제4차 산업혁명 시대 주일학교 영·유아·유치부 교사와 교역자들의 인식과 교육의 전망 A Survey of Teachers’ and Ministers’ Perceptions and Educational Prospectives on Young Children’s Sunday School in the 4th Industrial Revolution Era원문보기
국문초록 본 연구의 목적은 앞으로 다가올 제4차 혁명시대를 앞두고 주일학교 영·유아·유치부 교사와 교역자들의 인식을 조사하고 제4차 산업혁명 시대에 바람직한 주일학교 영·유아·유치부 교육의 방향 탐색을 위한 기초자료를 제공함이다. 본 연구목적을 성취하기 위한 연구문제는 다음과 같다.
1. 현재 주일학교 영·유아·유치부 교사와 교역자는 주일학교 교육현장에서 활용 되는 교육방법의 효과성을 어떻게 인식하고 있는가? 2. 제4차 산업혁명과 최신기술에 대한 주일학교 영·유아·유치부 교사와 교역 자들의 관심과 반응은 어떠한가? 3. 주일학교 영·유아·유치부 교사와 교역자들의 제4차 산업혁명 최신기술을 활용 한 주일학교 교육에 대한 인식은 어떠한가? 4. 영·유아·유치부 교사와 교역자들은 제4차 산업혁명 최신기술을 활용한 주일 학교 교육의 미래에 어떠한 기대를 가지고 있는가?
본 연구 이를 위하여 2018년 4월 25일부터 2018년 5월 4일까지 대부분 서울과 수도권 소재 교회 주일학교 영·유아·유치부에서 교육을 담당하고 있는 교사와 교역자 155명에게 온라인 구글(Google)설문지를 활용하여 설문지를 배포하고 회수한 자료 160부를 ...
국문초록 본 연구의 목적은 앞으로 다가올 제4차 혁명시대를 앞두고 주일학교 영·유아·유치부 교사와 교역자들의 인식을 조사하고 제4차 산업혁명 시대에 바람직한 주일학교 영·유아·유치부 교육의 방향 탐색을 위한 기초자료를 제공함이다. 본 연구목적을 성취하기 위한 연구문제는 다음과 같다.
1. 현재 주일학교 영·유아·유치부 교사와 교역자는 주일학교 교육현장에서 활용 되는 교육방법의 효과성을 어떻게 인식하고 있는가? 2. 제4차 산업혁명과 최신기술에 대한 주일학교 영·유아·유치부 교사와 교역 자들의 관심과 반응은 어떠한가? 3. 주일학교 영·유아·유치부 교사와 교역자들의 제4차 산업혁명 최신기술을 활용 한 주일학교 교육에 대한 인식은 어떠한가? 4. 영·유아·유치부 교사와 교역자들은 제4차 산업혁명 최신기술을 활용한 주일 학교 교육의 미래에 어떠한 기대를 가지고 있는가?
본 연구 이를 위하여 2018년 4월 25일부터 2018년 5월 4일까지 대부분 서울과 수도권 소재 교회 주일학교 영·유아·유치부에서 교육을 담당하고 있는 교사와 교역자 155명에게 온라인 구글(Google)설문지를 활용하여 설문지를 배포하고 회수한 자료 160부를 SPSS 22.0을 이용하여 분석하였다. 설문 문항의 신뢰도를 파악하기 위하여 Cronbach’s α를 활용하여 신뢰도를 산출하였다. 또한 각 요인별 비교검증을 하기 위해 t 검정과 일원분산분석(one-way ANVOA)을 실시하였다. 연구결과는 첫째, 현재 주일학교 영․유아․유치부 교육현장에서 활용되는 교육방법의 효과성에 대한 교사와 교역자의 인식은 매우 효과적이라고 나타났다. 둘째, 주일학교 교사와 교역자는 4차 산업혁명과 최신기술에 대해 보통 수준의 관심을 가지고 있고 교육에 활용되는 것에 대해서는 관심을 가지고 긍정적인 입장을 보인다. 셋째. 주일학교 영·유아·유치부 교사와 교역자들은 현재 주일학교 교육에 대해 기존의 신앙교육 방식이 사라지지 않을 것이라는 인식을 가지고 최신기술로 인한 주일학교 수업 요소의 변화 전망은 낮게 보았다. 넷째. 영·유아·유치부 교사와 교역자들은 제4차 산업혁명 최신기술을 활용한 주일 학교 교육의 미래에 대한 전망은 긍정적으로 나타났는데, 최신기술이 도입됨으로서 주일학교 교육 자료가 변화하는 점, 영․유아․유치부 교육의 질과 영․유아들의 반응, 수업의 효과가 발전해 갈 것에 대해서 긍정적인 기대를 나타냈다. 결론적으로 아직까지는 주일학교 교사와 사역자들이 4차 산업혁명이라는 패러다임과 그로 인한 사회적 변화에 대한 관심이 보통 수준으로 높지 않으나 설문을 통해 보여준 긍정적인 응답 경향은 교육적 관점에서 함의할 때, 주일학교 영․유아․유치부 신앙 교육의 중요성을 인지하고 영․유아에게 알맞은 주일학교 교육을 실행하고 있음을 암시하며 또한 주일학교 발전을 위하여 4차 산업혁명과 최신 기술이 가져다 줄 새로운 교육 방법에 대한 기대감을 가지고 있음을 배제할 수 없다.
