이 연구는 2018년 1월 15일부터 2018년 4월 30일까지 스케일링 목적으로 치과에 방문한 20-30대 환자 30명을 임의로 선정하여, 잇솔질 교육 방법에 따라 학습자와 교육자 1대 1의 개별 잇솔질 교육 3가지 방법을 통하여 실시하고, 1주일 후 구강위생관리능력을 평가함으로써 잇솔질 교육의 방법에 따른 효과를 알고자 시행하였다. 연구대상자를 숙련된 치과위생사 3인이 변형 바스법의 잇솔질 방법으로 교육 하였다. 이 연구에서는 잇솔질 교육 후 ...
이 연구는 2018년 1월 15일부터 2018년 4월 30일까지 스케일링 목적으로 치과에 방문한 20-30대 환자 30명을 임의로 선정하여, 잇솔질 교육 방법에 따라 학습자와 교육자 1대 1의 개별 잇솔질 교육 3가지 방법을 통하여 실시하고, 1주일 후 구강위생관리능력을 평가함으로써 잇솔질 교육의 방법에 따른 효과를 알고자 시행하였다. 연구대상자를 숙련된 치과위생사 3인이 변형 바스법의 잇솔질 방법으로 교육 하였다. 이 연구에서는 잇솔질 교육 후 PHP 지수와 O'leary 지수는 구강 내 직접 교육한 점수의 변화는 PHP 지수는 1.21±0.89, O'leary 지수는 25.30±13.49, 치아모형에서 교육한 변화는 PHP 지수는 1.38±0.55, O'leary 지수는 26.50± 11.90의 변화를 보였으며, 이에 반하여 전단지를 나누어 준 경우의 변화는 PHP 지수는, 0.75±0.50, O'leary 지수는 11.10±5.72 로 변화가 가장 작았다. 구강 내 잇솔질 교육 군과 치아 모형의 잇솔질 교육 군은 직접 잇솔질 교육을 보면서 교육을 하며 의문점에 대한 질의응답을 통해 실시되었기 때문에 전단지를 나누어준 군 보다 효과가 컸다. 잇솔질 교육의 수행정도를 살펴보면 구강 내에서 잇솔질 교육을 시행 한 군에서 10명 6명으로 실천한 사람이 가장 많았으며, PHP 지수와 O'leary 지수의 변화도 가장 컸다. 잇솔질 교육을 전단지로 나누어 준 군에서는 수행한 사람이 다른 군에 비하여 실천율이 가장 낮았으며, 전혀 하지 않은 사람도 2명이 나타났다. 이상의 결과를 종합해 볼 때, 잇솔질 교육은 단순히 전단지를 이용한 정보 제공보다는 1대 1로 직접 잇솔질 교육을 시행을 하며, 질의응답을 통한 교육이 효과가 컸다. 일회성 교육으로는 구강환경을 지속적으로 개선하는데 불충분하며 잇솔질 교육 후 일정기간이 지난 후에 반복적인 교육이 필요하다.
이 연구는 2018년 1월 15일부터 2018년 4월 30일까지 스케일링 목적으로 치과에 방문한 20-30대 환자 30명을 임의로 선정하여, 잇솔질 교육 방법에 따라 학습자와 교육자 1대 1의 개별 잇솔질 교육 3가지 방법을 통하여 실시하고, 1주일 후 구강위생관리능력을 평가함으로써 잇솔질 교육의 방법에 따른 효과를 알고자 시행하였다. 연구대상자를 숙련된 치과위생사 3인이 변형 바스법의 잇솔질 방법으로 교육 하였다. 이 연구에서는 잇솔질 교육 후 PHP 지수와 O'leary 지수는 구강 내 직접 교육한 점수의 변화는 PHP 지수는 1.21±0.89, O'leary 지수는 25.30±13.49, 치아모형에서 교육한 변화는 PHP 지수는 1.38±0.55, O'leary 지수는 26.50± 11.90의 변화를 보였으며, 이에 반하여 전단지를 나누어 준 경우의 변화는 PHP 지수는, 0.75±0.50, O'leary 지수는 11.10±5.72 로 변화가 가장 작았다. 구강 내 잇솔질 교육 군과 치아 모형의 잇솔질 교육 군은 직접 잇솔질 교육을 보면서 교육을 하며 의문점에 대한 질의응답을 통해 실시되었기 때문에 전단지를 나누어준 군 보다 효과가 컸다. 잇솔질 교육의 수행정도를 살펴보면 구강 내에서 잇솔질 교육을 시행 한 군에서 10명 6명으로 실천한 사람이 가장 많았으며, PHP 지수와 O'leary 지수의 변화도 가장 컸다. 잇솔질 교육을 전단지로 나누어 준 군에서는 수행한 사람이 다른 군에 비하여 실천율이 가장 낮았으며, 전혀 하지 않은 사람도 2명이 나타났다. 이상의 결과를 종합해 볼 때, 잇솔질 교육은 단순히 전단지를 이용한 정보 제공보다는 1대 1로 직접 잇솔질 교육을 시행을 하며, 질의응답을 통한 교육이 효과가 컸다. 일회성 교육으로는 구강환경을 지속적으로 개선하는데 불충분하며 잇솔질 교육 후 일정기간이 지난 후에 반복적인 교육이 필요하다.
