본고는 우리에게 익숙한 「나무꾼과 선녀」 설화가 패러디 소설화되면서 서사적 지평이 어떻게 확장되었는지를 살피고 그 특성을 파악하기 위한 목적으로 쓰였다. 같음에 바탕을 둔 심상대의 「나무꾼의 뜻」은 원텍스트의 분위기와 기본적 서사구조를 어느 정도 보존하면서 천상과 지상의 대립적 구조를 강화하여 지상의 삶의 가치를 옹호하고 있다. 또한 나무꾼과 선녀의 성격전환을 통해 노동에 대한 의미를 재확인하고 땀 흘려 일하는 삶의 아름다움을 은근히 역설하고 있다. 이 작품은 현대인들의 노동 기피 현상의 병폐를 비판하면서 건강한 노동에 대한 필요성을 제시하고 있는 것이다. 작가는 우리가 유토피아적인 세계로 인식하고 있는 천상의 삶을 현대 사회의 지나친 풍요로 인해 생기는 여러 병폐의 상징으로 재창조하였다. 아울러 민담이 특성인, 직접적이고 생경한 목소리로 교훈을 전달하는 것이 아니라 패러디 형식을 통해 우회적이고 희극적으로 주제를 전달하여, 익숙함 속에서 다름을 읽을 수 있는 효과를 얻고 있다.
다름에 바탕을 둔 윤영수의 「하늘여자」는 원텍스트의 구조와 상당한 차이를 보이면서 서사 공간을 확장하고 있다. 서술자이면서 비판적 매개 인물인 사슴 초강이의 눈을 빌려, 인간이 지닌 악의 측면을 떡쇠를 통해 보여주고 상처받고 소극적인 여성의 모습을 하늘여자를 통해 드러냄으로써, 인간세계에 대한 회의와 비판을 보여주고 있다. 그러나 작가가 궁극적으로 의도하는 것은 바로 인간이 갖고 있는 가능성의 세계에 대한 인식이다. 인간의 부정적인 모습을 비판하면서도 두 다리와 손과 의지와 언어를 가지고 있는 인간의 모습과, 인간이 지니고 있는 여러 자질들에 대한 신뢰를 늦추지 않고 그 가능성을 향해 매진할 것을 요구하고 있는 것이다. 한 가닥의 희망을 안고 벼랑 아래로 몸을 날리는 사슴 초강이의 모습은 바로 작가가 인간이란 존재에게 갖고 있는 마지막 희망의 모습이기도 할 것이다.
민담의 변천성은 끊임없는 창조를 낳는다. 따라서 구전되는 민담을 패러디해서 텍스트로 재창조했다는 것은 고대와 현대의 서사물의 교류와 공감대 형성을 마련한다는 점에서 의미 있는 일이다. 지상과 천상을 오가는 이야기 속에서 진정한 노동의 의미를 깨닫고, 인간답게 살기 위해서 노력해야만 하는 절실함을 이 두 작품을 통해서 얻을 수 있다. 결국 이러한 주제는 작가의 의도가 패러디라는 기법을 통해 소설로 변용되면서 효과적으로 제시된 것이며, 여기서 패러디 소설로서의 미적 가치를 찾을 수 있다.
본고는 우리에게 익숙한 「나무꾼과 선녀」 설화가 패러디 소설화되면서 서사적 지평이 어떻게 확장되었는지를 살피고 그 특성을 파악하기 위한 목적으로 쓰였다. 같음에 바탕을 둔 심상대의 「나무꾼의 뜻」은 원텍스트의 분위기와 기본적 서사구조를 어느 정도 보존하면서 천상과 지상의 대립적 구조를 강화하여 지상의 삶의 가치를 옹호하고 있다. 또한 나무꾼과 선녀의 성격전환을 통해 노동에 대한 의미를 재확인하고 땀 흘려 일하는 삶의 아름다움을 은근히 역설하고 있다. 이 작품은 현대인들의 노동 기피 현상의 병폐를 비판하면서 건강한 노동에 대한 필요성을 제시하고 있는 것이다. 작가는 우리가 유토피아적인 세계로 인식하고 있는 천상의 삶을 현대 사회의 지나친 풍요로 인해 생기는 여러 병폐의 상징으로 재창조하였다. 아울러 민담이 특성인, 직접적이고 생경한 목소리로 교훈을 전달하는 것이 아니라 패러디 형식을 통해 우회적이고 희극적으로 주제를 전달하여, 익숙함 속에서 다름을 읽을 수 있는 효과를 얻고 있다.
다름에 바탕을 둔 윤영수의 「하늘여자」는 원텍스트의 구조와 상당한 차이를 보이면서 서사 공간을 확장하고 있다. 서술자이면서 비판적 매개 인물인 사슴 초강이의 눈을 빌려, 인간이 지닌 악의 측면을 떡쇠를 통해 보여주고 상처받고 소극적인 여성의 모습을 하늘여자를 통해 드러냄으로써, 인간세계에 대한 회의와 비판을 보여주고 있다. 그러나 작가가 궁극적으로 의도하는 것은 바로 인간이 갖고 있는 가능성의 세계에 대한 인식이다. 인간의 부정적인 모습을 비판하면서도 두 다리와 손과 의지와 언어를 가지고 있는 인간의 모습과, 인간이 지니고 있는 여러 자질들에 대한 신뢰를 늦추지 않고 그 가능성을 향해 매진할 것을 요구하고 있는 것이다. 한 가닥의 희망을 안고 벼랑 아래로 몸을 날리는 사슴 초강이의 모습은 바로 작가가 인간이란 존재에게 갖고 있는 마지막 희망의 모습이기도 할 것이다.
