본 연구의 목적은 오감놀이와 연계한 요리활동이 영아의 사회정서발달과 식습관에 미치는 효과를 알아보는 것이다. 이를 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 오감놀이와 연계한 요리활동이 영아의 사회정서발달에 미치는 효과는 어떠한가? 2. 오감놀이와 연계한 요리활동이 영아의 식습관에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구의 대상은 S시 G구에 위치한 I 어린이집과 K 어린이집의 만 2세반 영아 40명이다. 본 연구에서는 I 어린이집의 만 2세반 영아 20명은 실험집단, K 어린이집의 만 2세반 영아 20명은 각각 비교집단으로 배정하였다. 사전 검사를 통해 두 집단의 동질성을 확인한 다음, 실험 처치는 2017년 10월 17일부터 2017년 12월 8일까지 8주 동안 총 16회에 걸쳐 이루어졌다. 활동시간은 매회 20분 정도였다. 실험집단은 오감놀이와 연계한 요리활동을 실행하였으며, 비교집단은 표준보육과정에 의한 일반적인 요리활동만을 실행하였다.
본 연구에서 영아의 사회정서발달 측정을 위하여 사용한 검사도구는 김호인(2010)이 개발한 영아의 사회정서발달 검사도구이며, 영아의 식습관을 측정하기 위해 사용한 검사도구는 홍연홍(2013)이 김지숙(2003), 안성연(2003), 정은숙(2000)의 선행연구들을 기초로 하여 수정·보완한 식태도 및 식행동 검사도구를 사용하였다.
본 연구에서는 오감놀이와 연계한 요리활동을 경험한 실험집단 영아와 표준보육과정에서의 일반적인 요리활동만을 경험한 비교집단 영아 간의 사회정서발달과 식습관의 차이를 검증하기 위해 실험처치가 끝난 후 사전검사와 동일한 검사도구를 활용하여 사후검사를 실시하였다. 본 연구에서는 두 집단으로부터 수집된 자료를 가지고 통계프로그램인 ...
본 연구의 목적은 오감놀이와 연계한 요리활동이 영아의 사회정서발달과 식습관에 미치는 효과를 알아보는 것이다. 이를 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 오감놀이와 연계한 요리활동이 영아의 사회정서발달에 미치는 효과는 어떠한가? 2. 오감놀이와 연계한 요리활동이 영아의 식습관에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구의 대상은 S시 G구에 위치한 I 어린이집과 K 어린이집의 만 2세반 영아 40명이다. 본 연구에서는 I 어린이집의 만 2세반 영아 20명은 실험집단, K 어린이집의 만 2세반 영아 20명은 각각 비교집단으로 배정하였다. 사전 검사를 통해 두 집단의 동질성을 확인한 다음, 실험 처치는 2017년 10월 17일부터 2017년 12월 8일까지 8주 동안 총 16회에 걸쳐 이루어졌다. 활동시간은 매회 20분 정도였다. 실험집단은 오감놀이와 연계한 요리활동을 실행하였으며, 비교집단은 표준보육과정에 의한 일반적인 요리활동만을 실행하였다.
본 연구에서 영아의 사회정서발달 측정을 위하여 사용한 검사도구는 김호인(2010)이 개발한 영아의 사회정서발달 검사도구이며, 영아의 식습관을 측정하기 위해 사용한 검사도구는 홍연홍(2013)이 김지숙(2003), 안성연(2003), 정은숙(2000)의 선행연구들을 기초로 하여 수정·보완한 식태도 및 식행동 검사도구를 사용하였다.
본 연구에서는 오감놀이와 연계한 요리활동을 경험한 실험집단 영아와 표준보육과정에서의 일반적인 요리활동만을 경험한 비교집단 영아 간의 사회정서발달과 식습관의 차이를 검증하기 위해 실험처치가 끝난 후 사전검사와 동일한 검사도구를 활용하여 사후검사를 실시하였다. 본 연구에서는 두 집단으로부터 수집된 자료를 가지고 통계프로그램인 SPSS 16.0을 이용하여 검증하였다. 실험집단과 비교집단의 동질 집단 검증을 위해 독립표본 t 검증을 사용하였다. 동질성 검증결과 사전검사의 동질성이 확보된 경우에는 독립표본 t 검증을 사용하였으며, 동질성이 확보되지 못한 경우에는 사전검사 결과를 공변인으로 설정한 ANCOVA 분석을 통해 두 집단 간 차이를 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 오감놀이와 연계한 요리활동을 경험하였던 실험집단 영아는 표준보육과정에서의 일반적인 요리활동만을 경험하였던 비교집단 영아에 비해 사회정서발달에 있어서 유의미한 차이를 나타내었다.
둘째, 오감놀이와 연계한 요리활동을 경험하였던 실험집단 영아들의 식습관은 비교집단 영아에 비해 통계적으로 유의미한 차이를 나타내었다. 특히 식사시간에 심한 편식태도를 보였던 영아들은 실험 처치 과정을 통하여 특정 음식에 대한 거부감과 잔반량이 감소되는 등 식습관이 바람직한 방향으로 많이 개선되었다.