In this study, 30 patients in their 20s and 30s who had made a visit dental clinic for scaling from Jan. 15 to Apr. 30, 2018 were randomly selected as study subjects. Three one-to-one (learner-to-instructor) toothbrushing methods were applied to them. One week later, their ability of oral hygiene ma...
In this study, 30 patients in their 20s and 30s who had made a visit dental clinic for scaling from Jan. 15 to Apr. 30, 2018 were randomly selected as study subjects. Three one-to-one (learner-to-instructor) toothbrushing methods were applied to them. One week later, their ability of oral hygiene management was evaluated in order to find the effects of the toothbrushing education methods. Three skillful dental hygienists educated the study subjects to learn modified Bass toothbrushing technique. After the toothbrushing education, this study analyzed PHP index and O'leary index. Regarding a change in the points for direct intraoral education, PHP index was 1.21±0.89, and O'leary index was 25.30±13.49. Regarding a change in the points for education with a tooth model, PHP index was 1.38±0.55, and O'leary index was 26.50± 11.90. However, regarding a change in the points for leaflet based toothbrushing education, PHP index was 0.75±0.50, and O'leary index was 11.10±5.72. which showed the smallest changes. The intraoral toothbrushing education group and the tooth model based toothbrushing education group had their toothbrushing education by directly looking at toothbrushing ways and got answers about their questions. Therefore, such education methods were more effective than the method of leaflet based toothbrushing education. The study subjects' level of right toothbrushing practice after the toothbrushing education was analyzed. In the intraoral toothbrushing education group, six out of ten people (the largest) had right toothbrushing practice. The group had the largest changes in PHP index and O'leary index. In the leaflet based toothbrushing education group, their practice rate was the lowest, and two persons never practiced. Given the results, one-to-one direct toothbrushing education with questions & answers was more effective leaflet based toothbrushing education. One-time education is not enough to continue to improve people's oral conditions. Therefore, after toothbrushing education, it is necessary to repeat it in a certain period.
In this study, 30 patients in their 20s and 30s who had made a visit dental clinic for scaling from Jan. 15 to Apr. 30, 2018 were randomly selected as study subjects. Three one-to-one (learner-to-instructor) toothbrushing methods were applied to them. One week later, their ability of oral hygiene management was evaluated in order to find the effects of the toothbrushing education methods. Three skillful dental hygienists educated the study subjects to learn modified Bass toothbrushing technique. After the toothbrushing education, this study analyzed PHP index and O'leary index. Regarding a change in the points for direct intraoral education, PHP index was 1.21±0.89, and O'leary index was 25.30±13.49. Regarding a change in the points for education with a tooth model, PHP index was 1.38±0.55, and O'leary index was 26.50± 11.90. However, regarding a change in the points for leaflet based toothbrushing education, PHP index was 0.75±0.50, and O'leary index was 11.10±5.72. which showed the smallest changes. The intraoral toothbrushing education group and the tooth model based toothbrushing education group had their toothbrushing education by directly looking at toothbrushing ways and got answers about their questions. Therefore, such education methods were more effective than the method of leaflet based toothbrushing education. The study subjects' level of right toothbrushing practice after the toothbrushing education was analyzed. In the intraoral toothbrushing education group, six out of ten people (the largest) had right toothbrushing practice. The group had the largest changes in PHP index and O'leary index. In the leaflet based toothbrushing education group, their practice rate was the lowest, and two persons never practiced. Given the results, one-to-one direct toothbrushing education with questions & answers was more effective leaflet based toothbrushing education. One-time education is not enough to continue to improve people's oral conditions. Therefore, after toothbrushing education, it is necessary to repeat it in a certain period.
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