고등학교 미술교육에서 융합인재교육 프로그램을 활용한 수업방안 연구 A Study on Teaching Method Using the Program for the convergence talent Education in High School Art Education원문보기
우리 사회는 과학기술이 융합된 첨단기술을 통해 급속도로 변화·발전하고 있으며, 원하는 정보를 얼마든지 찾고 사용할 수 있는 지식 기반의 시대가 도래 하였다. 그에 따른 복합적이고 다양한 문제들이 생겨나기 시작하였고 말미암아 지식을 쌓는 것에서 나아가 기존 지식을 어떻게 융합하여 활용하는가가 더욱 중요해짐을 알 수 있다. 이에 따라 교육과학기술부는 2011년 국가주도의 교육정책으로 STEAM교육을 발표하였다. STEAM교육은 창의적·종합적으로 문제를 해결할 수 있는 융합적 소양을 갖춘 인재를 양성함에 초점을 둔다. 과학기술의 문제점을 예술적 감성과 체험을 통해 해결하여 개인과 사회, 그리고 국가 과학기술 경제력 향상에 기여해줄 것임을 기대하는 바이다. STEAM의 요소 중에서 미술은 그 가치가 높이 평가된다. 미술교과는 결과물을 가시적으로 표현하는데 적합하며, 사고를 고루 발달하게 함으로써 창의 융합적 인재의 육성이라는 STEAM의 취지와 부합한다. 그러나 현장에서의 STEAM 교육은 과학, 기술, 공학, 수학을 위주로 하여 미술의 효과를 다소 간과하고 있는 실정이다. 따라서 본 연구자는 STEAM 교육에서의 미술교육의 가치에 대해 연구하고, 미술교육의 융합적 방법에 대해 모색하고자 한다. 본 연구는 수학과 과학, 미술교과의 융합을 통한 지도안을 제작하였다. 수학의 ...
우리 사회는 과학기술이 융합된 첨단기술을 통해 급속도로 변화·발전하고 있으며, 원하는 정보를 얼마든지 찾고 사용할 수 있는 지식 기반의 시대가 도래 하였다. 그에 따른 복합적이고 다양한 문제들이 생겨나기 시작하였고 말미암아 지식을 쌓는 것에서 나아가 기존 지식을 어떻게 융합하여 활용하는가가 더욱 중요해짐을 알 수 있다. 이에 따라 교육과학기술부는 2011년 국가주도의 교육정책으로 STEAM교육을 발표하였다. STEAM교육은 창의적·종합적으로 문제를 해결할 수 있는 융합적 소양을 갖춘 인재를 양성함에 초점을 둔다. 과학기술의 문제점을 예술적 감성과 체험을 통해 해결하여 개인과 사회, 그리고 국가 과학기술 경제력 향상에 기여해줄 것임을 기대하는 바이다. STEAM의 요소 중에서 미술은 그 가치가 높이 평가된다. 미술교과는 결과물을 가시적으로 표현하는데 적합하며, 사고를 고루 발달하게 함으로써 창의 융합적 인재의 육성이라는 STEAM의 취지와 부합한다. 그러나 현장에서의 STEAM 교육은 과학, 기술, 공학, 수학을 위주로 하여 미술의 효과를 다소 간과하고 있는 실정이다. 따라서 본 연구자는 STEAM 교육에서의 미술교육의 가치에 대해 연구하고, 미술교육의 융합적 방법에 대해 모색하고자 한다. 본 연구는 수학과 과학, 미술교과의 융합을 통한 지도안을 제작하였다. 수학의 테셀레이션 원리와 과학의 천체의 움직임, 미술교과에 있어 옵아트와 키네틱아트를 접목한 야고프아감의 아가모그라피를 통해 구현할 수 있는 지도안을 제작하였다. 지도안은 고등학교에서 2차시의 수업으로 구현되었으며 이를 분석하여 융합인재교육의 가치와 그 지향점을 모색하였다.
