청소년 흡연은 신체적ㆍ정신적ㆍ사회적으로 심각한 문제를 야기하기 때문에 시기를 놓쳐서는 안 되는 중요한 간호문제로, 이들의 금연을 도와줄 수 있는 간호중재가 요구된다. 효과적인 금연을 위해서는 자신의 역량에 의한 금연의지 및 능력을 의미하는 내재적 금연동기화와 외부적인 영향에 의한 금연의지 및 능력을 의미하는 외재적 금연동기화의 통합 제공이 요구되며, 이는 금연을 하고 싶다는 생각을 더욱 유발시켜 줄 수 있다. 본 연구에서는 학습자의 동기화 분야에서 적용되고 있는 ARCS모델을 기반으로 금연학습에 대한 주의력(A), 관련성(R), 자신감(C), 만족감(S) 범주의 금연학습동기 유발을 통해 흡연 청소년의 내ㆍ외재적 금연동기화를 향상시켜 금연수행의 변화를 이끌 수 있는 금연동기화프로그램을 개발하고 이를 적용하여 그 효과를 검정하였다.
본 연구의 금연동기화프로그램은 ARCS모델의 네 가지 범주 측면을 기틀로 하여, 흡연 청소년의 내재적 및 외재적 금연동기화를 위해 필요한 중재내용을 체계적으로 설계하였다. 이후 전문가 및 대상자 평가를 거쳐 최종 개발되었다. 개발된 프로그램은 금연학습 관심유도를 위한 ‘금연학습 주의력(A)’, 금연학습 가치인지를 위한 ‘금연학습 관련성(R)’, 금연학습 성취역량을 위한 ‘금연학습 자신감(C)’ 및 금연학습 긍정적성취감을 위한 ‘금연학습 만족감(S)’에 중점을 두고 개인성찰, 탐구적 학습활동, 다양한 흡연유도상황 통제방법, 과제 제시 및 점검, 내ㆍ외적 피드백 및 지지 전략 등을 사용하여 주 1회 약 2시간씩 총 5주 동안 제공되었다.
본 프로그램의 효과를 검정하기 위해 S시에 소재하고 있는 C고등학교와 H고등학교에 재학 중인 흡연 청소년을 대상으로 비동등성 대조군 전후설계 연구로 수행되었다. 본 연구의 최종 연구대상자는 총 36명으로 실험군 18명ㆍ대조군 18명을 ...
청소년 흡연은 신체적ㆍ정신적ㆍ사회적으로 심각한 문제를 야기하기 때문에 시기를 놓쳐서는 안 되는 중요한 간호문제로, 이들의 금연을 도와줄 수 있는 간호중재가 요구된다. 효과적인 금연을 위해서는 자신의 역량에 의한 금연의지 및 능력을 의미하는 내재적 금연동기화와 외부적인 영향에 의한 금연의지 및 능력을 의미하는 외재적 금연동기화의 통합 제공이 요구되며, 이는 금연을 하고 싶다는 생각을 더욱 유발시켜 줄 수 있다. 본 연구에서는 학습자의 동기화 분야에서 적용되고 있는 ARCS모델을 기반으로 금연학습에 대한 주의력(A), 관련성(R), 자신감(C), 만족감(S) 범주의 금연학습동기 유발을 통해 흡연 청소년의 내ㆍ외재적 금연동기화를 향상시켜 금연수행의 변화를 이끌 수 있는 금연동기화프로그램을 개발하고 이를 적용하여 그 효과를 검정하였다.
본 연구의 금연동기화프로그램은 ARCS모델의 네 가지 범주 측면을 기틀로 하여, 흡연 청소년의 내재적 및 외재적 금연동기화를 위해 필요한 중재내용을 체계적으로 설계하였다. 이후 전문가 및 대상자 평가를 거쳐 최종 개발되었다. 개발된 프로그램은 금연학습 관심유도를 위한 ‘금연학습 주의력(A)’, 금연학습 가치인지를 위한 ‘금연학습 관련성(R)’, 금연학습 성취역량을 위한 ‘금연학습 자신감(C)’ 및 금연학습 긍정적성취감을 위한 ‘금연학습 만족감(S)’에 중점을 두고 개인성찰, 탐구적 학습활동, 다양한 흡연유도상황 통제방법, 과제 제시 및 점검, 내ㆍ외적 피드백 및 지지 전략 등을 사용하여 주 1회 약 2시간씩 총 5주 동안 제공되었다.
