모든 산업에서 원가는 중요한 내부 성과지표이고 필요에 따라 규제기관에 제출해야 하는 중요한 기업 내부정보이다. 제조업은 원가의 중요성에 더하여 제품별 원가계산을 통하여 재고자산 평가와 손익계산서 작성이라는 회계적인 목적을 달성하여야 하므로 더욱 중요한 업무수행 과정이다. 그러나 이러한 재무회계 목적이 강조됨에 따라 원가가 가지고 있는 관리적인 목적과 의사결정, 그리고 성과지표로서의 기능과 목적이 퇴색되어 가고 있다. 원가계산을 위해서는 재무회계의 집계된 비용이 필요하지만 그 외에는 생산수량, 자재 구입수량 및 금액, 재고수량, 판매수량 등 대부분의 정보가 생산과 구매 그리고 영업에서 산출되고 있다. 더욱이 최근의 원가의 기능은 재고자산 평가와 손익계산이라는 사후원가의 의미보다도 전략원가 등 사전원가의 중요성이 더욱 강조되고 있다. 설계단계에서 표준원가를 계산하고, 구매단계에서 목표원가를 계산하며, 제품의 기술이 변경될 경우에 시방변경원가 그리고 수주산업의 경우에는 예정원가, 전망원가, 속보원가, 프로젝트 예산 등 재고자산 평가보다도 사전원가 기능이 많은 역할과 책임을 담당하고 있다. 이렇게 원가의 중요성을 인식하고 있으나, 일정수준의 회계지식이 필요하여 원가에 대한 중요성과 관심만큼 원가역량이 제조업에는 갖추어져 있지 못하다. 또한 기존의 연구는 원가교육이 대학의 회계학습을 학생들에게 효율적으로 전달하고, 회계학으로 학생들을 유인할 수 있는 방법 등에 치우쳐 있으며, ABC 원가, 원가기획 등 새로운 원가계산의 방법론과 수단에 치우쳐 연구되어 왔다. 원가계산이 가장 필요한 제조기업에 현장의 작업자에서 임원까지 원가교육에 대한 연구는 찾아보기 힘들다. 또한 제조기업은 운영자원의 한계로 인적역량에 대한 투자와 관심이 부족하고, 새로운 원가계산 방식이 원가에 대한 문제를 해결해 줄 것이라는 막연한 기대를 가지고 있었던 것은 아닌지 반성이 필요한 시점이다. 회계에서 ...
모든 산업에서 원가는 중요한 내부 성과지표이고 필요에 따라 규제기관에 제출해야 하는 중요한 기업 내부정보이다. 제조업은 원가의 중요성에 더하여 제품별 원가계산을 통하여 재고자산 평가와 손익계산서 작성이라는 회계적인 목적을 달성하여야 하므로 더욱 중요한 업무수행 과정이다. 그러나 이러한 재무회계 목적이 강조됨에 따라 원가가 가지고 있는 관리적인 목적과 의사결정, 그리고 성과지표로서의 기능과 목적이 퇴색되어 가고 있다. 원가계산을 위해서는 재무회계의 집계된 비용이 필요하지만 그 외에는 생산수량, 자재 구입수량 및 금액, 재고수량, 판매수량 등 대부분의 정보가 생산과 구매 그리고 영업에서 산출되고 있다. 더욱이 최근의 원가의 기능은 재고자산 평가와 손익계산이라는 사후원가의 의미보다도 전략원가 등 사전원가의 중요성이 더욱 강조되고 있다. 설계단계에서 표준원가를 계산하고, 구매단계에서 목표원가를 계산하며, 제품의 기술이 변경될 경우에 시방변경원가 그리고 수주산업의 경우에는 예정원가, 전망원가, 속보원가, 프로젝트 예산 등 재고자산 평가보다도 사전원가 기능이 많은 역할과 책임을 담당하고 있다. 이렇게 원가의 중요성을 인식하고 있으나, 일정수준의 회계지식이 필요하여 원가에 대한 중요성과 관심만큼 원가역량이 제조업에는 갖추어져 있지 못하다. 또한 기존의 연구는 원가교육이 대학의 회계학습을 학생들에게 효율적으로 전달하고, 회계학으로 학생들을 유인할 수 있는 방법 등에 치우쳐 있으며, ABC 원가, 원가기획 등 새로운 원가계산의 방법론과 수단에 치우쳐 연구되어 왔다. 