본 연구는 만 3세 유아를 대상으로 그림책을 활용한 다문화 교육활동이 친사회적 행동과 다문화 인식에 미치는 효과를 검증하는 데 목적이 있다. 이를 위해 문헌연구 고찰을 시작으로 그림책을 활용한 다문화 교육활동을 실시한 실험집단과 누리과정으로 진행된 비교집단 간에 비교를 통해 친사회적 행동과 다문화 인식 변인 효과를 비교하고 검증하였다. 이에 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 그림책을 활용한 다문화 교육활동이 만 3세반 유아의 친사회적 행동에 미치는 효과는 어떠한가? 연구문제 2. 그림책을 활용한 다문화 교육활동이 만 3세반 유아의 다문화 인식에 미치는 효과는 어떠한가?
연구 대상은 S시 D구에 소재한 어린이집에 46개월∼58개월 유아 26명이며 프로그램 실시 기간은 2017년 11월 28일부터 2018년 1월 19일까지 8주이고 주 2회씩 총 16회기이다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 만 3세 유아를 대상으로 그림책을 활용한 다문화 교육활동이 친사회적 행동과 다문화 인식에 미치는 효과를 검증하는 데 목적이 있다. 이를 위해 문헌연구 고찰을 시작으로 그림책을 활용한 다문화 교육활동을 실시한 실험집단과 누리과정으로 진행된 비교집단 간에 비교를 통해 친사회적 행동과 다문화 인식 변인 효과를 비교하고 검증하였다. 이에 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 그림책을 활용한 다문화 교육활동이 만 3세반 유아의 친사회적 행동에 미치는 효과는 어떠한가? 연구문제 2. 그림책을 활용한 다문화 교육활동이 만 3세반 유아의 다문화 인식에 미치는 효과는 어떠한가?
연구 대상은 S시 D구에 소재한 어린이집에 46개월∼58개월 유아 26명이며 프로그램 실시 기간은 2017년 11월 28일부터 2018년 1월 19일까지 8주이고 주 2회씩 총 16회기이다. 수집된 자료는 SPSS 16.0을 사용하여 실험집단과 비교집단의 월령동질성을 확인했고 친사회적 행동과 다문화 인식의 차이를 사후 검증으로 독립표본 t 검증을 사용하였으며 사전검사 결과에서 두 집단 간에 차이가 발생한 경우에는 사전검사 결과를 공변인으로 설정하여 공분산분석 (ANCOVA)을 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 만 3세반 유아의 그림책을 활용하여 다문화 교육활동을 실시한 실험집단은 누리과정에 기초한 비교집단보다 친사회적 행동이 증진되었다. 특히, 친사회적 행동의 하위영역인 지도성, 도움주기, 의사소통, 주도적 배려, 접근 시도하기, 나누기, 감정이입 및 조절 모두에서 두 집단 간 유의한 차이가 있어 그림책을 활용한 다문화 교육활동이 만 3세반 유아의 친사회적 행동에 긍정적인 효과를 주었음을 시사한다.
둘째, 만 3세반 유아의 그림책을 활용하여 다문화 교육활동을 실시한 실험 집단은 누리과정에 기초한 비교집단보다 다문화 인식이 증진되었다. 다문화 인식의 하위영역인 문화개방성, 문화수용성, 문화존중성 모두에서 두 집단 간 유의한 차이가 있어 그림책을 활용한 다문화 교육활동이 만 3세반 유아의 다문화 인식에 긍정적인 효과를 주었음을 시사한다.
상기 연구결과가 도출된 경위를 살펴보면, 그림책을 활용한 다문화 교육활동은 독자인 유아들로 하여금 그림책 주인공에게 감정이입을 하게 한 상태에서 다문화 교육활동을 시행함으로서 유아들은 타인을 존중하고 수용하는 것이 용이한 것으로 보이며 다양한 문화를 그림책과 활동 안에서 경험하게 하는 과정에 의해 긍정적인 효과를 얻은 것으로 판단된다. 본 연구는 그림책을 활용한 다문화 교육활동이 만 3세반 유아의 친사회적 관계 및 다문화 인식변화 증진에 영향을 주었다. 이는 민주시민의 기초 역량을 향상 하는 데에 본 활동이 대안이 되었다는 점에서 의의를 갖는다.
