본 논문은 ‘목소리 연기자’ (직업군 성우)의 역할과 활동범위 중에 속하는 애니메이션에서의 연기를 소재로 성우의 전문적인 활동에 대해 그 특성을 알아보고 성우들 간의 작품 속 캐릭터에서의 화술, 즉 목소리 연기에 관해 비교 분석하는 연구이다. 이미 학계에는 성우의 역할에 관한 여러 연구자들의 선행연구들이 이루어져있고, 이들을 통해 성우의 역할과 활동범위에 대한 연구들이 존재하지만, 본 연구에서는 기존 논문들에서 본격적으로 다루지 않았던 애니메이션 속 더빙을 하는 성우들의 연기를 집중적으로 조명하였다. 즉, 애니메이션 더빙(dubb...
본 논문은 ‘목소리 연기자’ (직업군 성우)의 역할과 활동범위 중에 속하는 애니메이션에서의 연기를 소재로 성우의 전문적인 활동에 대해 그 특성을 알아보고 성우들 간의 작품 속 캐릭터에서의 화술, 즉 목소리 연기에 관해 비교 분석하는 연구이다. 이미 학계에는 성우의 역할에 관한 여러 연구자들의 선행연구들이 이루어져있고, 이들을 통해 성우의 역할과 활동범위에 대한 연구들이 존재하지만, 본 연구에서는 기존 논문들에서 본격적으로 다루지 않았던 애니메이션 속 더빙을 하는 성우들의 연기를 집중적으로 조명하였다. 즉, 애니메이션 더빙(dubbing) 연기를 하는 성우들이 실제로 어떤 작품들을 하고 있는지, 또 그 작품을 연기할 때 구체적으로 어떠한 분석을 실시하며, 해당 애니메이션의 대중성이나 인지도, 예술성에 대한 평가에서 성우의 역할은 어느 정도 영향을 미치는지 등에 관한 다양한 분석을 통해 심층연구를 시도해보았다.
본 논문의 연구문제는 다음과 같다; 첫째, 애니메이션의 개념과 정의 및 역사는 어떠한 특성을 지니며 발전해왔는가, 둘째, 성우는 얼마나 다양한 역할을 담당하는가, 셋째, 애니메이션 속 성우들이 각자의 역할에 대해 개발하거나 캐릭터화 할 때 어떤 과정을 거치며, 마지막으로 애니메이션 더빙을 하는 성우들의 실제적인 캐릭터 연구법 및 활동 사례는 무엇인가로 정리할 수 있다.
연구 대상은 2018년 현재 한국에서 활동하고 있는 성우들을 대상으로 자료를 수집하였고 이들이 참여한 대표적인 애니메이션 작품들을 소재로 성우의 역할 및 캐릭터 분석, 준비 과정 등에 대해 연구했다. 그리고 보다 심층적인 분석을 위하여 성우와의 인터뷰를 통한 연구도 병행하였다.
그 결과 성우들은 훈련을 통해 기술적인 목소리의 다양함을 습득하고, 작품과 캐릭터의 깊이 있는 연구를 통해 연기력을 다듬어 표현해 낸다는 결론을 얻을 수 있었다. 성우는 자신의 상상을 시각화하여 구체화 시키고 시각화한 상상력에 감정을 더해 그것을 다시 청각화 시킨 후 시청자에게 재 시각화해 들려줌으로서, 성우만의 독창적인 예술성을 완성시킨다.
본 논문은 ‘목소리 연기자’ (직업군 성우)의 역할과 활동범위 중에 속하는 애니메이션에서의 연기를 소재로 성우의 전문적인 활동에 대해 그 특성을 알아보고 성우들 간의 작품 속 캐릭터에서의 화술, 즉 목소리 연기에 관해 비교 분석하는 연구이다. 이미 학계에는 성우의 역할에 관한 여러 연구자들의 선행연구들이 이루어져있고, 이들을 통해 성우의 역할과 활동범위에 대한 연구들이 존재하지만, 본 연구에서는 기존 논문들에서 본격적으로 다루지 않았던 애니메이션 속 더빙을 하는 성우들의 연기를 집중적으로 조명하였다. 즉, 애니메이션 더빙(dubbing) 연기를 하는 성우들이 실제로 어떤 작품들을 하고 있는지, 또 그 작품을 연기할 때 구체적으로 어떠한 분석을 실시하며, 해당 애니메이션의 대중성이나 인지도, 예술성에 대한 평가에서 성우의 역할은 어느 정도 영향을 미치는지 등에 관한 다양한 분석을 통해 심층연구를 시도해보았다.
