이 논문은 중국의 왕홍에 의한 소비문화와 왕홍 마케팅에 대한 연구이다. 왕홍의 중국 온라인 콘텐츠 시장에서의 영향력과 시장 규모를 파악하고, 왕홍 마케팅의 대표 사례를 통해 한국 기업이 왕홍 마케팅을 효과적으로 활용할 수 있는 전략을 제시하는 것에 목적이 있다. 왕홍은 90後와 함께 중국 온라인 콘텐츠를 만들고, 소비하는 대표적인 존재들이다. 왕홍은 개혁개방 이후 인터넷과 모바일 기술의 발전을 겪으면서, 인터넷이란 공간에 대한 거부감이 적었다. 왕홍의 등장과 함께 중국의 온라인 콘텐츠 시장은 질적, 양적 모두 ...
이 논문은 중국의 왕홍에 의한 소비문화와 왕홍 마케팅에 대한 연구이다. 왕홍의 중국 온라인 콘텐츠 시장에서의 영향력과 시장 규모를 파악하고, 왕홍 마케팅의 대표 사례를 통해 한국 기업이 왕홍 마케팅을 효과적으로 활용할 수 있는 전략을 제시하는 것에 목적이 있다. 왕홍은 90後와 함께 중국 온라인 콘텐츠를 만들고, 소비하는 대표적인 존재들이다. 왕홍은 개혁개방 이후 인터넷과 모바일 기술의 발전을 겪으면서, 인터넷이란 공간에 대한 거부감이 적었다. 왕홍의 등장과 함께 중국의 온라인 콘텐츠 시장은 질적, 양적 모두 규모의 경제를 이루게 되었는데, 왕홍에 의해 만들어지는 인터넷 상거래와 인터넷 미디어의 융합은 중국의 전자 상거래 시장에 있어 새로운 판매 채널이 되었다. 중국의 대표적인 인터넷 쇼핑몰 역시 ‘왕홍 마케팅’을 통해 무형의 부가가치를 더욱 높일 수 있는 계기가 되었다. 한국의 기업들 역시 중국 진출과 중국 고객을 유치하기 위한 방법으로써, 왕홍 마케팅을 도입하였다. 대표적으로 롯데 백화점, 아모레퍼시픽, 빙그레의 바나나맛 우유가 대표적인 왕홍 마케팅의 적용 사례이다. 각 기업들의 왕홍 마케팅의 분석을 통해 한국 기업들이 오류를 범하는 왕홍 마케팅에 대한 분석이 가능했다. 왕홍 마케팅에 대한 수정된 전략은 정치·외교적인 문제를 극복할 수 있어야 하며, 기업 중심이 아니라 왕홍의 콘텐츠가 중심이 되는 생태계를 구성할 수 있어야 한다. 또한, 기업의 마케팅에서 유행하고 있는 스토리텔링 마케팅과의 혼합 마케팅을 통해 왕홍 마케팅을 효과적으로 이용할 수 있는 방법을 제시하였다.
