본 연구는 보육교사의 정서지능, 민감성, 교사-영아 상호작용의 관계를 분석하고 보육교사의 정서지능 및 민감성이 교사-영아 상호작용에 미치는 영향을 알아봄으로써 교사-영아 간의 질 높은 상호작용을 위한 교사변인의 특성에 관한 기초자료를 제공하는 데 그 목적이 있다.
이러한 연구 목적에 따라 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
첫째, 보육교사의 정서지능, 민감성, 교사-영아 상호작용의 일반적인 경향은 어떠한가? 둘째, 보육교사의 정서지능 및 민감성과 교사-영아 상호작용의 관계는 어떠한가? 셋째, 보육교사의 정서지능 및 민감성이 교사-영아 상호작용에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 서울시에 위치한 어린이집에 재직 중인 만 0세~2세 영아를 담당하고 있는 담임교사 232명을 대상으로 하였다. 연구도구는 보육교사의 정서지능 척도, 민감성 척도, 교사-영아 상호작용 척도를 사용하였다. 보육교사의 정서지능을 측정하기 위하여 Wong과 Law(2002)가 개발하고 연보라(2014)가 사용한 정서지능 측정 도구를 사용하였다. 보육교사의 민감성을 측정하기 위하여 민광미(2014)가 개발하고 이지현(2015)이 사용한 영아반 교사용 민감성 측정 도구를 사용하였다. 또한 교사의 상호작용을 측정하기 위하여 임옥희, 이진숙(2006)이 개발하고 김유리(2015)가 사용한 보육교사-영아 상호작용 척도를 사용하였다. 수집된 본 연구의 자료는 ...
본 연구는 보육교사의 정서지능, 민감성, 교사-영아 상호작용의 관계를 분석하고 보육교사의 정서지능 및 민감성이 교사-영아 상호작용에 미치는 영향을 알아봄으로써 교사-영아 간의 질 높은 상호작용을 위한 교사변인의 특성에 관한 기초자료를 제공하는 데 그 목적이 있다.
이러한 연구 목적에 따라 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
첫째, 보육교사의 정서지능, 민감성, 교사-영아 상호작용의 일반적인 경향은 어떠한가? 둘째, 보육교사의 정서지능 및 민감성과 교사-영아 상호작용의 관계는 어떠한가? 셋째, 보육교사의 정서지능 및 민감성이 교사-영아 상호작용에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 서울시에 위치한 어린이집에 재직 중인 만 0세~2세 영아를 담당하고 있는 담임교사 232명을 대상으로 하였다. 연구도구는 보육교사의 정서지능 척도, 민감성 척도, 교사-영아 상호작용 척도를 사용하였다. 보육교사의 정서지능을 측정하기 위하여 Wong과 Law(2002)가 개발하고 연보라(2014)가 사용한 정서지능 측정 도구를 사용하였다. 보육교사의 민감성을 측정하기 위하여 민광미(2014)가 개발하고 이지현(2015)이 사용한 영아반 교사용 민감성 측정 도구를 사용하였다. 또한 교사의 상호작용을 측정하기 위하여 임옥희, 이진숙(2006)이 개발하고 김유리(2015)가 사용한 보육교사-영아 상호작용 척도를 사용하였다. 수집된 본 연구의 자료는 SPSS 20.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 보육교사의 사회인구학적 변인을 분석하기 위하여 빈도분석 및 척도의 신뢰도 분석을 실시하였다. 보육교사의 정서지능, 민감성, 교사-영아 상호작용의 일반적 경향을 알아보기 위하여 기술통계분석을 실시하였으며, 보육교사의 정서지능 및 민감성과 교사-영아 상호작용의 관계를 알아보기 위하여 Pearson의 적률상관분석을 실시하였다. 또한 보육교사의 정서지능 및 민감성이 교사-영아 상호작용에 미치는 영향을 알아보기 위하여 단계적 중다회귀분석을 실시하였다.
