본 논문은 음악교과의 오페라 「리날도」와 세계사교과의 ‘십자군 전쟁’의 내용을 통합하여 지도하는 통합적 교수·학습 지도 방안을 연구하는데 목적을 두었다. 문헌연구를 통하여 통합교육의 개념과 기능, 필요성을 알아보고, 음악교과의 관점으로 오페라 「리날도」와 세계사교과의 관점으로 십자군 전쟁을 분석하였다. 분석한 내용을 바탕으로 교수·학습 지도안을 제시하였다. 본 연구에서 제시한 교수·학습 지도안은 총 2차시로 구성하였으며, 고등학생을 대상으로 한다. 또한 본 연구의 교수·학습 지도안은 교육과정의 재구성이 아닌 음악교과 수업에서의 통합적 교육을 이끌어 낼 수 있는 방안으로 설계하였다. 오페라 「리날도」에 나오는 아리아 '나를 울게 내버려두오(Lascia ...
본 논문은 음악교과의 오페라 「리날도」와 세계사교과의 ‘십자군 전쟁’의 내용을 통합하여 지도하는 통합적 교수·학습 지도 방안을 연구하는데 목적을 두었다. 문헌연구를 통하여 통합교육의 개념과 기능, 필요성을 알아보고, 음악교과의 관점으로 오페라 「리날도」와 세계사교과의 관점으로 십자군 전쟁을 분석하였다. 분석한 내용을 바탕으로 교수·학습 지도안을 제시하였다. 본 연구에서 제시한 교수·학습 지도안은 총 2차시로 구성하였으며, 고등학생을 대상으로 한다. 또한 본 연구의 교수·학습 지도안은 교육과정의 재구성이 아닌 음악교과 수업에서의 통합적 교육을 이끌어 낼 수 있는 방안으로 설계하였다. 오페라 「리날도」에 나오는 아리아 '나를 울게 내버려두오(Lascia ch'io pianga)'를 제재곡으로 하여 세계사 영역인 십자군 전쟁의 내용을 음악교과의 감상·가창·창작영역으로 연관 지어 지도방안을 제시하였다. 수업을 통하여 오페라의 정의와 종류, 요소를 이해할 수 있으며, 오페라 「리날도」의 줄거리와 등장인물, 아리아를 학습하고, 오페라 「리날도」의 역사적 배경인 십자군 전쟁과 관련지어 다양한 음악적 활동을 경험함으로써 보다 더 효과적으로 음악과 세계사를 함께 이해할 수 있을 것이다. 음악교과와 세계사교과의 통합적 지도는 음악에 내재된 다양한 요소들을 심화적으로 학습할 수 있을 뿐만 아니라, 작품의 역사적·문화적 배경을 이해하는데 보다 더 효과적인 학습이 될 수 있다. 더불어 타 교과의 통합을 통하여 다양한 분야의 지식을 경험할 수 있도록 한다. 본 연구에서 제시하는 교수·학습 지도안이 음악교과의 통합교육에 발전이 되기를 바라며, 더 나아가 음악교과와 세계사교과의 통합뿐만 아니라 타 교과영역과의 통합교육 도 활발하게 연구되어지길 기대한다.
