본 연구는 중국 코스프레의 대표적 행사인 차이나 조이의 사례분석을 통해 중국 코스프레산업의 발전방안에 대하여 고찰하고자 하였다. 연구목적을 달성하기 위해 코스프레와 관련된 선행연구를 토대로 코스프레에와 관련된 한국, 중국과 일본의 논의를 찾아보았다. 또한 문화산업적 측면에서의 코스프레의 의미와 코스프레의 연관산업 파급효과에 대해 살펴보았다. 특히 차이나 조이의 발전 현황 및 활성화 방안을 살펴보았다.
본 연구는 문화산업의 개념 및 범위를 통해 코스프레의 이론적 논의를 검토하고 코스프레의 정의, 의미, 특징, 유형에 대해 ...
본 연구는 중국 코스프레의 대표적 행사인 차이나 조이의 사례분석을 통해 중국 코스프레산업의 발전방안에 대하여 고찰하고자 하였다. 연구목적을 달성하기 위해 코스프레와 관련된 선행연구를 토대로 코스프레에와 관련된 한국, 중국과 일본의 논의를 찾아보았다. 또한 문화산업적 측면에서의 코스프레의 의미와 코스프레의 연관산업 파급효과에 대해 살펴보았다. 특히 차이나 조이의 발전 현황 및 활성화 방안을 살펴보았다.
본 연구는 문화산업의 개념 및 범위를 통해 코스프레의 이론적 논의를 검토하고 코스프레의 정의, 의미, 특징, 유형에 대해 살펴보았다. 그리고 중국 코스프레의 역사 및 WORLD COSPLAY SUMMIT의 사례를 통해 일본 코스프레의 역사를 살펴보았다. 코스프레는 ‘복장’을 뜻하는‘코스튬(costume)’과 ‘놀이’를 뜻하는 ‘플레이(play)’의 합성어이다. 일본어로 코스프레(コスプレ)라고 하며 영어로는 코스플레이(cosplay) 혹은 코스튬플레이(costume play)라고도 한다.
코스프레는 애니메이션이나 만화의 캐릭터, 혹은 인기 연예인들과 똑같이 분장하여 복장과 헤어스타일, 제스처까지 흉내내고 촬영회나 행사, 기타 장소에서 놀면서 다른 사람들에게 보여주는 행위로서, ACG산업의 파생문화 중의 하나이다. 또한 코스프레는 자신이 좋아하는 캐릭터로 전이된 자아를 추구하는 것이고 자아를 표현하는 것이며, 일상에서의 일탈을 통해 또 다른 나를 꿈꾸는 성향을 가지고 있다.
차이나 조이의 발전 가능성을 파악하기 위해 차이나 조이의 문화산업적 측면에서의 의미를 분석하였다. 그리고 차이나 조이에서 활동한고 있는 대표 코스프레 단체를 통하여 차이나 조이와 연관산업과의 관계를 분석하였다. 코스프레는 ACG 문화의 파생문화이기 때문에 당연히 ACG 산업과 연관이 있다. 소설 역시 코스어들이 자주 선택하는 코스프레 콘텐츠다. 그래서 문학산업과 관련이 있다. 또한 코스프레를 할 때 분장, 코스튬, 가발, 소품 등이 필요해서 뷰티와 복장패션 산업과도 연관이 있다. 코스프레 작품은 보통 사진과 영상으로 된 것이 많아 사진산업과도 연관이 깊다. 그리고 코스프레의 기본 형식은 무대공연이기 때문에 공연산업과도 관련된다.
현재 중국에서 코스프레는 연관산업들과의 결합을 통해 빠른 속도로 발전하고 있으며, 그 중심에 차이나 조이가 있다. 차이나 조이의 현황에 대한 연구를 통해 차이나 조이의 활성화 방안을 3개로 꼽았다. 코스프레 연예인 매니지먼트의 발전, 창작력의 고양과 원작 ACG 콘텐츠의 개발, 정부와 민간집단의 지원이 그것이다.
코스프레에 대한 선행연구가 부족하기 때문에 이는 본 연구의 이론적 기반의 약화를 의미할 수도 있어 향후 이에 대한 보완연구가 절실하다. 또한 차이나 조이와 관련된 통계가 부족하기 때문에 통계 자료에 대한 보완연구도 요청된다. 나아가 중국 코스프레와 일본 코스프레의 발전에 대한 비교연구 등 다양한 후속연구가 나오기를 기대하는 바이다.