본 프로그램의 효과를 검정하기 위해 S시에 소재하고 있는 C고등학교와 H고등학교에 재학 중인 흡연 청소년을 대상으로 비동등성 대조군 전후설계 연구로 수행되었다. 본 연구의 최종 연구대상자는 총 36명으로 실험군 18명ㆍ대조군 18명을 편의표집 하였다.
본 연구의 자료수집은 2017년 2월 27일부터 9월 17일까지 사전조사, 실험처치, 사후조사, 추후조사의 순으로 진행되었다. 실험군과 대조군 모두에게 설문지를 이용하여 금연학습동기ㆍ금연동기화ㆍ일일 흡연량을 사전 및 중재직후에 측정하였고, 소변 코티닌은 소변 코티닌 검사 키트를 이용하여 사전, 중재직후 및 중재 4주후에 측정하였다.
수집된 자료는 실수, 백분율, 평균, 표준편차, Fisher’s exact test, χ2-test, t-test, Shapiro-Wilk test, Relative Risk를 이용하여 분석하였다.
본 연구에 대한 결과는 다음과 같다.
1. ‘ARCS모델 기반 금연동기화프로그램을 제공받은 실험군은 제공받지 않은 대조군 보다 금연학습동기 점수가 높을 것이다’는 두 집단간의 차이가 통계적으로 유의하여 지지되었다(t=9.94, p<.001).
2. ‘ARCS모델 기반 금연동기화프로그램을 제공받은 실험군은 제공받지 않은 대조군 보다 금연동기화 점수가 높을 것이다’는 두 집단간의 차이가 통계적으로 유의하여 지지되었다(t=4.29, p<.001).
3. ‘ARCS모델 기반 금연동기화프로그램을 제공받은 실험군은 제공받지 않은 대조군보다 일일 흡연량이 적을 것이다’는 두 집단간의 차이가 통계적으로 유의하여 지지되었다(t=-2.97, p=.009).
4. ‘ARCS모델 기반 금연동기화프로그램을 제공받은 실험군은 제공받지 않은 대조군보다 소변 코티닌 양성반응률이 감소할 것이다’는 두 집단간의 차이가 통계적으로 유의하여 지지되었으며(χ2=9.03, p=.007), 또한 중재 4주후 소변 코티닌 양성반응률에서도 통계적으로 유의하여 지지되었다(χ2=12.50, p<.001).
이상의 연구 결과를 종합해 보면, 흡연 청소년을 위해 내재적 금연동기화와 외재적 금연동기화를 통합하여 적용한 본 연구의 ARCS모델 기반 금연동기화프로그램은 금연학습의 주의력(A), 관련성(R), 자신감(C), 만족감(S) 측면의 금연학습동기를 유발시켜 금연동기화 및 금연수행 변화에 효과적임이 확인되었다. 따라서 본 프로그램은 중고등 학교 등의 간호실무현장에서 흡연 청소년을 위한 금연교육프로그램으로 활용할 수 있을 것이다.
청소년 흡연은 신체적ㆍ정신적ㆍ사회적으로 심각한 문제를 야기하기 때문에 시기를 놓쳐서는 안 되는 중요한 간호문제로, 이들의 금연을 도와줄 수 있는 간호중재가 요구된다. 효과적인 금연을 위해서는 자신의 역량에 의한 금연의지 및 능력을 의미하는 내재적 금연동기화와 외부적인 영향에 의한 금연의지 및 능력을 의미하는 외재적 금연동기화의 통합 제공이 요구되며, 이는 금연을 하고 싶다는 생각을 더욱 유발시켜 줄 수 있다. 본 연구에서는 학습자의 동기화 분야에서 적용되고 있는 ARCS모델을 기반으로 금연학습에 대한 주의력(A), 관련성(R), 자신감(C), 만족감(S) 범주의 금연학습동기 유발을 통해 흡연 청소년의 내ㆍ외재적 금연동기화를 향상시켜 금연수행의 변화를 이끌 수 있는 금연동기화프로그램을 개발하고 이를 적용하여 그 효과를 검정하였다.
