본 연구는 만 2세 영아를 위한 자연친화 감각놀이 프로그램을 개발하고 적용하여 만 2세 영아의 자연친화적 태도의 변화에 대해 살펴보았다. 현재 우리 아이들은 주입식 교육, 사교육, 조기교육, 환경적인 문제(미세먼지, 황사, 오존 등)로 인하여 자연과 멀어지고 있고, 자연을 가까이하고 싶어도 계절, 날씨 등 물리적인 환경에 의해 자연친화적인 활동을 진행하기 어려울 때가 있다. 하지만 인간과 자연은 뗄레야 뗄 수 없는 관계이고, 인간은 자연 없이 살아갈 수 없다. 그렇기 때문에 계절, 날씨 등 물리적인 환경에 제약 없는 자연친화적인 활동이 현장에 반드시 필요하다. 따라서 연구자는 만 2세 표준보육과정 내용을 바탕으로 영아 자신의 감각을 활용하여 실외 및 실내에서 통합적으로 자연을 접해 볼 수 있는 자연친화 감각놀이 프로그램을 개발하였다. 이러한 목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 만 2세 영아를 위한 자연친화 감각놀이 프로그램의 구성은 어떠한가? 1-1. 만 2세 영아를 위한 자연친화 감각놀이 프로그램의 목적과 목표는 어떠한가? 1-2. 만 2세 영아를 위한 자연친화 감각놀이 프로그램의 내용은 어떠한가? 1-3. 만 2세 영아를 위한 자연친화 감각놀이 프로그램의 교수·학습방법은 어떠한가? 1-4. 만 2세 영아를 위한 자연친화 감각놀이 프로그램의 평가는 어떠한가? 연구문제 2. 만 2세 영아를 위한 자연친화 감각놀이 프로그램이 자연친화적 태도에 미치는 영향은 어떠한가?
문헌 및 선행연구 고찰을 하고난 후, 현장실태조사를 거쳐 만 2세 영아를 위한 자연친화 감각놀이 프로그램 목적 및 목표, 내용, 교수·학습방법,평가를 구성하였고, 만 2세 영아의 자연친화 감각놀이 프로그램의 적용 및 자연친화적 태도에 미친 영향을 살펴보기 위하여 S시 N구에 위치한 직장보육시설 I어린이집 만 2세반 영아들을 대상으로 프로그램을 실시하였다. 15회기로 프로그램을 적용한 후 사전-사후 검사를 실시하였다.
연구결과는 다음과 같다. 첫째, 만 2세 영아를 대상으로 자연친화 감각놀이 프로그램을 개발하기 위해 다양한 문헌 및 선행연구를 고찰, 현장 실태 조사, 자연친화 감각놀이 프로그램의 목표, 내용, 교수·학습방법의 프로그램 시안 구성, 전문가 협의 및 예비연구를 통한 프로그램 ...
본 연구는 만 2세 영아를 위한 자연친화 감각놀이 프로그램을 개발하고 적용하여 만 2세 영아의 자연친화적 태도의 변화에 대해 살펴보았다. 현재 우리 아이들은 주입식 교육, 사교육, 조기교육, 환경적인 문제(미세먼지, 황사, 오존 등)로 인하여 자연과 멀어지고 있고, 자연을 가까이하고 싶어도 계절, 날씨 등 물리적인 환경에 의해 자연친화적인 활동을 진행하기 어려울 때가 있다. 하지만 인간과 자연은 뗄레야 뗄 수 없는 관계이고, 인간은 자연 없이 살아갈 수 없다. 그렇기 때문에 계절, 날씨 등 물리적인 환경에 제약 없는 자연친화적인 활동이 현장에 반드시 필요하다. 따라서 연구자는 만 2세 표준보육과정 내용을 바탕으로 영아 자신의 감각을 활용하여 실외 및 실내에서 통합적으로 자연을 접해 볼 수 있는 자연친화 감각놀이 프로그램을 개발하였다. 이러한 목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 만 2세 영아를 위한 자연친화 감각놀이 프로그램의 구성은 어떠한가? 1-1. 만 2세 영아를 위한 자연친화 감각놀이 프로그램의 목적과 목표는 어떠한가? 1-2. 만 2세 영아를 위한 자연친화 감각놀이 프로그램의 내용은 어떠한가? 1-3. 만 2세 영아를 위한 자연친화 감각놀이 프로그램의 교수·학습방법은 어떠한가? 1-4. 만 2세 영아를 위한 자연친화 감각놀이 프로그램의 평가는 어떠한가? 연구문제 2. 만 2세 영아를 위한 자연친화 감각놀이 프로그램이 자연친화적 태도에 미치는 영향은 어떠한가?
