그림책 읽기 프로그램이 초등학교 고학년 학생의 언어폭력성 감소에 미치는 효과 The effects of a picture book reading program on the reduced verbal violence of upper graders in elementary school원문보기
본 연구는 학교폭력 가해 및 피해 빈도가 가장 많은 초등학교 고학년 학생을 대상으로 쉽게 접할 수 있는 그림책을 활용했을 때 언어폭력성 감소에 미치는 효과를 검증하는데 목적을 두었다. 이를 위해 경상북도 K시에 소재한 B초등학교 6학년 중 동질성이 확보된 두 학급을 실험집단과 통제집단으로 배정하였다. 본 연구에서 활용한 그림책 활용 프로그램은 언어폭력과 관련된 주제로 구성하고 도서를 선정하였으며 아침 활동 시간을 이용하여 10회기로 프로그램을 진행하였다. 학생들의 언어폭력성을 측정하기 위하여 이수영(2010)의 언어폭력성 검사를 활용하였고 욕설, 조롱, 희롱, 협박, 저주의 5가지 항목에 대하여 사전-사후 검사를 진행한 후 ...
본 연구는 학교폭력 가해 및 피해 빈도가 가장 많은 초등학교 고학년 학생을 대상으로 쉽게 접할 수 있는 그림책을 활용했을 때 언어폭력성 감소에 미치는 효과를 검증하는데 목적을 두었다. 이를 위해 경상북도 K시에 소재한 B초등학교 6학년 중 동질성이 확보된 두 학급을 실험집단과 통제집단으로 배정하였다. 본 연구에서 활용한 그림책 활용 프로그램은 언어폭력과 관련된 주제로 구성하고 도서를 선정하였으며 아침 활동 시간을 이용하여 10회기로 프로그램을 진행하였다. 학생들의 언어폭력성을 측정하기 위하여 이수영(2010)의 언어폭력성 검사를 활용하였고 욕설, 조롱, 희롱, 협박, 저주의 5가지 항목에 대하여 사전-사후 검사를 진행한 후 공변량분석(ANCOVA)을 통해 비교 분석 하였다. 본 연구의 결과와 논의를 종합하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 그림책 읽기 프로그램은 초등학교 고학년 학생들의 언어폭력성을 감소시키는 데에 효과가 있다. 둘째, 언어폭력성의 하위요인 중에서는 욕설, 조롱, 협박, 저주를 감소시키는 데에 효과가 있다. 셋째, 그림책 읽기 프로그램은 초등학교 고학년 학생들의 희롱을 감소시키는 데에는 효과가 있다고 보기 어렵다. 다만 이는 각 담임교사들의 희롱과 관련된 생활지도를 중요하게 생각하여 지속적으로 실시하기 때문이다. 따라서 그림책 활용은 짧고 간결한 문장과 다양한 정서를 전달하는 그림을 통해 초등학교 고학년 학생들의 언어폭력성을 감소시키는 데에 효과가 있다.
본 연구는 학교폭력 가해 및 피해 빈도가 가장 많은 초등학교 고학년 학생을 대상으로 쉽게 접할 수 있는 그림책을 활용했을 때 언어폭력성 감소에 미치는 효과를 검증하는데 목적을 두었다. 이를 위해 경상북도 K시에 소재한 B초등학교 6학년 중 동질성이 확보된 두 학급을 실험집단과 통제집단으로 배정하였다. 본 연구에서 활용한 그림책 활용 프로그램은 언어폭력과 관련된 주제로 구성하고 도서를 선정하였으며 아침 활동 시간을 이용하여 10회기로 프로그램을 진행하였다. 학생들의 언어폭력성을 측정하기 위하여 이수영(2010)의 언어폭력성 검사를 활용하였고 욕설, 조롱, 희롱, 협박, 저주의 5가지 항목에 대하여 사전-사후 검사를 진행한 후 공변량분석(ANCOVA)을 통해 비교 분석 하였다. 본 연구의 결과와 논의를 종합하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 그림책 읽기 프로그램은 초등학교 고학년 학생들의 언어폭력성을 감소시키는 데에 효과가 있다. 둘째, 언어폭력성의 하위요인 중에서는 욕설, 조롱, 협박, 저주를 감소시키는 데에 효과가 있다. 셋째, 그림책 읽기 프로그램은 초등학교 고학년 학생들의 희롱을 감소시키는 데에는 효과가 있다고 보기 어렵다. 다만 이는 각 담임교사들의 희롱과 관련된 생활지도를 중요하게 생각하여 지속적으로 실시하기 때문이다. 따라서 그림책 활용은 짧고 간결한 문장과 다양한 정서를 전달하는 그림을 통해 초등학교 고학년 학생들의 언어폭력성을 감소시키는 데에 효과가 있다.