원가계산이 가장 필요한 제조기업에 현장의 작업자에서 임원까지 원가교육에 대한 연구는 찾아보기 힘들다. 또한 제조기업은 운영자원의 한계로 인적역량에 대한 투자와 관심이 부족하고, 새로운 원가계산 방식이 원가에 대한 문제를 해결해 줄 것이라는 막연한 기대를 가지고 있었던 것은 아닌지 반성이 필요한 시점이다. 회계에서 원가회계는 재무회계와 관리회계 모두에게 영향을 미치는 중간자적인 위치라고 표현하고 있으나, 원가계산과 원가관리는 경영학과 산업공학의 중간에 위치하고 있는 지표라고 정의할 수 있다. 생산성 계산공식은 산출물을 투입물로 나눈 값이라면, 원가 계산공식은 투입물을 산출물로 나눈 값으로서, “생산성이 높다”의 의미는 “원가경쟁력이 높다”와 동일한 의미를 가지는 것이다. 원가정보를 이용하여 원가절감과 경영 의사결정을 수행하는 것도 생산과 구매, 연구개발, 영업 영역의 업무인 것이고 원가는 과거의 결과정보가 아니라 과정정보로서, 이를 바탕으로 회사 운영의 문제점 해결을 통하여 경영성과 개선에 기여할 수 있어야 한다. 이를 증명하기 위하여 제조업 특성을 고려하여 원가에 대한 인식을 심어주기 위한 변화관리, 원가회계 기초 / 심화이론, 문제해결 능력 등으로 구분하여 원가교육 프로그램을 설계하였다. 설계된 프로그램을 제조기업에 적용하였으며, 교육에 참여한 수강생을 대상으로 만족도 조사를 실시한 결과와 기존 원가관련 논문에서 변수를 추출하여 가설을 설정하고 통계분석을 수행하였다. 분석결과를 근거로 실증분석은 통계분석 패키지인 SPSS 21.0 for Windows와 구조방정식 모델 분석 프로그램인 Amos 21.0을 사용하여 신뢰성 분석, 탐색적 요인분석, 확인적 요인분석 및 구조방정식 모형 분석을 통하여 가설을 분석하고 검증하였다. 결과적으로 제조업에서 원가교육은 구성원들의 원가에 대한 인적역량을 강화하고 조직의 원가 업무수행 향상에 긍정적인 영향성이 있으며, 이러한 원가역량 강화와 원가업무 수행은 궁극적으로 경영성과 개선에 기여할 수 있는 것으로 결론이 도출되었다. 사례에 의하면 “의사결정에 필요한 원가정보의 즉시 제공”은 기업 가치를 5.4% 수준을 향상시킬 수 있으며, 이러한 원가교육을 지속적으로 운영하기 위하여 원가전문가를 대상으로 전문위원 제도의 도입과 조직적으로는 Finance Planning and Analysis를 담당하는 전문조직의 구성을 제안한다.
모든 산업에서 원가는 중요한 내부 성과지표이고 필요에 따라 규제기관에 제출해야 하는 중요한 기업 내부정보이다. 제조업은 원가의 중요성에 더하여 제품별 원가계산을 통하여 재고자산 평가와 손익계산서 작성이라는 회계적인 목적을 달성하여야 하므로 더욱 중요한 업무수행 과정이다. 그러나 이러한 재무회계 목적이 강조됨에 따라 원가가 가지고 있는 관리적인 목적과 의사결정, 그리고 성과지표로서의 기능과 목적이 퇴색되어 가고 있다. 원가계산을 위해서는 재무회계의 집계된 비용이 필요하지만 그 외에는 생산수량, 자재 구입수량 및 금액, 재고수량, 판매수량 등 대부분의 정보가 생산과 구매 그리고 영업에서 산출되고 있다. 더욱이 최근의 원가의 기능은 재고자산 평가와 손익계산이라는 사후원가의 의미보다도 전략원가 등 사전원가의 중요성이 더욱 강조되고 있다. 설계단계에서 표준원가를 계산하고, 구매단계에서 목표원가를 계산하며, 제품의 기술이 변경될 경우에 시방변경원가 그리고 수주산업의 경우에는 예정원가, 전망원가, 속보원가, 프로젝트 예산 등 재고자산 평가보다도 사전원가 기능이 많은 역할과 책임을 담당하고 있다. 