본 연구의 금연동기화프로그램은 ARCS모델의 네 가지 범주 측면을 기틀로 하여, 흡연 청소년의 내재적 및 외재적 금연동기화를 위해 필요한 중재내용을 체계적으로 설계하였다. 이후 전문가 및 대상자 평가를 거쳐 최종 개발되었다. 개발된 프로그램은 금연학습 관심유도를 위한 ‘금연학습 주의력(A)’, 금연학습 가치인지를 위한 ‘금연학습 관련성(R)’, 금연학습 성취역량을 위한 ‘금연학습 자신감(C)’ 및 금연학습 긍정적성취감을 위한 ‘금연학습 만족감(S)’에 중점을 두고 개인성찰, 탐구적 학습활동, 다양한 흡연유도상황 통제방법, 과제 제시 및 점검, 내ㆍ외적 피드백 및 지지 전략 등을 사용하여 주 1회 약 2시간씩 총 5주 동안 제공되었다.
본 프로그램의 효과를 검정하기 위해 S시에 소재하고 있는 C고등학교와 H고등학교에 재학 중인 흡연 청소년을 대상으로 비동등성 대조군 전후설계 연구로 수행되었다. 본 연구의 최종 연구대상자는 총 36명으로 실험군 18명ㆍ대조군 18명을 편의표집 하였다.
본 연구의 자료수집은 2017년 2월 27일부터 9월 17일까지 사전조사, 실험처치, 사후조사, 추후조사의 순으로 진행되었다. 실험군과 대조군 모두에게 설문지를 이용하여 금연학습동기ㆍ금연동기화ㆍ일일 흡연량을 사전 및 중재직후에 측정하였고, 소변 코티닌은 소변 코티닌 검사 키트를 이용하여 사전, 중재직후 및 중재 4주후에 측정하였다.
수집된 자료는 실수, 백분율, 평균, 표준편차, Fisher’s exact test, χ2-test, t-test, Shapiro-Wilk test, Relative Risk를 이용하여 분석하였다.
본 연구에 대한 결과는 다음과 같다.
1. ‘ARCS모델 기반 금연동기화프로그램을 제공받은 실험군은 제공받지 않은 대조군 보다 금연학습동기 점수가 높을 것이다’는 두 집단간의 차이가 통계적으로 유의하여 지지되었다(t=9.94, p<.001).
2. ‘ARCS모델 기반 금연동기화프로그램을 제공받은 실험군은 제공받지 않은 대조군 보다 금연동기화 점수가 높을 것이다’는 두 집단간의 차이가 통계적으로 유의하여 지지되었다(t=4.29, p<.001).
3. ‘ARCS모델 기반 금연동기화프로그램을 제공받은 실험군은 제공받지 않은 대조군보다 일일 흡연량이 적을 것이다’는 두 집단간의 차이가 통계적으로 유의하여 지지되었다(t=-2.97, p=.009).
4. ‘ARCS모델 기반 금연동기화프로그램을 제공받은 실험군은 제공받지 않은 대조군보다 소변 코티닌 양성반응률이 감소할 것이다’는 두 집단간의 차이가 통계적으로 유의하여 지지되었으며(χ2=9.03, p=.007), 또한 중재 4주후 소변 코티닌 양성반응률에서도 통계적으로 유의하여 지지되었다(χ2=12.50, p<.001).
이상의 연구 결과를 종합해 보면, 흡연 청소년을 위해 내재적 금연동기화와 외재적 금연동기화를 통합하여 적용한 본 연구의 ARCS모델 기반 금연동기화프로그램은 금연학습의 주의력(A), 관련성(R), 자신감(C), 만족감(S) 측면의 금연학습동기를 유발시켜 금연동기화 및 금연수행 변화에 효과적임이 확인되었다. 따라서 본 프로그램은 중고등 학교 등의 간호실무현장에서 흡연 청소년을 위한 금연교육프로그램으로 활용할 수 있을 것이다.