본 논문은 음악교과의 오페라 「리날도」와 세계사교과의 ‘십자군 전쟁’의 내용을 통합하여 지도하는 통합적 교수·학습 지도 방안을 연구하는데 목적을 두었다. 문헌연구를 통하여 통합교육의 개념과 기능, 필요성을 알아보고, 음악교과의 관점으로 오페라 「리날도」와 세계사교과의 관점으로 십자군 전쟁을 분석하였다. 분석한 내용을 바탕으로 교수·학습 지도안을 제시하였다. 본 연구에서 제시한 교수·학습 지도안은 총 2차시로 구성하였으며, 고등학생을 대상으로 한다. 또한 본 연구의 교수·학습 지도안은 교육과정의 재구성이 아닌 음악교과 수업에서의 통합적 교육을 이끌어 낼 수 있는 방안으로 설계하였다. 오페라 「리날도」에 나오는 아리아 '나를 울게 내버려두오(Lascia ch'io pianga)'를 제재곡으로 하여 세계사 영역인 십자군 전쟁의 내용을 음악교과의 감상·가창·창작영역으로 연관 지어 지도방안을 제시하였다. 수업을 통하여 오페라의 정의와 종류, 요소를 이해할 수 있으며, 오페라 「리날도」의 줄거리와 등장인물, 아리아를 학습하고, 오페라 「리날도」의 역사적 배경인 십자군 전쟁과 관련지어 다양한 음악적 활동을 경험함으로써 보다 더 효과적으로 음악과 세계사를 함께 이해할 수 있을 것이다. 음악교과와 세계사교과의 통합적 지도는 음악에 내재된 다양한 요소들을 심화적으로 학습할 수 있을 뿐만 아니라, 작품의 역사적·문화적 배경을 이해하는데 보다 더 효과적인 학습이 될 수 있다. 더불어 타 교과의 통합을 통하여 다양한 분야의 지식을 경험할 수 있도록 한다. 본 연구에서 제시하는 교수·학습 지도안이 음악교과의 통합교육에 발전이 되기를 바라며, 더 나아가 음악교과와 세계사교과의 통합뿐만 아니라 타 교과영역과의 통합교육 도 활발하게 연구되어지길 기대한다.
The main purpose of this study is to research the integrated teaching-learning model of the opera 「Rinaldo」 which is music class and a historical event the crusade. In this research, the first part is that what are the main concept, function, and needs of multi-integrated teaching model through ...
The main purpose of this study is to research the integrated teaching-learning model of the opera 「Rinaldo」 which is music class and a historical event the crusade. In this research, the first part is that what are the main concept, function, and needs of multi-integrated teaching model through reviewing the references. Also, analyzing opera 「Rinaldo」 and the crusade in musical and historical angle is one of the studies. Fundamentally, the model is based on the researches above. This model consists of two periods for the high school class, and the lesson plans of this model are not about the rearrangement or adjustment of curriculum, but one way to elicit integrated education model in a music class. The primary musical material of these lesson plans is a song called ‘Lacia ch'io pianga’ in opera 「Rinaldo」. Through this lesson, the teacher can expand the lesson not just musical part activities like listening, composing, or singing a song to acquiring historical factors which is the crusade in world history class by providing related background knowledge for students. Students can understand the concept, various parts, and factors of opera, also, the basic storyline, characters, and arias of opera 「Rinaldo」 Students can deeply experience not only the musical base but also background historical image effectively at the same time through overlapping musical (play or instruments) on related historical facts. This model can make students learn various factors of a goal of a class and deeply understand the musical work’s worth by knowing its background. In addition, students can experience different studies in one class.
The main purpose of this study is to research the integrated teaching-learning model of the opera 「Rinaldo」 which is music class and a historical event the crusade. In this research, the first part is that what are the main concept, function, and needs of multi-integrated teaching model through reviewing the references. Also, analyzing opera 「Rinaldo」 and the crusade in musical and historical angle is one of the studies. Fundamentally, the model is based on the researches above. This model consists of two periods for the high school class, and the lesson plans of this model are not about the rearrangement or adjustment of curriculum, but one way to elicit integrated education model in a music class. The primary musical material of these lesson plans is a song called ‘Lacia ch'io pianga’ in opera 「Rinaldo」. Through this lesson, the teacher can expand the lesson not just musical part activities like listening, composing, or singing a song to acquiring historical factors which is the crusade in world history class by providing related background knowledge for students. Students can understand the concept, various parts, and factors of opera, also, the basic storyline, characters, and arias of opera 「Rinaldo」 Students can deeply experience not only the musical base but also background historical image effectively at the same time through overlapping musical (play or instruments) on related historical facts. This model can make students learn various factors of a goal of a class and deeply understand the musical work’s worth by knowing its background. In addition, students can experience different studies in one class.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.