국문초록 본 연구의 목적은 앞으로 다가올 제4차 혁명시대를 앞두고 주일학교 영·유아·유치부 교사와 교역자들의 인식을 조사하고 제4차 산업혁명 시대에 바람직한 주일학교 영·유아·유치부 교육의 방향 탐색을 위한 기초자료를 제공함이다. 본 연구목적을 성취하기 위한 연구문제는 다음과 같다.
1. 현재 주일학교 영·유아·유치부 교사와 교역자는 주일학교 교육현장에서 활용 되는 교육방법의 효과성을 어떻게 인식하고 있는가? 2. 제4차 산업혁명과 최신기술에 대한 주일학교 영·유아·유치부 교사와 교역 자들의 관심과 반응은 어떠한가? 3. 주일학교 영·유아·유치부 교사와 교역자들의 제4차 산업혁명 최신기술을 활용 한 주일학교 교육에 대한 인식은 어떠한가? 4. 영·유아·유치부 교사와 교역자들은 제4차 산업혁명 최신기술을 활용한 주일 학교 교육의 미래에 어떠한 기대를 가지고 있는가?
본 연구 이를 위하여 2018년 4월 25일부터 2018년 5월 4일까지 대부분 서울과 수도권 소재 교회 주일학교 영·유아·유치부에서 교육을 담당하고 있는 교사와 교역자 155명에게 온라인 구글(Google)설문지를 활용하여 설문지를 배포하고 회수한 자료 160부를 SPSS 22.0을 이용하여 분석하였다. 설문 문항의 신뢰도를 파악하기 위하여 Cronbach’s α를 활용하여 신뢰도를 산출하였다. 또한 각 요인별 비교검증을 하기 위해 t 검정과 일원분산분석(one-way ANVOA)을 실시하였다. 연구결과는 첫째, 현재 주일학교 영․유아․유치부 교육현장에서 활용되는 교육방법의 효과성에 대한 교사와 교역자의 인식은 매우 효과적이라고 나타났다. 둘째, 주일학교 교사와 교역자는 4차 산업혁명과 최신기술에 대해 보통 수준의 관심을 가지고 있고 교육에 활용되는 것에 대해서는 관심을 가지고 긍정적인 입장을 보인다. 셋째. 주일학교 영·유아·유치부 교사와 교역자들은 현재 주일학교 교육에 대해 기존의 신앙교육 방식이 사라지지 않을 것이라는 인식을 가지고 최신기술로 인한 주일학교 수업 요소의 변화 전망은 낮게 보았다. 넷째. 영·유아·유치부 교사와 교역자들은 제4차 산업혁명 최신기술을 활용한 주일 학교 교육의 미래에 대한 전망은 긍정적으로 나타났는데, 최신기술이 도입됨으로서 주일학교 교육 자료가 변화하는 점, 영․유아․유치부 교육의 질과 영․유아들의 반응, 수업의 효과가 발전해 갈 것에 대해서 긍정적인 기대를 나타냈다. 결론적으로 아직까지는 주일학교 교사와 사역자들이 4차 산업혁명이라는 패러다임과 그로 인한 사회적 변화에 대한 관심이 보통 수준으로 높지 않으나 설문을 통해 보여준 긍정적인 응답 경향은 교육적 관점에서 함의할 때, 주일학교 영․유아․유치부 신앙 교육의 중요성을 인지하고 영․유아에게 알맞은 주일학교 교육을 실행하고 있음을 암시하며 또한 주일학교 발전을 위하여 4차 산업혁명과 최신 기술이 가져다 줄 새로운 교육 방법에 대한 기대감을 가지고 있음을 배제할 수 없다.
A Survey of Teachers’ & Ministers’ Perceptions and Educational Prospectives on Young Children’s Sunday School in the 4th Industrial Revolution Era
Song, Eunhee Department of Early Childhood Education Graduate School of Education Chongshin University
T...
