본 연구는 신규간호사를 대상으로 시뮬레이션 기반 의사소통 교육프로그램을 개발하고 운영하여 대인관계능력, 의사소통자신감, 의사소통능력, 의사소통 자기효능감을 평가하여 교육의 효과를 보고자 시행하였다. 표준화환자를 활용한 시뮬레이션 교육프로그램은 ...
본 연구는 신규간호사를 대상으로 시뮬레이션 기반 의사소통 교육프로그램을 개발하고 운영하여 대인관계능력, 의사소통자신감, 의사소통능력, 의사소통 자기효능감을 평가하여 교육의 효과를 보고자 시행하였다. 표준화환자를 활용한 시뮬레이션 교육프로그램은 ADDIE 모형에 근거하여 개발한 시나리오를 전문가 그룹에게 내용타당도를 검증 받아 예비조사를 진행하였다. 이후 총 5회의 시뮬레이션 교육을 진행하였고 시뮬레이션 종료 후 디브리핑 시간을 가졌다. 자료 분석은 SPSS Version 22.0 프로그램을 활용하여 실수, 빈도, 백분율 및 평균과 표준편차, Paired t-test를 이용하여 분석하였다.
본 연구결과는 다음과 같다. 제 1가설‘시뮬레이션 기반 의사소통 교육프로그램에 참여한 신규간호사는 참여전보다 대인관계능력이 향상될 것이다.’는 교육프로그램 적용 전 평균 4.43±2.11에서 적용 후 평균 7.07±1.57로 증가하여 지지되었다(t=-8.85, p<.001). 제 2가설‘시뮬레이션 기반 의사소통 교육프로그램에 참여한 신규간호사는 참여전보다 의사소통자신감이 향상될 것이다.’는 교육프로그램 적용 전 평균 4.27±1.76에서 적용 후 평균 7.29±1.40로 증가하여 지지되었다(t=-11.79, p<.001). 제 3가설‘시뮬레이션 기반 의사소통 교육프로그램에 참여한 신규간호사는 참여전보다 의사소통능력이 향상될 것이다.’는 교육프로그램 적용 전 평균 2.63±0.36에서 적용 후 평균 4.16±0.80로 증가하여 지지되었다(t=-9.78, p<.001). 제 4가설‘시뮬레이션 기반 의사소통 교육프로그램에 참여한 신규간호사는 참여전보다 의사소통 자기효능감이 향상될 것이다.’는 교육프로그램 적용 전 평균 2.45±0.39에서 적용 후 평균 3.85±0.33로 증가하여 지지되었다(t=-16.63, p<.001).
연구 결과, 시뮬레이션 기반 의사소통 교육프로그램이 신규간호사의 대인관계능력, 의사소통자신감, 의사소통능력, 의사소통 자기효능감 향상에 효과적인 교육임이 검증되었다. 따라서 본 연구의 교육프로그램은 향후 환자 간호의 질 향상에 기여할 수 있을 것이며, 나아가 신규간호사 뿐 아니라 경력간호사를 위한 교육에도 활용 가능하여 실무발전을 도모할 수 있을 것이라고 사료된다.
본 연구는 신규간호사를 대상으로 시뮬레이션 기반 의사소통 교육프로그램을 개발하고 운영하여 대인관계능력, 의사소통자신감, 의사소통능력, 의사소통 자기효능감을 평가하여 교육의 효과를 보고자 시행하였다. 표준화환자를 활용한 시뮬레이션 교육프로그램은 ADDIE 모형에 근거하여 개발한 시나리오를 전문가 그룹에게 내용타당도를 검증 받아 예비조사를 진행하였다. 이후 총 5회의 시뮬레이션 교육을 진행하였고 시뮬레이션 종료 후 디브리핑 시간을 가졌다. 자료 분석은 SPSS Version 22.0 프로그램을 활용하여 실수, 빈도, 백분율 및 평균과 표준편차, Paired t-test를 이용하여 분석하였다.
본 연구결과는 다음과 같다. 제 1가설‘시뮬레이션 기반 의사소통 교육프로그램에 참여한 신규간호사는 참여전보다 대인관계능력이 향상될 것이다.’는 교육프로그램 적용 전 평균 4.43±2.11에서 적용 후 평균 7.07±1.57로 증가하여 지지되었다(t=-8.85, p<.001). 제 2가설‘시뮬레이션 기반 의사소통 교육프로그램에 참여한 신규간호사는 참여전보다 의사소통자신감이 향상될 것이다.’는 교육프로그램 적용 전 평균 4.27±1.76에서 적용 후 평균 7.29±1.40로 증가하여 지지되었다(t=-11.79, p<.001). 제 3가설‘시뮬레이션 기반 의사소통 교육프로그램에 참여한 신규간호사는 참여전보다 의사소통능력이 향상될 것이다.’는 교육프로그램 적용 전 평균 2.63±0.36에서 적용 후 평균 4.16±0.80로 증가하여 지지되었다(t=-9.78, p<.001). 제 4가설‘시뮬레이션 기반 의사소통 교육프로그램에 참여한 신규간호사는 참여전보다 의사소통 자기효능감이 향상될 것이다.’는 교육프로그램 적용 전 평균 2.45±0.39에서 적용 후 평균 3.85±0.33로 증가하여 지지되었다(t=-16.63, p<.001).
