중학생 자아존중감 향상을 위한 프로그램 사례연구 : 보알의 연극 메소드를 중심으로 A case study on the Improvement of Self-esteem in Middle school students : Focusing on the Boal’s method원문보기
중기 청소년에 해당하는 중학생은 자아를 확립해가는 시기로 긍정적인 자아존중감을 확립하는 것은 중요한 문제이다. 하지만 발달 단계상 심리적으로나 환경적으로나 근본적으로 부정적일 수밖에 없는 환경에 놓여있으므로 외부적으로 청소년들의 자아존중감을 향상시킬 수 있는 프로그램을 제공하는 것이 필요하다. 이에 본 연구는 청소년의 자아존중감을 향상하는 프로그램을 연구·개발하여 적용하고자 하였다. 청소년의 자아존중감 형성에 가장 근접하게 영향을 미치...
중기 청소년에 해당하는 중학생은 자아를 확립해가는 시기로 긍정적인 자아존중감을 확립하는 것은 중요한 문제이다. 하지만 발달 단계상 심리적으로나 환경적으로나 근본적으로 부정적일 수밖에 없는 환경에 놓여있으므로 외부적으로 청소년들의 자아존중감을 향상시킬 수 있는 프로그램을 제공하는 것이 필요하다. 이에 본 연구는 청소년의 자아존중감을 향상하는 프로그램을 연구·개발하여 적용하고자 하였다. 청소년의 자아존중감 형성에 가장 근접하게 영향을 미치는 환경 요인인 가족관계를 중심으로 ‘자기이해와 수용, 가족이해와 수용’이 궁극적으로 이루어지는데 목표를 두고 이론적 고찰을 통해 보알의 연극 메소드가 청소년들의 심리적, 환경적 문제와 억압을 객관적으로 바라볼 수 있도록 도움으로 자아존중감 향상에 도움이 될 것이라고 판단하여 방법론적으로 활용하였다. 이를 통해 보알의 연극 메소드를 활용한 자아존중감 교육프로그램의 효용성과 프로그램을 통한 청소년의 총체적, 가정적 자아존중감 향상에 대한 효과를 알아보는 데에 목적을 둔다. 프로그램은 청소년기의 특성, 자아존중감, 보알 메소드에 대한 학문적 검토를 통해 청소년시기의 자아존중감 향상의 필요성과 보알의 연극 메소드의 방법론적 연계성과 효용성에 대해 알아보고 이를 바탕으로 구성하였다. 기존의 자아존중감 향상 프로그램의 목표단계를 차용하여 틀거리를 만들고 프로그램의 활동 내용으로 아우구스또 보알의 연극 메소드를 각 회기별 목표에 맞게 적용하였다. 프로그램은 ‘초기 단계: 자기 이해-> 중기 단계: 자기 이해를 기반으로 한 가족 이해와 수용-> 종결 단계: 자기 수용 및 가족 관계 향상을 위한 긍정적 실천’의 단계로 이루어져 있다. 실제적 프로그램 적용은 서울 시내의 C여중 뮤지컬동아리 학생 15명을 대상으로 주1회 90분씩 총8차시로 진행되었으며 자아존중감 척도 검사지를 활용한 사전·사후 검사, 사후 설문조사, 관찰일지를 통해 프로그램의 효과성에 대해 알아보았다.
이와 같이 프로그램을 적용하여 도출해낸 결과를 요약하자면 다음과 같다. 첫째, 보알의 연극 메소드를 활용한 자아존중감 향상 프로그램을 적용한 후 학생들의 자아존중감은 사전 검사보다 사후 검사에 대부분 유의미하게 상승되었다. 둘째, 사후 설문지를 통해 프로그램 활동으로 인한 학생들의 자기, 가족에 대한 이해도와 수용력의 상승이 있었음을 알 수 있었다. 셋째, 자신과 가족과의 관계에 대한 통찰이 이루어지도록 설계한 프로그램이 학생들에게 인식의 변화가 일어나도록 하였다. 넷째, 보알의 연극 메소드의 전반적 과정인 즉흥극-> 이미지-> 토론의 형식은 청소년들이 심리적인 위안을 받고 서로를 지지할 수 있는 공동체 의식을 가지도록 하여 자신의 문제를 객관적으로 바라 볼 수 있도록 하였다. 다섯째, 학생들이 프로그램에 대해 기존의 교육연극 프로그램과 차별화되어 새로운 면을 느낌으로 보알의 연극 메소드가 새로운 교육적 도구로 유용함을 입증하였다.
이러한 결과는 짧은 연구 기간의 제한으로 실질적인 삶의 변화가 바로 나타나기는 어려웠지만 단기간에 참여자들의 내면의 통찰이 일어나게 하고 프로그램에 대해 새롭고 뜻 깊은 시간이었음을 인식하게 함으로 보알의 연극 메소드를 활용한 자아존중감 교육프로그램이 추후에도 교육프로그램으로 연구되어 더욱 발전할 수 있는 가능성을 시사한다.
