한국과 베트남은 1992년 국교수립 이후 교역 및 투자규모에서 양적 성장을 지속해 오면서 한국에서 해외에 투자한 최대 투자국 중의 하나로 자리 잡고 있다. 2017년 베트남은 한국의 아세안 1위 교역 대상국이며, 2017년의 한국의 베트남 수출교역규모는 477억불(전년대비 46.3%증가) 수입액은 162억불(전년대비 29.5%증가)로 316억불 흑자를 기록하고 있다. 반면, 인건비와 임대료 상승, 인플레이션에 따른 정부의 긴축정책 등으로 투자비용 상승이 발생하고 있다. 특히 외국기업이 베트남에 수출 또는 투자하는데 장애요인이 되는 열악한 인프라와 행정의 비효율성, 부정부패 등 방해요인이 지속되고 있으며, 대외의존도가 높은 경제구조로 인해 경기 변동성이 크며, 국민 간 빈부격차가 확대되고 있는 실정이다. 아울러 최근에는 금융 불안, 소득격차 확대, 실업자 증가 등 시장을 교란시키는 위험요인들로 인해 베트남 내 진출하고자 하는 우리나라 물류기업들은 변화의 환경 속에 처해있다. 한국 물류기업들의 베트남 진출은 2000년대부터 시작되었으며, 2010년 이후 진출기업수가 급증하기 시작하였다. 단독투자, 합작투자, 전략적 제휴 및 M&A 등 다양한 형태로 진출을 하였다. 다수의 기업들은 제조사의 물류를 원활하게 하기 위해고객사 위주의 거점을 구축하여 물류서비스를 제공하고 있다. 그러나 베트남 내 물류환경의 변화, 한국기업들의 급격한 증가로 이제는 물류기업의 베트남 거점별 진출요인들이 성과에 어떠한 영향을 미치게 되는지, 어떠한 베트남 내 거점지역이 물류환경 및 향후 발전에 도움이 되는지 전략적 판단을 해야 할 상황에 처하게 되었다. 본 연구는 이러한 상황 하에서 물류기업의 베트남 진출동기인 시장 확대, 경쟁력 확보, 사업 확대 등의 요인들과 진출거점과 수익성 개선 간의 영향관계를 분석하며, 한국 물류기업이 추구해야 할 전략적 접근 방법을 제시하였다. 선행연구를 통해 한국 물류기업이 베트남진출에 대한 동기 및 베트남 거점별 성공요인에 대해 분석하였으며, 연구 가설을 검증하기 위해 ...
한국과 베트남은 1992년 국교수립 이후 교역 및 투자규모에서 양적 성장을 지속해 오면서 한국에서 해외에 투자한 최대 투자국 중의 하나로 자리 잡고 있다. 2017년 베트남은 한국의 아세안 1위 교역 대상국이며, 2017년의 한국의 베트남 수출교역규모는 477억불(전년대비 46.3%증가) 수입액은 162억불(전년대비 29.5%증가)로 316억불 흑자를 기록하고 있다. 반면, 인건비와 임대료 상승, 인플레이션에 따른 정부의 긴축정책 등으로 투자비용 상승이 발생하고 있다. 특히 외국기업이 베트남에 수출 또는 투자하는데 장애요인이 되는 열악한 인프라와 행정의 비효율성, 부정부패 등 방해요인이 지속되고 있으며, 대외의존도가 높은 경제구조로 인해 경기 변동성이 크며, 국민 간 빈부격차가 확대되고 있는 실정이다. 아울러 최근에는 금융 불안, 소득격차 확대, 실업자 증가 등 시장을 교란시키는 위험요인들로 인해 베트남 내 진출하고자 하는 우리나라 물류기업들은 변화의 환경 속에 처해있다. 한국 물류기업들의 베트남 진출은 2000년대부터 시작되었으며, 2010년 이후 진출기업수가 급증하기 시작하였다. 단독투자, 합작투자, 전략적 제휴 및 M&A 등 다양한 형태로 진출을 하였다. 다수의 기업들은 제조사의 물류를 원활하게 하기 위해고객사 위주의 거점을 구축하여 물류서비스를 제공하고 있다. 그러나 베트남 내 물류환경의 변화, 한국기업들의 급격한 증가로 이제는 물류기업의 베트남 거점별 진출요인들이 성과에 어떠한 영향을 미치게 되는지, 어떠한 베트남 내 거점지역이 물류환경 및 향후 발전에 도움이 되는지 전략적 판단을 해야 할 상황에 처하게 되었다. 본 연구는 이러한 상황 하에서 물류기업의 베트남 진출동기인 시장 확대, 경쟁력 확보, 사업 확대 등의 요인들과 진출거점과 수익성 개선 간의 영향관계를 분석하며, 한국 물류기업이 추구해야 할 전략적 접근 방법을 제시하였다. 선행연구를 통해 한국 물류기업이 베트남진출에 대한 동기 및 베트남 거점별 성공요인에 대해 분석하였으며, 연구 가설을 검증하기 위해 구조방정식 모형을 활용하였으며, SPSS 22.0을 이용해 통계 분석을 실시하였다. 설문지는 물류회사를 대상으로 총 150부 배포하였으며, 이중 90부를 수거하여 분석에 활용하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같이 분석ㆍ검증되었다. 첫째, 진출거점이 북부지역에 구축된 경우, 전반적으로 평균점수가 높지는 않으나 현지 문화 및 특성에 대한 이해의 평균 점수가 높은 것으로 나타났다. 측정 항목들의 점수가 전체적으로 다소 낮게 분포된 형태로 현지 문화 및 특성에 대한 이해를 제외한 타 항목들의 만족도는 전반적으로 떨어진다고 해석할 수 있다. 중부지역과 남부지역에 거점이 구축된 기업들의 응답 현황도 북부지역의 분석결과와 마찬가지로 현지 문화 및 특성에 대한 이해를 제외한 타 항목들의 만족도가 전반적으로 떨어진다. 둘째, 진출 거점과 수익성 개선 간의 평균분석 결과를 살펴본 결과, 진출거점이 북부지역에 위치한 기업의 경우, 배송거점 및 네트워크 확보에서 평균점수가 가장 높은 것으로 나타났다. 중부지역도 북부지역과 마찬가지로 배송거점 및 네트워크 확보에서 평균점수가 가장 높은 것으로 나타났다. 남부지역은, 한국 고객사 위주의 고객군 탈피에서 가장 높은 평균 점수를 기록하였다. 이외에도 북부지역과 마찬가지로 측정 항목의 평균점수가 전반적으로 높게 측정되었다. 급변하는 베트남 물류시장에서 한국 물류기업이 경쟁력을 구축하기 위해서는 진출 요인들이 성과에 어떠한 영향을 미치는지, 전략적인 거점을 어느 곳에 운영할 것 인 지에 대해 체계적인 분석을 해야 할 것이며, 경쟁력 강화에 더욱 노력해야 할 것이다.