본 논문의 연구문제는 다음과 같다; 첫째, 애니메이션의 개념과 정의 및 역사는 어떠한 특성을 지니며 발전해왔는가, 둘째, 성우는 얼마나 다양한 역할을 담당하는가, 셋째, 애니메이션 속 성우들이 각자의 역할에 대해 개발하거나 캐릭터화 할 때 어떤 과정을 거치며, 마지막으로 애니메이션 더빙을 하는 성우들의 실제적인 캐릭터 연구법 및 활동 사례는 무엇인가로 정리할 수 있다.
연구 대상은 2018년 현재 한국에서 활동하고 있는 성우들을 대상으로 자료를 수집하였고 이들이 참여한 대표적인 애니메이션 작품들을 소재로 성우의 역할 및 캐릭터 분석, 준비 과정 등에 대해 연구했다. 그리고 보다 심층적인 분석을 위하여 성우와의 인터뷰를 통한 연구도 병행하였다.
그 결과 성우들은 훈련을 통해 기술적인 목소리의 다양함을 습득하고, 작품과 캐릭터의 깊이 있는 연구를 통해 연기력을 다듬어 표현해 낸다는 결론을 얻을 수 있었다. 성우는 자신의 상상을 시각화하여 구체화 시키고 시각화한 상상력에 감정을 더해 그것을 다시 청각화 시킨 후 시청자에게 재 시각화해 들려줌으로서, 성우만의 독창적인 예술성을 완성시킨다.
This is comparative analysis research on voice acting. In the thesis, role of 'voice artist' (profession as voice actor/actress), and nature of professional activities based on acting in animation, which is one of the scope of work, will be studied. Comparison of voice acting between voice artists o...
This is comparative analysis research on voice acting. In the thesis, role of 'voice artist' (profession as voice actor/actress), and nature of professional activities based on acting in animation, which is one of the scope of work, will be studied. Comparison of voice acting between voice artists of different characters in their work will be studied as well. There are many studies done by researchers on role of voice artists and the scope of work already in academic community. However, in this thesis, voice acting of animations, which has not been studied in full scale previously, will be mainly focused. In other words, this is an in-depth research of analysis on what type of work voice artists, dubbing for animations, do, how they analyze their roles in details when acting, and how much voice artists' roles affect the animations' popularity, awareness, and artistry evaluation.
Research subjects for this thesis are as follows: First, what traits of concept, definition, and history of animation have been obtained and progressed? Second, how variant are voice artists' roles? Third, what process do voice artists go through when developing and characterizing their roles in animations? Last, realistic character studies of animation voice artists and activity cases.
Research data has been collected from research target, currently active voice artists in Korea in 2018. Roles of voice artists, analysis of characters, and preparation process based on their major animation works, have been studied. For more in-depth analysis, interviews with voice artists have taken a place as well.
As a result, a conclusion was made that voice artists learn technical variety of voices through training and polish their acting skills through in-depth study of characters. Voice artists materialize their imagination; visualize their emotions; then make it into sounds before delivering the contents to audience through revisualization. This is how they accomplish their original and authentic artistry.
This is comparative analysis research on voice acting. In the thesis, role of 'voice artist' (profession as voice actor/actress), and nature of professional activities based on acting in animation, which is one of the scope of work, will be studied. Comparison of voice acting between voice artists of different characters in their work will be studied as well. There are many studies done by researchers on role of voice artists and the scope of work already in academic community. However, in this thesis, voice acting of animations, which has not been studied in full scale previously, will be mainly focused. In other words, this is an in-depth research of analysis on what type of work voice artists, dubbing for animations, do, how they analyze their roles in details when acting, and how much voice artists' roles affect the animations' popularity, awareness, and artistry evaluation.
Research subjects for this thesis are as follows: First, what traits of concept, definition, and history of animation have been obtained and progressed? Second, how variant are voice artists' roles? Third, what process do voice artists go through when developing and characterizing their roles in animations? Last, realistic character studies of animation voice artists and activity cases.
Research data has been collected from research target, currently active voice artists in Korea in 2018. Roles of voice artists, analysis of characters, and preparation process based on their major animation works, have been studied. For more in-depth analysis, interviews with voice artists have taken a place as well.
As a result, a conclusion was made that voice artists learn technical variety of voices through training and polish their acting skills through in-depth study of characters. Voice artists materialize their imagination; visualize their emotions; then make it into sounds before delivering the contents to audience through revisualization. This is how they accomplish their original and authentic artistry.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.