이와 같은 연구결과는 오감놀이와 연계한 요리활동이 영아의 사회정서발달과 바람직한 식습관형성에 긍정적인 효과가 있음을 보여주는 것이다. 따라서 보육현장에서는 오감놀이와 연계한 요리활동의 교육적 가치와 중요성을 인식하고, 요리활동에서 다양한 오감놀이를 구안·적용 할 뿐 아니라 오감놀이와 연계한 요리활동과정에서의 개별 영아 및 소집단 영아와의 적극적인 반응과 상호작용을 통해 사회정서발달과 식습관이 증진될 수 있도록 노력할 필요가 있다.
본 연구의 목적은 오감놀이와 연계한 요리활동이 영아의 사회정서발달과 식습관에 미치는 효과를 알아보는 것이다. 이를 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 오감놀이와 연계한 요리활동이 영아의 사회정서발달에 미치는 효과는 어떠한가? 2. 오감놀이와 연계한 요리활동이 영아의 식습관에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구의 대상은 S시 G구에 위치한 I 어린이집과 K 어린이집의 만 2세반 영아 40명이다. 본 연구에서는 I 어린이집의 만 2세반 영아 20명은 실험집단, K 어린이집의 만 2세반 영아 20명은 각각 비교집단으로 배정하였다. 사전 검사를 통해 두 집단의 동질성을 확인한 다음, 실험 처치는 2017년 10월 17일부터 2017년 12월 8일까지 8주 동안 총 16회에 걸쳐 이루어졌다. 활동시간은 매회 20분 정도였다. 실험집단은 오감놀이와 연계한 요리활동을 실행하였으며, 비교집단은 표준보육과정에 의한 일반적인 요리활동만을 실행하였다.
본 연구에서 영아의 사회정서발달 측정을 위하여 사용한 검사도구는 김호인(2010)이 개발한 영아의 사회정서발달 검사도구이며, 영아의 식습관을 측정하기 위해 사용한 검사도구는 홍연홍(2013)이 김지숙(2003), 안성연(2003), 정은숙(2000)의 선행연구들을 기초로 하여 수정·보완한 식태도 및 식행동 검사도구를 사용하였다.
본 연구에서는 오감놀이와 연계한 요리활동을 경험한 실험집단 영아와 표준보육과정에서의 일반적인 요리활동만을 경험한 비교집단 영아 간의 사회정서발달과 식습관의 차이를 검증하기 위해 실험처치가 끝난 후 사전검사와 동일한 검사도구를 활용하여 사후검사를 실시하였다. 본 연구에서는 두 집단으로부터 수집된 자료를 가지고 통계프로그램인 SPSS 16.0을 이용하여 검증하였다. 실험집단과 비교집단의 동질 집단 검증을 위해 독립표본 t 검증을 사용하였다. 동질성 검증결과 사전검사의 동질성이 확보된 경우에는 독립표본 t 검증을 사용하였으며, 동질성이 확보되지 못한 경우에는 사전검사 결과를 공변인으로 설정한 ANCOVA 분석을 통해 두 집단 간 차이를 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 오감놀이와 연계한 요리활동을 경험하였던 실험집단 영아는 표준보육과정에서의 일반적인 요리활동만을 경험하였던 비교집단 영아에 비해 사회정서발달에 있어서 유의미한 차이를 나타내었다.
둘째, 오감놀이와 연계한 요리활동을 경험하였던 실험집단 영아들의 식습관은 비교집단 영아에 비해 통계적으로 유의미한 차이를 나타내었다. 특히 식사시간에 심한 편식태도를 보였던 영아들은 실험 처치 과정을 통하여 특정 음식에 대한 거부감과 잔반량이 감소되는 등 식습관이 바람직한 방향으로 많이 개선되었다.
이와 같은 연구결과는 오감놀이와 연계한 요리활동이 영아의 사회정서발달과 바람직한 식습관형성에 긍정적인 효과가 있음을 보여주는 것이다. 따라서 보육현장에서는 오감놀이와 연계한 요리활동의 교육적 가치와 중요성을 인식하고, 요리활동에서 다양한 오감놀이를 구안·적용 할 뿐 아니라 오감놀이와 연계한 요리활동과정에서의 개별 영아 및 소집단 영아와의 적극적인 반응과 상호작용을 통해 사회정서발달과 식습관이 증진될 수 있도록 노력할 필요가 있다.
The purpose of this study was to examine the effects of cooking activities articulated with sensory play on the socioemotional development and eating habits of toddlers. Two research questions were posed:
1. What effects do cooking activities articulated with sensory play have on the socioe...
The purpose of this study was to examine the effects of cooking activities articulated with sensory play on the socioemotional development and eating habits of toddlers. Two research questions were posed:
1. What effects do cooking activities articulated with sensory play have on the socioemotional development of toddlers? 2. What effects do cooking activities articulated with sensory play have on the eating habits of toddlers?
