조직은 목적 달성을 위해 여러 의사결정을 하며, 다양한 정보를 필요로 한다. 경찰은 치안 정책을 수립하고, 인력과 예산 등 자원을 배치하며, 구체적인 범죄를 예방하거나 진압하기 위한 의사결정을 하고, 이를 위해 범죄정보를 분석하는 논의가 발전되어 왔다. 범죄 사건, 범죄 통계, 범인 심리 행동들이 분석의 대상이며, 최근 정보 기술의 발전 속에서 융합되어 분석되고 있다. 이러한 범죄 분석은 이제 경찰 정책과 집행을 과학적으로 발전시킬 수 있는 핵심이다. 미국에서는 최근 스마트 치안(Smart Policing)이라는 프로그램을 운영하고 있다. 전략적 관리(Strategic Management) 분석과 연구(Analysis & Research), 과학 기술(Technology)를 통해 경찰 문제를 해결하는 패러다임이다. 스마트 치안은 이론적으로 증거 기반 행정, 정보 기반 경찰활동, 문제해결 경찰 활동, 깨진 유리창 이론, 컴스탯 등 행정학 그리고 경찰행정학의 이론과 응용, 실제 활동이라는 연혁을 거쳐, 미국 법무부의 경찰 혁신 프로그램으로 정책에 반영되었다. 스마트 치안은 60여개 경찰 기관에서 지역별 치안 문제에 대해 폭넓게 적용되고 있고, 그 적용 범위도 광범위 하다. 이에 따라 스마트 치안이 독자성을 가진 이론인가에 대한 논쟁이 있을 수 있다. 다만 스마트 치안은 다양한 분야의 치안 문제 해결에 있어 이론적 고유함이 명확하지 않다고 하더라도 데이터를 통해 분석하고 해결책을 집행-평가-확산하는 순환 체제와 연구기관 등 파트너와 협업을 통해 문제를 해결하고자 하는 방법론으로서 정체성과 가치가 있다 할 것이다. 한편 데이터를 통해 범죄를 해결하는 활동 모델의 이론은 ‘범죄 분석’에 기반을 두고 있다. 범죄 분석은 경찰이 범죄 문제 해결을 위해 범죄 통계에 대한 분석, 범죄 사건 정보에 대한 분석, 범인의 심리 행동 분석이라는 각 영역에서 발전 시켜온 기법이다. 이 유형별 ...
조직은 목적 달성을 위해 여러 의사결정을 하며, 다양한 정보를 필요로 한다. 경찰은 치안 정책을 수립하고, 인력과 예산 등 자원을 배치하며, 구체적인 범죄를 예방하거나 진압하기 위한 의사결정을 하고, 이를 위해 범죄정보를 분석하는 논의가 발전되어 왔다. 범죄 사건, 범죄 통계, 범인 심리 행동들이 분석의 대상이며, 최근 정보 기술의 발전 속에서 융합되어 분석되고 있다. 이러한 범죄 분석은 이제 경찰 정책과 집행을 과학적으로 발전시킬 수 있는 핵심이다. 미국에서는 최근 스마트 치안(Smart Policing)이라는 프로그램을 운영하고 있다. 전략적 관리(Strategic Management) 분석과 연구(Analysis & Research), 과학 기술(Technology)를 통해 경찰 문제를 해결하는 패러다임이다. 스마트 치안은 이론적으로 증거 기반 행정, 정보 기반 경찰활동, 문제해결 경찰 활동, 깨진 유리창 이론, 컴스탯 등 행정학 그리고 경찰행정학의 이론과 응용, 실제 활동이라는 연혁을 거쳐, 미국 법무부의 경찰 혁신 프로그램으로 정책에 반영되었다. 스마트 치안은 60여개 경찰 기관에서 지역별 치안 문제에 대해 폭넓게 적용되고 있고, 그 적용 범위도 광범위 하다. 이에 따라 스마트 치안이 독자성을 가진 이론인가에 대한 논쟁이 있을 수 있다. 