본 논문은 학교도서관 기술과학 발행 연도 장서폐기의 문제를 해결하는데 의의가 있다. 기술과학 분야 장서의 최신성을 우선으로 하며, 장서의 정보적 품질을 유지하려는 방법으로 기술과학 주제 분야 폐기기준 연구를 수행하였다. 이를 위해 국내 법규, 학술 내용, 현장 기준, 학문적 기준과 국외 미국, 호주, 일본 장서폐기 기준을 조사하여 이를 바탕으로, 학교도서관 기술과학 주제 분야의 장서폐기기준을 제시하는 데 목적을 두었다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 서울 독서교육종합스템(Digital Library System, ...
본 논문은 학교도서관 기술과학 발행 연도 장서폐기의 문제를 해결하는데 의의가 있다. 기술과학 분야 장서의 최신성을 우선으로 하며, 장서의 정보적 품질을 유지하려는 방법으로 기술과학 주제 분야 폐기기준 연구를 수행하였다. 이를 위해 국내 법규, 학술 내용, 현장 기준, 학문적 기준과 국외 미국, 호주, 일본 장서폐기 기준을 조사하여 이를 바탕으로, 학교도서관 기술과학 주제 분야의 장서폐기기준을 제시하는 데 목적을 두었다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 서울 독서교육종합스템(Digital Library System, DLS)을 사용하고 있는 A·B중학교의 기술과학 장서를 조사한 결과 한국도서관협회 ‘학교도서관의 주제별 장서구성 비율’에서 제시한 기술과학 장서가 A중학교는 392권, B중학교는 211권 부족한 것으로 나타났다. 이러한 기술과학 장서 부족의 현상 때문에 기술과학 장서 폐기를 피하는 저해요인 중 하나임을 알 수 있었다. 둘째, 발행 연도 기준 폐기도서(2011년, 2008년, 2005년) 분석결과의 문제점은 다음과 같다. 발행 연도 기준 폐기도서는 A중학교 2011년 기준 603권, 2008년 기준 287권, 2005년 기준 166권이며, B중학교 2011년 기준 403권, 2008년 기준 256권, 2005년 기준 132권으로 확인되었다. 이처럼, 기술과학 분야를 발행 연도 기준으로 폐기한다면 기술과학 편중 현상이 나타나게 되므로, 학교도서관 및 자관에 맞는 장서폐기 기준을 만들 수 있도록 해야 한다. 셋째, 발행 연도 기준 폐기도서(2011년, 2008년, 2005년) 대출 이력 분석 결과 폐기도서에 해당하는 도서임에도 2017년 최근까지 대출되고 있었다. 이처럼, 발행 연도 기준으로 기술과학 장서를 폐기하게 되면 이용자가 원하는 자료도 폐기될 수 있는 것으로 나타났다. 발행 연도 기준으로 폐기하기보다는 도서의 내용과 가치, 이용자의 이용도, 대출률, 교육방침 등을 고려하여 폐기가 시행되어야 한다. 넷째, 대출 미발생자료 분석 결과는 다음과 같다. 폐기도서 중 대출 미발생자료는 A중학교 622권 중 326권, B중학교 405권 중 161권으로 나타났으며, 배가 자료 중 미 대출자료는 A중학교 117권 중 48권, B중학교 217권 중 57권으로 확인되었다. 분석결과와 같이, 이용률이 낮은 자료를 폐기하지 않고 도서관에 계속 보관하는 것은 도서관장서의 질이 낮아지며, 서가의 공간차지만 하고 있다는 것을 알 수 있었다. 그러므로 장서폐기를 연 단위로 시행되는 것이 아니라 정기적으로 시행되어야 한다. 이처럼, 본 연구는 빠르게 변화하는 사회 속에 기술과학 장서의 최신성을 유지하면서 장서를 폐기할 수 있는 학교도서관 장서폐기기준을 모색하는 데 의의를 두고 있다. 본 주제 분야의 연구를 바탕으로 기술과학 주제 분야의 장서폐기 기준뿐만 아니라 다른 주제 분야의 폐기기준 연구가 이루어져 각 주제 분야에 맞는 폐기기준이 마련되어야 할 것이다.