민담의 변천성은 끊임없는 창조를 낳는다. 따라서 구전되는 민담을 패러디해서 텍스트로 재창조했다는 것은 고대와 현대의 서사물의 교류와 공감대 형성을 마련한다는 점에서 의미 있는 일이다. 지상과 천상을 오가는 이야기 속에서 진정한 노동의 의미를 깨닫고, 인간답게 살기 위해서 노력해야만 하는 절실함을 이 두 작품을 통해서 얻을 수 있다. 결국 이러한 주제는 작가의 의도가 패러디라는 기법을 통해 소설로 변용되면서 효과적으로 제시된 것이며, 여기서 패러디 소설로서의 미적 가치를 찾을 수 있다.
This study intended to examine how the parody-novelization of the well-known tale, the Woodcutter and Fairy, expanded the narrative prospect and identify its characteristics. The Will of Woodcutter by Sim Sang-Dae reconfirmed the meaning of labor through the change of character of the Woodcutter a...
This study intended to examine how the parody-novelization of the well-known tale, the Woodcutter and Fairy, expanded the narrative prospect and identify its characteristics. The Will of Woodcutter by Sim Sang-Dae reconfirmed the meaning of labor through the change of character of the Woodcutter and the Fairy and subtly emphasizing the beauty of life earned by the sweat of the brow while preserving the mood of the original text and the basic narrative structure to a degree. In Korea, the tendency against hard working quickly spread as the social structure began to turn into that of the advanced industrial society since the 1970"s. This work criticizes the ills of avoiding labor according to this tendency, and in this light it can be regarded as it emphasizes the need for healthy labor that is found in the agricultural society. The author recreated the life in the heaven that we regard as a utopian world as the symbol of many ills caused by excessive affluence of the modern society. Also, this work borrows the parody format to communicate the theme indirectly and comically rather than using direct and crude voice to obtain the effect of reading difference within familiarity. Sky Woman by Yun Yeong-Su expands the narrative space by showing a great difference with the structure of the original text. It reveals the evil of man through Tteok-Soe and sees it through the eyes of the deer, Cho-Gang, and also reveals the image of a woman who is hurt and passive through the sky woman to represent the skepticism and criticism about the human world. However, the author ultimately intends to show the world of potentials that people have. The author criticizes the negative side of man but also shows the image of man with two legs, two hands, will, language, and asks people to trust various temperament they have and strive to find their potentials. The image of the deer, Cho-Gang, throwing itself down the cliff with a glimmer of hope is the very image of the last hope the author has about the existence of man. The sense of space and the transition in the tale continuously give birth to the creation. In other words, parodying the orally transmitted folk tale and recreating a text carries a meaning for it provides the basis for the exchange and the band of sympathy between the narrative works of the past and the present. Also, creating a story that can point out the ills of the modern society within the story that depicted the life in the past suggests that the lesson originally embedded in the folk tale can fully play its role also in the contemporary novel. Viewers will realize the true meaning of labor and the desperation that they need to make efforts in order to have a decent living in the story that describes the heaven and earth through these two works. Eventually, the theme and the intent of the author were effectively suggested through the technique of parody, and the aesthetic value of the parody novel can be found there.
This study intended to examine how the parody-novelization of the well-known tale, the Woodcutter and Fairy, expanded the narrative prospect and identify its characteristics. The Will of Woodcutter by Sim Sang-Dae reconfirmed the meaning of labor through the change of character of the Woodcutter and the Fairy and subtly emphasizing the beauty of life earned by the sweat of the brow while preserving the mood of the original text and the basic narrative structure to a degree. In Korea, the tendency against hard working quickly spread as the social structure began to turn into that of the advanced industrial society since the 1970"s. This work criticizes the ills of avoiding labor according to this tendency, and in this light it can be regarded as it emphasizes the need for healthy labor that is found in the agricultural society. The author recreated the life in the heaven that we regard as a utopian world as the symbol of many ills caused by excessive affluence of the modern society. Also, this work borrows the parody format to communicate the theme indirectly and comically rather than using direct and crude voice to obtain the effect of reading difference within familiarity. Sky Woman by Yun Yeong-Su expands the narrative space by showing a great difference with the structure of the original text. It reveals the evil of man through Tteok-Soe and sees it through the eyes of the deer, Cho-Gang, and also reveals the image of a woman who is hurt and passive through the sky woman to represent the skepticism and criticism about the human world. However, the author ultimately intends to show the world of potentials that people have. The author criticizes the negative side of man but also shows the image of man with two legs, two hands, will, language, and asks people to trust various temperament they have and strive to find their potentials. The image of the deer, Cho-Gang, throwing itself down the cliff with a glimmer of hope is the very image of the last hope the author has about the existence of man. The sense of space and the transition in the tale continuously give birth to the creation. In other words, parodying the orally transmitted folk tale and recreating a text carries a meaning for it provides the basis for the exchange and the band of sympathy between the narrative works of the past and the present. Also, creating a story that can point out the ills of the modern society within the story that depicted the life in the past suggests that the lesson originally embedded in the folk tale can fully play its role also in the contemporary novel. Viewers will realize the true meaning of labor and the desperation that they need to make efforts in order to have a decent living in the story that describes the heaven and earth through these two works. Eventually, the theme and the intent of the author were effectively suggested through the technique of parody, and the aesthetic value of the parody novel can be found there.
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