본 연구는 청소년이 지각한 부모격려의 구성요소를 도출하여 청소년이 지각한 부모격려의 정도를 측정하고 평가할 수 있는 척도를 개발하고, 이를 타당화하는 것이다. 연구목적에 따라 다음과 같은 절차로 진행되었다. 먼저 개인심리학 문헌과 격려와 관련된 선행연구들을 분석하고, 청소년 124명을 대상으로 개방형 설문을 실시하여 예비문항(79문항)을 수집하였다. 수집된 문항을 정리하여 전문가의 평정 후 도출된 문항(69문항)에 대해 사전조사와 상담전문가의 ...
청소년이 지각한 부모격려척도 개발 및 타당화
이 정 자 명지대학교 대학원 청소년지도학과 지도교수 이 은 경
본 연구는 청소년이 지각한 부모격려의 구성요소를 도출하여 청소년이 지각한 부모격려의 정도를 측정하고 평가할 수 있는 척도를 개발하고, 이를 타당화하는 것이다. 연구목적에 따라 다음과 같은 절차로 진행되었다. 먼저 개인심리학 문헌과 격려와 관련된 선행연구들을 분석하고, 청소년 124명을 대상으로 개방형 설문을 실시하여 예비문항(79문항)을 수집하였다. 수집된 문항을 정리하여 전문가의 평정 후 도출된 문항(69문항)에 대해 사전조사와 상담전문가의 내용타당도 검증 후 2차 예비 설문(66문항)을 도출하였다. 이 문항들에 대해 청소년 100명에게 예비조사를 실시하여 문항정화와 신뢰도분석을 시행하였다. 본조사는 청소년 505명에게 실시하였다. 분석할 결과 4개요인, 즉‘관계지지’, ‘자아긍정’, ‘불완전에 대한 지지’, ‘경험에 대한 개방성’이 추출되었다. 4개 요인들은 전체 26문항의 평가척도로 구성되었다. 본 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 청소년이 지각하는 부모격려의 준거로서‘감정격려I (관계지지)’, ‘감정격려II (자기긍정), 불완전에 대한 지지, 경험에 개방성으로 확인하였다. 4개 준거의 적합도는 양호한 것으로 확인되었다(NFI .906, CFI .932 TLI .924, RMSEA .070). 또한 척도의 하위 요인간 상관관계를 살펴본 결과 하위요인들은 서로 유의하게 정적 상관을 나타내면서 하나의 잠재적 구인을 형성하는 것으로 확인되었다. 둘째, 청소년이 지각한 부모격려척도는 26문항으로 구성되었으며 5점 리커트 척도로 개발하였다. 셋째, 개발된 척도의 신뢰도는 .966이며, 내적 일관성이 높은 것을 확인 할 수 있었다. 이는 측정하고자 하는 구인들을 실제로 측정하고 있을 뿐만 아니라 부모격려를 상당부분 설명해 주는 것으로 나타났다. 넷째, 타당도 검증을 실시하였다. 먼저 구인타당도 검증을 위해 확인적 요인분석을 실시하여 4개의 요인구조를 확인하였다. 공인타당도 검증에서 자아존중감과의 상관관계를 분석한 결과, 자아존중감척도와 유의한 상관을 확인하였다. 수렴타당도 검증을 위해 격려척도와 비슷한 기존의 사회적 관심 척도와 상관분석을 실시한 결과 두 척도간의 유의한 정적 상관이 나타난 것을 확인하였다. 다섯째, 유용성 검증을 위하여 학교생활적응에 대한 분석을 실시하였고, 집단간(성별, 학교급, 생활유형)에 분석을 시행하였다. 학교생활적응과의 분석에서 유의한 정적 상관이 나타났다. 이는 지각된 부모격려가 학교생활을 예언할 수 있음을 확인하였다. 집단간 평균차이에 대한 분석에서는 학교급과 생활유형에서 차이를 확인하였다. 집단간 분석에서 성별에서는 유의하지 않았지만 학교급에서는 유의한 수준의 차이가 있었다. 생활유형에서는‘관계지지’, ‘자아긍정’, ‘불완전에 대한 지지’에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 우리나라 청소년이 지각한 부모격려에 대한 준거를 확인하고 청소년 관점에서의 부모격려의 출발점을 제공했다고 볼 수 있다. 둘째, 청소년이 지각한 부모격려척도를 개발함으로써 앞으로 청소년 프로그램뿐 아니라 부모교육 프로그램 개발을 위한 유용한 도구를 제공할 수 있게 되었다는 점에서 의의를 찾을 수 있다. 셋째, 청소년이 지각한 부모격려척도 개발을 위한 문항 수집과정에서 청소년들의 의견을 최대한 반영함으로써 청소년이 지각한 부모격려 척도의 의미를 살렸다는 점을 들 수 있다.