다만 스마트 치안은 다양한 분야의 치안 문제 해결에 있어 이론적 고유함이 명확하지 않다고 하더라도 데이터를 통해 분석하고 해결책을 집행-평가-확산하는 순환 체제와 연구기관 등 파트너와 협업을 통해 문제를 해결하고자 하는 방법론으로서 정체성과 가치가 있다 할 것이다. 한편 데이터를 통해 범죄를 해결하는 활동 모델의 이론은 ‘범죄 분석’에 기반을 두고 있다. 범죄 분석은 경찰이 범죄 문제 해결을 위해 범죄 통계에 대한 분석, 범죄 사건 정보에 대한 분석, 범인의 심리 행동 분석이라는 각 영역에서 발전 시켜온 기법이다. 이 유형별 분석 기법은 각각 범죄 대응 정책에 반영되거나, 경찰 인력 등 자원을 배분할 때, 또는 개별적인 범죄에 대응하여 특정한 범인을 잡거나, 해당 범죄를 예방하는데 활용된다. 이런 활동은 조직 운영에서의 전략, 전술, 작전에서의 활용이며 이를 경찰 행정에서 적용되는 것이라 하겠다. 그런데, 최근 정보 기술의 발전으로 인해 각각의 정보 유형에 대한 접근법과 그 활용 분야도 융합되어 가고 있다. 이러한 융합이 데이터 분석이라는 방식으로 스마트 치안에 반영되어 영국과 미국 등 주요 국가에서 활용되고 있음을 확인할 수 있다. 그럼에도 우리나라에서의 스마트 치안에 대한 논의는 이러한 범죄 분석의 방법론에 대한 도입이 없이 단순히 새로운 기술 도입에 집중하고 있다. 이런 현상을 ‘혁신의 수용과 확산’이라는 측면에서 선행 연구와 대조해봄으로써 대입할 수 있는 변수를 조직적·구조적 요인(제도, 조직, 기술)과 개인적·내재적 요인(인지된 효과성, 보상에 대한 인식, 직무의 개방성과 유연성, 실험적 직무 환경, 공정성에 대한 인식)을 산정했다. 이렇게 산정한 요인들을 기준으로 우리 경찰의 운영 현황에 대해 조사한 바, 범죄 분석이 효과적으로 적용되기 어려운 장애 요소들이 있는데 이는 제도적으로 법률이나 운영 규칙, 정보 시스템의 기반이 마련되지 못하고 있으며 조직적으로 이를 통합 관리할 부서나 전문 인력이 충분하지 못하다. 그리고 그 원인 혹은 결과로서 경찰 내부에서 정보를 공유하는 문화적 공감대가 미흡한 측면이 있다. 우리나라의 범죄 분석 활동에 있어서도, 활용 사례를 파악하고 실증적으로 파악해보고자 지리적 프로파일링 시스템(GeoPros)의 활용이 활발한 관서들이 범죄예방이나 검거에서 효과를 거두었는지 상관분석을 시도해서 유의미한 결과를 도출했다. 한편 현장 경찰관의 설문 조사한 바, 범죄 정보의 유형별 분석과 목적별 활용이 모두 낮은 수준이라고 인식하고 있었고, 도출한 영향 요인들도 부정적으로 평가하고 있었다. 또한 설문으로 파악되지 않는 사항들을 국내외 경찰관과 경찰 내외의 전문가들을 인터뷰함으로써 요인들에게 부합하는 현상에 대한 비교사례와 의견들을 수집했다. 이런 인식 조사에 기반 하여 문제 원인을 도출하고 개선 대안을 탐색한다면 범죄 분석을 위한 경찰 스스로의 운영 규칙을 마련하고, 경찰 조직 내 분석 조직을 운영하여야 하며, 최근의 연구 자원을 활용한 데이터 통합 및 분석 기술이 개발될 필요가 있다. 이러한 구조적 조직적 요인 외에도 내재적․개인적 요인을 개선하기 위한 효과적인 범죄 분석 활용 사례의 확산, 조직원의 역할 인정을 통한 스마트 치안 활용 확대를 해야 하며, 연구 조직 중심으로 개별 문제 단위의 지역 단위 실험을 시도함으로써 직무 환경을 변화시켜 나가야 한다. 또한 범죄 정보에 대한 공개와 공유도 꾸준히 확대되어야 한다.