ABSTRACT
A Survey of Teachers’ & Ministers’ Perceptions and Educational Prospectives on Young Children’s Sunday School in the 4th Industrial Revolution Era
Song, Eunhee Department of Early Childhood Education Graduate School of Education Chongshin University
The purpose of this study is to investigate how sunday school teachers and ministers for young children prospect the fourth revolution. In order to solve the problems, following research questions were asked; 1. What is the effectiveness of the teaching method currently used in the Sunday School for young children 0-5? 2. What is the interest and response of teachers and ministers of the Sunday School to the fourth industrial revolution and the latest technology? 3. How does Sunday School for young children 0-5 teachers and ministers perceive Sunday School education using the latest technology from the fourth industrial revolution? 4. What expectations does the Sunday School for young children 0-5 teachers and ministers have about the future of Sunday School education, using the latest technology from the fourth industrial revolution?
For this study, from April 25, 2018 to May 4, 2018, questionnaires were administered to 155 teachers and ministers who were in charge of education at the church Sunday School in Seoul and capital area. This was analyzed using SPSS 22.0. Cronbach’s α was used to estimate the reliability of questionnaires. In addition, t-test and one-way ANOVA were performed for each factor. The conclusions of this study are as follows. First, it is found that teachers and ministers are very effective in the effectiveness of teaching methods used in the Sunday School’s education for infant and child education. Second, Sunday School teachers and ministers had a moderate interest in the fourth industrial revolution and the latest technologies. It is also interested in what it is used for education and has a positive stance. Third, the teachers and the ministers of the Sunday School children and infants had the perception that the existing way of faith education would not disappear in relation to the current Sunday School education. That is why we have underestimated the prospect of change in Sunday School elements due to the latest technology. Fourth, the prospects for the future of Sunday School education for young children 0-5 using the latest technology of the fourth industrial revolution of the teachers and the ministers of the early childhood were positive. The introduction of state-of-the-art technology has positively influenced the change in Sunday school education materials, the quality of early childhood education and the development of early childhood reactions and lessons. In conclusion, the Sunday School for young children 0-5 teachers and ministers are still not very interested in the paradigm of the fourth industrial revolution and their social change. On the other hand, the tendency to respond positively through the questionnaire suggests that teachers and ministers are aware of the importance of Sunday School child faith education, and are implementing appropriate Sunday school education for young children 0-5. It can not be ruled out that the fourth industrial revolution and the expectation of the new educational methods that the latest technology brings to the development of the Sunday school for young children 0-5.
ABSTRACT
A Survey of Teachers’ & Ministers’ Perceptions and Educational Prospectives on Young Children’s Sunday School in the 4th Industrial Revolution Era
Song, Eunhee Department of Early Childhood Education Graduate School of Education Chongshin University
The purpose of this study is to investigate how sunday school teachers and ministers for young children prospect the fourth revolution. In order to solve the problems, following research questions were asked; 1. What is the effectiveness of the teaching method currently used in the Sunday School for young children 0-5? 2. What is the interest and response of teachers and ministers of the Sunday School to the fourth industrial revolution and the latest technology? 3. How does Sunday School for young children 0-5 teachers and ministers perceive Sunday School education using the latest technology from the fourth industrial revolution? 4. What expectations does the Sunday School for young children 0-5 teachers and ministers have about the future of Sunday School education, using the latest technology from the fourth industrial revolution?
For this study, from April 25, 2018 to May 4, 2018, questionnaires were administered to 155 teachers and ministers who were in charge of education at the church Sunday School in Seoul and capital area. This was analyzed using SPSS 22.0. Cronbach’s α was used to estimate the reliability of questionnaires. In addition, t-test and one-way ANOVA were performed for each factor. The conclusions of this study are as follows. First, it is found that teachers and ministers are very effective in the effectiveness of teaching methods used in the Sunday School’s education for infant and child education. Second, Sunday School teachers and ministers had a moderate interest in the fourth industrial revolution and the latest technologies. It is also interested in what it is used for education and has a positive stance. Third, the teachers and the ministers of the Sunday School children and infants had the perception that the existing way of faith education would not disappear in relation to the current Sunday School education. That is why we have underestimated the prospect of change in Sunday School elements due to the latest technology. Fourth, the prospects for the future of Sunday School education for young children 0-5 using the latest technology of the fourth industrial revolution of the teachers and the ministers of the early childhood were positive. The introduction of state-of-the-art technology has positively influenced the change in Sunday school education materials, the quality of early childhood education and the development of early childhood reactions and lessons. In conclusion, the Sunday School for young children 0-5 teachers and ministers are still not very interested in the paradigm of the fourth industrial revolution and their social change. On the other hand, the tendency to respond positively through the questionnaire suggests that teachers and ministers are aware of the importance of Sunday School child faith education, and are implementing appropriate Sunday school education for young children 0-5. It can not be ruled out that the fourth industrial revolution and the expectation of the new educational methods that the latest technology brings to the development of the Sunday school for young children 0-5.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.