주요어 : 격려, 인생과제, 사회적 관심, 청소년, 개인심리학, 열등감, 낙담
청소년이 지각한 부모격려척도 개발 및 타당화
이 정 자 명지대학교 대학원 청소년지도학과 지도교수 이 은 경
본 연구는 청소년이 지각한 부모격려의 구성요소를 도출하여 청소년이 지각한 부모격려의 정도를 측정하고 평가할 수 있는 척도를 개발하고, 이를 타당화하는 것이다. 연구목적에 따라 다음과 같은 절차로 진행되었다. 먼저 개인심리학 문헌과 격려와 관련된 선행연구들을 분석하고, 청소년 124명을 대상으로 개방형 설문을 실시하여 예비문항(79문항)을 수집하였다. 수집된 문항을 정리하여 전문가의 평정 후 도출된 문항(69문항)에 대해 사전조사와 상담전문가의 내용타당도 검증 후 2차 예비 설문(66문항)을 도출하였다. 이 문항들에 대해 청소년 100명에게 예비조사를 실시하여 문항정화와 신뢰도분석을 시행하였다. 본조사는 청소년 505명에게 실시하였다. 분석할 결과 4개요인, 즉‘관계지지’, ‘자아긍정’, ‘불완전에 대한 지지’, ‘경험에 대한 개방성’이 추출되었다. 4개 요인들은 전체 26문항의 평가척도로 구성되었다. 본 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 청소년이 지각하는 부모격려의 준거로서‘감정격려I (관계지지)’, ‘감정격려II (자기긍정), 불완전에 대한 지지, 경험에 개방성으로 확인하였다. 4개 준거의 적합도는 양호한 것으로 확인되었다(NFI .906, CFI .932 TLI .924, RMSEA .070). 또한 척도의 하위 요인간 상관관계를 살펴본 결과 하위요인들은 서로 유의하게 정적 상관을 나타내면서 하나의 잠재적 구인을 형성하는 것으로 확인되었다. 둘째, 청소년이 지각한 부모격려척도는 26문항으로 구성되었으며 5점 리커트 척도로 개발하였다. 셋째, 개발된 척도의 신뢰도는 .966이며, 내적 일관성이 높은 것을 확인 할 수 있었다. 이는 측정하고자 하는 구인들을 실제로 측정하고 있을 뿐만 아니라 부모격려를 상당부분 설명해 주는 것으로 나타났다. 넷째, 타당도 검증을 실시하였다. 먼저 구인타당도 검증을 위해 확인적 요인분석을 실시하여 4개의 요인구조를 확인하였다. 공인타당도 검증에서 자아존중감과의 상관관계를 분석한 결과, 자아존중감척도와 유의한 상관을 확인하였다. 수렴타당도 검증을 위해 격려척도와 비슷한 기존의 사회적 관심 척도와 상관분석을 실시한 결과 두 척도간의 유의한 정적 상관이 나타난 것을 확인하였다. 다섯째, 유용성 검증을 위하여 학교생활적응에 대한 분석을 실시하였고, 집단간(성별, 학교급, 생활유형)에 분석을 시행하였다. 학교생활적응과의 분석에서 유의한 정적 상관이 나타났다. 이는 지각된 부모격려가 학교생활을 예언할 수 있음을 확인하였다. 집단간 평균차이에 대한 분석에서는 학교급과 생활유형에서 차이를 확인하였다. 집단간 분석에서 성별에서는 유의하지 않았지만 학교급에서는 유의한 수준의 차이가 있었다. 생활유형에서는‘관계지지’, ‘자아긍정’, ‘불완전에 대한 지지’에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 우리나라 청소년이 지각한 부모격려에 대한 준거를 확인하고 청소년 관점에서의 부모격려의 출발점을 제공했다고 볼 수 있다. 둘째, 청소년이 지각한 부모격려척도를 개발함으로써 앞으로 청소년 프로그램뿐 아니라 부모교육 프로그램 개발을 위한 유용한 도구를 제공할 수 있게 되었다는 점에서 의의를 찾을 수 있다. 셋째, 청소년이 지각한 부모격려척도 개발을 위한 문항 수집과정에서 청소년들의 의견을 최대한 반영함으로써 청소년이 지각한 부모격려 척도의 의미를 살렸다는 점을 들 수 있다.