조직은 목적 달성을 위해 여러 의사결정을 하며, 다양한 정보를 필요로 한다. 경찰은 치안 정책을 수립하고, 인력과 예산 등 자원을 배치하며, 구체적인 범죄를 예방하거나 진압하기 위한 의사결정을 하고, 이를 위해 범죄정보를 분석하는 논의가 발전되어 왔다. 범죄 사건, 범죄 통계, 범인 심리 행동들이 분석의 대상이며, 최근 정보 기술의 발전 속에서 융합되어 분석되고 있다. 이러한 범죄 분석은 이제 경찰 정책과 집행을 과학적으로 발전시킬 수 있는 핵심이다. 미국에서는 최근 스마트 치안(Smart Policing)이라는 프로그램을 운영하고 있다. 전략적 관리(Strategic Management) 분석과 연구(Analysis & Research), 과학 기술(Technology)를 통해 경찰 문제를 해결하는 패러다임이다. 스마트 치안은 이론적으로 증거 기반 행정, 정보 기반 경찰활동, 문제해결 경찰 활동, 깨진 유리창 이론, 컴스탯 등 행정학 그리고 경찰행정학의 이론과 응용, 실제 활동이라는 연혁을 거쳐, 미국 법무부의 경찰 혁신 프로그램으로 정책에 반영되었다. 스마트 치안은 60여개 경찰 기관에서 지역별 치안 문제에 대해 폭넓게 적용되고 있고, 그 적용 범위도 광범위 하다. 이에 따라 스마트 치안이 독자성을 가진 이론인가에 대한 논쟁이 있을 수 있다. 다만 스마트 치안은 다양한 분야의 치안 문제 해결에 있어 이론적 고유함이 명확하지 않다고 하더라도 데이터를 통해 분석하고 해결책을 집행-평가-확산하는 순환 체제와 연구기관 등 파트너와 협업을 통해 문제를 해결하고자 하는 방법론으로서 정체성과 가치가 있다 할 것이다. 한편 데이터를 통해 범죄를 해결하는 활동 모델의 이론은 ‘범죄 분석’에 기반을 두고 있다. 범죄 분석은 경찰이 범죄 문제 해결을 위해 범죄 통계에 대한 분석, 범죄 사건 정보에 대한 분석, 범인의 심리 행동 분석이라는 각 영역에서 발전 시켜온 기법이다. 이 유형별 분석 기법은 각각 범죄 대응 정책에 반영되거나, 경찰 인력 등 자원을 배분할 때, 또는 개별적인 범죄에 대응하여 특정한 범인을 잡거나, 해당 범죄를 예방하는데 활용된다. 이런 활동은 조직 운영에서의 전략, 전술, 작전에서의 활용이며 이를 경찰 행정에서 적용되는 것이라 하겠다. 그런데, 최근 정보 기술의 발전으로 인해 각각의 정보 유형에 대한 접근법과 그 활용 분야도 융합되어 가고 있다. 이러한 융합이 데이터 분석이라는 방식으로 스마트 치안에 반영되어 영국과 미국 등 주요 국가에서 활용되고 있음을 확인할 수 있다. 그럼에도 우리나라에서의 스마트 치안에 대한 논의는 이러한 범죄 분석의 방법론에 대한 도입이 없이 단순히 새로운 기술 도입에 집중하고 있다. 이런 현상을 ‘혁신의 수용과 확산’이라는 측면에서 선행 연구와 대조해봄으로써 대입할 수 있는 변수를 조직적·구조적 요인(제도, 조직, 기술)과 개인적·내재적 요인(인지된 효과성, 보상에 대한 인식, 직무의 개방성과 유연성, 실험적 직무 환경, 공정성에 대한 인식)을 산정했다. 이렇게 산정한 요인들을 기준으로 우리 경찰의 운영 현황에 대해 조사한 바, 범죄 분석이 효과적으로 적용되기 어려운 장애 요소들이 있는데 이는 제도적으로 법률이나 운영 규칙, 정보 시스템의 기반이 마련되지 못하고 있으며 조직적으로 이를 통합 관리할 부서나 전문 인력이 충분하지 못하다. 그리고 그 원인 혹은 결과로서 경찰 내부에서 정보를 공유하는 문화적 공감대가 미흡한 측면이 있다. 우리나라의 범죄 분석 활동에 있어서도, 활용 사례를 파악하고 실증적으로 파악해보고자 지리적 프로파일링 시스템(GeoPros)의 활용이 활발한 관서들이 범죄예방이나 검거에서 효과를 거두었는지 상관분석을 시도해서 유의미한 결과를 도출했다. 한편 현장 경찰관의 설문 조사한 바, 범죄 정보의 유형별 분석과 목적별 활용이 모두 낮은 수준이라고 인식하고 있었고, 도출한 영향 요인들도 부정적으로 평가하고 있었다. 또한 설문으로 파악되지 않는 사항들을 국내외 경찰관과 경찰 내외의 전문가들을 인터뷰함으로써 요인들에게 부합하는 현상에 대한 비교사례와 의견들을 수집했다. 이런 인식 조사에 기반 하여 문제 원인을 도출하고 개선 대안을 탐색한다면 범죄 분석을 위한 경찰 스스로의 운영 규칙을 마련하고, 경찰 조직 내 분석 조직을 운영하여야 하며, 최근의 연구 자원을 활용한 데이터 통합 및 분석 기술이 개발될 필요가 있다. 이러한 구조적 조직적 요인 외에도 내재적․개인적 요인을 개선하기 위한 효과적인 범죄 분석 활용 사례의 확산, 조직원의 역할 인정을 통한 스마트 치안 활용 확대를 해야 하며, 연구 조직 중심으로 개별 문제 단위의 지역 단위 실험을 시도함으로써 직무 환경을 변화시켜 나가야 한다. 또한 범죄 정보에 대한 공개와 공유도 꾸준히 확대되어야 한다.
Organizations make several decisions to achieve their goals and need a variety of information. Police have developed a policy to establish policing policies, to allocate resources such as manpower and budget, to make decisions for preventing or suppressing specific crimes, and for analyzing crime in...
Organizations make several decisions to achieve their goals and need a variety of information. Police have developed a policy to establish policing policies, to allocate resources such as manpower and budget, to make decisions for preventing or suppressing specific crimes, and for analyzing crime information. Crime cases, crime statistics and criminal psychological behaviors are analyzed and analyzed in the recent development of information technology. Such crime analysis is now the key to the scientific development of police policy and enforcement. In the United States, a program called Smart Policing has been recently launched. Strategic Management It is a paradigm that solves the police problem through Analysis & Research and Technology. Smart policing is theoretically based on the theories of evidence-based administration, information-based police activities, problem-solving police activities, broken window theory, . Smart policing has been widely applied to regional security issues in more than 60 police agencies