본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 보육교사의 정서지능, 민감성 교사-영아 상호작용의 일반적인 경향을 살펴본 결과 정서지능, 민감성, 교사-영아 상호작용은 모두 높은 수준으로 나타났다. 둘째, 보육교사의 정서지능, 민감성, 교사-영아 상호작용 간의 관계를 살펴본 결과 각 변인 간에 의미 있는 정적 상관관계가 나타났는데, 정서지능과 교사-영아 상호작용 간의 관계보다 민감성과 교사-영아 상호작용 간의 관계가 상대적으로 높은 상관관계를 보였다. 셋째, 보육교사의 정서지능과 민감성의 하위요인이 교사-영아 상호작용에 미치는 영향을 살펴본 결과 민감성 전체는 유의한 설명력을 가지는 것으로 나타났으나 정서지능은 유의한 설명력을 갖지 않는 것으로 나타났다. 또한, 민감성의 하위요인은 융통성, 정확성, 일관성, 적절성, 즉시성 순으로 교사-영아 상호작용에 영향력을 가지는 것으로 나타났다.
종합해보면 정서지능과 민감성의 수준이 교사-영아 간 상호작용과 긍정적인 관계를 갖고, 민감성이 교사-영아 간 상호작용에 좀 더 영향력 있는 변인으로 나타났다. 이러한 결과는 영아와의 상호작용 증진을 위하여 정서지능을 조절하고 민감성을 향상시킬 수 있는 교사의 노력이 필요하며 이를 뒷받침하기 위하여 다양한 교육의 기회를 제공하고 어린이집의 근무환경을 개선하는 등 사회적·제도적 방안이 마련되어야 함을 시사한다.
본 연구는 보육교사의 정서지능, 민감성, 교사-영아 상호작용의 관계를 분석하고 보육교사의 정서지능 및 민감성이 교사-영아 상호작용에 미치는 영향을 알아봄으로써 교사-영아 간의 질 높은 상호작용을 위한 교사변인의 특성에 관한 기초자료를 제공하는 데 그 목적이 있다.
이러한 연구 목적에 따라 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
첫째, 보육교사의 정서지능, 민감성, 교사-영아 상호작용의 일반적인 경향은 어떠한가? 둘째, 보육교사의 정서지능 및 민감성과 교사-영아 상호작용의 관계는 어떠한가? 셋째, 보육교사의 정서지능 및 민감성이 교사-영아 상호작용에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 서울시에 위치한 어린이집에 재직 중인 만 0세~2세 영아를 담당하고 있는 담임교사 232명을 대상으로 하였다. 연구도구는 보육교사의 정서지능 척도, 민감성 척도, 교사-영아 상호작용 척도를 사용하였다. 보육교사의 정서지능을 측정하기 위하여 Wong과 Law(2002)가 개발하고 연보라(2014)가 사용한 정서지능 측정 도구를 사용하였다. 보육교사의 민감성을 측정하기 위하여 민광미(2014)가 개발하고 이지현(2015)이 사용한 영아반 교사용 민감성 측정 도구를 사용하였다. 또한 교사의 상호작용을 측정하기 위하여 임옥희, 이진숙(2006)이 개발하고 김유리(2015)가 사용한 보육교사-영아 상호작용 척도를 사용하였다. 수집된 본 연구의 자료는 SPSS 20.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 보육교사의 사회인구학적 변인을 분석하기 위하여 빈도분석 및 척도의 신뢰도 분석을 실시하였다. 보육교사의 정서지능, 민감성, 교사-영아 상호작용의 일반적 경향을 알아보기 위하여 기술통계분석을 실시하였으며, 보육교사의 정서지능 및 민감성과 교사-영아 상호작용의 관계를 알아보기 위하여 Pearson의 적률상관분석을 실시하였다. 또한 보육교사의 정서지능 및 민감성이 교사-영아 상호작용에 미치는 영향을 알아보기 위하여 단계적 중다회귀분석을 실시하였다.
