학년군이 함께하는 놀이 중심 집단상담이 초등학교 중학년 학생의 교우관계 및 공동체의식에 미치는 영향 The effect of the play-based group counseling with grade group on the friend relationship and sense of community of 3rd and 4th students in elementary school원문보기
본 연구는 학년군이 함께하는 놀이 중심의 집단상담이 초등학교 중학년 학생의 교우관계 및 공동체의식에 미치는 영향을 알아보기 위함이다. 본 연구의 연구대상은 전라북도 농촌에 위치한 I초등학교 3학년 11명, 4학년 14명과 인근에 있는 I초등학교 3학년 23명이다. 실험집단인 I초등학교 3, 4학년 25명에게 학년군이 함께하는 놀이 중심 집단상담을 주 2회 간격으로 5주 동안 총 10회기 운영하였다. 1회기의 운영 시간은 40분이었으며 실험집단에 2명의 특수교육대상학생이 포함되어있어 프로그램 참여는 같이 하되, 통계처리에서는 제외하여 실험집단의 통계처리 인원은 23명이다. 연구의 효과를 검증하기 위하여 김형태(1989)가 제작하고 김영진(2005)이 수정, 보완하여 최현정(2008), 신지영(2013)이 사용한 교우관계 검사지와 21세기 한국사회의 공동체적 정체성 형성을 위한 공동체 교육에서 개발한 것(우남희 외; 2001)을 조성수(2007)가 초등학생 수준으로 수정 및 보완한 공동체의식 검사지를 사용하였다. 연구 효과 검증 및 분석을 위하여 IBM SPSS Statistics 22.0을 사용하여 변량분석(...
본 연구는 학년군이 함께하는 놀이 중심의 집단상담이 초등학교 중학년 학생의 교우관계 및 공동체의식에 미치는 영향을 알아보기 위함이다. 본 연구의 연구대상은 전라북도 농촌에 위치한 I초등학교 3학년 11명, 4학년 14명과 인근에 있는 I초등학교 3학년 23명이다. 실험집단인 I초등학교 3, 4학년 25명에게 학년군이 함께하는 놀이 중심 집단상담을 주 2회 간격으로 5주 동안 총 10회기 운영하였다. 1회기의 운영 시간은 40분이었으며 실험집단에 2명의 특수교육대상학생이 포함되어있어 프로그램 참여는 같이 하되, 통계처리에서는 제외하여 실험집단의 통계처리 인원은 23명이다. 연구의 효과를 검증하기 위하여 김형태(1989)가 제작하고 김영진(2005)이 수정, 보완하여 최현정(2008), 신지영(2013)이 사용한 교우관계 검사지와 21세기 한국사회의 공동체적 정체성 형성을 위한 공동체 교육에서 개발한 것(우남희 외; 2001)을 조성수(2007)가 초등학생 수준으로 수정 및 보완한 공동체의식 검사지를 사용하였다. 연구 효과 검증 및 분석을 위하여 IBM SPSS Statistics 22.0을 사용하여 변량분석(ANOVA)하였고, 양적 분석이 갖는 한계를 보완하기 위하여 각 회기 마지막 시간에 나눈 학생 소감, 프로그램 참여 과정에서 나타난 학생 발언 및 행동 관찰 기록, 프로그램 종결 후 실험집단 대상 설문 내용을 질적 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 학년군이 함께하는 놀이 중심 집단상담 프로그램은 초등학교 중학년 학생의 교우관계 향상에 유의미한 영향을 미친다. 교우관계 하위 영역 중 교제의 지속성, 친구간의 적응, 친구와의 공동생활이 향상되었으나 친구의 유무에서는 유의미한 차이를 나타내지 않았다. 둘째, 학년군이 함께하는 놀이 중심 집단상담 프로그램은 초등학교 중학년 학생의 공동체의식 향상에 유의미한 영향을 미친다. 실험집단과 통제집단 간 공동체의식 사전-사후 검사 차이를 검증한 결과 실험집단과 통제집단 사이의 공동체의식 전체와 하위 영역에 있어 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 공동체의식 전체와 그 하위 영역인 친밀성과 소속감, 조화와 단결, 자발적 참여 및 의사표현, 일체감과 상호영향의식, 자율성과 공공의식 향상에 영향을 미쳤다. 따라서 학년군이 함께하는 놀이 중심 집단상담 프로그램을 교과 및 창의적 체험 활동 시간에 활용한다면 다양한 짝 활동, 모둠 활동을 통하여 친밀함과 상호작용을 바탕으로 적응능력을 길러 원만한 교우관계 형성하고, 소속감을 느끼고 배려와 협동의 가치와 중요성을 느끼며 공동체의식 향상에 긍정적 영향을 줄 것으로 기대된다.
