본 연구는 보드만의 생성적 음악학습이론을 적용하여 「2015 개정 음악과 교육과정」 중 ‘선택영역’에서 제시한 개념을 지도하기 위해 교수-학습 지도안을 구성하였고 효과를 검증하기 위해 고등학교 1학년을 대상으로 수업에 활용 해보았다. 최종적인 목적은 효과적인 개념 학습이 이루어지도록 하고 학습자들이 이를 토대로 음악적 성장을 이루는 것을 목적을 두었다. 연구 방법으로는 우선 보드만의 생성적 음악학습이론의 배경이 되는 구성주의와 인지주의 이론 및 ...
본 연구는 보드만의 생성적 음악학습이론을 적용하여 「2015 개정 음악과 교육과정」 중 ‘선택영역’에서 제시한 개념을 지도하기 위해 교수-학습 지도안을 구성하였고 효과를 검증하기 위해 고등학교 1학년을 대상으로 수업에 활용 해보았다. 최종적인 목적은 효과적인 개념 학습이 이루어지도록 하고 학습자들이 이를 토대로 음악적 성장을 이루는 것을 목적을 두었다. 연구 방법으로는 우선 보드만의 생성적 음악학습이론의 배경이 되는 구성주의와 인지주의 이론 및 브루너의 표현양식 이론을 살펴보았다. 그 후 보드만의 생성적 음악교수이론에 대한 이론적 배경을 조사하고 보드만이 제시한 생성적 음악학습이론의 필수 요소인 학습 내용(Contents), 학습을 위한 제재(Context), 음악 활동 (Musical Activity), 지식 제시의 양식(Mode of Knowledge Presentation), 교수•학습전략(Strategy)의 각 내용을 알아보고 보드만이 제시한 학습 모형에 기초하여 수업 지도안을 구성 하였다. 생성적 교수이론을 적용한 기존의 연구들은 대부분 감상, 가창, 창작 영역이 대부분이었으나 보드만이 강조한 ‘음악 내용’, 즉 ‘개념’에 중점으로 두어 기존의 연구들과는 차별성 있는 음악 개념 수업지도안을 연구하였다. 수업 시간에 학습 할 개념은 「2015 개정 음악과 교육과정」에서 언급된 ‘음악 요소 및 개념 체계표’에 제시된 형식에 근거하여 선정하였으며 제재곡은 다루고자 하는 형식을 뚜렷하게 나타내는 대표적인 곡으로 선택 하였다. 이러한 보드만의 이론을 적용한 수업지도안을 실제 수업에 활용하였다. 그 효과성은 설문지를 통해 알 수 있었으며 긍정적인 면과 보완점에 대한 결과를 얻을 수 있었다. 보드만의 생성적 음악학습이론 적용한 교수·학습 지도안에 대한 결과는 다음과 같다. 첫째, 보드만의 생성적 음악학습이론을 바탕으로 한 음악 개념수업은 적용 전 수업보다 학생들이 음악 개념을 학습하는 것에 있어 더욱 흥미를 느낀다는 것과 보드만이 제시한 다양한 표현양식을 통하여 학습한 개념학습이 효과성이 더 큰 것으로 확인 되었다. 작동적 양식과 영상적 양식, 상징적 양식과 같은 다양한 표현양식을 학습자의 발달 수준과 능력에 맞게 제시 할 때, 새로운 개념이라 할지라도 더욱 빠른 이해가 가능하다는 것을 알 수 있었다. 그렇게 함으로 수업 시간에 다루지 않은 같은 장르의 새로운 곡이라도 음악 형식을 쉽게 찾고 또 적용 할 수 있다는 것을 확인 할 수 있었다. 둘째, 교사 중심의 수업이 아닌 학생들 스스로 지식을 구성 할 수 있도록 도움을 주는 수업 방식을 적용 할 때, 학생들은 부담감을 느끼지 않고 자연스럽게 수업의 구성원으로서 역할을 하였고 이는 학생들의 성취감과 만족감을 높여준다는 것을 확인하였다. 셋째, 가창 위주의 수업에서 탈피하여 다양한 음악 활동을 하였을 때 학습자들의 수업 만족도가 높았다. 본 연구의 수업 지도안에서는 보드만이 제시한 세 가지의 음악 활동과 감상 활동을 덧붙여 골고루 학생들이 체험 할 수 있도록 하는 것을 중요시 하였고, 다양한 음악 활동 후 설문조사에서 만족도가 높은 것으로 나타났다. 끝으로 본 연구에 이어 음악교육 현장에서 가창, 감상, 기악, 창작뿐 아니라 음악적 개념을 익히는 것에 대한 중요성을 깨닫고 학생들이 거부감 없이 받아들이고 쉽게 이해할 수 있도록 다양하고 새로운 방법으로 접근할 수 있는 창의적인 수업을 위한 연구가 계속되기를 바란다.