중기 청소년에 해당하는 중학생은 자아를 확립해가는 시기로 긍정적인 자아존중감을 확립하는 것은 중요한 문제이다. 하지만 발달 단계상 심리적으로나 환경적으로나 근본적으로 부정적일 수밖에 없는 환경에 놓여있으므로 외부적으로 청소년들의 자아존중감을 향상시킬 수 있는 프로그램을 제공하는 것이 필요하다. 이에 본 연구는 청소년의 자아존중감을 향상하는 프로그램을 연구·개발하여 적용하고자 하였다. 청소년의 자아존중감 형성에 가장 근접하게 영향을 미치는 환경 요인인 가족관계를 중심으로 ‘자기이해와 수용, 가족이해와 수용’이 궁극적으로 이루어지는데 목표를 두고 이론적 고찰을 통해 보알의 연극 메소드가 청소년들의 심리적, 환경적 문제와 억압을 객관적으로 바라볼 수 있도록 도움으로 자아존중감 향상에 도움이 될 것이라고 판단하여 방법론적으로 활용하였다. 이를 통해 보알의 연극 메소드를 활용한 자아존중감 교육프로그램의 효용성과 프로그램을 통한 청소년의 총체적, 가정적 자아존중감 향상에 대한 효과를 알아보는 데에 목적을 둔다. 프로그램은 청소년기의 특성, 자아존중감, 보알 메소드에 대한 학문적 검토를 통해 청소년시기의 자아존중감 향상의 필요성과 보알의 연극 메소드의 방법론적 연계성과 효용성에 대해 알아보고 이를 바탕으로 구성하였다. 기존의 자아존중감 향상 프로그램의 목표단계를 차용하여 틀거리를 만들고 프로그램의 활동 내용으로 아우구스또 보알의 연극 메소드를 각 회기별 목표에 맞게 적용하였다. 프로그램은 ‘초기 단계: 자기 이해-> 중기 단계: 자기 이해를 기반으로 한 가족 이해와 수용-> 종결 단계: 자기 수용 및 가족 관계 향상을 위한 긍정적 실천’의 단계로 이루어져 있다. 실제적 프로그램 적용은 서울 시내의 C여중 뮤지컬동아리 학생 15명을 대상으로 주1회 90분씩 총8차시로 진행되었으며 자아존중감 척도 검사지를 활용한 사전·사후 검사, 사후 설문조사, 관찰일지를 통해 프로그램의 효과성에 대해 알아보았다.
이와 같이 프로그램을 적용하여 도출해낸 결과를 요약하자면 다음과 같다. 첫째, 보알의 연극 메소드를 활용한 자아존중감 향상 프로그램을 적용한 후 학생들의 자아존중감은 사전 검사보다 사후 검사에 대부분 유의미하게 상승되었다. 둘째, 사후 설문지를 통해 프로그램 활동으로 인한 학생들의 자기, 가족에 대한 이해도와 수용력의 상승이 있었음을 알 수 있었다. 셋째, 자신과 가족과의 관계에 대한 통찰이 이루어지도록 설계한 프로그램이 학생들에게 인식의 변화가 일어나도록 하였다. 넷째, 보알의 연극 메소드의 전반적 과정인 즉흥극-> 이미지-> 토론의 형식은 청소년들이 심리적인 위안을 받고 서로를 지지할 수 있는 공동체 의식을 가지도록 하여 자신의 문제를 객관적으로 바라 볼 수 있도록 하였다. 다섯째, 학생들이 프로그램에 대해 기존의 교육연극 프로그램과 차별화되어 새로운 면을 느낌으로 보알의 연극 메소드가 새로운 교육적 도구로 유용함을 입증하였다.
이러한 결과는 짧은 연구 기간의 제한으로 실질적인 삶의 변화가 바로 나타나기는 어려웠지만 단기간에 참여자들의 내면의 통찰이 일어나게 하고 프로그램에 대해 새롭고 뜻 깊은 시간이었음을 인식하게 함으로 보알의 연극 메소드를 활용한 자아존중감 교육프로그램이 추후에도 교육프로그램으로 연구되어 더욱 발전할 수 있는 가능성을 시사한다.
It is an important time for middle school students who are in the times of their youth to implement one’s self-identity and to build an optimistic self-esteem. However, upon the process of development, if one is mentally or environmentally in a pessimistic environment, there is a need of an external...