연구 결과, 시뮬레이션 기반 의사소통 교육프로그램이 신규간호사의 대인관계능력, 의사소통자신감, 의사소통능력, 의사소통 자기효능감 향상에 효과적인 교육임이 검증되었다. 따라서 본 연구의 교육프로그램은 향후 환자 간호의 질 향상에 기여할 수 있을 것이며, 나아가 신규간호사 뿐 아니라 경력간호사를 위한 교육에도 활용 가능하여 실무발전을 도모할 수 있을 것이라고 사료된다.
This study developed and applied a simulation-based communication education program for new nurses to evaluate its effects on interpersonal relationship skills, communication confidence, communication competence, and communication self-efficacy. For the simulation-based education program using s...
This study developed and applied a simulation-based communication education program for new nurses to evaluate its effects on interpersonal relationship skills, communication confidence, communication competence, and communication self-efficacy. For the simulation-based education program using standardized patients, scenarios developed based on the ADDIE model were tested for content validity by a group of experts. The simulated education was performed five times, and the participants had a debriefing session after the simulation. The data were analyzed using the SPSS version 22.0 for frequency, percentage, mean, standard deviation, and a paired t-test.
The results of this study are as follows: The first hypothesis, ‘new nurses participating in the simulation-based communication education program will improve their interpersonal relationship skills compared to before participation.' was supported as the mean increased from 4.43±2.11 before education to 7.07±1.57 after education(t=-8.85, p<.001). The second hypothesis, 'new nurses participating in the simulation-based communication education program will improve their communicative confidence compared to before participation.' was also supported as the mean increased from 4.27±1.76 before education to 7.29±1.40 after education(t=-11.79, p<.001). Further, the third hypothesis, 'new nurses participating in the simulation-based communication education program will improve their communicative competence compared to before participation.' was supported as well since the mean increased from 2.63±0.36 before education to 4.16±0.80 after education(t=-9.78, p<.001). Finally, the fourth hypothesis, 'new nurses participating in the simulation-based communication education program will improve their communicative self-efficacy compared to before participation.' was also supported as the mean increased from 2.45±0.39 before education to 3.85±0.33 after education(t=-16.63, p<.001).
The results of this study confirm that the simulation-based communication education program proposed in this study can effectively improve new nurses’ interpersonal relationship skills, communication confidence, communication competence, and communication self-efficacy. The findings suggest that the proposed education program can improve nursing care quality and apply to the education of experienced nurses as well as new nurses.
This study developed and applied a simulation-based communication education program for new nurses to evaluate its effects on interpersonal relationship skills, communication confidence, communication competence, and communication self-efficacy. For the simulation-based education program using standardized patients, scenarios developed based on the ADDIE model were tested for content validity by a group of experts. The simulated education was performed five times, and the participants had a debriefing session after the simulation. The data were analyzed using the SPSS version 22.0 for frequency, percentage, mean, standard deviation, and a paired t-test.
The results of this study are as follows: The first hypothesis, ‘new nurses participating in the simulation-based communication education program will improve their interpersonal relationship skills compared to before participation.' was supported as the mean increased from 4.43±2.11 before education to 7.07±1.57 after education(t=-8.85, p<.001). The second hypothesis, 'new nurses participating in the simulation-based communication education program will improve their communicative confidence compared to before participation.' was also supported as the mean increased from 4.27±1.76 before education to 7.29±1.40 after education(t=-11.79, p<.001). Further, the third hypothesis, 'new nurses participating in the simulation-based communication education program will improve their communicative competence compared to before participation.' was supported as well since the mean increased from 2.63±0.36 before education to 4.16±0.80 after education(t=-9.78, p<.001). Finally, the fourth hypothesis, 'new nurses participating in the simulation-based communication education program will improve their communicative self-efficacy compared to before participation.' was also supported as the mean increased from 2.45±0.39 before education to 3.85±0.33 after education(t=-16.63, p<.001).
The results of this study confirm that the simulation-based communication education program proposed in this study can effectively improve new nurses’ interpersonal relationship skills, communication confidence, communication competence, and communication self-efficacy. The findings suggest that the proposed education program can improve nursing care quality and apply to the education of experienced nurses as well as new nurses.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.