본 연구는 만 3세 유아를 대상으로 그림책을 활용한 다문화 교육활동이 친사회적 행동과 다문화 인식에 미치는 효과를 검증하는 데 목적이 있다. 이를 위해 문헌연구 고찰을 시작으로 그림책을 활용한 다문화 교육활동을 실시한 실험집단과 누리과정으로 진행된 비교집단 간에 비교를 통해 친사회적 행동과 다문화 인식 변인 효과를 비교하고 검증하였다. 이에 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 그림책을 활용한 다문화 교육활동이 만 3세반 유아의 친사회적 행동에 미치는 효과는 어떠한가? 연구문제 2. 그림책을 활용한 다문화 교육활동이 만 3세반 유아의 다문화 인식에 미치는 효과는 어떠한가?
연구 대상은 S시 D구에 소재한 어린이집에 46개월∼58개월 유아 26명이며 프로그램 실시 기간은 2017년 11월 28일부터 2018년 1월 19일까지 8주이고 주 2회씩 총 16회기이다. 수집된 자료는 SPSS 16.0을 사용하여 실험집단과 비교집단의 월령동질성을 확인했고 친사회적 행동과 다문화 인식의 차이를 사후 검증으로 독립표본 t 검증을 사용하였으며 사전검사 결과에서 두 집단 간에 차이가 발생한 경우에는 사전검사 결과를 공변인으로 설정하여 공분산분석 (ANCOVA)을 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 만 3세반 유아의 그림책을 활용하여 다문화 교육활동을 실시한 실험집단은 누리과정에 기초한 비교집단보다 친사회적 행동이 증진되었다. 특히, 친사회적 행동의 하위영역인 지도성, 도움주기, 의사소통, 주도적 배려, 접근 시도하기, 나누기, 감정이입 및 조절 모두에서 두 집단 간 유의한 차이가 있어 그림책을 활용한 다문화 교육활동이 만 3세반 유아의 친사회적 행동에 긍정적인 효과를 주었음을 시사한다.
둘째, 만 3세반 유아의 그림책을 활용하여 다문화 교육활동을 실시한 실험 집단은 누리과정에 기초한 비교집단보다 다문화 인식이 증진되었다. 다문화 인식의 하위영역인 문화개방성, 문화수용성, 문화존중성 모두에서 두 집단 간 유의한 차이가 있어 그림책을 활용한 다문화 교육활동이 만 3세반 유아의 다문화 인식에 긍정적인 효과를 주었음을 시사한다.
상기 연구결과가 도출된 경위를 살펴보면, 그림책을 활용한 다문화 교육활동은 독자인 유아들로 하여금 그림책 주인공에게 감정이입을 하게 한 상태에서 다문화 교육활동을 시행함으로서 유아들은 타인을 존중하고 수용하는 것이 용이한 것으로 보이며 다양한 문화를 그림책과 활동 안에서 경험하게 하는 과정에 의해 긍정적인 효과를 얻은 것으로 판단된다. 본 연구는 그림책을 활용한 다문화 교육활동이 만 3세반 유아의 친사회적 관계 및 다문화 인식변화 증진에 영향을 주었다. 이는 민주시민의 기초 역량을 향상 하는 데에 본 활동이 대안이 되었다는 점에서 의의를 갖는다.
The purpose of this study is to verify the effects of multicultural education activities using picturebooks on prosocial behavior and multicultural perception in 3 - year - old infants. For this purpose, starting from research papers we compared and verified the effects of two variables, whihch are ...
The purpose of this study is to verify the effects of multicultural education activities using picturebooks on prosocial behavior and multicultural perception in 3 - year - old infants. For this purpose, starting from research papers we compared and verified the effects of two variables, whihch are prosocial behaviors and multicultural perceptions, by comparing two groups. Multicultural education activities using picturebooks were conducted on the experimental group, and Nuri course was conducted on comparative group. The research questions with regard to the purpose of this research are as follows.
Research question 1. What is the effect of multicultural education activities using picturebooks on prosocial behavior of 3-year-old infants? Research question 2. What is the effect of multicultural education activities using picturebooks on multicultural awareness of 3-year-old infants?
