본 연구의 목적은 <자연물 놀이> 프로젝트 활동을 통하여 만 2세 영아의 자연친화적 태도가 어떻게 형성되는지 살펴보는데 있다. 본 연구의 방법은 문화 기술적 연구로서 D시에 소재한 M어린이집 만 2세 1개 학급 7명(남 2명, 여 5명)을 대상으로 <자연물 놀이> 프로젝트 활동을 2021년 9월부터 2021년 12월까지 수행하였다. 프로젝트 활동 과정에서 참여관찰, 심층면담, 기타자료를 통하여 만 2세 영아의 자연친화적 태도 형성에 관련된 자료를 수집하고 분석 및 해석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. ...
본 연구의 목적은 <자연물 놀이> 프로젝트 활동을 통하여 만 2세 영아의 자연친화적 태도가 어떻게 형성되는지 살펴보는데 있다. 본 연구의 방법은 문화 기술적 연구로서 D시에 소재한 M어린이집 만 2세 1개 학급 7명(남 2명, 여 5명)을 대상으로 <자연물 놀이> 프로젝트 활동을 2021년 9월부터 2021년 12월까지 수행하였다. 프로젝트 활동 과정에서 참여관찰, 심층면담, 기타자료를 통하여 만 2세 영아의 자연친화적 태도 형성에 관련된 자료를 수집하고 분석 및 해석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, <자연물 놀이> 프로젝트 활동을 통하여 자연환경에 대한 애호감이 형성되었다. 영아는 자연물을 지속적으로 만나고 탐색하는 경험을 함으로써 자연에 대한 호감이 형성되었고, 다양한 자연 놀이를 발견하고 놀이에 자연물을 활용함으로써 자연에 대한 애정이 생겨나게 되었다. 둘째, <자연물 놀이> 프로젝트 활동을 통하여 자연 존중 태도가 형성되었다. 영아는 자연과 교감하는 활동을 함으로써 생명을 존중하고 자연을 소중히 여기는 태도가 형성되었고, 자연 환경에 관심을 가짐으로써 자연을 보호하는 태도가 형성되었다. 결론적으로 <자연물 놀이> 프로젝트 활동을 통하여 만 2세 영아의 자연친화적 태도가 형성된다. 자연물을 지속적으로 만나고 탐색하는 경험과 다양한 자연물 놀이를 통해 자연환경에 대한 애호감이 형성되고, 자연과의 교감과 자연 환경에 대한 관심으로 자연 존중 태도가 형성된다.
본 연구의 목적은 <자연물 놀이> 프로젝트 활동을 통하여 만 2세 영아의 자연친화적 태도가 어떻게 형성되는지 살펴보는데 있다. 본 연구의 방법은 문화 기술적 연구로서 D시에 소재한 M어린이집 만 2세 1개 학급 7명(남 2명, 여 5명)을 대상으로 <자연물 놀이> 프로젝트 활동을 2021년 9월부터 2021년 12월까지 수행하였다. 프로젝트 활동 과정에서 참여관찰, 심층면담, 기타자료를 통하여 만 2세 영아의 자연친화적 태도 형성에 관련된 자료를 수집하고 분석 및 해석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, <자연물 놀이> 프로젝트 활동을 통하여 자연환경에 대한 애호감이 형성되었다. 영아는 자연물을 지속적으로 만나고 탐색하는 경험을 함으로써 자연에 대한 호감이 형성되었고, 다양한 자연 놀이를 발견하고 놀이에 자연물을 활용함으로써 자연에 대한 애정이 생겨나게 되었다. 둘째, <자연물 놀이> 프로젝트 활동을 통하여 자연 존중 태도가 형성되었다. 영아는 자연과 교감하는 활동을 함으로써 생명을 존중하고 자연을 소중히 여기는 태도가 형성되었고, 자연 환경에 관심을 가짐으로써 자연을 보호하는 태도가 형성되었다. 결론적으로 <자연물 놀이> 프로젝트 활동을 통하여 만 2세 영아의 자연친화적 태도가 형성된다. 자연물을 지속적으로 만나고 탐색하는 경험과 다양한 자연물 놀이를 통해 자연환경에 대한 애호감이 형성되고, 자연과의 교감과 자연 환경에 대한 관심으로 자연 존중 태도가 형성된다.
The purpose of this study is to examine how a nature-friendly attitude is formed in
2-year-old children through project approach . The research adopted the
method of ethnographic study and the project approach was carried out
from September 2021 to December 2021 to a class of 7 (2 male,...
The purpose of this study is to examine how a nature-friendly attitude is formed in
2-year-old children through project approach . The research adopted the
method of ethnographic study and the project approach was carried out
from September 2021 to December 2021 to a class of 7 (2 male, 5 female) 2-year-olds in
daycare center M located in city D. Throughout the project approach, the research data
regarding forming of a nature-friendly attitude of 2-year-old children were collected,
analyzed, and interpreted via participant observation, in-depth interviews, and other
references. The results of the study are as follows. First, the children showed a fondness
for the natural environment through the project approach . The children
became fond of nature by consistently contacting and experiencing nature, as they formed
affection towards nature by discovering various ways to play with nature and utilizing it.
The children formed an attitude of respect towards life and appreciation towards nature
from the activities that allow them to interact with the natural environment, while they also
formed an attitude of natural preservation from their newfound interest in nature. In
conclusion, through the project approach , the 2-year-old children formed a
nature-friendly attitude. The children’s experience of prolonged interaction and studying of
the natural environment and various nature play formed their fondness for nature. Their
experience also formed a respectful attitude towards nature because of their interaction with
nature and interest in a natural environment.
The purpose of this study is to examine how a nature-friendly attitude is formed in
2-year-old children through project approach . The research adopted the
method of ethnographic study and the project approach was carried out
from September 2021 to December 2021 to a class of 7 (2 male, 5 female) 2-year-olds in
daycare center M located in city D. Throughout the project approach, the research data
regarding forming of a nature-friendly attitude of 2-year-old children were collected,
analyzed, and interpreted via participant observation, in-depth interviews, and other
references. The results of the study are as follows. First, the children showed a fondness
for the natural environment through the project approach . The children
became fond of nature by consistently contacting and experiencing nature, as they formed
affection towards nature by discovering various ways to play with nature and utilizing it.
The children formed an attitude of respect towards life and appreciation towards nature
from the activities that allow them to interact with the natural environment, while they also
formed an attitude of natural preservation from their newfound interest in nature. In
conclusion, through the project approach , the 2-year-old children formed a
nature-friendly attitude. The children’s experience of prolonged interaction and studying of
the natural environment and various nature play formed their fondness for nature. Their
experience also formed a respectful attitude towards nature because of their interaction with
nature and interest in a natural environment.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.