본 연구는 학년군이 함께하는 놀이 중심의 집단상담이 초등학교 중학년 학생의 교우관계 및 공동체의식에 미치는 영향을 알아보기 위함이다. 본 연구의 연구대상은 전라북도 농촌에 위치한 I초등학교 3학년 11명, 4학년 14명과 인근에 있는 I초등학교 3학년 23명이다. 실험집단인 I초등학교 3, 4학년 25명에게 학년군이 함께하는 놀이 중심 집단상담을 주 2회 간격으로 5주 동안 총 10회기 운영하였다. 1회기의 운영 시간은 40분이었으며 실험집단에 2명의 특수교육대상학생이 포함되어있어 프로그램 참여는 같이 하되, 통계처리에서는 제외하여 실험집단의 통계처리 인원은 23명이다. 연구의 효과를 검증하기 위하여 김형태(1989)가 제작하고 김영진(2005)이 수정, 보완하여 최현정(2008), 신지영(2013)이 사용한 교우관계 검사지와 21세기 한국사회의 공동체적 정체성 형성을 위한 공동체 교육에서 개발한 것(우남희 외; 2001)을 조성수(2007)가 초등학생 수준으로 수정 및 보완한 공동체의식 검사지를 사용하였다. 연구 효과 검증 및 분석을 위하여 IBM SPSS Statistics 22.0을 사용하여 변량분석(ANOVA)하였고, 양적 분석이 갖는 한계를 보완하기 위하여 각 회기 마지막 시간에 나눈 학생 소감, 프로그램 참여 과정에서 나타난 학생 발언 및 행동 관찰 기록, 프로그램 종결 후 실험집단 대상 설문 내용을 질적 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 학년군이 함께하는 놀이 중심 집단상담 프로그램은 초등학교 중학년 학생의 교우관계 향상에 유의미한 영향을 미친다. 교우관계 하위 영역 중 교제의 지속성, 친구간의 적응, 친구와의 공동생활이 향상되었으나 친구의 유무에서는 유의미한 차이를 나타내지 않았다. 둘째, 학년군이 함께하는 놀이 중심 집단상담 프로그램은 초등학교 중학년 학생의 공동체의식 향상에 유의미한 영향을 미친다. 실험집단과 통제집단 간 공동체의식 사전-사후 검사 차이를 검증한 결과 실험집단과 통제집단 사이의 공동체의식 전체와 하위 영역에 있어 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 공동체의식 전체와 그 하위 영역인 친밀성과 소속감, 조화와 단결, 자발적 참여 및 의사표현, 일체감과 상호영향의식, 자율성과 공공의식 향상에 영향을 미쳤다. 따라서 학년군이 함께하는 놀이 중심 집단상담 프로그램을 교과 및 창의적 체험 활동 시간에 활용한다면 다양한 짝 활동, 모둠 활동을 통하여 친밀함과 상호작용을 바탕으로 적응능력을 길러 원만한 교우관계 형성하고, 소속감을 느끼고 배려와 협동의 가치와 중요성을 느끼며 공동체의식 향상에 긍정적 영향을 줄 것으로 기대된다.
The purpose of this study is to investigate the effects of play-based group counseling with grade group on friend relationship and sense of community of 3rd and 4th students in elementary school. 3rd grade and 4th grade student from an ‘I elementary school' located in Jeonlabukdo were selected for t...
The purpose of this study is to investigate the effects of play-based group counseling with grade group on friend relationship and sense of community of 3rd and 4th students in elementary school. 3rd grade and 4th grade student from an ‘I elementary school' located in Jeonlabukdo were selected for this study. A total of 10 sessions were held for 5 weeks at the interval of 2 times per week for 25 students in the 3rd and 4th grade in the experimental group. One session is 40 minutes. The experimental group included 2 special education students and was excluded from the statistical process. The actual number of experimental groups is 23 persons. To check the effectiveness of the study, this study used 'Friend Relationship Test' which Hyung-tae Kim (1989) produced and Young-jin Kim(2005) modified. This study used ‘Community spirit Test' which Nam-Hee Woo, Yeon-Seob Lee, Jin-Kyung Jung, Byung-ho Jung, Ki-Bum Lee(2001) produced and Sung-soo Cho(2007) modified. To analyze the research effect, ANOVA was performed using IBM SPSS Statistics 22.0. In order to overcome the limits of quantitative analysis, the quality of the testimony, observation records, and questionnaires were analyzed qualitatively. The results of the study are as follows. First, the play - based group counseling program with grade group has a significant effect on the improvement of friend relationship among 3rd and 4th students in elementary school. Persistence of friendship, adaptation with friend, co-life with friends had improvement, but friends presence or absence did not increase. Second, the play-based group counseling program with grade group has a significant effect on improvement of ‘sense of community' of elementary school students. It incresed Intimacy and belonging, harmony and unity, voluntary participation and expression of opinion, sense of unity and mutual influence, autonomy and public consciousness. Therefore, it's expected using the play-based group counseling program with the grade group for the curriculum and the creative experiential activity time, will build a friendly friendship and increse sense of community.
The purpose of this study is to investigate the effects of play-based group counseling with grade group on friend relationship and sense of community of 3rd and 4th students in elementary school. 3rd grade and 4th grade student from an ‘I elementary school' located in Jeonlabukdo were selected for this study. A total of 10 sessions were held for 5 weeks at the interval of 2 times per week for 25 students in the 3rd and 4th grade in the experimental group. One session is 40 minutes. The experimental group included 2 special education students and was excluded from the statistical process. The actual number of experimental groups is 23 persons. To check the effectiveness of the study, this study used 'Friend Relationship Test' which Hyung-tae Kim (1989) produced and Young-jin Kim(2005) modified. This study used ‘Community spirit Test' which Nam-Hee Woo, Yeon-Seob Lee, Jin-Kyung Jung, Byung-ho Jung, Ki-Bum Lee(2001) produced and Sung-soo Cho(2007) modified. To analyze the research effect, ANOVA was performed using IBM SPSS Statistics 22.0. In order to overcome the limits of quantitative analysis, the quality of the testimony, observation records, and questionnaires were analyzed qualitatively. The results of the study are as follows. First, the play - based group counseling program with grade group has a significant effect on the improvement of friend relationship among 3rd and 4th students in elementary school. Persistence of friendship, adaptation with friend, co-life with friends had improvement, but friends presence or absence did not increase. Second, the play-based group counseling program with grade group has a significant effect on improvement of ‘sense of community' of elementary school students. It incresed Intimacy and belonging, harmony and unity, voluntary participation and expression of opinion, sense of unity and mutual influence, autonomy and public consciousness. Therefore, it's expected using the play-based group counseling program with the grade group for the curriculum and the creative experiential activity time, will build a friendly friendship and increse sense of community.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.