보육교사 민감성과 영아 정서조절능력의 관계 : 보육교사 공감능력의 매개효과를 중심으로 The Relationship between Sensitivity of Nursery Teachers and Infant Emotional Control Capability -Focusing on the intermediary effect of nursery teacher empathy-원문보기
본 연구는 보육교사 민감성이 영아 정서조절능력 간의 관계에서 교사 공감능력이 매개효과를 살펴보기 위한 것이다. 이를 위해 D시, S시, J시 소재 어린이집에 재원중인 만 1~2세반 영아와 담임 보육교사를 대상으로 총 210부의 설문지를 배부하여 그 중 201부를 자료를 분석에 사용하였다. 본 연구에서 영아 정서조절능력을 알아보기 위해 Bayley(2006)의 이론적 근거를 토대로 보육기관에 관찰 가능한 하위항목구성으로 개발한 김주영(2011)척도를 사용하였고, 보육교사 민감성은 Gerber(2003)의 척도를 최은정(2009)이 교사민감성 척도로 사용하여 민감적 상호작용과 비민감적 상호작용으로 하위요인을 나누어 수정·보안한 척도를 사용하였으며, 보육교사 공감능력은 Davis(1994)의 대인관계 ...
본 연구는 보육교사 민감성이 영아 정서조절능력 간의 관계에서 교사 공감능력이 매개효과를 살펴보기 위한 것이다. 이를 위해 D시, S시, J시 소재 어린이집에 재원중인 만 1~2세반 영아와 담임 보육교사를 대상으로 총 210부의 설문지를 배부하여 그 중 201부를 자료를 분석에 사용하였다. 본 연구에서 영아 정서조절능력을 알아보기 위해 Bayley(2006)의 이론적 근거를 토대로 보육기관에 관찰 가능한 하위항목구성으로 개발한 김주영(2011)척도를 사용하였고, 보육교사 민감성은 Gerber(2003)의 척도를 최은정(2009)이 교사민감성 척도로 사용하여 민감적 상호작용과 비민감적 상호작용으로 하위요인을 나누어 수정·보안한 척도를 사용하였으며, 보육교사 공감능력은 Davis(1994)의 대인관계 반응지수 검사 도구를 박성희(1994)가 번안하여 이상순(2008)이 교사를 대상으로 재구성한 것을 사용하였다. 자료처리는 연구의 특성과 목적에 맞추어 상관분석, 다중회귀분석, 위계적 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구결과로는 다음과 같다. 첫째, 보육교사 민감성과 공감능력, 영아 정서조절능력의 관계는 유의한 상관이 나타났다. 둘째, 보육교사 민감성과 공감능력, 영아 정서조절능력 각각의 하위요인들 간의 관계는 서로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 보육교사 민감성과 영아 정서조절능력 관계에서 보육교사 민감성이 부분 매개효과가 있다. 이러한 연구 결과는 영아와 영아반 교사를 대상으로 보육교사 민감성이 영아 정서조절능력에 긍정적인 영향을 주며 이러한 효과는 공감능력이 매개요인으로 조절될 수 있음을 제시했다는 의의가 있다. 또한, 영아가 효율적으로 정서조절능력을 향상시키기 위해서 보육교사는 질적인 측면과 환경적인 요인인 스트레스 상황에서 공감능력을 높일 수 있는 다양한 교육프로그램 개발과 정서관리를 위한 방안을 통해 개선이 요구되며, 이와 관련된 후속연구가 필요함을 시사한다.
