본 연구는 화물자동차운전자의 심리적․행태적․환경적 요인이 위험운전행동과 위험운전에 영향을 미칠 것이라는 연구문제에 대한 가설 검증과 추가적인 설문을 이용하여 화물자동차 운전자 중 일반운전자와 위험운전자 판별과 위험운전자 중에서 의도적 위험군과 비의도적 위험군의 구별을 위한 교통사고 위험지수와 운전행동 결정요인의 측정을 통하여 높은 위험행동 수준을 보일 것으로 예상하는 의도적 위험운전자의 판별방법과 기준을 제시하여 잠재적 교통사고 유발 운전자의 관리 방안을 마련하는데 있다. 본 연구를 위해 선행연구를 토대로 운전행동 결정요인 모델 중 인적요인인 한국형운전행동 분석 도구인 DBQ(...
본 연구는 화물자동차운전자의 심리적․행태적․환경적 요인이 위험운전행동과 위험운전에 영향을 미칠 것이라는 연구문제에 대한 가설 검증과 추가적인 설문을 이용하여 화물자동차 운전자 중 일반운전자와 위험운전자 판별과 위험운전자 중에서 의도적 위험군과 비의도적 위험군의 구별을 위한 교통사고 위험지수와 운전행동 결정요인의 측정을 통하여 높은 위험행동 수준을 보일 것으로 예상하는 의도적 위험운전자의 판별방법과 기준을 제시하여 잠재적 교통사고 유발 운전자의 관리 방안을 마련하는데 있다. 본 연구를 위해 선행연구를 토대로 운전행동 결정요인 모델 중 인적요인인 한국형운전행동 분석 도구인 DBQ(Driver Behavior Questionnaire)설문과 계획된 행동이론(Theory of Planned Behavior)을 기반으로 운전자의 심리적․행태적․환경적 요인과 관련된 단행본과 연구논문을 기초로 본 연구의 이론적 배경과 교통법규 위반현황을 고찰하고 실증연구를 진행하였다. 실증연구를 위해 개인속성을 포함하여 총 144문항의 설문을 최소 6개월 이상의 운전경력을 가진 전국 사업용 화물자동차 운전자를 대상으로 총 262부 중 182부를 선정하였으며, 실증연구는 이론적 고찰에 기초하여 운전자의 심리적․행태적․환경적 요인이 위험운전행동과 위험운전에 영향을 미칠 것이라는 연구문제를 세우고 이에 따른 가설을 검증하는 방법으로 요인분석, 상관분석, 구조방정식 분석을 진행하였다. 분석결과 계획된 행동이론의 태도나 주관적 규범 그리고 지각된 행동통제 등이 화물자동차 운전자들의 잘못된 행동을 설명해주는 요인으로 작용하고 있으며, 운전 중 분노가 교통법규 위반에 직접적인 원인을 제공하는 것으로 나타났다. 그리고 운전환경 요인의 직무만족과 시간압박인 적시성 및 작업부하가 위험행동의도에 영향을 미치며 이러한 위험행동의도가 위험행동으로 발전하는 결과를 보여 주었다. 또한 운전행동 분석요인인 위반, 착오, 그리고 실수 등이 위험행동에 직접적인 영향을 줌으로서 즉 인간의 행동은 단지 신체적 능력이나 지능, 인지지각 능력에 의해서만 발현되는 것이 아니라 인간 스스로가 행동하고자 하는 의도가 개입되며, 이 과정에서 운전심리, 운전행태, 운전환경이 위험운전 행동의 결정과 실행에 깊숙이 관여하고 있는 것으로 확인되었다. 이러한 결과를 바탕으로 요인분석을 통해 분류된 일곱 가지 운전행동 결정요인인 대인분노, 상황회피, 표준착오, 대인불안, 공격성, 자극추구, 급한성격을 이용하여 화물자동차 운전자 중 일반운전자와 위험운전자로 구분하고 위험운전자를 의도적 위험군과 비의도적 위험군으로 세부화 할 수 있는지 알아보았다. 