본 연구는 보드만의 생성적 음악학습이론을 적용하여 「2015 개정 음악과 교육과정」 중 ‘선택영역’에서 제시한 개념을 지도하기 위해 교수-학습 지도안을 구성하였고 효과를 검증하기 위해 고등학교 1학년을 대상으로 수업에 활용 해보았다. 최종적인 목적은 효과적인 개념 학습이 이루어지도록 하고 학습자들이 이를 토대로 음악적 성장을 이루는 것을 목적을 두었다. 연구 방법으로는 우선 보드만의 생성적 음악학습이론의 배경이 되는 구성주의와 인지주의 이론 및 브루너의 표현양식 이론을 살펴보았다. 그 후 보드만의 생성적 음악교수이론에 대한 이론적 배경을 조사하고 보드만이 제시한 생성적 음악학습이론의 필수 요소인 학습 내용(Contents), 학습을 위한 제재(Context), 음악 활동 (Musical Activity), 지식 제시의 양식(Mode of Knowledge Presentation), 교수•학습전략(Strategy)의 각 내용을 알아보고 보드만이 제시한 학습 모형에 기초하여 수업 지도안을 구성 하였다. 생성적 교수이론을 적용한 기존의 연구들은 대부분 감상, 가창, 창작 영역이 대부분이었으나 보드만이 강조한 ‘음악 내용’, 즉 ‘개념’에 중점으로 두어 기존의 연구들과는 차별성 있는 음악 개념 수업지도안을 연구하였다. 수업 시간에 학습 할 개념은 「2015 개정 음악과 교육과정」에서 언급된 ‘음악 요소 및 개념 체계표’에 제시된 형식에 근거하여 선정하였으며 제재곡은 다루고자 하는 형식을 뚜렷하게 나타내는 대표적인 곡으로 선택 하였다. 이러한 보드만의 이론을 적용한 수업지도안을 실제 수업에 활용하였다. 그 효과성은 설문지를 통해 알 수 있었으며 긍정적인 면과 보완점에 대한 결과를 얻을 수 있었다. 보드만의 생성적 음악학습이론 적용한 교수·학습 지도안에 대한 결과는 다음과 같다. 첫째, 보드만의 생성적 음악학습이론을 바탕으로 한 음악 개념수업은 적용 전 수업보다 학생들이 음악 개념을 학습하는 것에 있어 더욱 흥미를 느낀다는 것과 보드만이 제시한 다양한 표현양식을 통하여 학습한 개념학습이 효과성이 더 큰 것으로 확인 되었다. 작동적 양식과 영상적 양식, 상징적 양식과 같은 다양한 표현양식을 학습자의 발달 수준과 능력에 맞게 제시 할 때, 새로운 개념이라 할지라도 더욱 빠른 이해가 가능하다는 것을 알 수 있었다. 그렇게 함으로 수업 시간에 다루지 않은 같은 장르의 새로운 곡이라도 음악 형식을 쉽게 찾고 또 적용 할 수 있다는 것을 확인 할 수 있었다. 둘째, 교사 중심의 수업이 아닌 학생들 스스로 지식을 구성 할 수 있도록 도움을 주는 수업 방식을 적용 할 때, 학생들은 부담감을 느끼지 않고 자연스럽게 수업의 구성원으로서 역할을 하였고 이는 학생들의 성취감과 만족감을 높여준다는 것을 확인하였다. 셋째, 가창 위주의 수업에서 탈피하여 다양한 음악 활동을 하였을 때 학습자들의 수업 만족도가 높았다. 본 연구의 수업 지도안에서는 보드만이 제시한 세 가지의 음악 활동과 감상 활동을 덧붙여 골고루 학생들이 체험 할 수 있도록 하는 것을 중요시 하였고, 다양한 음악 활동 후 설문조사에서 만족도가 높은 것으로 나타났다. 끝으로 본 연구에 이어 음악교육 현장에서 가창, 감상, 기악, 창작뿐 아니라 음악적 개념을 익히는 것에 대한 중요성을 깨닫고 학생들이 거부감 없이 받아들이고 쉽게 이해할 수 있도록 다양하고 새로운 방법으로 접근할 수 있는 창의적인 수업을 위한 연구가 계속되기를 바란다.