and its scope is broad. Thus, there may be a debate about whether smart policing is a theory of uniqueness. However, even if the theoretical uniqueness is not clear in solving security problems in various fields, Smart Police is a method of solving problems through collaboration with partners such as circulation system and research institute that analyzes through data and enforces solution-evaluation-diffusion There will be identity and value. On the other hand, the theory of action model that solves crime through data is based on 'crime analysis'. Crime analysis is a technique developed by the police in the areas of crime statistics analysis, criminal case information analysis, and criminal behavior analysis. These types of analysis techniques are used in criminal response policies, when allocating resources such as police personnel, or in capturing specific criminals in response to individual crimes, or in preventing crime. These activities are applied in strategies, tactics, and operations in organization management, and this applies to the police administration. However, due to recent developments in information technology, approaches to each type of information and its application fields are also converging. This convergence is reflected in Smart Police in the way of data analysis, and it can be confirmed that it is used in major countries such as UK and USA. Nevertheless, the discussion on smart police in Korea focuses on the introduction of new technology without introducing the methodology of crime analysis. By contrasting these findings with previous studies in terms of 'acceptance and diffusion of innovation', we can see that the variables that can be assigned are organizational and structural factors (institution, organization, technology) and personal and intrinsic factors Awareness, openness and flexibility of work, experimental work environment, perception of fairness). As a result of investigating the current state of police operations based on these factors, there are obstacles that crime analysis can not be effectively applied. This is because there is no institutional basis for laws, operating rules, and information systems, There is not enough department or professional staff to do. And there is a lack of cultural consensus to share information within the police as a cause or result. In order to grasp the practical use cases of crime analysis activities in our country, we tried to analyze the correlation between the effectiveness of the geo-profiling system (GeoPros) and crime prevention or arrest. On the other hand, the questionnaires of on - site police officers perceived that the analysis of crime information by type and use of purpose were all low, and the influenced factors were evaluated as negative. In addition, we collected interviews and interviews with domestic and overseas police officers and experts from outside and outside the country. If the cause of the problem is sought and the improvement alternatives are searched based on the cognitive survey, the police should set up their own operation rules for the crime analysis and operate the analysis organization in the police organization. Data integration and analysis using the latest research resources Technology needs to be developed. In addition to these structural and organizational factors, the use of effective crime analysis in order to improve internal and personal factors should be widespread and the use of smart police should be expanded through recognition of role of organizational members. We must change the environment. In addition, disclosure and sharing of crime information should be steadily expanded.