본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 보육교사의 정서지능, 민감성 교사-영아 상호작용의 일반적인 경향을 살펴본 결과 정서지능, 민감성, 교사-영아 상호작용은 모두 높은 수준으로 나타났다. 둘째, 보육교사의 정서지능, 민감성, 교사-영아 상호작용 간의 관계를 살펴본 결과 각 변인 간에 의미 있는 정적 상관관계가 나타났는데, 정서지능과 교사-영아 상호작용 간의 관계보다 민감성과 교사-영아 상호작용 간의 관계가 상대적으로 높은 상관관계를 보였다. 셋째, 보육교사의 정서지능과 민감성의 하위요인이 교사-영아 상호작용에 미치는 영향을 살펴본 결과 민감성 전체는 유의한 설명력을 가지는 것으로 나타났으나 정서지능은 유의한 설명력을 갖지 않는 것으로 나타났다. 또한, 민감성의 하위요인은 융통성, 정확성, 일관성, 적절성, 즉시성 순으로 교사-영아 상호작용에 영향력을 가지는 것으로 나타났다.
종합해보면 정서지능과 민감성의 수준이 교사-영아 간 상호작용과 긍정적인 관계를 갖고, 민감성이 교사-영아 간 상호작용에 좀 더 영향력 있는 변인으로 나타났다. 이러한 결과는 영아와의 상호작용 증진을 위하여 정서지능을 조절하고 민감성을 향상시킬 수 있는 교사의 노력이 필요하며 이를 뒷받침하기 위하여 다양한 교육의 기회를 제공하고 어린이집의 근무환경을 개선하는 등 사회적·제도적 방안이 마련되어야 함을 시사한다.
This study aimed to serve as basic data on teacher characteristics for raising the quality of teacher-infant interactions by looking at the relationship among the emotional intelligence, sensitivity, and teacher-infant interactions of child care teachers, as well as the effects of the teachers' emot...
This study aimed to serve as basic data on teacher characteristics for raising the quality of teacher-infant interactions by looking at the relationship among the emotional intelligence, sensitivity, and teacher-infant interactions of child care teachers, as well as the effects of the teachers' emotional intelligence and sensitivity on teacher-infant interactions.
Based on the purpose of study, the questions are as follows:
First, what common tendency is found among the emotional intelligence, sensitivity, and teacher-infant interactions of such teachers? Second, what is the relationship among the emotional intelligence, sensitivity, and teacher-infant interactions of such teachers? Third, what effects do the emotional intelligence and sensitivity of such teachers have on teacher-infant interactions?
This study surveyed 232 homeroom teachers of children ages 0-2 at daycare centers in Seoul; the scales for the emotional intelligence, sensitivity, and teacher-infant interactions of child care teachers were adopted. To measure the teachers' emotional intelligence, the tool developed by Wong and Law (2002) and used by Bo-ra Yeon (2014) was used. To assess teacher sensitivity, the tool developed by Kwang-mi Min (2014) and used by Jee-hyun Lee (2015) for teachers of babies was used. And the scale developed by Ok-hee Lim and Jin-suk Lee (2006) and adopted by Yu-ri Kim (2015) was utilized for teacher-infant interactions.
The research data compiled for this study were analyzed by SPSS 20.0, in which analyses of frequency and scale-related reliability were conducted to find the social demographic variables of child care teachers. Descriptive statistics were used to examine the general tendency of the emotional intelligence, sensitivity, and teacher-infant interactions of such teachers. Pearson's product-moment analysis was conducted to understand the relationships among emotional intelligence, sensitivity, and teacher-infant interactions. Finally, stepwise multiple regression analysis was performed to see the impact of the teachers' emotional intelligence and sensitivity on teacher-infant interactions.