Development and Validation of Parental Encouragement Scale Perceived by Adolescents
Lee Jungja Department of Youth Education and Leadership Graduate School, Myongji University Directed by Professor Lee Eunkyoung.
The purpose of this study was to develop, asses...
Development and Validation of Parental Encouragement Scale Perceived by Adolescents
Lee Jungja Department of Youth Education and Leadership Graduate School, Myongji University Directed by Professor Lee Eunkyoung.
The purpose of this study was to develop, assess and validate a Parental Encouragement Scale Perceived by Adolescents(PESPA), based on the Individual Psychology by extracting the factors of Parental Encouragement. The process of this study were as follows: For this purpose, the first preparatory items(79 items) were developed through reviewing the Individual Psychology's literature, related previous studies, and administering an open-ended questionnaire to 124 adolescents. The second preparatory items(66 items) were developed and revised through verifying the content validity of the first preparatory items with experts, based on the results of the first pilot test for adolescents. The item analysis and exploratory factor analysis on these items were conducted through the first preparatory test for 100 adolescents. The pilot test was conducted to 505 adolescents. As a result, four factors such as parental affective EncouragementⅠ(relationship support), parental affective EncouragementⅡ(ego positive), underwear support, openness to experience were extracted. They have 26 items in a total. The results of this study are summarized as follows: First, It was verified that Parental Encouragement Scale Perceived by Adolescents was composed of 4 factors such as parental emotional EncouragementⅠ(relationship support), parental affective EncouragementⅡ(ego positive), underwear support, openness to experience. And it was validated through the test(NFI .906, CFI .932, TLI .924, RMSEA .070). Also, the results of the correlation analysis among factors of this scale showed significantly positive correlations among the factors and the formation of one latent factor due to the close relation among the factors. Second, Parental Encouragement Scale Perceived by Adolescents was developed on the basis of 4 factors which has a total of 26 items, and one item has 5 Likert scale each. Third, its reliability of the newly developed scale was recorded at 0.966, and confirmed that the reliability was internally and highly consistent among factors. This phenomenon also explains that its reliability was actually and properly measuring the factors on which we did, furthermore, but also verified that its reliability had high correlation among factors of parental encouragement. Forth, its validity was constructively tested among factors. A confirmatory factor analysis was conducted to confirm on the structure of 4 factors. The concurrent validity was tested by examining correlation between the newly developed scale of self-esteem and parental encouragement scale, and the test showed that highly meaningful correlation was existed between the two. The results of the correlation analysis to examine the convergent validity showed that this scale had significantly positive correlations between the parental encouragement and existing social interest. Fifth, the comparison analysis between parental encouragement and school life adjustment as well as the groups(student sex, school level, main supporter) was conducted in order to verify the usefulness of the newly developed scale. These showed that perceived parental encouragement has an high effect on school-life adjustment. There was a significant difference between perceived parental encouragement and school level. But there was no significant difference between perceived parental encouragement and student sex. Main-supporter type had an significant difference on 3 factors of parental encouragement such as relationship support, ego positive and underwear support. The implications of the study are as follows: First, this study confirmed the evaluation criteria of Parental Encouragement Perceived by Adolescents, and it led to a starting point on the evaluation criteria of Parental Encouragement from the Adolescents' perspective. Second, an parental encouragement scale which was developed from the Adolescents' perspective in this study, will provide a beneficial tool for assessment and development of parent education program as well as Adolescents education program. Third, the item collecting process reflected adolescent' opinions in the parental encouragement scale for adolescent, therefore it enhanced the meaning of parental encouragement scale perceived by adolescent.