The subjects in this study were 40 two-year-old toddlers from two different kindergartens in a city. 20 toddlers from one kindergarten were selected as an experimental group, and 20 toddlers from the other kindergarten were grouped into a control group. After a pretest was conducted to check the equivalence of the two groups, an experiment was implemented 16 times during an eight-week period of time from October 17 to December 8, 2017. It took approximately 20 minutes to perform each activity. The experimental group engaged in cooking activities articulated with sensory play, and the control group just engaged in routine activities in accordance with the standard childcare curriculum.
The instrument used in this study to measure the socioemotional development of the toddlers was Kim(2010)'s Toddler Socioemotional Development Inventory, and the instrument used to measure their eating habits was Hong(2013)"s Eating Attitude and Behavior Inventory that was revised based on Kim(2003)'s study, Ahn(2003)'s study and Jeong(2000)'s study. To test whether there were any differences in socioemotional development and eating habits between the toddlers of the experimental group who experienced the cooking activities articulated with sensory play and those of the control group who experienced the regular cooking activities only, a posttest was carried out using the same instruments that were used for the pretest after the experiment was completed. The data that were collected from the two groups were analyzed by a statistical program SPSS 16.0. After the equivalence test was implemented, independent-samples t-test was used at times when the groups were found to be equivalent on the pretest, and ANCOVA was utilized by selecting the pretest results as a covariable to verify the intergroup differences when the groups weren't equivalent. The findings of the study were as follows: First, the toddlers of the experimental group that experienced the cooking activities articulated with sensory play were significantly different in socioemotional development from those of the control group that just experienced the regular cooking activities of the standard curriculum. Second, the toddlers of the experimental group that experienced the cooking activities articulated with sensory play were significantly different in eating habits from those of the control group that just experienced the routine cooking activities of the standard curriculum. Specifically, some of the toddlers who had severely unbalanced diets became less repulsed by particular types of food during the experiment, and the amount of their leftovers was on the decrease. Thus, they showed a lot of improvements in eating habits. The above-mentioned findings of the study showed that the cooking activities articulated with sensory play had positive effects on the socioemotional development of the toddlers and their formation of ideal eating habits. Accordingly, the educational value and importance of cooking activities articulated with sensory play should be recognized in the field of child care, and a wide variety of sensory play should be devised and applied to cooking activities. Besides, individual toddlers should be encouraged to actively respond and interact with other members of the small group they belong to while they engage in cooking activities articulated with sensory play. It's required to make all these efforts to expedite socioemotional development and improve eating habits.
The purpose of this study was to examine the effects of cooking activities articulated with sensory play on the socioemotional development and eating habits of toddlers. Two research questions were posed:
1. What effects do cooking activities articulated with sensory play have on the socioemotional development of toddlers? 2. What effects do cooking activities articulated with sensory play have on the eating habits of toddlers?
The subjects in this study were 40 two-year-old toddlers from two different kindergartens in a city. 20 toddlers from one kindergarten were selected as an experimental group, and 20 toddlers from the other kindergarten were grouped into a control group. After a pretest was conducted to check the equivalence of the two groups, an experiment was implemented 16 times during an eight-week period of time from October 17 to December 8, 2017. It took approximately 20 minutes to perform each activity. The experimental group engaged in cooking activities articulated with sensory play, and the control group just engaged in routine activities in accordance with the standard childcare curriculum.
The instrument used in this study to measure the socioemotional development of the toddlers was Kim(2010)'s Toddler Socioemotional Development Inventory, and the instrument used to measure their eating habits was Hong(2013)"s Eating Attitude and Behavior Inventory that was revised based on Kim(2003)'s study, Ahn(2003)'s study and Jeong(2000)'s study. To test whether there were any differences in socioemotional development and eating habits between the toddlers of the experimental group who experienced the cooking activities articulated with sensory play and those of the control group who experienced the regular cooking activities only, a posttest was carried out using the same instruments that were used for the pretest after the experiment was completed. The data that were collected from the two groups were analyzed by a statistical program SPSS 16.0. After the equivalence test was implemented, independent-samples t-test was used at times when the groups were found to be equivalent on the pretest, and ANCOVA was utilized by selecting the pretest results as a covariable to verify the intergroup differences when the groups weren't equivalent. The findings of the study were as follows: First, the toddlers of the experimental group that experienced the cooking activities articulated with sensory play were significantly different in socioemotional development from those of the control group that just experienced the regular cooking activities of the standard curriculum. Second, the toddlers of the experimental group that experienced the cooking activities articulated with sensory play were significantly different in eating habits from those of the control group that just experienced the routine cooking activities of the standard curriculum. Specifically, some of the toddlers who had severely unbalanced diets became less repulsed by particular types of food during the experiment, and the amount of their leftovers was on the decrease. Thus, they showed a lot of improvements in eating habits. The above-mentioned findings of the study showed that the cooking activities articulated with sensory play had positive effects on the socioemotional development of the toddlers and their formation of ideal eating habits. Accordingly, the educational value and importance of cooking activities articulated with sensory play should be recognized in the field of child care, and a wide variety of sensory play should be devised and applied to cooking activities. Besides, individual toddlers should be encouraged to actively respond and interact with other members of the small group they belong to while they engage in cooking activities articulated with sensory play. It's required to make all these efforts to expedite socioemotional development and improve eating habits.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.