이 논문은 중국의 왕홍에 의한 소비문화와 왕홍 마케팅에 대한 연구이다. 왕홍의 중국 온라인 콘텐츠 시장에서의 영향력과 시장 규모를 파악하고, 왕홍 마케팅의 대표 사례를 통해 한국 기업이 왕홍 마케팅을 효과적으로 활용할 수 있는 전략을 제시하는 것에 목적이 있다. 왕홍은 90後와 함께 중국 온라인 콘텐츠를 만들고, 소비하는 대표적인 존재들이다. 왕홍은 개혁개방 이후 인터넷과 모바일 기술의 발전을 겪으면서, 인터넷이란 공간에 대한 거부감이 적었다. 왕홍의 등장과 함께 중국의 온라인 콘텐츠 시장은 질적, 양적 모두 규모의 경제를 이루게 되었는데, 왕홍에 의해 만들어지는 인터넷 상거래와 인터넷 미디어의 융합은 중국의 전자 상거래 시장에 있어 새로운 판매 채널이 되었다. 중국의 대표적인 인터넷 쇼핑몰 역시 ‘왕홍 마케팅’을 통해 무형의 부가가치를 더욱 높일 수 있는 계기가 되었다. 한국의 기업들 역시 중국 진출과 중국 고객을 유치하기 위한 방법으로써, 왕홍 마케팅을 도입하였다. 대표적으로 롯데 백화점, 아모레퍼시픽, 빙그레의 바나나맛 우유가 대표적인 왕홍 마케팅의 적용 사례이다. 각 기업들의 왕홍 마케팅의 분석을 통해 한국 기업들이 오류를 범하는 왕홍 마케팅에 대한 분석이 가능했다. 왕홍 마케팅에 대한 수정된 전략은 정치·외교적인 문제를 극복할 수 있어야 하며, 기업 중심이 아니라 왕홍의 콘텐츠가 중심이 되는 생태계를 구성할 수 있어야 한다. 또한, 기업의 마케팅에서 유행하고 있는 스토리텔링 마케팅과의 혼합 마케팅을 통해 왕홍 마케팅을 효과적으로 이용할 수 있는 방법을 제시하였다.
The paper is about the consumption culture and marketing of China’s ‘Wang Hong’. The purpose of the project is to identify the influence and market size of Wang Hong's online content market in China and to present strategies for Korean companies to effectively utilize Wang Hong's marketing strategy....
The paper is about the consumption culture and marketing of China’s ‘Wang Hong’. The purpose of the project is to identify the influence and market size of Wang Hong's online content market in China and to present strategies for Korean companies to effectively utilize Wang Hong's marketing strategy. Wang Hong is a representative figure who creates and consumes Chinese online contents along with ‘90hou’. With the development of the Internet and mobile technology, Wang Hong has rarely resisted the Internet space. With the advent of Wang Hong, the online content market in China has become an economy of both quality and quantity, with the convergence of Internet commerce and Internet media made by Wang Hong being a new sales channel in China. China's representative Internet shopping mall also served as an opportunity to further enhance its intangible added value through ‘Wang Hong Marketing’. Korean companies have also introduced Wang Hong marketing as a way to enter China and attract Chinese customers. Typically, Lotte Department Store, Amore Pacific and Binggrae's ‘Banana flavored milk’ are examples of Wang Hong marketing. Analysis of Wang Hong marketing by each company enabled analysis of Wang Hong marketing, which is an error committed by Korean companies. The revised strategy for Wang Hong marketing should be able to overcome political and diplomatic issues and create an ecosystem where Wang Hong's content is central, not corporate-centric. In addition, it suggested a way for Wang Hong to use marketing effectively through a mix of storytelling marketing, which is popular in corporate marketing.
The paper is about the consumption culture and marketing of China’s ‘Wang Hong’. The purpose of the project is to identify the influence and market size of Wang Hong's online content market in China and to present strategies for Korean companies to effectively utilize Wang Hong's marketing strategy. Wang Hong is a representative figure who creates and consumes Chinese online contents along with ‘90hou’. With the development of the Internet and mobile technology, Wang Hong has rarely resisted the Internet space. With the advent of Wang Hong, the online content market in China has become an economy of both quality and quantity, with the convergence of Internet commerce and Internet media made by Wang Hong being a new sales channel in China. China's representative Internet shopping mall also served as an opportunity to further enhance its intangible added value through ‘Wang Hong Marketing’. Korean companies have also introduced Wang Hong marketing as a way to enter China and attract Chinese customers. Typically, Lotte Department Store, Amore Pacific and Binggrae's ‘Banana flavored milk’ are examples of Wang Hong marketing. Analysis of Wang Hong marketing by each company enabled analysis of Wang Hong marketing, which is an error committed by Korean companies. The revised strategy for Wang Hong marketing should be able to overcome political and diplomatic issues and create an ecosystem where Wang Hong's content is central, not corporate-centric. In addition, it suggested a way for Wang Hong to use marketing effectively through a mix of storytelling marketing, which is popular in corporate marketing.
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