우리 사회는 과학기술이 융합된 첨단기술을 통해 급속도로 변화·발전하고 있으며, 원하는 정보를 얼마든지 찾고 사용할 수 있는 지식 기반의 시대가 도래 하였다. 그에 따른 복합적이고 다양한 문제들이 생겨나기 시작하였고 말미암아 지식을 쌓는 것에서 나아가 기존 지식을 어떻게 융합하여 활용하는가가 더욱 중요해짐을 알 수 있다. 이에 따라 교육과학기술부는 2011년 국가주도의 교육정책으로 STEAM교육을 발표하였다. STEAM교육은 창의적·종합적으로 문제를 해결할 수 있는 융합적 소양을 갖춘 인재를 양성함에 초점을 둔다. 과학기술의 문제점을 예술적 감성과 체험을 통해 해결하여 개인과 사회, 그리고 국가 과학기술 경제력 향상에 기여해줄 것임을 기대하는 바이다. STEAM의 요소 중에서 미술은 그 가치가 높이 평가된다. 미술교과는 결과물을 가시적으로 표현하는데 적합하며, 사고를 고루 발달하게 함으로써 창의 융합적 인재의 육성이라는 STEAM의 취지와 부합한다. 그러나 현장에서의 STEAM 교육은 과학, 기술, 공학, 수학을 위주로 하여 미술의 효과를 다소 간과하고 있는 실정이다. 따라서 본 연구자는 STEAM 교육에서의 미술교육의 가치에 대해 연구하고, 미술교육의 융합적 방법에 대해 모색하고자 한다. 본 연구는 수학과 과학, 미술교과의 융합을 통한 지도안을 제작하였다. 수학의 테셀레이션 원리와 과학의 천체의 움직임, 미술교과에 있어 옵아트와 키네틱아트를 접목한 야고프아감의 아가모그라피를 통해 구현할 수 있는 지도안을 제작하였다. 지도안은 고등학교에서 2차시의 수업으로 구현되었으며 이를 분석하여 융합인재교육의 가치와 그 지향점을 모색하였다.
This study investigated the possibility of integrating various subjects in art education in high school. Currently, the STEAM education program, which is important in educational institutions in Korea, is utilized. STEAM education includes science, technology, engineering, art, and mathematics. Rece...
This study investigated the possibility of integrating various subjects in art education in high school. Currently, the STEAM education program, which is important in educational institutions in Korea, is utilized. STEAM education includes science, technology, engineering, art, and mathematics. Recently, the arts curriculum was added and it recognized its importance. Nonetheless, art is being neglected and viewed only as a means of other subjects. This is the limit of education in Korea. However, overcoming these limitations can only lead to education for this truly convergent talent. Therefore, this researcher developed the steam education program which is centered on art in high school. It is a fusion program that includes art, science, mathematics and technology. Ultimately, by realizing it as a work of art, I tried to reexamine the value of the art subject. Looking at the educational program, I brought the principles of the celestial body in the science subject and brought the principle of tessellation in the mathematics subject. This is further embodied in the method of Agamography, and is newly created. This was actually applied to the first year of high school, and students were able to find out the value of art in STEAM education.
This study investigated the possibility of integrating various subjects in art education in high school. Currently, the STEAM education program, which is important in educational institutions in Korea, is utilized. STEAM education includes science, technology, engineering, art, and mathematics. Recently, the arts curriculum was added and it recognized its importance. Nonetheless, art is being neglected and viewed only as a means of other subjects. This is the limit of education in Korea. However, overcoming these limitations can only lead to education for this truly convergent talent. Therefore, this researcher developed the steam education program which is centered on art in high school. It is a fusion program that includes art, science, mathematics and technology. Ultimately, by realizing it as a work of art, I tried to reexamine the value of the art subject. Looking at the educational program, I brought the principles of the celestial body in the science subject and brought the principle of tessellation in the mathematics subject. This is further embodied in the method of Agamography, and is newly created. This was actually applied to the first year of high school, and students were able to find out the value of art in STEAM education.
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