The participants of the study were 26 infants from 46 to 58 months in a day care center in S city. The program conducted period was 8 weeks from November 28, 2017 to January 19, 2018, total of 16 sessions twice a week. We confirmed homogeneity of the age with collected data by using SPSS 16.0. independent sample t - test was used as post - test for the differences of pro - social behavior and multicultural perception. When differences between the two groups occurred in the pre - test results, covariance analysis (ANCOVA) was performed by setting the pre - test result as covariate.
The results of this study are summarized as follows. First, the experimental group of 3-year-old infants, which used picturebooks to implement multicultural education activities has improved the pro - social behavior more than the comparative group based on Nuri process. In particular, there were significant differences between the two groups in terms of leadership, helping, communication, initiative consideration, trying approaching, sharing, empathy, and control, which are subdivisions of prosocial behavior. Suggesting multicultural education activities using picturebooks has a positive effect on the prosocial behavior of 3-year-old infants.
Second, the experimental group of 3-year-old infants, which used picture books to implement multicultural education activities has improved multicultural awareness more than the comparative group based on Nuri process. It is suggested that multicultural education activities using picturebooks have a positive effect on multicultural awareness of 3-year-old children because there are significant differences between the two groups in terms of cultural openness, cultural acceptance, and cultural neutrality, which are subdivisions of multicultural awareness.
As we look into the results of the above research, the multicultural education activities using picturebooks cause infants, who are the readers of books, to feel empathy on the heros of the picturebooks. It seems that to carry out multicultural education activities in this situation makes it is easier for infants to respect and accept others. Also, it is considered that the process of experiencing various cultures in picturebooks and activities has positive effects on infants. This study shows the influence of multicultural education using picturebooks on the prosocial relations and the change of multicultural awareness of 3 - year - old infants. This implies that this activity has become a countermeasure to improve the basic competence of democratic citizens.
The purpose of this study is to verify the effects of multicultural education activities using picturebooks on prosocial behavior and multicultural perception in 3 - year - old infants. For this purpose, starting from research papers we compared and verified the effects of two variables, whihch are prosocial behaviors and multicultural perceptions, by comparing two groups. Multicultural education activities using picturebooks were conducted on the experimental group, and Nuri course was conducted on comparative group. The research questions with regard to the purpose of this research are as follows.
Research question 1. What is the effect of multicultural education activities using picturebooks on prosocial behavior of 3-year-old infants? Research question 2. What is the effect of multicultural education activities using picturebooks on multicultural awareness of 3-year-old infants?
The participants of the study were 26 infants from 46 to 58 months in a day care center in S city. The program conducted period was 8 weeks from November 28, 2017 to January 19, 2018, total of 16 sessions twice a week. We confirmed homogeneity of the age with collected data by using SPSS 16.0. independent sample t - test was used as post - test for the differences of pro - social behavior and multicultural perception. When differences between the two groups occurred in the pre - test results, covariance analysis (ANCOVA) was performed by setting the pre - test result as covariate.
The results of this study are summarized as follows. First, the experimental group of 3-year-old infants, which used picturebooks to implement multicultural education activities has improved the pro - social behavior more than the comparative group based on Nuri process. In particular, there were significant differences between the two groups in terms of leadership, helping, communication, initiative consideration, trying approaching, sharing, empathy, and control, which are subdivisions of prosocial behavior. Suggesting multicultural education activities using picturebooks has a positive effect on the prosocial behavior of 3-year-old infants.
Second, the experimental group of 3-year-old infants, which used picture books to implement multicultural education activities has improved multicultural awareness more than the comparative group based on Nuri process. It is suggested that multicultural education activities using picturebooks have a positive effect on multicultural awareness of 3-year-old children because there are significant differences between the two groups in terms of cultural openness, cultural acceptance, and cultural neutrality, which are subdivisions of multicultural awareness.
As we look into the results of the above research, the multicultural education activities using picturebooks cause infants, who are the readers of books, to feel empathy on the heros of the picturebooks. It seems that to carry out multicultural education activities in this situation makes it is easier for infants to respect and accept others. Also, it is considered that the process of experiencing various cultures in picturebooks and activities has positive effects on infants. This study shows the influence of multicultural education using picturebooks on the prosocial relations and the change of multicultural awareness of 3 - year - old infants. This implies that this activity has become a countermeasure to improve the basic competence of democratic citizens.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.