmetrical view of the world is reflected in different ways because of the desire. The various representations of this symmetrical world view in the dreams include three different type of desire; a type of harmony, a type of frustration, and a type of achievement. In this story, there are the woodcutter's dreams and the fairy's dreams, but these two different dreams exist on different levels. The woodcutter's dreams pursue the desire for a rise in status, while the fairy's dreams pursue the desire for self-realization. In this respect, the level of the woodcutter's dreams can be seen as lower than those of the fairy's dreams.
This study attempts to reveal the transmission grammar in the fable the Woodcutter and the Fairy by examining the different levels of the woodcutter's dreams and the fairy's dreams. The transmission grammar is revealed in the methods of organizing the
motif of the dreams represented by the transmitters, particular grammars, and
principles that have been developed. The gradation principle appears in the career-
oriented type, the parallel principle appears in the ethic-oriented type, and both the gradation principle and the parallel principle appear in the career and ethic oriented type. These three types constitute the transmission grammar derived from the dream motif. Thus far examined and explained, transmission grammar would be applied to other genres as follows. The fairy tales accommodate all of the three; 'career', 'ethics', and 'both career and ethics'. The novels accommodate 'the ethics' and 'both career and ethics' and the plays accommodate 'the ethics'. The transmission grammar which the fairy tales, novels, and plays accommodate in common is 'the ethic-oriented'. For the ethic-oriented, the fairy tales maintain the traditional images of women, while the novels and plays raise the issue of the identity of woman. These three genres accommodate the transmission grammar which appears in the literature examined in the present study, and thus can be said to succeed the tradition of the fable the Woodcutter and the Fairy.
The origin of the Woodcutter and the Fairy has a long history. According to the literature, it originated around the 4th century in China, around the 8th century in Japan, and around the 19th century in Korea. It is not easy to determine the age of development of oral literature. The origin of the fable the Woodcutter and the Fairy was estimated to be around the 6th century based on the legend Choryebong which suggests that the origin was 'about 1500 years ago' and the literature Seodongyo which supports this estimation. However, since the 6th century is the time when the farming culture and the caste system were set, the woodcutter and the fairy could not have appeared together in the fable the Woodcutter and the Fairy at that time. In other words, the narrative of the woodcutter must have appeared first and then later the narrative of the fairy was coupled with the woodcutter narrative. This could be because the gap between the desire and the reality appeared to be big. Because of this large gap, the woodcutter narrative could not but adopt the fairy narrative when the nature of the narrative is considered. This can be supported by Korean narrative myths, and work songs, old novels, and Chinese narratives. The motif of the fairy mainly appears in various dreams of the characters.
The dreams include a transcendental prophecy. This prophecy is associated with a symmetrical view of the world. The symmetrical view of the world is a cultural viewpoint, which has been handed down from earlier legendary ages through various genres of literature. It considers the subject and the object as having their own identity but they are equal and private at the same time. However, the symmetrical view of the world is reflected in different ways because of the desire. The various representations of this symmetrical world view in the dreams include three different type of desire; a type of harmony, a type of frustration, and a type of achievement. In this story, there are the woodcutter's dreams and the fairy's dreams, but these two different dreams exist on different levels. The woodcutter's dreams pursue the desire for a rise in status, while the fairy's dreams pursue the desire for self-realization. In this respect, the level of the woodcutter's dreams can be seen as lower than those of the fairy's dreams.
This study attempts to reveal the transmission grammar in the fable the Woodcutter and the Fairy by examining the different levels of the woodcutter's dreams and the fairy's dreams. The transmission grammar is revealed in the methods of organizing the
motif of the dreams represented by the transmitters, particular grammars, and
principles that have been developed. The gradation principle appears in the career-
oriented type, the parallel principle appears in the ethic-oriented type, and both the gradation principle and the parallel principle appear in the career and ethic oriented type. These three types constitute the transmission grammar derived from the dream motif. Thus far examined and explained, transmission grammar would be applied to other genres as follows. The fairy tales accommodate all of the three; 'career', 'ethics', and 'both career and ethics'. The novels accommodate 'the ethics' and 'both career and ethics' and the plays accommodate 'the ethics'. The transmission grammar which the fairy tales, novels, and plays accommodate in common is 'the ethic-oriented'. For the ethic-oriented, the fairy tales maintain the traditional images of women, while the novels and plays raise the issue of the identity of woman. These three genres accommodate the transmission grammar which appears in the literature examined in the present study, and thus can be said to succeed the tradition of the fable the Woodcutter and the Fairy.
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