한국과 베트남은 1992년 국교수립 이후 교역 및 투자규모에서 양적 성장을 지속해 오면서 한국에서 해외에 투자한 최대 투자국 중의 하나로 자리 잡고 있다. 2017년 베트남은 한국의 아세안 1위 교역 대상국이며, 2017년의 한국의 베트남 수출교역규모는 477억불(전년대비 46.3%증가) 수입액은 162억불(전년대비 29.5%증가)로 316억불 흑자를 기록하고 있다. 반면, 인건비와 임대료 상승, 인플레이션에 따른 정부의 긴축정책 등으로 투자비용 상승이 발생하고 있다. 특히 외국기업이 베트남에 수출 또는 투자하는데 장애요인이 되는 열악한 인프라와 행정의 비효율성, 부정부패 등 방해요인이 지속되고 있으며, 대외의존도가 높은 경제구조로 인해 경기 변동성이 크며, 국민 간 빈부격차가 확대되고 있는 실정이다. 아울러 최근에는 금융 불안, 소득격차 확대, 실업자 증가 등 시장을 교란시키는 위험요인들로 인해 베트남 내 진출하고자 하는 우리나라 물류기업들은 변화의 환경 속에 처해있다. 한국 물류기업들의 베트남 진출은 2000년대부터 시작되었으며, 2010년 이후 진출기업수가 급증하기 시작하였다. 단독투자, 합작투자, 전략적 제휴 및 M&A 등 다양한 형태로 진출을 하였다. 다수의 기업들은 제조사의 물류를 원활하게 하기 위해고객사 위주의 거점을 구축하여 물류서비스를 제공하고 있다. 그러나 베트남 내 물류환경의 변화, 한국기업들의 급격한 증가로 이제는 물류기업의 베트남 거점별 진출요인들이 성과에 어떠한 영향을 미치게 되는지, 어떠한 베트남 내 거점지역이 물류환경 및 향후 발전에 도움이 되는지 전략적 판단을 해야 할 상황에 처하게 되었다. 본 연구는 이러한 상황 하에서 물류기업의 베트남 진출동기인 시장 확대, 경쟁력 확보, 사업 확대 등의 요인들과 진출거점과 수익성 개선 간의 영향관계를 분석하며, 한국 물류기업이 추구해야 할 전략적 접근 방법을 제시하였다. 선행연구를 통해 한국 물류기업이 베트남진출에 대한 동기 및 베트남 거점별 성공요인에 대해 분석하였으며, 연구 가설을 검증하기 위해 구조방정식 모형을 활용하였으며, SPSS 22.0을 이용해 통계 분석을 실시하였다. 설문지는 물류회사를 대상으로 총 150부 배포하였으며, 이중 90부를 수거하여 분석에 활용하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같이 분석ㆍ검증되었다. 첫째, 진출거점이 북부지역에 구축된 경우, 전반적으로 평균점수가 높지는 않으나 현지 문화 및 특성에 대한 이해의 평균 점수가 높은 것으로 나타났다. 측정 항목들의 점수가 전체적으로 다소 낮게 분포된 형태로 현지 문화 및 특성에 대한 이해를 제외한 타 항목들의 만족도는 전반적으로 떨어진다고 해석할 수 있다. 중부지역과 남부지역에 거점이 구축된 기업들의 응답 현황도 북부지역의 분석결과와 마찬가지로 현지 문화 및 특성에 대한 이해를 제외한 타 항목들의 만족도가 전반적으로 떨어진다. 둘째, 진출 거점과 수익성 개선 간의 평균분석 결과를 살펴본 결과, 진출거점이 북부지역에 위치한 기업의 경우, 배송거점 및 네트워크 확보에서 평균점수가 가장 높은 것으로 나타났다. 중부지역도 북부지역과 마찬가지로 배송거점 및 네트워크 확보에서 평균점수가 가장 높은 것으로 나타났다. 남부지역은, 한국 고객사 위주의 고객군 탈피에서 가장 높은 평균 점수를 기록하였다. 이외에도 북부지역과 마찬가지로 측정 항목의 평균점수가 전반적으로 높게 측정되었다. 급변하는 베트남 물류시장에서 한국 물류기업이 경쟁력을 구축하기 위해서는 진출 요인들이 성과에 어떠한 영향을 미치는지, 전략적인 거점을 어느 곳에 운영할 것 인 지에 대해 체계적인 분석을 해야 할 것이며, 경쟁력 강화에 더욱 노력해야 할 것이다.
Since the establishment of diplomatic relations in 1992, Korea and Vietnam have continued to grow quantitatively in terms of trade and investment, becoming one of the largest investing countries in Korea. In 2017, Vietnam is the No. 1 trading partner of ASEAN in Korea. In 2017, Korea's export trade ...
Since the establishment of diplomatic relations in 1992, Korea and Vietnam have continued to grow quantitatively in terms of trade and investment, becoming one of the largest investing countries in Korea. In 2017, Vietnam is the No. 1 trading partner of ASEAN in Korea. In 2017, Korea's export trade volume of Vietnam reached USD 47.7 billion (up 46.3% from the previous year), US $ 16.2 billion (up 29.5% have. On the other hand, investment costs are rising due to labor costs, rising rents, and government tightening policies due to inflation. Especially, the inefficiency of the poor infrastructure, administrative inefficiency and corruption which are obstacles for foreign companies to export or invest in Vietnam is continuing, and the economic structure with high dependency on foreign countries has a great volatility and the gap between the rich and the poor It is in fact expanding. Recently, Korea's logistics companies are trying to enter Vietnam due to the risk factors that disturb the market such as financial instability, widening income gap and increasing unemployment. Korean logistics companies' entry into Vietnam began in the 2000s, and the number of enterprises that have entered the market since 2010 has started to surge. They have entered into various forms such as single investment, joint venture, strategic alliance and M & A. Many companies are providing logistics services by establishing a customer-oriented base in order to facilitate the logistics of the manufacturer. However, due to the changes in the logistics environment in Vietnam and the rapid increase in the number of Korean