본 논문은 학교도서관 기술과학 발행 연도 장서폐기의 문제를 해결하는데 의의가 있다. 기술과학 분야 장서의 최신성을 우선으로 하며, 장서의 정보적 품질을 유지하려는 방법으로 기술과학 주제 분야 폐기기준 연구를 수행하였다. 이를 위해 국내 법규, 학술 내용, 현장 기준, 학문적 기준과 국외 미국, 호주, 일본 장서폐기 기준을 조사하여 이를 바탕으로, 학교도서관 기술과학 주제 분야의 장서폐기기준을 제시하는 데 목적을 두었다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 서울 독서교육종합스템(Digital Library System, DLS)을 사용하고 있는 A·B중학교의 기술과학 장서를 조사한 결과 한국도서관협회 ‘학교도서관의 주제별 장서구성 비율’에서 제시한 기술과학 장서가 A중학교는 392권, B중학교는 211권 부족한 것으로 나타났다. 이러한 기술과학 장서 부족의 현상 때문에 기술과학 장서 폐기를 피하는 저해요인 중 하나임을 알 수 있었다. 둘째, 발행 연도 기준 폐기도서(2011년, 2008년, 2005년) 분석결과의 문제점은 다음과 같다. 발행 연도 기준 폐기도서는 A중학교 2011년 기준 603권, 2008년 기준 287권, 2005년 기준 166권이며, B중학교 2011년 기준 403권, 2008년 기준 256권, 2005년 기준 132권으로 확인되었다. 이처럼, 기술과학 분야를 발행 연도 기준으로 폐기한다면 기술과학 편중 현상이 나타나게 되므로, 학교도서관 및 자관에 맞는 장서폐기 기준을 만들 수 있도록 해야 한다. 셋째, 발행 연도 기준 폐기도서(2011년, 2008년, 2005년) 대출 이력 분석 결과 폐기도서에 해당하는 도서임에도 2017년 최근까지 대출되고 있었다. 이처럼, 발행 연도 기준으로 기술과학 장서를 폐기하게 되면 이용자가 원하는 자료도 폐기될 수 있는 것으로 나타났다. 발행 연도 기준으로 폐기하기보다는 도서의 내용과 가치, 이용자의 이용도, 대출률, 교육방침 등을 고려하여 폐기가 시행되어야 한다. 넷째, 대출 미발생자료 분석 결과는 다음과 같다. 폐기도서 중 대출 미발생자료는 A중학교 622권 중 326권, B중학교 405권 중 161권으로 나타났으며, 배가 자료 중 미 대출자료는 A중학교 117권 중 48권, B중학교 217권 중 57권으로 확인되었다. 분석결과와 같이, 이용률이 낮은 자료를 폐기하지 않고 도서관에 계속 보관하는 것은 도서관장서의 질이 낮아지며, 서가의 공간차지만 하고 있다는 것을 알 수 있었다. 그러므로 장서폐기를 연 단위로 시행되는 것이 아니라 정기적으로 시행되어야 한다. 이처럼, 본 연구는 빠르게 변화하는 사회 속에 기술과학 장서의 최신성을 유지하면서 장서를 폐기할 수 있는 학교도서관 장서폐기기준을 모색하는 데 의의를 두고 있다. 본 주제 분야의 연구를 바탕으로 기술과학 주제 분야의 장서폐기 기준뿐만 아니라 다른 주제 분야의 폐기기준 연구가 이루어져 각 주제 분야에 맞는 폐기기준이 마련되어야 할 것이다.
This thesis is meaningful in solving the problem of the disposal of books for the year of technical science in the school library. The criteria for the disposal of technical science subject areas were carried out in a way to maintain the quality of information in the library, with the priority of th...