본 연구는 보육교사 민감성이 영아 정서조절능력 간의 관계에서 교사 공감능력이 매개효과를 살펴보기 위한 것이다. 이를 위해 D시, S시, J시 소재 어린이집에 재원중인 만 1~2세반 영아와 담임 보육교사를 대상으로 총 210부의 설문지를 배부하여 그 중 201부를 자료를 분석에 사용하였다. 본 연구에서 영아 정서조절능력을 알아보기 위해 Bayley(2006)의 이론적 근거를 토대로 보육기관에 관찰 가능한 하위항목구성으로 개발한 김주영(2011)척도를 사용하였고, 보육교사 민감성은 Gerber(2003)의 척도를 최은정(2009)이 교사민감성 척도로 사용하여 민감적 상호작용과 비민감적 상호작용으로 하위요인을 나누어 수정·보안한 척도를 사용하였으며, 보육교사 공감능력은 Davis(1994)의 대인관계 반응지수 검사 도구를 박성희(1994)가 번안하여 이상순(2008)이 교사를 대상으로 재구성한 것을 사용하였다. 자료처리는 연구의 특성과 목적에 맞추어 상관분석, 다중회귀분석, 위계적 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구결과로는 다음과 같다. 첫째, 보육교사 민감성과 공감능력, 영아 정서조절능력의 관계는 유의한 상관이 나타났다. 둘째, 보육교사 민감성과 공감능력, 영아 정서조절능력 각각의 하위요인들 간의 관계는 서로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 보육교사 민감성과 영아 정서조절능력 관계에서 보육교사 민감성이 부분 매개효과가 있다. 이러한 연구 결과는 영아와 영아반 교사를 대상으로 보육교사 민감성이 영아 정서조절능력에 긍정적인 영향을 주며 이러한 효과는 공감능력이 매개요인으로 조절될 수 있음을 제시했다는 의의가 있다. 또한, 영아가 효율적으로 정서조절능력을 향상시키기 위해서 보육교사는 질적인 측면과 환경적인 요인인 스트레스 상황에서 공감능력을 높일 수 있는 다양한 교육프로그램 개발과 정서관리를 위한 방안을 통해 개선이 요구되며, 이와 관련된 후속연구가 필요함을 시사한다.
The purpose of this study is to examine the mediated effect of teacher empathy in the relationship between nursery teacher sensitivity and infant emotional control ability. To this end, a total of 210 questionnaires were distributed to infants aged 1 to 2 and child care teachers in charge, and 201 o...
The purpose of this study is to examine the mediated effect of teacher empathy in the relationship between nursery teacher sensitivity and infant emotional control ability. To this end, a total of 210 questionnaires were distributed to infants aged 1 to 2 and child care teachers in charge, and 201 of them were used for analysis. In this study, the Kim Joo-young (2011) scale developed by the child care institution based on Bayley (2006)'s theoretical basis was used to identify the ability to control infant emotions. Teacher sensitivity was used by Choi Eun-jung (2009) as a measure of teacher sensitivity and modified and secured by dividing sub factors into sensitive and non-sensitive interactions. The teacher's empathy ability was translated by Park Sung-hee (1994) to test the interpersonal response index by Davis (1994), using Lee Sang-soon (2008)'s reconstruction of the teacher. Data processing was conducted by correlation analysis, multiple regression analysis, and hierarchical multiple regression analysis in accordance with the nature and purpose of the study. The results of this study are as follows: First, the relationship between teacher sensitivity, empathy and infant emotional control has shown a significant correlation. Second, the relationship between teacher sensitivity, empathy, and infant emotion control capabilities was shown to have a significant impact on each other. Third, teacher sensitivity has a partial mediating effect in the relationship between teacher sensitivity and infant emotional control ability. These findings suggest that teacher sensitivity has a positive impact on infant emotional control capabilities for infants and infant class teachers, and this effect suggests that empathy can be controlled as a mediating factor. In addition, in order for infants to efficiently improve their emotional control skills, teachers are required to improve through various educational programs and emotional management measures to enhance teacher empathy in stress situations, which are qualitative and environmental factors.
The purpose of this study is to examine the mediated effect of teacher empathy in the relationship between nursery teacher sensitivity and infant emotional control ability. To this end, a total of 210 questionnaires were distributed to infants aged 1 to 2 and child care teachers in charge, and 201 of them were used for analysis. In this study, the Kim Joo-young (2011) scale developed by the child care institution based on Bayley (2006)'s theoretical basis was used to identify the ability to control infant emotions. Teacher sensitivity was used by Choi Eun-jung (2009) as a measure of teacher sensitivity and modified and secured by dividing sub factors into sensitive and non-sensitive interactions. The teacher's empathy ability was translated by Park Sung-hee (1994) to test the interpersonal response index by Davis (1994), using Lee Sang-soon (2008)'s reconstruction of the teacher. Data processing was conducted by correlation analysis, multiple regression analysis, and hierarchical multiple regression analysis in accordance with the nature and purpose of the study. The results of this study are as follows: First, the relationship between teacher sensitivity, empathy and infant emotional control has shown a significant correlation. Second, the relationship between teacher sensitivity, empathy, and infant emotion control capabilities was shown to have a significant impact on each other. Third, teacher sensitivity has a partial mediating effect in the relationship between teacher sensitivity and infant emotional control ability. These findings suggest that teacher sensitivity has a positive impact on infant emotional control capabilities for infants and infant class teachers, and this effect suggests that empathy can be controlled as a mediating factor. In addition, in order for infants to efficiently improve their emotional control skills, teachers are required to improve through various educational programs and emotional management measures to enhance teacher empathy in stress situations, which are qualitative and environmental factors.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.