본 연구는 중국 코스프레의 대표적 행사인 차이나 조이의 사례분석을 통해 중국 코스프레산업의 발전방안에 대하여 고찰하고자 하였다. 연구목적을 달성하기 위해 코스프레와 관련된 선행연구를 토대로 코스프레에와 관련된 한국, 중국과 일본의 논의를 찾아보았다. 또한 문화산업적 측면에서의 코스프레의 의미와 코스프레의 연관산업 파급효과에 대해 살펴보았다. 특히 차이나 조이의 발전 현황 및 활성화 방안을 살펴보았다.
본 연구는 문화산업의 개념 및 범위를 통해 코스프레의 이론적 논의를 검토하고 코스프레의 정의, 의미, 특징, 유형에 대해 살펴보았다. 그리고 중국 코스프레의 역사 및 WORLD COSPLAY SUMMIT의 사례를 통해 일본 코스프레의 역사를 살펴보았다. 코스프레는 ‘복장’을 뜻하는‘코스튬(costume)’과 ‘놀이’를 뜻하는 ‘플레이(play)’의 합성어이다. 일본어로 코스프레(コスプレ)라고 하며 영어로는 코스플레이(cosplay) 혹은 코스튬플레이(costume play)라고도 한다.
코스프레는 애니메이션이나 만화의 캐릭터, 혹은 인기 연예인들과 똑같이 분장하여 복장과 헤어스타일, 제스처까지 흉내내고 촬영회나 행사, 기타 장소에서 놀면서 다른 사람들에게 보여주는 행위로서, ACG산업의 파생문화 중의 하나이다. 또한 코스프레는 자신이 좋아하는 캐릭터로 전이된 자아를 추구하는 것이고 자아를 표현하는 것이며, 일상에서의 일탈을 통해 또 다른 나를 꿈꾸는 성향을 가지고 있다.
차이나 조이의 발전 가능성을 파악하기 위해 차이나 조이의 문화산업적 측면에서의 의미를 분석하였다. 그리고 차이나 조이에서 활동한고 있는 대표 코스프레 단체를 통하여 차이나 조이와 연관산업과의 관계를 분석하였다. 코스프레는 ACG 문화의 파생문화이기 때문에 당연히 ACG 산업과 연관이 있다. 소설 역시 코스어들이 자주 선택하는 코스프레 콘텐츠다. 그래서 문학산업과 관련이 있다. 또한 코스프레를 할 때 분장, 코스튬, 가발, 소품 등이 필요해서 뷰티와 복장패션 산업과도 연관이 있다. 코스프레 작품은 보통 사진과 영상으로 된 것이 많아 사진산업과도 연관이 깊다. 그리고 코스프레의 기본 형식은 무대공연이기 때문에 공연산업과도 관련된다.
현재 중국에서 코스프레는 연관산업들과의 결합을 통해 빠른 속도로 발전하고 있으며, 그 중심에 차이나 조이가 있다. 차이나 조이의 현황에 대한 연구를 통해 차이나 조이의 활성화 방안을 3개로 꼽았다. 코스프레 연예인 매니지먼트의 발전, 창작력의 고양과 원작 ACG 콘텐츠의 개발, 정부와 민간집단의 지원이 그것이다.
코스프레에 대한 선행연구가 부족하기 때문에 이는 본 연구의 이론적 기반의 약화를 의미할 수도 있어 향후 이에 대한 보완연구가 절실하다. 또한 차이나 조이와 관련된 통계가 부족하기 때문에 통계 자료에 대한 보완연구도 요청된다. 나아가 중국 코스프레와 일본 코스프레의 발전에 대한 비교연구 등 다양한 후속연구가 나오기를 기대하는 바이다.
The objective of this study was to examine the development plan of Chinese cosplay industry based on the analysis of China Joy, a representative event of Chinese cosplay. For this, the author looked into discussions on cosplay in Korea, China and Japan, based on preceding studies on cosplay. In addi...
The objective of this study was to examine the development plan of Chinese cosplay industry based on the analysis of China Joy, a representative event of Chinese cosplay. For this, the author looked into discussions on cosplay in Korea, China and Japan, based on preceding studies on cosplay. In addition, the meaning and riffle effect of cosplay on related industry were analyzed from the aspect of cultural industry. In particular, this study looked into the current status of development of China Joy and its activation plans.