일반 운전자와 위험 운전자를 구분하기 위한 위험운전행동 결정요인으로는 과속운전, 음주운전, 부주의, 상황대처미숙, 피로대처미숙에 대한 요인분석 결과를 기준으로 군집분석을 통해 일반 운전자군과 위험 운전자군으로 구분하고, 일곱 가지의 운전행동 결정요인을 독립변수로 판별분석을 수행한 결과 전반적인 정확 분류율은 95.1%, 위험군을 위험군으로 정확하게 판별하는 비율은 96.9%로 나타났다. 위험운전자군을 세부적으로 분석한 결과 의도적 위험군과 비의도적 위험군으로 구분할 수 있었으며 두 집단에 대한 판별정확도는 98.4%로 나타났다. 이를 통해 일반 운전자군과 위험 운전자군 그리고 의도적 위험군과 비의도적 위험군의 판별 기준점과 판별 방법론을 제시하였다. 추가적으로 운전행동 결정요인과 실제 운전행동과의 관계, 교통사고 위험지수와 운전행동 결정요인 및 위험운전행동 결정요인과의 관계, 위험행동 결정요인과 실제 운전행동과의 관계 그리고 운전행동 결정요인과 위험운전행동 결정요인과의 관계를 확인해보고, 추가적으로 판별분석 결과에 따른 일반 운전자집단, 비의도적 위험운전자집단 그리고 의도적 위험운전자집단 간 운전행동 결정요인 평균 차이 분석과 위험운전행동 평균 차이 분석, 운전자 연령과 운전행동 결정요인과의 관계, 운전자 차종과 운전행동 결정요인과의 관계 그리고 운전자 개인특성 및 과거 운전경험이 운전행동 결정요인과 위험운전행동 간의 상관관계분석을 통해 화물자동차 운전자의 세부특성을 확인하였다. 본 연구에서 제시한 운전행동 결정요인과 위험운전행동 결정요인을 이용한 판별 기준을 이용한다면, 화물자동차 운전자의 잠재적 위험성향 예측과 위험운전예방을 위한 시스템구축과 집단의 특성에 맞는 차별화 된 교육을 통해 화물자동차 운전자의 교통사고 유발 방지를 위한 효과에 기여할 것으로 기대한다.
본 연구는 화물자동차운전자의 심리적․행태적․환경적 요인이 위험운전행동과 위험운전에 영향을 미칠 것이라는 연구문제에 대한 가설 검증과 추가적인 설문을 이용하여 화물자동차 운전자 중 일반운전자와 위험운전자 판별과 위험운전자 중에서 의도적 위험군과 비의도적 위험군의 구별을 위한 교통사고 위험지수와 운전행동 결정요인의 측정을 통하여 높은 위험행동 수준을 보일 것으로 예상하는 의도적 위험운전자의 판별방법과 기준을 제시하여 잠재적 교통사고 유발 운전자의 관리 방안을 마련하는데 있다. 본 연구를 위해 선행연구를 토대로 운전행동 결정요인 모델 중 인적요인인 한국형운전행동 분석 도구인 DBQ(Driver Behavior Questionnaire)설문과 계획된 행동이론(Theory of Planned Behavior)을 기반으로 운전자의 심리적․행태적․환경적 요인과 관련된 단행본과 연구논문을 기초로 본 연구의 이론적 배경과 교통법규 위반현황을 고찰하고 실증연구를 진행하였다. 실증연구를 위해 개인속성을 포함하여 총 144문항의 설문을 최소 6개월 이상의 운전경력을 가진 전국 사업용 화물자동차 운전자를 대상으로 총 262부 중 182부를 선정하였으며, 실증연구는 이론적 고찰에 기초하여 운전자의 심리적․행태적․환경적 요인이 위험운전행동과 위험운전에 영향을 미칠 것이라는 연구문제를 세우고 이에 따른 가설을 검증하는 방법으로 요인분석, 상관분석, 구조방정식 분석을 진행하였다. 분석결과 계획된 행동이론의 태도나 주관적 규범 그리고 지각된 행동통제 등이 화물자동차 운전자들의 잘못된 행동을 설명해주는 요인으로 작용하고 있으며, 운전 중 분노가 교통법규 위반에 직접적인 원인을 제공하는 것으로 나타났다. 