Based on the ARCS (Attention-Relevance-Confidence-Satisfaction) model applied to the learners' motivation area, this study tried to trigger smoking cessation learning motivation in the categories of attention (A)⋅relevance (R)⋅ confidence (C)⋅satisfaction (S) for smoking cessation learning, and t...
Based on the ARCS (Attention-Relevance-Confidence-Satisfaction) model applied to the learners' motivation area, this study tried to trigger smoking cessation learning motivation in the categories of attention (A)⋅relevance (R)⋅ confidence (C)⋅satisfaction (S) for smoking cessation learning, and thereby to improve adolescent smokers' intrinsic & extrinsic smoking cessation motivation, to develop a smoking cessation motivation program for making a change in their smoking cessation, and to apply the program and examine its effect.
In this study, the smoking cessation motivation program was based on the four categories of ARCS model. The intervention contents necessary for adolescent smokers' intrinsic and extrinsic smoking cessation motivation were designed systematically. After the evaluation of experts and target subjects, the program was finally developed. The developed program focused on ‘smoking cessation learning attention (A)’ for drawing attention to smoking cessation learning , ‘relevance of smoking cessation learning (R)’ for recognizing smoking cessation worth, ‘smoking cessation learning confidence (C)’ for the competence of smoking cessation learning achievement, and ‘smoking cessation learning satisfaction (S)’ for the positive achievement of smoking cessation learning. With the uses of personal introspection, exploratory learning activity, various methods of controlling smoking inducement situations, task assignment and check, intrinsic & extrinsic feedback and support strategy, this program had been applied about two hours once a week for a total of five weeks.
To examine the effect of this program, it was applied to smoking adolescents going to C high school and H high school at S city. Nonequivalent control group pretest-posttest design based research was conducted. A total of study subjects were 36 students. Of them, 18 students were assigned to an experimental group, and the other 18 were assigned to a control group through convenient sampling.
In this study, data had been collected from Feb. 27 to Sep. 17, 2017. Pre survey, experimental treatment, post survey and follow-up test had been conducted sequentially. A questionnaire survey was conducted with both the experimental group and the control group. Before and right after the intervention program, smoking cessation learning motivation, smoking cessation motivation, and a daily amount of smoking were measured. As for urine cotinine, urine cotinine test kit was used. Urine cotinine was measured before, right after, and four weeks after the intervention program.
Collected data were analyzed with the uses of frequency, percentage, mean, standard deviation, Fisher’s exact test, χ2-test, t-test, Shapiro-Wilk test, and Relative Risk.
The results of this study are presented as follows:
1. The hypothesis that the experimental group which has the ARCS model based smoking cessation motivation program will have a higher score of smoking cessation learning motivation than the control group which doesn't so was accepted, since the difference between the two groups was statistically different (t=9.94, p <.001).
2. The hypothesis that the experimental group which has the ARCS model based smoking cessation motivation program will have a higher score of smoking cessation motivation than the control group which doesn't so was accepted, since the difference between the two groups was statistically different (t=4.29, p <.001).
3. The hypothesis that the experimental group which has the ARCS model based smoking cessation motivation program will have a lower daily amount of smoking than the control group which doesn't so was accepted, since the difference between the two groups was statistically different (t=-2.97, p =.009).
4. The hypothesis that the experimental group which has the ARCS model based smoking cessation motivation program will more reduce a positive reaction rate of urine cotinine than the control group which doesn't so was accepted, since the difference between the two groups was statistically different (χ 2 =9.03, p =.007). The positive reaction rate of urine cotinine four weeks after intervention was statistically significant, and the hypothesis was also accepted (χ 2 =12.50, p <.001).