Keywords: Encouragement, social interest, adolescents, Individual Psychology, life tasks, inferiority, Discouragement
Development and Validation of Parental Encouragement Scale Perceived by Adolescents
Lee Jungja Department of Youth Education and Leadership Graduate School, Myongji University Directed by Professor Lee Eunkyoung.
The purpose of this study was to develop, assess and validate a Parental Encouragement Scale Perceived by Adolescents(PESPA), based on the Individual Psychology by extracting the factors of Parental Encouragement. The process of this study were as follows: For this purpose, the first preparatory items(79 items) were developed through reviewing the Individual Psychology's literature, related previous studies, and administering an open-ended questionnaire to 124 adolescents. The second preparatory items(66 items) were developed and revised through verifying the content validity of the first preparatory items with experts, based on the results of the first pilot test for adolescents. The item analysis and exploratory factor analysis on these items were conducted through the first preparatory test for 100 adolescents. The pilot test was conducted to 505 adolescents. As a result, four factors such as parental affective EncouragementⅠ(relationship support), parental affective EncouragementⅡ(ego positive), underwear support, openness to experience were extracted. They have 26 items in a total. The results of this study are summarized as follows: First, It was verified that Parental Encouragement Scale Perceived by Adolescents was composed of 4 factors such as parental emotional EncouragementⅠ(relationship support), parental affective EncouragementⅡ(ego positive), underwear support, openness to experience. And it was validated through the test(NFI .906, CFI .932, TLI .924, RMSEA .070). Also, the results of the correlation analysis among factors of this scale showed significantly positive correlations among the factors and the formation of one latent factor due to the close relation among the factors. Second, Parental Encouragement Scale Perceived by Adolescents was developed on the basis of 4 factors which has a total of 26 items, and one item has 5 Likert scale each. Third, its reliability of the newly developed scale was recorded at 0.966, and confirmed that the reliability was internally and highly consistent among factors. This phenomenon also explains that its reliability was actually and properly measuring the factors on which we did, furthermore, but also verified that its reliability had high correlation among factors of parental encouragement. Forth, its validity was constructively tested among factors. A confirmatory factor analysis was conducted to confirm on the structure of 4 factors. The concurrent validity was tested by examining correlation between the newly developed scale of self-esteem and parental encouragement scale, and the test showed that highly meaningful correlation was existed between the two. The results of the correlation analysis to examine the convergent validity showed that this scale had significantly positive correlations between the parental encouragement and existing social interest. Fifth, the comparison analysis between parental encouragement and school life adjustment as well as the groups(student sex, school level, main supporter) was conducted in order to verify the usefulness of the newly developed scale. These showed that perceived parental encouragement has an high effect on school-life adjustment. There was a significant difference between perceived parental encouragement and school level. But there was no significant difference between perceived parental encouragement and student sex. Main-supporter type had an significant difference on 3 factors of parental encouragement such as relationship support, ego positive and underwear support. The implications of the study are as follows: First, this study confirmed the evaluation criteria of Parental Encouragement Perceived by Adolescents, and it led to a starting point on the evaluation criteria of Parental Encouragement from the Adolescents' perspective. Second, an parental encouragement scale which was developed from the Adolescents' perspective in this study, will provide a beneficial tool for assessment and development of parent education program as well as Adolescents education program. Third, the item collecting process reflected adolescent' opinions in the parental encouragement scale for adolescent, therefore it enhanced the meaning of parental encouragement scale perceived by adolescent.
Keywords: Encouragement, social interest, adolescents, Individual Psychology, life tasks, inferiority, Discouragement
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.