Organizations make several decisions to achieve their goals and need a variety of information. Police have developed a policy to establish policing policies, to allocate resources such as manpower and budget, to make decisions for preventing or suppressing specific crimes, and for analyzing crime information. Crime cases, crime statistics and criminal psychological behaviors are analyzed and analyzed in the recent development of information technology. Such crime analysis is now the key to the scientific development of police policy and enforcement. In the United States, a program called Smart Policing has been recently launched. Strategic Management It is a paradigm that solves the police problem through Analysis & Research and Technology. Smart policing is theoretically based on the theories of evidence-based administration, information-based police activities, problem-solving police activities, broken window theory, . Smart policing has been widely applied to regional security issues in more than 60 police agencies and its scope is broad. Thus, there may be a debate about whether smart policing is a theory of uniqueness. However, even if the theoretical uniqueness is not clear in solving security problems in various fields, Smart Police is a method of solving problems through collaboration with partners such as circulation system and research institute that analyzes through data and enforces solution-evaluation-diffusion There will be identity and value. On the other hand, the theory of action model that solves crime through data is based on 'crime analysis'. Crime analysis is a technique developed by the police in the areas of crime statistics analysis, criminal case information analysis, and criminal behavior analysis. These types of analysis techniques are used in criminal response policies, when allocating resources such as police personnel, or in capturing specific criminals in response to individual crimes, or in preventing crime. These activities are applied in strategies, tactics, and operations in organization management, and this applies to the police administration. However, due to recent developments in information technology, approaches to each type of information and its application fields are also converging. This convergence is reflected in Smart Police in the way of data analysis, and it can be confirmed that it is used in major countries such as UK and USA. Nevertheless, the discussion on smart police in Korea focuses on the introduction of new technology without introducing the methodology of crime analysis. By contrasting these findings with previous studies in terms of 'acceptance and diffusion of innovation', we can see that the variables that can be assigned are organizational and structural factors (institution, organization, technology) and personal and intrinsic factors Awareness, openness and flexibility of work, experimental work environment, perception of fairness). As a result of investigating the current state of police operations based on these factors, there are obstacles that crime analysis can not be effectively applied. This is because there is no institutional basis for laws, operating rules, and information systems, There is not enough department or professional staff to do. And there is a lack of cultural consensus to share information within the police as a cause or result. In order to grasp the practical use cases of crime analysis activities in our country, we tried to analyze the correlation between the effectiveness of the geo-profiling system (GeoPros) and crime prevention or arrest. On the other hand, the questionnaires of on - site police officers perceived that the analysis of crime information by type and use of purpose were all low, and the influenced factors were evaluated as negative. In addition, we collected interviews and interviews with domestic and overseas police officers and experts from outside and outside the country. If the cause of the problem is sought and the improvement alternatives are searched based on the cognitive survey, the police should set up their own operation rules for the crime analysis and operate the analysis organization in the police organization. Data integration and analysis using the latest research resources Technology needs to be developed. In addition to these structural and organizational factors, the use of effective crime analysis in order to improve internal and personal factors should be widespread and the use of smart police should be expanded through recognition of role of organizational members. We must change the environment. In addition, disclosure and sharing of crime information should be steadily expanded.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.