It is an important time for middle school students who are in the times of their youth to implement one’s self-identity and to build an optimistic self-esteem. However, upon the process of development, if one is mentally or environmentally in a pessimistic environment, there is a need of an external program that aids in the youths to improve their self-esteem. This study consists of the study of researching and creating a program for the youths to build up their self-esteem. What most directly influences the self-esteem during the times of the youth is family relationships. So focusing on ‘understanding oneself, family understanding and embracement’ and having the goal of having an optimistic self-esteem, upon the theoretical consideration of Boal’s theater methods. It is to help to objectively see the youth’s mental, environmental problems and repression and that through assistance, one can improve one’s self-esteem. The objective is to see if the youths overall family respect for self-esteem will increase, by an education program regarding self- esteem that has expanded on Boal’s theater methods and if it would be a useful and to see if the youths overall family respect for self-esteem will increase. The program focuses on the youth’s special characteristics and self-esteem, expended on Boal’s methods academically, to see if the Boal’s theater methods will be needed to increase the youth’s self-esteem and the relation and usefulness of the methods. Borrowing the steps to achieving the goal from the past programs that focused on the self-esteem, a frame was set and the active contents and steps of reaching the goal were regarding the program were based on Augusto Boal’s theater methods. The beginning step of the program is understanding oneself. The middle step is based on understanding oneself, understanding and embracing one’s family. The final step is embracing oneself and improving one’s family relationship and to optimistically put it into action. To realistically implement the program, before and after tests, before and after surveys, and observations were done on a class of an all-girls middle school located in Seoul. There were 15 students and the test was done once a week for 90 minutes, 8 times.
The results of the summary of the program are as follows. First, after implementing the program using Boal’s theater methods to increase one’s self-esteem, upon the test results, most students had increased results than before. Second, after the survey of the program, they have said that by the program they have increased the level of embracement regarding themselves and their family. Third, upon the program that made to have insight upon oneself and family, it was shown that the students come to realize their change. Fourth, the overall process of Boal’s theater method, which is improvisational theater, images, and debates, have comforted the mental state of the young adults and thus, they were able to support each other, having a mind of oneness. Through this, they were able to objectively see their problems. Fifth, it was shown that the students in the program were able to see a difference from the past educational theater, having a new realization upon Boal’s theater method, being a new educational tool.
By such short span of research, such results were seen. Although there was limitation on seeing the long span in seeing the change in life, but it was seen that the participants were able to have such awareness regarding themselves. It was a time to have a new insight regarding the program of seeing Boal’s theater method being used to increase one’s self-esteem. This study reflects that in the future, it is suggested that with more research and development done, this program has the potential to be used in the educational programs.
It is an important time for middle school students who are in the times of their youth to implement one’s self-identity and to build an optimistic self-esteem. However, upon the process of development, if one is mentally or environmentally in a pessimistic environment, there is a need of an external program that aids in the youths to improve their self-esteem. This study consists of the study of researching and creating a program for the youths to build up their self-esteem. What most directly influences the self-esteem during the times of the youth is family relationships. So focusing on ‘understanding oneself, family understanding and embracement’ and having the goal of having an optimistic self-esteem, upon the theoretical consideration of Boal’s theater methods. It is to help to objectively see the youth’s mental, environmental problems and repression and that through assistance, one can improve one’s self-esteem. The objective is to see if the youths overall family respect for self-esteem will increase, by an education program regarding self- esteem that has expanded on Boal’s theater methods and if it would be a useful and to see if the youths overall family respect for self-esteem will increase. The program focuses on the youth’s special characteristics and self-esteem, expended on Boal’s methods academically, to see if the Boal’s theater methods will be needed to increase the youth’s self-esteem and the relation and usefulness of the methods. Borrowing the steps to achieving the goal from the past programs that focused on the self-esteem, a frame was set and the active contents and steps of reaching the goal were regarding the program were based on Augusto Boal’s theater methods. The beginning step of the program is understanding oneself. The middle step is based on understanding oneself, understanding and embracing one’s family. The final step is embracing oneself and improving one’s family relationship and to optimistically put it into action. To realistically implement the program, before and after tests, before and after surveys, and observations were done on a class of an all-girls middle school located in Seoul. There were 15 students and the test was done once a week for 90 minutes, 8 times.
The results of the summary of the program are as follows. First, after implementing the program using Boal’s theater methods to increase one’s self-esteem, upon the test results, most students had increased results than before. Second, after the survey of the program, they have said that by the program they have increased the level of embracement regarding themselves and their family. Third, upon the program that made to have insight upon oneself and family, it was shown that the students come to realize their change. Fourth, the overall process of Boal’s theater method, which is improvisational theater, images, and debates, have comforted the mental state of the young adults and thus, they were able to support each other, having a mind of oneness. Through this, they were able to objectively see their problems. Fifth, it was shown that the students in the program were able to see a difference from the past educational theater, having a new realization upon Boal’s theater method, being a new educational tool.
By such short span of research, such results were seen. Although there was limitation on seeing the long span in seeing the change in life, but it was seen that the participants were able to have such awareness regarding themselves. It was a time to have a new insight regarding the program of seeing Boal’s theater method being used to increase one’s self-esteem. This study reflects that in the future, it is suggested that with more research and development done, this program has the potential to be used in the educational programs.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.