본 연구의 목적은 또래 상호작용과 교사-유아 상호작용, 유아의 자기조절력 간의 상관관계를 알아보고, 또래 상호작용에 영향을 미치는 예측 변인을 밝히는데 있다. 연구 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 또래 상호작용, 교사-유아 상호작용, 유아의 자기조절력의 일반적인 경향은 어떠한가? 둘째, 또래 상호작용, 교사-유아 상호작용, 유아의 자기조절력 간에는 어떠한 상관관계가 있는가? 셋째, 교사-유아의 상호작용과 유아의 자기조절력이 또래 상호작용에 미치는 상대적 영향력은 어떠한가? 본 연구를 위해 S시 및 K도에 위치한 유아교육기관에 재원중인 만 4,5세 유아 214명과 담임교사 35명을 연구대상으로 선정하였다. 이들을 대상으로 또래 상호작용 척도, 교사-유아 상호작용 척도, 유아의 자기조절력 척도를 사용하여 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구의 목적은 또래 상호작용과 교사-유아 상호작용, 유아의 자기조절력 간의 상관관계를 알아보고, 또래 상호작용에 영향을 미치는 예측 변인을 밝히는데 있다. 연구 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 또래 상호작용, 교사-유아 상호작용, 유아의 자기조절력의 일반적인 경향은 어떠한가? 둘째, 또래 상호작용, 교사-유아 상호작용, 유아의 자기조절력 간에는 어떠한 상관관계가 있는가? 셋째, 교사-유아의 상호작용과 유아의 자기조절력이 또래 상호작용에 미치는 상대적 영향력은 어떠한가? 본 연구를 위해 S시 및 K도에 위치한 유아교육기관에 재원중인 만 4,5세 유아 214명과 담임교사 35명을 연구대상으로 선정하였다. 이들을 대상으로 또래 상호작용 척도, 교사-유아 상호작용 척도, 유아의 자기조절력 척도를 사용하여 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS 23.0 Program을 이용하여 Pearson의 적률상관 분석, 단계적 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 먼저 또래 상호작용의 하위요인인 놀이상호작용은 교사-유아 상호작용, 유아의 자기조절력과 정적 상관을 보였으며, 또래 상호작용의 하위요인인 놀이붕괴와 놀이단절은 부적 상관이 있는 것으로 나타났다. 동시에 유아의 자기조절력 하위요인인 계획하기가 놀이상호작용과 놀이단절에 가장 강력한 영향력을 보이는 예측 변인으로 밝혀졌으며, 정서 억제하기가 놀이붕괴에 가장 강력한 영향을 미치는 예측 변인으로 밝혀졌다. 본 연구 결과는 또래 상호작용에 영향을 미치는 요인들을 파악하여 유아교육 현장에서 유아의 또래 상호작용을 지원하여 사회성 발달을 증진하는데 기초 자료를 제공할 것으로 기대한다.
본 연구의 목적은 또래 상호작용과 교사-유아 상호작용, 유아의 자기조절력 간의 상관관계를 알아보고, 또래 상호작용에 영향을 미치는 예측 변인을 밝히는데 있다. 연구 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 또래 상호작용, 교사-유아 상호작용, 유아의 자기조절력의 일반적인 경향은 어떠한가? 둘째, 또래 상호작용, 교사-유아 상호작용, 유아의 자기조절력 간에는 어떠한 상관관계가 있는가? 셋째, 교사-유아의 상호작용과 유아의 자기조절력이 또래 상호작용에 미치는 상대적 영향력은 어떠한가? 본 연구를 위해 S시 및 K도에 위치한 유아교육기관에 재원중인 만 4,5세 유아 214명과 담임교사 35명을 연구대상으로 선정하였다. 이들을 대상으로 또래 상호작용 척도, 교사-유아 상호작용 척도, 유아의 자기조절력 척도를 사용하여 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS 23.0 Program을 이용하여 Pearson의 적률상관 분석, 단계적 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 먼저 또래 상호작용의 하위요인인 놀이상호작용은 교사-유아 상호작용, 유아의 자기조절력과 정적 상관을 보였으며, 또래 상호작용의 하위요인인 놀이붕괴와 놀이단절은 부적 상관이 있는 것으로 나타났다. 동시에 유아의 자기조절력 하위요인인 계획하기가 놀이상호작용과 놀이단절에 가장 강력한 영향력을 보이는 예측 변인으로 밝혀졌으며, 정서 억제하기가 놀이붕괴에 가장 강력한 영향을 미치는 예측 변인으로 밝혀졌다. 본 연구 결과는 또래 상호작용에 영향을 미치는 요인들을 파악하여 유아교육 현장에서 유아의 또래 상호작용을 지원하여 사회성 발달을 증진하는데 기초 자료를 제공할 것으로 기대한다.
The purpose of this study was to analyze the relationship among children's peer interactions, teacher-child interactions and children's self-regulation. The research questions are as follows: First, what is the general tendency of children's peer interactions, teacher-child interactions, and chi...
The purpose of this study was to analyze the relationship among children's peer interactions, teacher-child interactions and children's self-regulation. The research questions are as follows: First, what is the general tendency of children's peer interactions, teacher-child interactions, and children's self-regulation? Second, what is the relationship among children's peer interactions, teacher-child interactions, and children's self-regulation? Third, what is the relation effect of teacher-child interactions, children's self-regulation on children's peer interactions? For the purpose of this study, the participants were 214 infants with age of 4 to 5, and 35 teachers who attended kindergarten in S city, K province. This study used three evaluation tools : PIPPS(Penn Interactive Peer Play Scale), teacher-child interactions rating scale, and self-regulation rating scale. Pearson correlation and stepwise multi regression were conducted on the collected data. Main results of this study were as follows. There was positive relationship between ‘play interaction’ in children's peer interactions, and teacher-child interactions and children's self-regulation. There was negative relationship between ‘play disruption’/ ‘play disconnection’ in children's peer interactions, and teacher-child interactions, and children's self-regulation. At the same time, ‘Planning’ in children's self-regulation had a predictable variable of 'play interaction' and 'play disconnection'. ‘Control of emotion’ is the most powerful variable on ‘play disruption'. This study offers a meaningful information in social development, supporting young children 's peer interaction in the field of early childhood education.
The purpose of this study was to analyze the relationship among children's peer interactions, teacher-child interactions and children's self-regulation. The research questions are as follows: First, what is the general tendency of children's peer interactions, teacher-child interactions, and children's self-regulation? Second, what is the relationship among children's peer interactions, teacher-child interactions, and children's self-regulation? Third, what is the relation effect of teacher-child interactions, children's self-regulation on children's peer interactions? For the purpose of this study, the participants were 214 infants with age of 4 to 5, and 35 teachers who attended kindergarten in S city, K province. This study used three evaluation tools : PIPPS(Penn Interactive Peer Play Scale), teacher-child interactions rating scale, and self-regulation rating scale. Pearson correlation and stepwise multi regression were conducted on the collected data. Main results of this study were as follows. There was positive relationship between ‘play interaction’ in children's peer interactions, and teacher-child interactions and children's self-regulation. There was negative relationship between ‘play disruption’/ ‘play disconnection’ in children's peer interactions, and teacher-child interactions, and children's self-regulation. At the same time, ‘Planning’ in children's self-regulation had a predictable variable of 'play interaction' and 'play disconnection'. ‘Control of emotion’ is the most powerful variable on ‘play disruption'. This study offers a meaningful information in social development, supporting young children 's peer interaction in the field of early childhood education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.