본 연구는 간호사의 메르스감염관리 지식과 교육요구도 및 수행도 의 관계를 파악하기 위한 서술적 상관관계 조사연구이다. 연구 대상자는 J도 2개시의 메르스 국가지정병원 2곳, 메르스 지역 거점병원 2곳에서 근무하는 간호사 175명이며, 자료조사는 구조화된 설문지를 이용한 자가 보고식으로 이루어졌다. 연구 결과 메르스 감염관...
본 연구는 간호사의 메르스감염관리 지식과 교육요구도 및 수행도 의 관계를 파악하기 위한 서술적 상관관계 조사연구이다. 연구 대상자는 J도 2개시의 메르스 국가지정병원 2곳, 메르스 지역 거점병원 2곳에서 근무하는 간호사 175명이며, 자료조사는 구조화된 설문지를 이용한 자가 보고식으로 이루어졌다. 연구 결과 메르스 감염관리 지식 점수는 평균 16.72±3.08점이며, 영 역별로 지식점수는 전파 예방영역이 높았으나, 개인보호구영역은 낮 았다. 교육요구도는 전파경로 및 확산 예방영역이 가장 높았고 질환 의 특성영역은 낮았다. 메르스 감염관리 지식과 교육요구도의 상관관 계는 유의하지 않았다. 메르스 확진 환자를 간호한 간호사를 대상으 로 한 메르스 감염관리 수행도는 평균 3.83±0.24점이며, 영역별로 입 원환자 기구관리 영역이 가장 높았고, 개인보호구 탈착의 영역이 가 장 낮았다. 본 연구를 통해, 간호사의 메르스 감염관리 지식점수는은 개인보호 구 영역에서 낮았고 교육요구도는 전파경로 및 확산예방영역이 높았 으며, 수행도는 개인보호구 탈착용 영역이 낮음을 확인하였다. 그러므 로 간호사 메르스 감염관리 교육시에는 지식과 수행도가 낮은 개인보 호구에 대한 체계적인 교육과 개인보호구 탈착의 훈련 프로그램이 필 요할 것이다.
본 연구는 간호사의 메르스 감염관리 지식과 교육요구도 및 수행도 의 관계를 파악하기 위한 서술적 상관관계 조사연구이다. 연구 대상자는 J도 2개시의 메르스 국가지정병원 2곳, 메르스 지역 거점병원 2곳에서 근무하는 간호사 175명이며, 자료조사는 구조화된 설문지를 이용한 자가 보고식으로 이루어졌다. 연구 결과 메르스 감염관리 지식 점수는 평균 16.72±3.08점이며, 영 역별로 지식점수는 전파 예방영역이 높았으나, 개인보호구영역은 낮 았다. 교육요구도는 전파경로 및 확산 예방영역이 가장 높았고 질환 의 특성영역은 낮았다. 메르스 감염관리 지식과 교육요구도의 상관관 계는 유의하지 않았다. 메르스 확진 환자를 간호한 간호사를 대상으 로 한 메르스 감염관리 수행도는 평균 3.83±0.24점이며, 영역별로 입 원환자 기구관리 영역이 가장 높았고, 개인보호구 탈착의 영역이 가 장 낮았다. 본 연구를 통해, 간호사의 메르스 감염관리 지식점수는은 개인보호 구 영역에서 낮았고 교육요구도는 전파경로 및 확산예방영역이 높았 으며, 수행도는 개인보호구 탈착용 영역이 낮음을 확인하였다. 그러므 로 간호사 메르스 감염관리 교육시에는 지식과 수행도가 낮은 개인보 호구에 대한 체계적인 교육과 개인보호구 탈착의 훈련 프로그램이 필 요할 것이다.
The present study used a descriptive correlational survey design to identify nurses' knowledge, educational needs, and practice with respect to MERS infection control. Study participants consisted of 175 nurses working in two nationally designated hospitals and two regional base hosp...
The present study used a descriptive correlational survey design to identify nurses' knowledge, educational needs, and practice with respect to MERS infection control. Study participants consisted of 175 nurses working in two nationally designated hospitals and two regional base hospitals for treating MERS in two cities within J Province. Data were collected using a structured self-report questionnaire. The results showed that the mean score for MERS infection control knowledge was 16.72±3.08 points. With respect to knowledge scores by category, the score was high for transmission prevention, but low for personal protective equipment (PPE). With respect to educational needs, the score was highest in the transmission route and prevention of spreading category, whereas the score was lowest in the disease characteristics category. The correlation between MERS infection control knowledge and educational needs was not significant. The mean score for the practice of MERS infection control among nurses who provide care to confirmed MERS patients was 3.83±0.24 points. With respect to practice scores by category, the score was highest in the inpatient equipment care, whereas the score was lowest in wearing and removing PPE. The findings of the present study showed that the score for MERS infection control knowledge in nurses was low in the PPE category, educational needs score was high in the transmission route and prevention of spreading category and practice score was low in the wearing and removing PPE category. Therefore, when educating nurses on MERS infection control, it would be necessary to include systematic education on PPE and training program for wearing and removing PPE, which showed low knowledge and practice scores.
The present study used a descriptive correlational survey design to identify nurses' knowledge, educational needs, and practice with respect to MERS infection control. Study participants consisted of 175 nurses working in two nationally designated hospitals and two regional base hospitals for treating MERS in two cities within J Province. Data were collected using a structured self-report questionnaire. The results showed that the mean score for MERS infection control knowledge was 16.72±3.08 points. With respect to knowledge scores by category, the score was high for transmission prevention, but low for personal protective equipment (PPE). With respect to educational needs, the score was highest in the transmission route and prevention of spreading category, whereas the score was lowest in the disease characteristics category. The correlation between MERS infection control knowledge and educational needs was not significant. The mean score for the practice of MERS infection control among nurses who provide care to confirmed MERS patients was 3.83±0.24 points. With respect to practice scores by category, the score was highest in the inpatient equipment care, whereas the score was lowest in wearing and removing PPE. The findings of the present study showed that the score for MERS infection control knowledge in nurses was low in the PPE category, educational needs score was high in the transmission route and prevention of spreading category and practice score was low in the wearing and removing PPE category. Therefore, when educating nurses on MERS infection control, it would be necessary to include systematic education on PPE and training program for wearing and removing PPE, which showed low knowledge and practice scores.
주제어
#MERS infection control Knowledge Educational needs Practice 메르스 감염관리 지식 교육요구도 수행도
학위논문 정보
저자
지연주
학위수여기관
우석대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
간호학과 간호학전공
지도교수
박진희
발행연도
2018
총페이지
vi, 75p.
키워드
MERS infection control Knowledge Educational needs Practice 메르스 감염관리 지식 교육요구도 수행도
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