그리고 운전환경 요인의 직무만족과 시간압박인 적시성 및 작업부하가 위험행동의도에 영향을 미치며 이러한 위험행동의도가 위험행동으로 발전하는 결과를 보여 주었다. 또한 운전행동 분석요인인 위반, 착오, 그리고 실수 등이 위험행동에 직접적인 영향을 줌으로서 즉 인간의 행동은 단지 신체적 능력이나 지능, 인지지각 능력에 의해서만 발현되는 것이 아니라 인간 스스로가 행동하고자 하는 의도가 개입되며, 이 과정에서 운전심리, 운전행태, 운전환경이 위험운전 행동의 결정과 실행에 깊숙이 관여하고 있는 것으로 확인되었다. 이러한 결과를 바탕으로 요인분석을 통해 분류된 일곱 가지 운전행동 결정요인인 대인분노, 상황회피, 표준착오, 대인불안, 공격성, 자극추구, 급한성격을 이용하여 화물자동차 운전자 중 일반운전자와 위험운전자로 구분하고 위험운전자를 의도적 위험군과 비의도적 위험군으로 세부화 할 수 있는지 알아보았다. 일반 운전자와 위험 운전자를 구분하기 위한 위험운전행동 결정요인으로는 과속운전, 음주운전, 부주의, 상황대처미숙, 피로대처미숙에 대한 요인분석 결과를 기준으로 군집분석을 통해 일반 운전자군과 위험 운전자군으로 구분하고, 일곱 가지의 운전행동 결정요인을 독립변수로 판별분석을 수행한 결과 전반적인 정확 분류율은 95.1%, 위험군을 위험군으로 정확하게 판별하는 비율은 96.9%로 나타났다. 위험운전자군을 세부적으로 분석한 결과 의도적 위험군과 비의도적 위험군으로 구분할 수 있었으며 두 집단에 대한 판별정확도는 98.4%로 나타났다. 이를 통해 일반 운전자군과 위험 운전자군 그리고 의도적 위험군과 비의도적 위험군의 판별 기준점과 판별 방법론을 제시하였다. 추가적으로 운전행동 결정요인과 실제 운전행동과의 관계, 교통사고 위험지수와 운전행동 결정요인 및 위험운전행동 결정요인과의 관계, 위험행동 결정요인과 실제 운전행동과의 관계 그리고 운전행동 결정요인과 위험운전행동 결정요인과의 관계를 확인해보고, 추가적으로 판별분석 결과에 따른 일반 운전자집단, 비의도적 위험운전자집단 그리고 의도적 위험운전자집단 간 운전행동 결정요인 평균 차이 분석과 위험운전행동 평균 차이 분석, 운전자 연령과 운전행동 결정요인과의 관계, 운전자 차종과 운전행동 결정요인과의 관계 그리고 운전자 개인특성 및 과거 운전경험이 운전행동 결정요인과 위험운전행동 간의 상관관계분석을 통해 화물자동차 운전자의 세부특성을 확인하였다. 본 연구에서 제시한 운전행동 결정요인과 위험운전행동 결정요인을 이용한 판별 기준을 이용한다면, 화물자동차 운전자의 잠재적 위험성향 예측과 위험운전예방을 위한 시스템구축과 집단의 특성에 맞는 차별화 된 교육을 통해 화물자동차 운전자의 교통사고 유발 방지를 위한 효과에 기여할 것으로 기대한다.
The purposes of this study are to verify a hypothesis of research problem that psychological․behavioral․environmental factors of truck driver makes an effect on dangerous driving behavior and dangerous driving, discriminate general drivers and dangerous drivers among truck drivers with additional qu...