companies, it is now a strategic decision to determine how the logistics companies' entry into Vietnam will affect their performance, I was in a situation to do. This study analyzes the impacts of factors such as market expansion, competitiveness, and business expansion, which are the motivations for logistics companies to enter Vietnam, and the relationship between advancement base and profitability improvement, and suggests the strategic approach that Korean logistics companies should. The results of this study are as follows: First, the Korean logistics companies' motivation for entry into Vietnam and their success factors in Vietnam were analyzed. The structural equation model was used to verify the research hypothesis and statistical analysis was conducted using SPSS 22.0. A total of 150 copies of the questionnaires were distributed to logistics companies, 90 of which were collected for analysis. The results of the study were analyzed and verified as follows. First, when the entry base is constructed in the northern region, the average score is not high overall but the average score of the understanding of local culture and characteristics is high. The scores of the measurement items are distributed in a somewhat lower level as a whole, and it can be interpreted that the satisfaction level of the other items except the understanding of the local culture and the characteristics is generally lowered. The responses of companies with established bases in the central and southern regions, as well as those of northern regions, are generally less satisfactory than those of other cultures and characteristics. Second, the results of average analysis between advancement and profitability improvement showed that the average score of the companies located in the northern region was the highest in the delivery point and network securing. The central region also has the highest average score in the distribution hub and network as in the northern region. The southern region recorded the highest average score in the break-out of customers focusing on Korean customers. In addition, as in the northern region, the average score of the measurement items was generally high. In order to establish competitiveness in the rapidly changing Vietnamese logistics market, we need to analyze systematically how the entry factors affect the performance and where to operate the strategic base, and should try to strengthen competitiveness.
Since the establishment of diplomatic relations in 1992, Korea and Vietnam have continued to grow quantitatively in terms of trade and investment, becoming one of the largest investing countries in Korea. In 2017, Vietnam is the No. 1 trading partner of ASEAN in Korea. In 2017, Korea's export trade volume of Vietnam reached USD 47.7 billion (up 46.3% from the previous year), US $ 16.2 billion (up 29.5% have. On the other hand, investment costs are rising due to labor costs, rising rents, and government tightening policies due to inflation. Especially, the inefficiency of the poor infrastructure, administrative inefficiency and corruption which are obstacles for foreign companies to export or invest in Vietnam is continuing, and the economic structure with high dependency on foreign countries has a great volatility and the