The research findings are as follows:
First, emotional intelligence, sensitivity, and teacher-infant interaction scored high overall when the general tendency of the teachers was examined. Second, the relationships of the teachers’ emotional intelligence, sensitivity, and teacher-infant interactions established a static correlation in the analysis. The relationship between sensitivity and teacher-infant interactions saw more correlation than that between emotional intelligence and such interactions. Third, the study found that sensitivity was significant in most cases while emotional intelligence was not in an analysis of the effects of the teachers' emotional intelligence and the subfactor of sensitivity on teacher-infant interactions. Flexibility, accuracy, consistency, propriety, and immediacy were influential in this order on the subfactor of sensitivity.
To summarize, the level of emotional intelligence and sensitivity showed a positive correlation with teacher-infant interactions, with sensitivity being closer to teacher-infant interactions. A major implication of these findings is that teachers must strive to enhance interactions with their students by developing and controlling their emotional intelligence and refining their sensitivity. To this end, social and institutional support is required through learning opportunities and the working environment should be improved for child care teachers.
This study aimed to serve as basic data on teacher characteristics for raising the quality of teacher-infant interactions by looking at the relationship among the emotional intelligence, sensitivity, and teacher-infant interactions of child care teachers, as well as the effects of the teachers' emotional intelligence and sensitivity on teacher-infant interactions.
Based on the purpose of study, the questions are as follows:
First, what common tendency is found among the emotional intelligence, sensitivity, and teacher-infant interactions of such teachers? Second, what is the relationship among the emotional intelligence, sensitivity, and teacher-infant interactions of such teachers? Third, what effects do the emotional intelligence and sensitivity of such teachers have on teacher-infant interactions?
This study surveyed 232 homeroom teachers of children ages 0-2 at daycare centers in Seoul; the scales for the emotional intelligence, sensitivity, and teacher-infant interactions of child care teachers were adopted. To measure the teachers' emotional intelligence, the tool developed by Wong and Law (2002) and used by Bo-ra Yeon (2014) was used. To assess teacher sensitivity, the tool developed by Kwang-mi Min (2014) and used by Jee-hyun Lee (2015) for teachers of babies was used. And the scale developed by Ok-hee Lim and Jin-suk Lee (2006) and adopted by Yu-ri Kim (2015) was utilized for teacher-infant interactions.
The research data compiled for this study were analyzed by SPSS 20.0, in which analyses of frequency and scale-related reliability were conducted to find the social demographic variables of child care teachers. Descriptive statistics were used to examine the general tendency of the emotional intelligence, sensitivity, and teacher-infant interactions of such teachers. Pearson's product-moment analysis was conducted to understand the relationships among emotional intelligence, sensitivity, and teacher-infant interactions. Finally, stepwise multiple regression analysis was performed to see the impact of the teachers' emotional intelligence and sensitivity on teacher-infant interactions.
The research findings are as follows:
First, emotional intelligence, sensitivity, and teacher-infant interaction scored high overall when the general tendency of the teachers was examined. Second, the relationships of the teachers’ emotional intelligence, sensitivity, and teacher-infant interactions established a static correlation in the analysis. The relationship between sensitivity and teacher-infant interactions saw more correlation than that between emotional intelligence and such interactions. Third, the study found that sensitivity was significant in most cases while emotional intelligence was not in an analysis of the effects of the teachers' emotional intelligence and the subfactor of sensitivity on teacher-infant interactions. Flexibility, accuracy, consistency, propriety, and immediacy were influential in this order on the subfactor of sensitivity.
To summarize, the level of emotional intelligence and sensitivity showed a positive correlation with teacher-infant interactions, with sensitivity being closer to teacher-infant interactions. A major implication of these findings is that teachers must strive to enhance interactions with their students by developing and controlling their emotional intelligence and refining their sensitivity. To this end, social and institutional support is required through learning opportunities and the working environment should be improved for child care teachers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.