스페인은 19세기 초반까지 훌륭한 음악가나 건반음악 작품은 극히 드물어 음악적 불모지에 지나지 않았다. 그러나 19세기말부터 스페인의 건반 음악을 비롯한 음악문화는 자국의 문화적 유산을 부흥시키고자하는 민족주의 영향을 받게 된다. 이러한 영향으로 스페인의 작곡가들은 자국의 민족적 소재를 적극적으로 활용하여 세계적인 걸작을 탄생시켰으며 스페인음악은 음악적 명성을 얻게 된다.
본 논문은 스페인 피아노음악에 나타나는 민족적 소재중 하나인 춤곡리듬을 발상지 기준으로 나누어 북부의 호타(jota), 중부의 세기디야(seguidill...
스페인은 19세기 초반까지 훌륭한 음악가나 건반음악 작품은 극히 드물어 음악적 불모지에 지나지 않았다. 그러나 19세기말부터 스페인의 건반 음악을 비롯한 음악문화는 자국의 문화적 유산을 부흥시키고자하는 민족주의 영향을 받게 된다. 이러한 영향으로 스페인의 작곡가들은 자국의 민족적 소재를 적극적으로 활용하여 세계적인 걸작을 탄생시켰으며 스페인음악은 음악적 명성을 얻게 된다.
본 논문은 스페인 피아노음악에 나타나는 민족적 소재중 하나인 춤곡리듬을 발상지 기준으로 나누어 북부의 호타(jota), 중부의 세기디야(seguidilla), 남부의 플라멩코(flamenco)를 대표로 선정하였다. 그리고 이 선정된 춤곡리듬들의 특징을 중점적으로 다루었다. 또한 19세기 말부터 활동한 스페인의 대표 작곡가인 알베니즈(Issac Albeniz 1860-1909), 그라나도스(Enrique Granados 1867-1916), 파야(Manuel de Falla 1876-1946), 투리나(Joaquin Turina 1882-1949)의 피아노 작품을 분석하여 리듬 본연의 특징 뿐 만 아니라 스페인 음악에 나타나는 선율적, 선법적 특징 및 민속 악기의 묘사 등 전반적인 스페인음악의 특징을 함께 이해하였다.
호타는 알베니즈의 <Suite Española> Book.1 op.47 no.6 <Aragon (Fantasia)>와 파야의 <Pièces Espagnoles> no.1 <Aragonesa>를 통해 특징을 알아보았으며, 세기디야는 알베니즈의 <Cantos de Espagña> op.232 no.5 <Seguidilla>와 파야의 <Pièces Espagnoles> no.3 <Montañesa (Paysage)>를 통해 알아보았다. 남부 플라멩코의 경우, 대표적인 리듬을 중심으로 살펴보았다. 판당고 치코 리듬이 나타난 그라나도스의 Goyescas> no.3 <El Fandango de Candil>, 판당고 그란데 리듬을 사용한 알베니즈의 <Iberia> Book.1 no.1 <Evocacion>과 폴로와 불레리아스 리듬이 나타난 <Iberia> Book.1 no.2 <El Puerto>, 론데냐 리듬으로 작곡된 <Iberia> Book.2 no.1 <Rondeña>와 말라게냐와 하바네라 리듬이 주된 투리나의 <Sevilla> op.2 no.1 <Sous les orangers>의 작품을 간단히 분석한 논문이다.
위와 같이 스페인에 존재하는 음악은 자국의 역사와 서로 다른 문화, 언어, 제도 등의 차이로 인해 서로 상이하게 발전했지만 스페인 음악다운 특징을 담고 있기에 본질적으로 같은 뿌리에서 출발한 음악이다. 스페인의 춤곡리듬들은 국제적으로 외부의 작곡가들에게 흥미로운 작곡의 소재로 사용되어 스페인의 음악을 알리는 계기가 되었으며, 국내적으로 스페인 음악의 정체성 확립과 발전이라는 동일한 목표를 갖는 국민악파 작곡가들의 작품 탄생에 일조한 것을 보아 스페인 음악에 있어서 매우 중요한 요소이기에 그 가치를 연구하고자하는 취지가 있다.
스페인은 19세기 초반까지 훌륭한 음악가나 건반음악 작품은 극히 드물어 음악적 불모지에 지나지 않았다. 그러나 19세기말부터 스페인의 건반 음악을 비롯한 음악문화는 자국의 문화적 유산을 부흥시키고자하는 민족주의 영향을 받게 된다. 이러한 영향으로 스페인의 작곡가들은 자국의 민족적 소재를 적극적으로 활용하여 세계적인 걸작을 탄생시켰으며 스페인음악은 음악적 명성을 얻게 된다.
본 논문은 스페인 피아노음악에 나타나는 민족적 소재중 하나인 춤곡리듬을 발상지 기준으로 나누어 북부의 호타(jota), 중부의 세기디야(seguidilla), 남부의 플라멩코(flamenco)를 대표로 선정하였다. 그리고 이 선정된 춤곡리듬들의 특징을 중점적으로 다루었다. 또한 19세기 말부터 활동한 스페인의 대표 작곡가인 알베니즈(Issac Albeniz 1860-1909), 그라나도스(Enrique Granados 1867-1916), 파야(Manuel de Falla 1876-1946), 투리나(Joaquin Turina 1882-1949)의 피아노 작품을 분석하여 리듬 본연의 특징 뿐 만 아니라 스페인 음악에 나타나는 선율적, 선법적 특징 및 민속 악기의 묘사 등 전반적인 스페인음악의 특징을 함께 이해하였다.