이렇게 원가의 중요성을 인식하고 있으나, 일정수준의 회계지식이 필요하여 원가에 대한 중요성과 관심만큼 원가역량이 제조업에는 갖추어져 있지 못하다. 또한 기존의 연구는 원가교육이 대학의 회계학습을 학생들에게 효율적으로 전달하고, 회계학으로 학생들을 유인할 수 있는 방법 등에 치우쳐 있으며, ABC 원가, 원가기획 등 새로운 원가계산의 방법론과 수단에 치우쳐 연구되어 왔다. 원가계산이 가장 필요한 제조기업에 현장의 작업자에서 임원까지 원가교육에 대한 연구는 찾아보기 힘들다. 또한 제조기업은 운영자원의 한계로 인적역량에 대한 투자와 관심이 부족하고, 새로운 원가계산 방식이 원가에 대한 문제를 해결해 줄 것이라는 막연한 기대를 가지고 있었던 것은 아닌지 반성이 필요한 시점이다. 회계에서 원가회계는 재무회계와 관리회계 모두에게 영향을 미치는 중간자적인 위치라고 표현하고 있으나, 원가계산과 원가관리는 경영학과 산업공학의 중간에 위치하고 있는 지표라고 정의할 수 있다. 생산성 계산공식은 산출물을 투입물로 나눈 값이라면, 원가 계산공식은 투입물을 산출물로 나눈 값으로서, “생산성이 높다”의 의미는 “원가경쟁력이 높다”와 동일한 의미를 가지는 것이다. 원가정보를 이용하여 원가절감과 경영 의사결정을 수행하는 것도 생산과 구매, 연구개발, 영업 영역의 업무인 것이고 원가는 과거의 결과정보가 아니라 과정정보로서, 이를 바탕으로 회사 운영의 문제점 해결을 통하여 경영성과 개선에 기여할 수 있어야 한다. 이를 증명하기 위하여 제조업 특성을 고려하여 원가에 대한 인식을 심어주기 위한 변화관리, 원가회계 기초 / 심화이론, 문제해결 능력 등으로 구분하여 원가교육 프로그램을 설계하였다. 설계된 프로그램을 제조기업에 적용하였으며, 교육에 참여한 수강생을 대상으로 만족도 조사를 실시한 결과와 기존 원가관련 논문에서 변수를 추출하여 가설을 설정하고 통계분석을 수행하였다. 분석결과를 근거로 실증분석은 통계분석 패키지인 SPSS 21.0 for Windows와 구조방정식 모델 분석 프로그램인 Amos 21.0을 사용하여 신뢰성 분석, 탐색적 요인분석, 확인적 요인분석 및 구조방정식 모형 분석을 통하여 가설을 분석하고 검증하였다. 결과적으로 제조업에서 원가교육은 구성원들의 원가에 대한 인적역량을 강화하고 조직의 원가 업무수행 향상에 긍정적인 영향성이 있으며, 이러한 원가역량 강화와 원가업무 수행은 궁극적으로 경영성과 개선에 기여할 수 있는 것으로 결론이 도출되었다. 사례에 의하면 “의사결정에 필요한 원가정보의 즉시 제공”은 기업 가치를 5.4% 수준을 향상시킬 수 있으며, 이러한 원가교육을 지속적으로 운영하기 위하여 원가전문가를 대상으로 전문위원 제도의 도입과 조직적으로는 Finance Planning and Analysis를 담당하는 전문조직의 구성을 제안한다.
Cost is an important internal performance indicator and information in most industries that needs to be submitted to regulators as needed. The costing is a more important process because it is necessary to achieve the accounting objective of inventory valuation and profit and loss statement in a man...