문헌 및 선행연구 고찰을 하고난 후, 현장실태조사를 거쳐 만 2세 영아를 위한 자연친화 감각놀이 프로그램 목적 및 목표, 내용, 교수·학습방법,평가를 구성하였고, 만 2세 영아의 자연친화 감각놀이 프로그램의 적용 및 자연친화적 태도에 미친 영향을 살펴보기 위하여 S시 N구에 위치한 직장보육시설 I어린이집 만 2세반 영아들을 대상으로 프로그램을 실시하였다. 15회기로 프로그램을 적용한 후 사전-사후 검사를 실시하였다.
연구결과는 다음과 같다. 첫째, 만 2세 영아를 대상으로 자연친화 감각놀이 프로그램을 개발하기 위해 다양한 문헌 및 선행연구를 고찰, 현장 실태 조사, 자연친화 감각놀이 프로그램의 목표, 내용, 교수·학습방법의 프로그램 시안 구성, 전문가 협의 및 예비연구를 통한 프로그램 타당성 검증을 거친 후 최종적으로 만 2세 영아를 위한 자연친화 감각놀이 프로그램을 개발하였다. 둘째, 만 2세 영아의 자연친화적 태도를 살펴보기 위해 자연친화적 태도 검사도구를 활용하여 사전, 사후검사의 집단 간 차이를 살펴보았다. 적용효과를 요약하자면 다음과 같다. 첫째, 자연환경에 대한 관심에 대해 사전-사후 검사에서 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 동물에 대한 관심에 대해 사전검사에서는 집단 간 유의미한 차이가 나타나지 않았으나 사후검사에서는 실험집단 (M=2.61, SD=0.42)과 비교집단(M=2.27, SD=0.35)간 유의미한 차이가 나타났다(t=2.310, p<.001). 셋째, 식물에 대한 관심에 대해 사전-사후검사에서 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 넷째, 생명에 대한 존중의식에 대해 사전검사에서는 집단 간 유의미한 차이가 나타나지 않았으나 사후검사에서는 실험집단(M=2.57, SD=0.45)과 비교집단(M=2.19, SD=0.10)간 유의미한 차이가 나타났다(t=3.009, p<.001).
본 연구는 만 2세 영아를 위한 자연친화 감각놀이 프로그램을 개발하고 적용하여 만 2세 영아의 자연친화적 태도의 변화에 대해 살펴보았다. 현재 우리 아이들은 주입식 교육, 사교육, 조기교육, 환경적인 문제(미세먼지, 황사, 오존 등)로 인하여 자연과 멀어지고 있고, 자연을 가까이하고 싶어도 계절, 날씨 등 물리적인 환경에 의해 자연친화적인 활동을 진행하기 어려울 때가 있다. 하지만 인간과 자연은 뗄레야 뗄 수 없는 관계이고, 인간은 자연 없이 살아갈 수 없다. 그렇기 때문에 계절, 날씨 등 물리적인 환경에 제약 없는 자연친화적인 활동이 현장에 반드시 필요하다. 따라서 연구자는 만 2세 표준보육과정 내용을 바탕으로 영아 자신의 감각을 활용하여 실외 및 실내에서 통합적으로 자연을 접해 볼 수 있는 자연친화 감각놀이 프로그램을 개발하였다. 이러한 목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 만 2세 영아를 위한 자연친화 감각놀이 프로그램의 구성은 어떠한가? 1-1. 만 2세 영아를 위한 자연친화 감각놀이 프로그램의 목적과 목표는 어떠한가? 1-2. 만 2세 영아를 위한 자연친화 감각놀이 프로그램의 내용은 어떠한가? 1-3. 만 2세 영아를 위한 자연친화 감각놀이 프로그램의 교수·학습방법은 어떠한가? 1-4. 만 2세 영아를 위한 자연친화 감각놀이 프로그램의 평가는 어떠한가? 연구문제 2. 만 2세 영아를 위한 자연친화 감각놀이 프로그램이 자연친화적 태도에 미치는 영향은 어떠한가?
