본 연구는 선행연구를 참고하여 2015 개정교육과정의 통합과학 교과서와 2009 개정교육과정의 화학1 교과서를 분석하였다. 선행연구에서 피아제의 인지발달이론과 브루너의 수업모형에 근거하여 2007 개정교육과정 화학2와 화학1 교과서에 제언했던 점이 현재 교과서에 어느 정도 적용이 되고 있는 지를 분석하고, 화학결합의 선행개념이 포함되어 있는지, 화학결합의 정의를 어떻게 내리고 있는지, 기타 우리주변의 물질과 현상을 설명하기 위해 화학결합의 특징을 적절히 설명하고 있는 지를 현재 대학교재로 많이 사용되고 있는 Brown의 일반화학 제 13판, Nicaldo의 일반화학의 이해 2판과 비교해 분석하였다. 본 연구에서는 교과서에서 화학결합의 보다 정확한 내용이 생략됨에 따라 학생들이 가지고 있을 수 있는 ...
본 연구는 선행연구를 참고하여 2015 개정교육과정의 통합과학 교과서와 2009 개정교육과정의 화학1 교과서를 분석하였다. 선행연구에서 피아제의 인지발달이론과 브루너의 수업모형에 근거하여 2007 개정교육과정 화학2와 화학1 교과서에 제언했던 점이 현재 교과서에 어느 정도 적용이 되고 있는 지를 분석하고, 화학결합의 선행개념이 포함되어 있는지, 화학결합의 정의를 어떻게 내리고 있는지, 기타 우리주변의 물질과 현상을 설명하기 위해 화학결합의 특징을 적절히 설명하고 있는 지를 현재 대학교재로 많이 사용되고 있는 Brown의 일반화학 제 13판, Nicaldo의 일반화학의 이해 2판과 비교해 분석하였다. 본 연구에서는 교과서에서 화학결합의 보다 정확한 내용이 생략됨에 따라 학생들이 가지고 있을 수 있는 오개념을 효과적으로 변화시킬 수 있도록 피아제의 인지발달이론과 더불어 오스본과 프레이버그의 발생학습 이론의 단계를 참고하여 교과서를 분석하고 적절한 방향을 제안하고자 한다.
본 연구는 선행연구를 참고하여 2015 개정교육과정의 통합과학 교과서와 2009 개정교육과정의 화학1 교과서를 분석하였다. 선행연구에서 피아제의 인지발달이론과 브루너의 수업모형에 근거하여 2007 개정교육과정 화학2와 화학1 교과서에 제언했던 점이 현재 교과서에 어느 정도 적용이 되고 있는 지를 분석하고, 화학결합의 선행개념이 포함되어 있는지, 화학결합의 정의를 어떻게 내리고 있는지, 기타 우리주변의 물질과 현상을 설명하기 위해 화학결합의 특징을 적절히 설명하고 있는 지를 현재 대학교재로 많이 사용되고 있는 Brown의 일반화학 제 13판, Nicaldo의 일반화학의 이해 2판과 비교해 분석하였다. 본 연구에서는 교과서에서 화학결합의 보다 정확한 내용이 생략됨에 따라 학생들이 가지고 있을 수 있는 오개념을 효과적으로 변화시킬 수 있도록 피아제의 인지발달이론과 더불어 오스본과 프레이버그의 발생학습 이론의 단계를 참고하여 교과서를 분석하고 적절한 방향을 제안하고자 한다.
The purpose of this study is to propose some improvements and corrections relating to chemical bonds in high school science textbooks. The analytical results of chemical bonds in science textbook are as follows; 1) In textbooks, there are no i* A thesis submitted to the Council of the Gradu...
The purpose of this study is to propose some improvements and corrections relating to chemical bonds in high school science textbooks. The analytical results of chemical bonds in science textbook are as follows; 1) In textbooks, there are no i* A thesis submitted to the Council of the Graduate School of Kyungpook National University in particle fulfillment of the requirements for the degree of Master of Education in June, 2018. ntroduction to the octet rule of the first period elements. All textbooks must explain the rule of octet of the first period elements with the electron configuration of 18 groups elements. 2) All textbooks explain about force to maintain ionic bond, but the force to maintain covalent bond is not explained. They have to explain the attraction and repulsion of nuclear and electronics. 3) The terms single bond, double bond, triple bond are would be good to use. The results of analysis of chemical bonds in chemistry 1 textbook are as follows; 1) Before explaining the chemical bond, the electrolyses of water and NaCl(l) should be explained. 2) In text books, there are no explainations about exceptions for each classification method. They have to use at least two ways about classification of ionic bond and covalent bond. And textbook should indicate that exceptions can occur. 3) Only one textbook explain the coordination bond. If textbook could explain the coordinate covalent bond, it would be able to introduce more rich chemical bonds. 4) After all the above content has been included, appropriate learning activities should be provided to enable students to organize their concepts on their own, based on cognitive development learning theory.
The purpose of this study is to propose some improvements and corrections relating to chemical bonds in high school science textbooks. The analytical results of chemical bonds in science textbook are as follows; 1) In textbooks, there are no i* A thesis submitted to the Council of the Graduate School of Kyungpook National University in particle fulfillment of the requirements for the degree of Master of Education in June, 2018. ntroduction to the octet rule of the first period elements. All textbooks must explain the rule of octet of the first period elements with the electron configuration of 18 groups elements. 2) All textbooks explain about force to maintain ionic bond, but the force to maintain covalent bond is not explained. They have to explain the attraction and repulsion of nuclear and electronics. 3) The terms single bond, double bond, triple bond are would be good to use. The results of analysis of chemical bonds in chemistry 1 textbook are as follows; 1) Before explaining the chemical bond, the electrolyses of water and NaCl(l) should be explained. 2) In text books, there are no explainations about exceptions for each classification method. They have to use at least two ways about classification of ionic bond and covalent bond. And textbook should indicate that exceptions can occur. 3) Only one textbook explain the coordination bond. If textbook could explain the coordinate covalent bond, it would be able to introduce more rich chemical bonds. 4) After all the above content has been included, appropriate learning activities should be provided to enable students to organize their concepts on their own, based on cognitive development learning theory.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.