This thesis is meaningful in solving the problem of the disposal of books for the year of technical science in the school library. The criteria for the disposal of technical science subject areas were carried out in a way to maintain the quality of information in the library, with the priority of the latest version of books in the field of technology science. For this purpose, the Commission presented criteria for the disposal of books in the technical science section of the school library based on the investigation into domestic regulations, academic contents, site criteria, academic standards, and the criteria for the disposal of overseas American, Australian and Japanese books. The results of this study are summarized as follows. First, a survey on the technical science books of A-B Middle School which use the Seoul Digital Library System (DLS) showed that the ratio of books for each of the school's books was suggested by the Association of Korean Library Association, Due to this lack of technical science books, it was one of the factors that prevented the disposal of technical science books. Second, the problems with the analysis results of the discard books (2011, 2008 and 2005) are as follows : As of the year of issue, the books for disposal were 603 in 2011, 287 in 2008, 166 in 2005, 403 in 2011 in B middle school, 256 in 2008, and 132 in 2005. As such, the disposal of the technical science field on the basis of issue year would result in a technology science bias and should be allowed to create standards for the disposal of books for school libraries and private institutions. Third, the book was discarded (2011, 2008, and 2005) and was still being checked out until 2017. Thus, it was found that the desired data of the users could be discarded if the technical science books were disposed of as of the year of issue. Rather than discard the book as of the year of issue, the disposal should take into account the contents and values of the book, the use of the user, the loan rate, and the education policy. Fourth, the analysis results of the non-banking data are as follows. Among the books for disposal, non-banking data were 326 out of 622 books in A middle school and 161 out of 405 books in B middle school. Among the data, 48 out of 117 books in A middle school were confirmed as 57. As the analysis result, it was found that the quality of the library library library was reduced and only the shelf space was occupied without disposing of the underutilized data. Therefore, the disposal of books should be carried out regularly, not annually. As such, this research focuses on exploring standards for the disposal of school library books in a rapidly changing society to keep technological science books up to date and to dispose of them. Based on the research on this subject area, not only the criteria for book disposal in the field of technical science but also the criteria for disposal in other subject areas should be studied so that the criteria for disposal shall be prepared for each subject area.
This thesis is meaningful in solving the problem of the disposal of books for the year of technical science in the school library. The criteria for the disposal of technical science subject areas were carried out in a way to maintain the quality of information in the library, with the priority of the latest version of books in the field of technology science. For this purpose, the Commission presented criteria for the disposal of books in the technical science section of the school library based on the investigation into domestic regulations, academic contents, site criteria, academic standards, and the criteria for the disposal of overseas American, Australian and Japanese books. The results of this study are summarized as follows. First, a survey on the technical science books of A-B Middle School which use the Seoul Digital Library System (DLS) showed that the ratio of books for each of the school's books was suggested by the Association of Korean Library Association, Due to this lack of technical science books, it was one of the factors that prevented the disposal of technical science books. Second, the problems with the analysis results of the discard books (2011, 2008 and 2005) are as follows : As of the year of issue, the books for disposal were 603 in 2011, 287 in 2008, 166 in 2005, 403 in 2011 in B middle school, 256 in 2008, and 132 in 2005. As such, the disposal of the technical science field on the basis of issue year would result in a technology science bias and should be allowed to create standards for the disposal of books for school libraries and private institutions. Third, the book was discarded (2011, 2008, and 2005) and was still being checked out until 2017. Thus, it was found that the desired data of the users could be discarded if the technical science books were disposed of as of the year of issue. Rather than discard the book as of the year of issue, the disposal should take into account the contents and values of the book, the use of the user, the loan rate, and the education policy. Fourth, the analysis results of the non-banking data are as follows. Among the books for disposal, non-banking data were 326 out of 622 books in A middle school and 161 out of 405 books in B middle school. Among the data, 48 out of 117 books in A middle school were confirmed as 57. As the analysis result, it was found that the quality of the library library library was reduced and only the shelf space was occupied without disposing of the underutilized data. Therefore, the disposal of books should be carried out regularly, not annually. As such, this research focuses on exploring standards for the disposal of school library books in a rapidly changing society to keep technological science books up to date and to dispose of them. Based on the research on this subject area, not only the criteria for book disposal in the field of technical science but also the criteria for disposal in other subject areas should be studied so that the criteria for disposal shall be prepared for each subject area.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.