문헌 및 선행연구 고찰을 하고난 후, 현장실태조사를 거쳐 만 2세 영아를 위한 자연친화 감각놀이 프로그램 목적 및 목표, 내용, 교수·학습방법,평가를 구성하였고, 만 2세 영아의 자연친화 감각놀이 프로그램의 적용 및 자연친화적 태도에 미친 영향을 살펴보기 위하여 S시 N구에 위치한 직장보육시설 I어린이집 만 2세반 영아들을 대상으로 프로그램을 실시하였다. 15회기로 프로그램을 적용한 후 사전-사후 검사를 실시하였다.
연구결과는 다음과 같다. 첫째, 만 2세 영아를 대상으로 자연친화 감각놀이 프로그램을 개발하기 위해 다양한 문헌 및 선행연구를 고찰, 현장 실태 조사, 자연친화 감각놀이 프로그램의 목표, 내용, 교수·학습방법의 프로그램 시안 구성, 전문가 협의 및 예비연구를 통한 프로그램 타당성 검증을 거친 후 최종적으로 만 2세 영아를 위한 자연친화 감각놀이 프로그램을 개발하였다. 둘째, 만 2세 영아의 자연친화적 태도를 살펴보기 위해 자연친화적 태도 검사도구를 활용하여 사전, 사후검사의 집단 간 차이를 살펴보았다. 적용효과를 요약하자면 다음과 같다. 첫째, 자연환경에 대한 관심에 대해 사전-사후 검사에서 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 동물에 대한 관심에 대해 사전검사에서는 집단 간 유의미한 차이가 나타나지 않았으나 사후검사에서는 실험집단 (M=2.61, SD=0.42)과 비교집단(M=2.27, SD=0.35)간 유의미한 차이가 나타났다(t=2.310, p<.001). 셋째, 식물에 대한 관심에 대해 사전-사후검사에서 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 넷째, 생명에 대한 존중의식에 대해 사전검사에서는 집단 간 유의미한 차이가 나타나지 않았으나 사후검사에서는 실험집단(M=2.57, SD=0.45)과 비교집단(M=2.19, SD=0.10)간 유의미한 차이가 나타났다(t=3.009, p<.001).
Development and Application of Nature-Friendly Sensory Play Program for 2-Year-Old Infants
The objects of the study are to develop a nature-friendly sensory play program for 2-year-old infants and to figure out changes in the nature –friendly attitude of infants as the effects of the progra...
Development and Application of Nature-Friendly Sensory Play Program for 2-Year-Old Infants
The objects of the study are to develop a nature-friendly sensory play program for 2-year-old infants and to figure out changes in the nature –friendly attitude of infants as the effects of the program. Children live and play in these days, being separated from nature due to infant education, private education, early education, environmental problems (fine dust, dust, ozone, etc.). Even when they want to approach the nature, they are limited due to physical environments, such as season and weather. But human beings and nature are inseparable and human beings can not live without nature. For the above reasons, this research developed a program with which children can experience nature without being limited to physical environments such as season and weather and using infants’ own sensory organizations. This was developed based on the Nuri curriculum which is suitable for the development level of 2-year-old infants to form a nature-friendly attitude. The research problems are as follows.
Research Question 1. What are the composition of nature-friendly sensor play programs for 2-year-old infants? 1-1. What are the purpose of the nature-friendly sensor play programs for 2-year-old infants? 1-2. What are the contents of nature-friendly sensor play programs for 2-year-old infants? 1-3. What are the learning and teaching methodology for nature-friendly sensor play programs for 2-year-old infants? 1-4. What are the evaluation of nature-friendly sensor play programs for 2-year-old infants?
Research Question 2. What are the impacts of nature-friendly sensor play programs for 2-year-old infants on children’s nature-friendly attitude?