gap between the rich and the poor It is in fact expanding. Recently, Korea's logistics companies are trying to enter Vietnam due to the risk factors that disturb the market such as financial instability, widening income gap and increasing unemployment. Korean logistics companies' entry into Vietnam began in the 2000s, and the number of enterprises that have entered the market since 2010 has started to surge. They have entered into various forms such as single investment, joint venture, strategic alliance and M & A. Many companies are providing logistics services by establishing a customer-oriented base in order to facilitate the logistics of the manufacturer. However, due to the changes in the logistics environment in Vietnam and the rapid increase in the number of Korean companies, it is now a strategic decision to determine how the logistics companies' entry into Vietnam will affect their performance, I was in a situation to do. This study analyzes the impacts of factors such as market expansion, competitiveness, and business expansion, which are the motivations for logistics companies to enter Vietnam, and the relationship between advancement base and profitability improvement, and suggests the strategic approach that Korean logistics companies should. The results of this study are as follows: First, the Korean logistics companies' motivation for entry into Vietnam and their success factors in Vietnam were analyzed. The structural equation model was used to verify the research hypothesis and statistical analysis was conducted using SPSS 22.0. A total of 150 copies of the questionnaires were distributed to logistics companies, 90 of which were collected for analysis. The results of the study were analyzed and verified as follows. First, when the entry base is constructed in the northern region, the average score is not high overall but the average score of the understanding of local culture and characteristics is high. The scores of the measurement items are distributed in a somewhat lower level as a whole, and it can be interpreted that the satisfaction level of the other items except the understanding of the local culture and the characteristics is generally lowered. The responses of companies with established bases in the central and southern regions, as well as those of northern regions, are generally less satisfactory than those of other cultures and characteristics. Second, the results of average analysis between advancement and profitability improvement showed that the average score of the companies located in the northern region was the highest in the delivery point and network securing. The central region also has the highest average score in the distribution hub and network as in the northern region. The southern region recorded the highest average score in the break-out of customers focusing on Korean customers. In addition, as in the northern region, the average score of the measurement items was generally high. In order to establish competitiveness in the rapidly changing Vietnamese logistics market, we need to analyze systematically how the entry factors affect the performance and where to operate the strategic base, and should try to strengthen competitiveness.
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