The purposes of this study are to verify a hypothesis of research problem that psychological․behavioral․environmental factors of truck driver makes an effect on dangerous driving behavior and dangerous driving, discriminate general drivers and dangerous drivers among truck drivers with additional questionnaires, suggest discrimination method and standard of intentional dangerous driver expected to show the level of highly dangerous behavior through measurement of danger index of traffic accident for classifying intentional danger group and non-intentional danger group and decisive factor of driving behavior among dangerous drivers, and prepare methods to manage potential drivers causing traffic accident. For this study, theoretical background of this study and current situation of traffic law were considered and empirical study was conducted based on monography and thesis related to driver's psychological․behavioral․environmental factors, on the basis of DBQ(Driver Behavior Questionnaire) and Theory of Planned Behavior that are analytic tools of Korean driving behavior, personnel factors of decisive factor models of driving behavior based on precedent studies. For the empirical study, 182 questionnaires of total 262 questionnaires including more than 144 questions with individual attributes were selected for business truck drivers of the whole country, who have driving career of more than 6 months. The empirical study establishes research problem that driver's psychological․behavioral․environmental factors make an effect on dangerous driving behavior and dangerous driving based on theoretical consideration and factor analysis, correlative analysis, and structural equation analysis were conducted based on the method of verifying the hypothesis. As a result of the analysis, attitude, subjective norm, cognized behavior control, etc. of Theory of Planned Behavior explained incorrect behavior of truck drivers and driving anger provided direct reason for violation of traffic law. And, job satisfaction of driving environment factor, proper timing and work load that are time oppression made an effect on dangerous behavior intention that was developed to dangerous behavior. In addition, violation, error, mistake, etc. that are analytic factors of driving behavior made a direct effect on dangerous behavior. In other words, human behavior was intervened by behavioral intention of human, not just appeared by physical ability, intelligence, recognized and cognitive ability, and during the process, driving psychology, driving behavior, and driving environment were deeply related to decision and execution of dangerous driving. Based on the results, this researcher divided truck drivers into general drivers and dangerous drivers with seven decisive factors of driving behavior classified by factor analysis, anger to people, avoidance of situation, misunderstanding of standard, uneasiness to people, aggressive personality, pursue of stimulation, and impatient personality, and examined if it's possible to divide dangerous drivers into intentional danger group and non-intentional danger group. For decisive factors of dangerous driving behavior to dividing into general drivers and dangerous drivers, this researcher divided them into general driver group and dangerous driver group through group analysis based on the results of factor analysis on overspeed driving, drunk driving, carelessness, poor treatment of situation and poor treatment of fatigue and discrimination analysis was conducted under independent variable of decisive factors of seven driving behavior. As a result, overall rate of accuracy division was 95.1% and accurate division rate of danger group was 96.9%. As a result of analyzing dangerous driver group in detail, this researcher could divide into intentional danger group and non-intentional danger group and discrimination accuracy of two groups was 98.4%. And then, this researcher suggested discrimination standard and method of general driver group and dangerous driver group, intentional danger group and non-intentional danger group. Additionally, this researcher confirmed relations between decisive factor of driving behavior and actual driving behavior, danger index of traffic accident and decisive factor of driving behavior and decisive factor of dangerous driving behavior, decisive factor of dangerous behavior and actual driving behavior, decisive factor of driving behavior and decisive factor of dangerous driving behavior and confirmed detailed characteristics of truck drivers additionally through analysis on average differences of decisive factor of driving behavior and analysis on average differences of dangerous driving behavior among general driver group, non-intentional dangerous driver group, and intentional dangerous driver group by results of discrimination analysis, and analysis on relations between driver age and decisive factor of driving factor, relations between type of driver's truck and decisive factor of driving behavior, and correlations among driver's individual characteristics / driving experience of the past and decisive factor of driving behavior and dangerous driving behavior. If using discrimination standard using decisive factor of driving behavior and decisive factor of dangerous driving behavior, suggested in this study, this research should contribute to the effects of preventing truck driver's traffic accidents through expectation of truck driver's potential danger tendency, establishment of the system for preventing dangerous driving, and differentiated education customized to group properties.