The purpose of this study was to test the effects of easily accessible picture books on the reduced verbal violence of upper graders in elementary school that recorded the highest frequency of using school violence or falling victim to it. In order to verify the effects of easily accessible picture ...
The purpose of this study was to test the effects of easily accessible picture books on the reduced verbal violence of upper graders in elementary school that recorded the highest frequency of using school violence or falling victim to it. In order to verify the effects of easily accessible picture books effect on the reduced verbal violence, this study set up the research question as follows: What effects have easily accessible picture books on the reduced verbal violence of upper graders in elementary school? For this purpose, the investigator made two sixth grade classes, whose homogeneity was ensured at B Elementary School in K City, Gyeongsangbukdo, the experiment and control group. The picture book program used in the study was based on books on the topic of verbal violence and consisted of ten sessions for the morning activity hour. The verbal violence test by Lee Su-yeong(2010) was used to measure the students in verbal violence. The subjects were put to the pre- and post-test for five items, which include swearing, ridicule, molestation, threat, and curse, and the test results were compared and analyzed in ANCOVA. The findings and discussions were put together and led to the following conclusions: First, the picture book reading program was effective for reducing the verbal violence of upper graders in elementary school. Secondly, the program was effective for reducing their swearing, ridicule, threat, and curse. Finally, it was difficult to say that the program was effective for reducing their molestation, but it was because many teachers attach importance to reduction of molestation. These findings indicate that the utilization of picture books was effective for reducing the verbal violence of upper graders in elementary school through short and concise sentences and pictures to convey a variety of emotions. Key words: reading picture books program, verbal aggression
The purpose of this study was to test the effects of easily accessible picture books on the reduced verbal violence of upper graders in elementary school that recorded the highest frequency of using school violence or falling victim to it. In order to verify the effects of easily accessible picture books effect on the reduced verbal violence, this study set up the research question as follows: What effects have easily accessible picture books on the reduced verbal violence of upper graders in elementary school? For this purpose, the investigator made two sixth grade classes, whose homogeneity was ensured at B Elementary School in K City, Gyeongsangbukdo, the experiment and control group. The picture book program used in the study was based on books on the topic of verbal violence and consisted of ten sessions for the morning activity hour. The verbal violence test by Lee Su-yeong(2010) was used to measure the students in verbal violence. The subjects were put to the pre- and post-test for five items, which include swearing, ridicule, molestation, threat, and curse, and the test results were compared and analyzed in ANCOVA. The findings and discussions were put together and led to the following conclusions: First, the picture book reading program was effective for reducing the verbal violence of upper graders in elementary school. Secondly, the program was effective for reducing their swearing, ridicule, threat, and curse. Finally, it was difficult to say that the program was effective for reducing their molestation, but it was because many teachers attach importance to reduction of molestation. These findings indicate that the utilization of picture books was effective for reducing the verbal violence of upper graders in elementary school through short and concise sentences and pictures to convey a variety of emotions. Key words: reading picture books program, verbal aggression
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.