After reviewing the literature, previous studies, and conducting field surveys, the purpose, goal, contents, teaching and learning method of nature friendly sensory play program for 2-year-old infants were developed. In order to investigate the implementation of the nature-friendly play program and its effect on the nature-friendly attitude, the program was executed targeting 2-year-old children at in-office day-care center named I in N-gu of S-city. After the program consisting 15 sessions was applied, pre-post test was performed.
The research results are as follows:
First, a nature-friendly sensory play program for 2-year-old infants was developed after multiple literature, previous studies were analyzed, field studies conducted, program’s design – such as purpose, contents, teaching and learning methodology – was mapped and the design was edited and complimented by expert consultancy. Second, to examine the nature-friendly attitude of 2-year-old infants, group differences of pre- and post-test were examined, using the nature-friendly attitude tools for infants. First, in terms of interest towards natural environment, there was no significant difference between pre- and post-tests. Second, in terms of interest towards animals there was no significant difference inbetween the groups, however, the post-test revealed a difference (t=2.310, p<.001) between the experimental group (M=2.61, SD=0.42) and comparative group (M=2.27, SD=0.35). Third, regarding the interest of animals, there was no difference between the pre- and post-test. Fourth, regarding the sense of respect for living organism, there was no difference in the pre-test. However, there was a significant difference in the post-test (t=3.009, p<.001) between the experimental (M=2.57, SD=0.45) and comparative group (M=2.19, SD=0.10).
Development and Application of Nature-Friendly Sensory Play Program for 2-Year-Old Infants
The objects of the study are to develop a nature-friendly sensory play program for 2-year-old infants and to figure out changes in the nature –friendly attitude of infants as the effects of the program. Children live and play in these days, being separated from nature due to infant education, private education, early education, environmental problems (fine dust, dust, ozone, etc.). Even when they want to approach the nature, they are limited due to physical environments, such as season and weather. But human beings and nature are inseparable and human beings can not live without nature. For the above reasons, this research developed a program with which children can experience nature without being limited to physical environments such as season and weather and using infants’ own sensory organizations. This was developed based on the Nuri curriculum which is suitable for the development level of 2-year-old infants to form a nature-friendly attitude. The research problems are as follows.
Research Question 1. What are the composition of nature-friendly sensor play programs for 2-year-old infants? 1-1. What are the purpose of the nature-friendly sensor play programs for 2-year-old infants? 1-2. What are the contents of nature-friendly sensor play programs for 2-year-old infants? 1-3. What are the learning and teaching methodology for nature-friendly sensor play programs for 2-year-old infants? 1-4. What are the evaluation of nature-friendly sensor play programs for 2-year-old infants?
Research Question 2. What are the impacts of nature-friendly sensor play programs for 2-year-old infants on children’s nature-friendly attitude?
After reviewing the literature, previous studies, and conducting field surveys, the purpose, goal, contents, teaching and learning method of nature friendly sensory play program for 2-year-old infants were developed. In order to investigate the implementation of the nature-friendly play program and its effect on the nature-friendly attitude, the program was executed targeting 2-year-old children at in-office day-care center named I in N-gu of S-city. After the program consisting 15 sessions was applied, pre-post test was performed.
The research results are as follows:
First, a nature-friendly sensory play program for 2-year-old infants was developed after multiple literature, previous studies were analyzed, field studies conducted, program’s design – such as purpose, contents, teaching and learning methodology – was mapped and the design was edited and complimented by expert consultancy. Second, to examine the nature-friendly attitude of 2-year-old infants, group differences of pre- and post-test were examined, using the nature-friendly attitude tools for infants. First, in terms of interest towards natural environment, there was no significant difference between pre- and post-tests. Second, in terms of interest towards animals there was no significant difference inbetween the groups, however, the post-test revealed a difference (t=2.310, p<.001) between the experimental group (M=2.61, SD=0.42) and comparative group (M=2.27, SD=0.35). Third, regarding the interest of animals, there was no difference between the pre- and post-test. Fourth, regarding the sense of respect for living organism, there was no difference in the pre-test. However, there was a significant difference in the post-test (t=3.009, p<.001) between the experimental (M=2.57, SD=0.45) and comparative group (M=2.19, SD=0.10).
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.