Given the results, the ARCS model based smoking cessation motivation program in integration of intrinsic and extrinsic smoking cessation motivations for adolescent smokers triggered smoking cessation learning motivation in the categories of attention (A)⋅relevance (R)⋅confidence (C)⋅satisfaction (S) of smoking cessation learning, and was effective at smoking cessation motivation and a change in smoking cessation. Therefore, this program will be used as an educational program for adolescent smokers' smoking cessation in nursing service fields like middle and high schools.
Based on the ARCS (Attention-Relevance-Confidence-Satisfaction) model applied to the learners' motivation area, this study tried to trigger smoking cessation learning motivation in the categories of attention (A)⋅relevance (R)⋅ confidence (C)⋅satisfaction (S) for smoking cessation learning, and thereby to improve adolescent smokers' intrinsic & extrinsic smoking cessation motivation, to develop a smoking cessation motivation program for making a change in their smoking cessation, and to apply the program and examine its effect.
In this study, the smoking cessation motivation program was based on the four categories of ARCS model. The intervention contents necessary for adolescent smokers' intrinsic and extrinsic smoking cessation motivation were designed systematically. After the evaluation of experts and target subjects, the program was finally developed. The developed program focused on ‘smoking cessation learning attention (A)’ for drawing attention to smoking cessation learning , ‘relevance of smoking cessation learning (R)’ for recognizing smoking cessation worth, ‘smoking cessation learning confidence (C)’ for the competence of smoking cessation learning achievement, and ‘smoking cessation learning satisfaction (S)’ for the positive achievement of smoking cessation learning. With the uses of personal introspection, exploratory learning activity, various methods of controlling smoking inducement situations, task assignment and check, intrinsic & extrinsic feedback and support strategy, this program had been applied about two hours once a week for a total of five weeks.
To examine the effect of this program, it was applied to smoking adolescents going to C high school and H high school at S city. Nonequivalent control group pretest-posttest design based research was conducted. A total of study subjects were 36 students. Of them, 18 students were assigned to an experimental group, and the other 18 were assigned to a control group through convenient sampling.
In this study, data had been collected from Feb. 27 to Sep. 17, 2017. Pre survey, experimental treatment, post survey and follow-up test had been conducted sequentially. A questionnaire survey was conducted with both the experimental group and the control group. Before and right after the intervention program, smoking cessation learning motivation, smoking cessation motivation, and a daily amount of smoking were measured. As for urine cotinine, urine cotinine test kit was used. Urine cotinine was measured before, right after, and four weeks after the intervention program.
Collected data were analyzed with the uses of frequency, percentage, mean, standard deviation, Fisher’s exact test, χ2-test, t-test, Shapiro-Wilk test, and Relative Risk.
The results of this study are presented as follows:
1. The hypothesis that the experimental group which has the ARCS model based smoking cessation motivation program will have a higher score of smoking cessation learning motivation than the control group which doesn't so was accepted, since the difference between the two groups was statistically different (t=9.94, p <.001).
2. The hypothesis that the experimental group which has the ARCS model based smoking cessation motivation program will have a higher score of smoking cessation motivation than the control group which doesn't so was accepted, since the difference between the two groups was statistically different (t=4.29, p <.001).
3. The hypothesis that the experimental group which has the ARCS model based smoking cessation motivation program will have a lower daily amount of smoking than the control group which doesn't so was accepted, since the difference between the two groups was statistically different (t=-2.97, p =.009).
4. The hypothesis that the experimental group which has the ARCS model based smoking cessation motivation program will more reduce a positive reaction rate of urine cotinine than the control group which doesn't so was accepted, since the difference between the two groups was statistically different (χ 2 =9.03, p =.007). The positive reaction rate of urine cotinine four weeks after intervention was statistically significant, and the hypothesis was also accepted (χ 2 =12.50, p <.001).
Given the results, the ARCS model based smoking cessation motivation program in integration of intrinsic and extrinsic smoking cessation motivations for adolescent smokers triggered smoking cessation learning motivation in the categories of attention (A)⋅relevance (R)⋅confidence (C)⋅satisfaction (S) of smoking cessation learning, and was effective at smoking cessation motivation and a change in smoking cessation. Therefore, this program will be used as an educational program for adolescent smokers' smoking cessation in nursing service fields like middle and high schools.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.