This study examined the theoretical discussions of cosplay based on the concept and scope of cultural industry, together with the definition, meaning, characteristic and type of cosplay. And by means of examining Chinese history of cosplay and the case of World Cosplay Summit, Japanese history of cosplay was looked into. Cosplay is a contraction of the words ‘costume’ ‘play’. It is called as kosupure (コスプレ) in Japanese and as cosplay or costume play in English. It is a play or a showing activity in which participants wear costumes or cosmetics to represent specific characters of animations or cartoons, or star performers, and imitate their costumes, hair styles, and even gestures at the site of events, including filming events. It is a secondary culture of ACG industry. In addition, cosplay is to pursue the self which is already transformed into a preferred character and then express it, thus tending to deviate from daily life and dreaming another self.
In order to find out the development possibility of China Joy, its meaning was looked into from the perspective of cultural industry. And through a representative cosplay group which was active in China Joy, China Joy’s relationship with related industry was analyzed. Since cosplay is a secondary culture of ACG culture, cosplay is inevitably linked to ACG industry. Novel is a frequently chosen content by cosplayers. Therefore, cosplay is related to literature industry. And cosplay needs dressing up, costumes, wigs and props, it is related to beauty and dress fashion industry. Since many cosplay works consist of photos and videos, it is related to photographic industry. And the basic form of cosplay is a stage performance, it is related to performing industry.
Cosplay in China for the present develops quickly by combining with related industry, and its center point is China Joy. Based on researches on China Joy, this study worked out three activation plans of it: (1) to develop the management of cosplayers; (2) to increase the creativity and development of original ACG contents; and (3) government’s support of private organizations.
Since preceding studies on cosplay are insufficient, the theoretical base of this study can be weak. In this vein, it is urgently necessary to carry out many follow-up studies in the future, based on this study’s findings. In addition, since statistical data on cosplay are insufficient, follow-up studies on statistical data are also necessary. The author further hopes a variety of follow-up studies on cosplay, including comparative studies on the development of cosplay in China and Japan, will be carried out in the future.
The objective of this study was to examine the development plan of Chinese cosplay industry based on the analysis of China Joy, a representative event of Chinese cosplay. For this, the author looked into discussions on cosplay in Korea, China and Japan, based on preceding studies on cosplay. In addition, the meaning and riffle effect of cosplay on related industry were analyzed from the aspect of cultural industry. In particular, this study looked into the current status of development of China Joy and its activation plans.
This study examined the theoretical discussions of cosplay based on the concept and scope of cultural industry, together with the definition, meaning, characteristic and type of cosplay. And by means of examining Chinese history of cosplay and the case of World Cosplay Summit, Japanese history of cosplay was looked into. Cosplay is a contraction of the words ‘costume’ ‘play’. It is called as kosupure (コスプレ) in Japanese and as cosplay or costume play in English. It is a play or a showing activity in which participants wear costumes or cosmetics to represent specific characters of animations or cartoons, or star performers, and imitate their costumes, hair styles, and even gestures at the site of events, including filming events. It is a secondary culture of ACG industry. In addition, cosplay is to pursue the self which is already transformed into a preferred character and then express it, thus tending to deviate from daily life and dreaming another self.
In order to find out the development possibility of China Joy, its meaning was looked into from the perspective of cultural industry. And through a representative cosplay group which was active in China Joy, China Joy’s relationship with related industry was analyzed. Since cosplay is a secondary culture of ACG culture, cosplay is inevitably linked to ACG industry. Novel is a frequently chosen content by cosplayers. Therefore, cosplay is related to literature industry. And cosplay needs dressing up, costumes, wigs and props, it is related to beauty and dress fashion industry. Since many cosplay works consist of photos and videos, it is related to photographic industry. And the basic form of cosplay is a stage performance, it is related to performing industry.
Cosplay in China for the present develops quickly by combining with related industry, and its center point is China Joy. Based on researches on China Joy, this study worked out three activation plans of it: (1) to develop the management of cosplayers; (2) to increase the creativity and development of original ACG contents; and (3) government’s support of private organizations.
Since preceding studies on cosplay are insufficient, the theoretical base of this study can be weak. In this vein, it is urgently necessary to carry out many follow-up studies in the future, based on this study’s findings. In addition, since statistical data on cosplay are insufficient, follow-up studies on statistical data are also necessary. The author further hopes a variety of follow-up studies on cosplay, including comparative studies on the development of cosplay in China and Japan, will be carried out in the future.
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