This study applied the Boardman‘s Generative Music Learning Theory and made teaching learning guidance plan to guide concept which suggested on the selective area of 「2015 Revisory Junior High School Music Educational Curriculum」, used in the class for 1st year of high school students. Our final goa...
This study applied the Boardman‘s Generative Music Learning Theory and made teaching learning guidance plan to guide concept which suggested on the selective area of 「2015 Revisory Junior High School Music Educational Curriculum」, used in the class for 1st year of high school students. Our final goal intends to effective conceptual learning and musical growth of students based on it. For the research method, I examined constructivism and cognitivism which are basement of Boardman’s generative music learning theory, and his idiom theory. After that, I searched theoretical background of Boardman’s generative music learning theory. In addition, I checked the contents of essential ingredients of Boardman’s generative music learning theory such as contents, context for learning, musical activity, mode of knowledge presentation and strategy, comprised class guide based on his learning model. Most of existing studies which applied generative learning theory are focusing on listening, singing and creation area, I conducted research discriminatory music concept teaching learning guidance plan with existing studies and focused on musical contents, contents which Boardman emphasized. Regarding the learning concept of class, I have selected based on suggesting form in the 「2015 Revisory Junior High School Music Educational Curriculum」and typical music which is expressing manipulated form. This teaching learning guidance plan based on Boardman’s theory applied for actual class. I could know effectualness by questionnaire and get the positive side and supplement point. Please refer below result of teaching learning guidance plan based on Boardman’s theory. First, music concept class based on Boardman’s generative music learning theory make students to feel much interest than before and conceptual learning has much effect through various expression ways by Boardman. Once suggesting various expression ways such as operative way, picture way and symbolic way suitable for learner’s level and capability, even if new concept they can understand quickly. So, if they will face new music in same genre which was not handled in the class, I found that they can search music form easily and apply. Second, if student-centered teaching way will applied other than teacher-centered way, students naturally did their role as member of class and it increased student’s achievement and satisfaction. Third, regarding the various music activities other than singing-centered class, learners’s satisfaction was high. In this study’s teaching guidance, I focused on three music activity and listening activity based on Boardman’s suggesting for student’s various experience. In addition, the satisfaction for the various music experience was high in the questionnaire. Lastly, I hope that continuous various researches with new approach will be conducted for the creative class in the music educational field other than singing, listening, instrumentation, creation, to accept for students without repulsion, to understand easily, to find the importance of musical concept.
This study applied the Boardman‘s Generative Music Learning Theory and made teaching learning guidance plan to guide concept which suggested on the selective area of 「2015 Revisory Junior High School Music Educational Curriculum」, used in the class for 1st year of high school students. Our final goal intends to effective conceptual learning and musical growth of students based on it. For the research method, I examined constructivism and cognitivism which are basement of Boardman’s generative music learning theory, and his idiom theory. After that, I searched theoretical background of Boardman’s generative music learning theory. In addition, I checked the contents of essential ingredients of Boardman’s generative music learning theory such as contents, context for learning, musical activity, mode of knowledge presentation and strategy, comprised class guide based on his learning model. Most of existing studies which applied generative learning theory are focusing on listening, singing and creation area, I conducted research discriminatory music concept teaching learning guidance plan with existing studies and focused on musical contents, contents which Boardman emphasized. Regarding the learning concept of class, I have selected based on suggesting form in the 「2015 Revisory Junior High School Music Educational Curriculum」and typical music which is expressing manipulated form. This teaching learning guidance plan based on Boardman’s theory applied for actual class. I could know effectualness by questionnaire and get the positive side and supplement point. Please refer below result of teaching learning guidance plan based on Boardman’s theory. First, music concept class based on Boardman’s generative music learning theory make students to feel much interest than before and conceptual learning has much effect through various expression ways by Boardman. Once suggesting various expression ways such as operative way, picture way and symbolic way suitable for learner’s level and capability, even if new concept they can understand quickly. So, if they will face new music in same genre which was not handled in the class, I found that they can search music form easily and apply. Second, if student-centered teaching way will applied other than teacher-centered way, students naturally did their role as member of class and it increased student’s achievement and satisfaction. Third, regarding the various music activities other than singing-centered class, learners’s satisfaction was high. In this study’s teaching guidance, I focused on three music activity and listening activity based on Boardman’s suggesting for student’s various experience. In addition, the satisfaction for the various music experience was high in the questionnaire. Lastly, I hope that continuous various researches with new approach will be conducted for the creative class in the music educational field other than singing, listening, instrumentation, creation, to accept for students without repulsion, to understand easily, to find the importance of musical concept.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.