The purposes of this study are to verify a hypothesis of research problem that psychological․behavioral․environmental factors of truck driver makes an effect on dangerous driving behavior and dangerous driving, discriminate general drivers and dangerous drivers among truck drivers with additional questionnaires, suggest discrimination method and standard of intentional dangerous driver expected to show the level of highly dangerous behavior through measurement of danger index of traffic accident for classifying intentional danger group and non-intentional danger group and decisive factor of driving behavior among dangerous drivers, and prepare methods to manage potential drivers causing traffic accident. For this study, theoretical background of this study and current situation of traffic law were considered and empirical study was conducted based on monography and thesis related to driver's psychological․behavioral․environmental factors, on the basis of DBQ(Driver Behavior Questionnaire) and Theory of Planned Behavior that are analytic tools of Korean driving behavior, personnel factors of decisive factor models of driving behavior based on precedent studies. For the empirical study, 182 questionnaires of total 262 questionnaires including more than 144 questions with individual attributes were selected for business truck drivers of the whole country, who have driving career of more than 6 months. The empirical study establishes research problem that driver's psychological․behavioral․environmental factors make an effect on dangerous driving behavior and dangerous driving based on theoretical consideration and factor analysis, correlative analysis, and structural equation analysis were conducted based on the method of verifying the hypothesis. As a result of the analysis, attitude, subjective norm, cognized behavior control, etc. of Theory of Planned Behavior explained incorrect behavior of truck drivers and driving anger provided direct reason for violation of traffic law. And, job satisfaction of driving environment factor, proper timing and work load that are time oppression made an effect on dangerous behavior intention that was developed to dangerous behavior. In addition, violation, error, mistake, etc. that are analytic factors of driving behavior made a direct effect on dangerous behavior. In other words, human behavior was intervened by behavioral intention of human, not just appeared by physical ability, intelligence, recognized and cognitive ability, and during the process, driving psychology, driving behavior, and driving environment were deeply related to decision and execution of dangerous driving. Based on the results, this researcher divided truck drivers into general drivers and dangerous drivers with seven decisive factors of driving behavior classified by factor analysis, anger to people, avoidance of situation, misunderstanding of standard, uneasiness to people, aggressive personality, pursue of stimulation, and impatient personality, and examined if it's possible to divide dangerous drivers into intentional danger group and non-intentional danger group. For decisive factors of dangerous driving behavior to dividing into general drivers and dangerous drivers, this researcher divided them into general driver group and dangerous driver group through group analysis based on the results of factor analysis on overspeed driving, drunk driving, carelessness, poor treatment of situation and poor treatment of fatigue and discrimination analysis was conducted under independent variable of decisive factors of seven driving behavior. As a result, overall rate of accuracy division was 95.1% and accurate division rate of danger group was 96.9%. As a result of analyzing dangerous driver group in detail, this researcher could divide into intentional danger group and non-intentional danger group and discrimination accuracy of two groups was 98.4%. And then, this researcher suggested discrimination standard and method of general driver group and dangerous driver group, intentional danger group and non-intentional danger group. Additionally, this researcher confirmed relations between decisive factor of driving behavior and actual driving behavior, danger index of traffic accident and decisive factor of driving behavior and decisive factor of dangerous driving behavior, decisive factor of dangerous behavior and actual driving behavior, decisive factor of driving behavior and decisive factor of dangerous driving behavior and confirmed detailed characteristics of truck drivers additionally through analysis on average differences of decisive factor of driving behavior and analysis on average differences of dangerous driving behavior among general driver group, non-intentional dangerous driver group, and intentional dangerous driver group by results of discrimination analysis, and analysis on relations between driver age and decisive factor of driving factor, relations between type of driver's truck and decisive factor of driving behavior, and correlations among driver's individual characteristics / driving experience of the past and decisive factor of driving behavior and dangerous driving behavior. If using discrimination standard using decisive factor of driving behavior and decisive factor of dangerous driving behavior, suggested in this study, this research should contribute to the effects of preventing truck driver's traffic accidents through expectation of truck driver's potential danger tendency, establishment of the system for preventing dangerous driving, and differentiated education customized to group properties.
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