Cost is an important internal performance indicator and information in most industries that needs to be submitted to regulators as needed. The costing is a more important process because it is necessary to achieve the accounting objective of inventory valuation and profit and loss statement in a manufacturing industry. However, as these financial accounting objectives are emphasized, the management objectives of the costs are diminishing. Most of the information such as production quantity, material purchasing, inventory, sale quantities, etc. are calculated from production, purchase and sales functions. Moreover, the recent cost function is emphasizing the importance of such as the strategic cost rather than the finished cost of inventory evaluation and calculation. The standard cost is calculated at the design stage, the target cost is calculated at the purchasing stage, the specification change cost when the technology of the product is changed. Although we recognize the importance of cost, we need a expected level of financial and accounting knowledge, so that the cost competence is not set up as much as the importance and interest in the manufacturing industry. In addition, the existing research has been focused on the methodology and means of cost accounting such as ABC costing and cost planning, and the cost education is focused on how to effectively knowledge transfer to students of the university and attract students to cost accounting. It is difficult to find a cost education and training for the field worker and the executive of a manufacturing company that required the most costing. The manufacturing companies have a lack of investment capital and interest in human capacity due to the limitation of the money and had a vague expectation that a new costing method would solve the cost problems. Cost accounting is expressed as an intermediate position that affects both financial accounting and managerial accounting. However, cost accounting and management can be defined as a indicator between business administration and industrial engineering. The productivity calculation formula is the value of the output divided by the input, the costing formula is the value of the input divided by the output. The term "high productivity" has the same meaning as "high cost competitiveness". In order to prove this, the cost education program was designed by dividing into the change management, cost accounting basic and intensive theory, and problem solving ability. The designed program was applied to the manufacturing companies. The results of the satisfaction survey on the students participating in the education and the variables were extracted from the existing cost - related papers, and hypotheses were set and statistical analysis was performed. Based on the analysis results of the questionnaire, the empirical analysis was conducted by using the statistical analysis package SPSS 21.0 for Windows and the structural equation modeling program Amos 21.0 to analyze the hypotheses through reliability analysis, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis and structural equation model analysis. As a result, cost training in the manufacturing industry has a positive effect on the improvement of the cost performance. This strengthening of the cost competence and cost performance can ultimately contribute to improvement of the management performance. According to the case, "immediate provision of cost information necessary for decision making" can improve the enterprise value by 5.4%. It suggests the composition of a professional organization responsible for Finance Planing and Analysis to maintain cost education program continuously.
Cost is an important internal performance indicator and information in most industries that needs to be submitted to regulators as needed. The costing is a more important process because it is necessary to achieve the accounting objective of inventory valuation and profit and loss statement in a manufacturing industry. However, as these financial accounting objectives are emphasized, the management objectives of the costs are diminishing. Most of the information such as production quantity, material purchasing, inventory, sale quantities, etc. are calculated from production, purchase and sales functions. Moreover, the recent cost function is emphasizing the importance of such as the strategic cost rather than the finished cost of inventory evaluation and calculation. The standard cost is calculated at the design stage, the target cost is calculated at the purchasing stage, the specification change cost when the technology of the product is changed. Although we recognize the importance of cost, we need a expected level of financial and accounting knowledge, so that the cost competence is not set up as much as the importance and interest in the manufacturing industry. In addition, the existing research has been focused on the methodology and means of cost accounting such as ABC costing and cost planning, and the cost education is focused on how to effectively knowledge transfer to students of the university and attract students to cost accounting. It is difficult to find a cost education and training for the field worker and the executive of a manufacturing company that required the most costing. The manufacturing companies have a lack of investment capital and interest in human capacity due to the limitation of the money and had a vague expectation that a new costing method would solve the cost problems. Cost accounting is expressed as an intermediate position that affects both financial accounting and managerial accounting. However, cost accounting and management can be defined as a indicator between business administration and industrial engineering. The productivity calculation formula is the value of the output divided by the input, the costing formula is the value of the input divided by the output. The term "high productivity" has the same meaning as "high cost competitiveness". In order to prove this, the cost education program was designed by dividing into the change management, cost accounting basic and intensive theory, and problem solving ability. The designed program was applied to the manufacturing companies. The results of the satisfaction survey on the students participating in the education and the variables were extracted from the existing cost - related papers, and hypotheses were set and statistical analysis was performed. Based on the analysis results of the questionnaire, the empirical analysis was conducted by using the statistical analysis package SPSS 21.0 for Windows and the structural equation modeling program Amos 21.0 to analyze the hypotheses through reliability analysis, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis and structural equation model analysis. As a result, cost training in the manufacturing industry has a positive effect on the improvement of the cost performance. This strengthening of the cost competence and cost performance can ultimately contribute to improvement of the management performance. According to the case, "immediate provision of cost information necessary for decision making" can improve the enterprise value by 5.4%. It suggests the composition of a professional organization responsible for Finance Planing and Analysis to maintain cost education program continuously.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.