현재 M&S는 국내외적으로 광범위한 영역에서 활용되고 있으며 그 유용성을 입증 받고 있다. M&S의 유용성은 개발비용과 소요시간 절감, 그리고 효과 분석 및 위험요소 예측 등을 예로 들 수 있는데, 이를 넘어 M&S는 여러 HW와의 응용사례처럼 현실문제에서도 해결책을 제시하고 있다. 한편 국방 M&S 분야에서는 크게 두 가지 방향으로 M&S를 활용하였는데 하나는 전쟁 시뮬레이션을 통한 전장효과 및 전략 분석이고, 다른 하나는 단위 무기체계의 공학급 ...
현재 M&S는 국내외적으로 광범위한 영역에서 활용되고 있으며 그 유용성을 입증 받고 있다. M&S의 유용성은 개발비용과 소요시간 절감, 그리고 효과 분석 및 위험요소 예측 등을 예로 들 수 있는데, 이를 넘어 M&S는 여러 HW와의 응용사례처럼 현실문제에서도 해결책을 제시하고 있다. 한편 국방 M&S 분야에서는 크게 두 가지 방향으로 M&S를 활용하였는데 하나는 전쟁 시뮬레이션을 통한 전장효과 및 전략 분석이고, 다른 하나는 단위 무기체계의 공학급 모델링을 통한 효과도 분석이 그 예이다. 이렇듯 두 가지 관점에서 진행되어온 국방 M&S는 최근 이를 통합시키고 운용하고자하는 방향으로 연구를 진행하고 있는데, 이를 위해서 국방과학연구소에서는 체계모의환경인 AddSIM을 개발하였다. 재사용성을 확보하는 일환으로 표준화된 라이브러리 형태인 기본체계모델을 확보 및 운용하는 것이 목적이며, 기본체계모델 안의 물리모델은 공학급 모델의 해상도가 요구된다. 기본체계모델은 미사일, 전투기 같은 실 무기체계가 될 수 있으며, 임무를 수행하는 논리도 필요하게 된다. 이에 앞서 언급한 두 관점은 모델링 접근방식의 상이함 때문에 무기체계 설계에는 부합되지 않는다. 또한 여기에서 다룰 공대공 교전 모델링 사례는 근접전투 상황에 집중되어있으며, 임무급 모델로 확장하기 위해서는 추가적인 기능 통합이 필요하다. 본 연구에서는 다양한 참조체계와 일반적인 고정익항공기 운동 모델의 특성을 분석하여 공대공 교전 시뮬레이션에 적합한 고정익항공기 무기체계(Fixed-Wing Aircraft Weapon System)를 설계하였다. 설계의 유효성(Verification)을 확인하고자 공대공 교전 시뮬레이션 환경을 구축하였고, 나아가서 전장효과 분석을 위한 틀을 마련하고자 한다.
현재 M&S는 국내외적으로 광범위한 영역에서 활용되고 있으며 그 유용성을 입증 받고 있다. M&S의 유용성은 개발비용과 소요시간 절감, 그리고 효과 분석 및 위험요소 예측 등을 예로 들 수 있는데, 이를 넘어 M&S는 여러 HW와의 응용사례처럼 현실문제에서도 해결책을 제시하고 있다. 한편 국방 M&S 분야에서는 크게 두 가지 방향으로 M&S를 활용하였는데 하나는 전쟁 시뮬레이션을 통한 전장효과 및 전략 분석이고, 다른 하나는 단위 무기체계의 공학급 모델링을 통한 효과도 분석이 그 예이다. 이렇듯 두 가지 관점에서 진행되어온 국방 M&S는 최근 이를 통합시키고 운용하고자하는 방향으로 연구를 진행하고 있는데, 이를 위해서 국방과학연구소에서는 체계모의환경인 AddSIM을 개발하였다. 재사용성을 확보하는 일환으로 표준화된 라이브러리 형태인 기본체계모델을 확보 및 운용하는 것이 목적이며, 기본체계모델 안의 물리모델은 공학급 모델의 해상도가 요구된다. 기본체계모델은 미사일, 전투기 같은 실 무기체계가 될 수 있으며, 임무를 수행하는 논리도 필요하게 된다. 이에 앞서 언급한 두 관점은 모델링 접근방식의 상이함 때문에 무기체계 설계에는 부합되지 않는다. 또한 여기에서 다룰 공대공 교전 모델링 사례는 근접전투 상황에 집중되어있으며, 임무급 모델로 확장하기 위해서는 추가적인 기능 통합이 필요하다. 본 연구에서는 다양한 참조체계와 일반적인 고정익항공기 운동 모델의 특성을 분석하여 공대공 교전 시뮬레이션에 적합한 고정익항공기 무기체계(Fixed-Wing Aircraft Weapon System)를 설계하였다. 설계의 유효성(Verification)을 확인하고자 공대공 교전 시뮬레이션 환경을 구축하였고, 나아가서 전장효과 분석을 위한 틀을 마련하고자 한다.
In the defense M&S field, M&S was used in two major directions. One is battlefield effect and strategy analysis through War Game, and the other is an effect analysis through engineering modeling of unit weapon system. Recently, Defense M&S has been trying to integrate and operate those. For this, AD...
In the defense M&S field, M&S was used in two major directions. One is battlefield effect and strategy analysis through War Game, and the other is an effect analysis through engineering modeling of unit weapon system. Recently, Defense M&S has been trying to integrate and operate those. For this, ADD(Agency for Defense Development) Developed AddSIM(Adaptive distributed an parallel Simulation environment for Interoperable and reusable Models). As a part of ensuring reusability, it is aimed to acquire and operate BSM(Basic System Model) in the form of a standardized library, and the physical model in BSM requires engineering level. BSM can be a real weapon system, such as a missile or fighter, and it also requires logical model to perform its mission. The Above-mention view is not compatible with the weapons system design because of the difference of the modeling approach. Also, Cases of air-to-air engagement modeling to be covered here is focused on Air Combat Maneuver, and additional functions integration is necessary to expand to the mission class model In this study, we designed the Fixed-Wing Aircraft Weapon System suitable for air-to-air combat simulation, by analyzing characteristics of fixed-wing motion and reference systems. To confirm the validity of the design, we constructed a simulation environments.
In the defense M&S field, M&S was used in two major directions. One is battlefield effect and strategy analysis through War Game, and the other is an effect analysis through engineering modeling of unit weapon system. Recently, Defense M&S has been trying to integrate and operate those. For this, ADD(Agency for Defense Development) Developed AddSIM(Adaptive distributed an parallel Simulation environment for Interoperable and reusable Models). As a part of ensuring reusability, it is aimed to acquire and operate BSM(Basic System Model) in the form of a standardized library, and the physical model in BSM requires engineering level. BSM can be a real weapon system, such as a missile or fighter, and it also requires logical model to perform its mission. The Above-mention view is not compatible with the weapons system design because of the difference of the modeling approach. Also, Cases of air-to-air engagement modeling to be covered here is focused on Air Combat Maneuver, and additional functions integration is necessary to expand to the mission class model In this study, we designed the Fixed-Wing Aircraft Weapon System suitable for air-to-air combat simulation, by analyzing characteristics of fixed-wing motion and reference systems. To confirm the validity of the design, we constructed a simulation environments.
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