호타는 알베니즈의 <Suite Española> Book.1 op.47 no.6 <Aragon (Fantasia)>와 파야의 <Pièces Espagnoles> no.1 <Aragonesa>를 통해 특징을 알아보았으며, 세기디야는 알베니즈의 <Cantos de Espagña> op.232 no.5 <Seguidilla>와 파야의 <Pièces Espagnoles> no.3 <Montañesa (Paysage)>를 통해 알아보았다. 남부 플라멩코의 경우, 대표적인 리듬을 중심으로 살펴보았다. 판당고 치코 리듬이 나타난 그라나도스의 Goyescas> no.3 <El Fandango de Candil>, 판당고 그란데 리듬을 사용한 알베니즈의 <Iberia> Book.1 no.1 <Evocacion>과 폴로와 불레리아스 리듬이 나타난 <Iberia> Book.1 no.2 <El Puerto>, 론데냐 리듬으로 작곡된 <Iberia> Book.2 no.1 <Rondeña>와 말라게냐와 하바네라 리듬이 주된 투리나의 <Sevilla> op.2 no.1 <Sous les orangers>의 작품을 간단히 분석한 논문이다.
위와 같이 스페인에 존재하는 음악은 자국의 역사와 서로 다른 문화, 언어, 제도 등의 차이로 인해 서로 상이하게 발전했지만 스페인 음악다운 특징을 담고 있기에 본질적으로 같은 뿌리에서 출발한 음악이다. 스페인의 춤곡리듬들은 국제적으로 외부의 작곡가들에게 흥미로운 작곡의 소재로 사용되어 스페인의 음악을 알리는 계기가 되었으며, 국내적으로 스페인 음악의 정체성 확립과 발전이라는 동일한 목표를 갖는 국민악파 작곡가들의 작품 탄생에 일조한 것을 보아 스페인 음악에 있어서 매우 중요한 요소이기에 그 가치를 연구하고자하는 취지가 있다.
In Spain there were almost never brilliant musicians or keyboard music until 19th century. However Spain’s music culture was affected by nationalism reviving spanish cultural heritage from the end of the 19th century. As result of these influences, Spanish composers created masterpieces utilizing th...
In Spain there were almost never brilliant musicians or keyboard music until 19th century. However Spain’s music culture was affected by nationalism reviving spanish cultural heritage from the end of the 19th century. As result of these influences, Spanish composers created masterpieces utilizing those folk materials and Spanish music got reputation.
This thesis addresses Spanish dance music with three sub groups based on geographical origins : Jota in northern Spain, Seguidilla in mid Spain, and Flamenco in southern Spain. Main focus is on the rhythmic characters of these three sub groups. And also analyses Piano pieces of representative Spanish music composer worked in the late 19th century- Issac Albeniz (1860-1909), Enrique Granados (1867-1916), Manuel de Falla (1876-1946), Joaquin Turina (1882-1949) - and comprehends not only rhythm’s nature characteristic but also features of melody and mode and representation of Folk Musical Instruments that general features of Spanish Music.
Jota’s features are learned from analysis on Book.1 op.47 no.6 of Albeniz and no.1 of Falla, and Seguidialla is analysed on op.232 no.5 of Albeniz and Pièces Espagnoles> no.3 of Falla. The Southern Flamenco music analysed by below pieces of Spanish dance music pieces focused on representative Rhythm. no.3 of Granados with Fandango Chico, Book.1 no.1 of Albeniz with Fandango Grande, Book.1 no.2 with Polo and Bulerias, Book.2 no.1 with Rondeña, op.2 no.1 with Malagueña and Habanera.
Developed differently by differences of culture, language and institution, however the Spanish Dance Music pieces above Contents are fundamentally common originated music as containing Spanish Music Features. Rhythms used Spanish dance music served as a momentum announcement universally, used by external composers as interesting material of composing and also internally contributed to created nationalist school’s pieces to have the same goals for establishing of identities and developing of Spanish Music. As there are intended to focused on Rhythm in Spanish Music.
In Spain there were almost never brilliant musicians or keyboard music until 19th century. However Spain’s music culture was affected by nationalism reviving spanish cultural heritage from the end of the 19th century. As result of these influences, Spanish composers created masterpieces utilizing those folk materials and Spanish music got reputation.
This thesis addresses Spanish dance music with three sub groups based on geographical origins : Jota in northern Spain, Seguidilla in mid Spain, and Flamenco in southern Spain. Main focus is on the rhythmic characters of these three sub groups. And also analyses Piano pieces of representative Spanish music composer worked in the late 19th century- Issac Albeniz (1860-1909), Enrique Granados (1867-1916), Manuel de Falla (1876-1946), Joaquin Turina (1882-1949) - and comprehends not only rhythm’s nature characteristic but also features of melody and mode and representation of Folk Musical Instruments that general features of Spanish Music.
Jota’s features are learned from analysis on Book.1 op.47 no.6 of Albeniz and no.1 of Falla, and Seguidialla is analysed on op.232 no.5 of Albeniz and Pièces Espagnoles> no.3 of Falla. The Southern Flamenco music analysed by below pieces of Spanish dance music pieces focused on representative Rhythm. no.3 of Granados with Fandango Chico, Book.1 no.1 of Albeniz with Fandango Grande, Book.1 no.2 with Polo and Bulerias, Book.2 no.1 with Rondeña, op.2 no.1 with Malagueña and Habanera.
Developed differently by differences of culture, language and institution, however the Spanish Dance Music pieces above Contents are fundamentally common originated music as containing Spanish Music Features. Rhythms used Spanish dance music served as a momentum announcement universally, used by external composers as interesting material of composing and also internally contributed to created nationalist school’s pieces to have the same goals for establishing of identities and developing of Spanish Music. As there are intended to focused on Rhythm in Spanish Music.
주제어
#스페인음악, 춤곡리듬, 호타, 세기디야, 플라멩코, 민속춤
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.