기술의 발달과 함께 급변하는 미디어 환경 속에서 성우는 목소리 연기자로서 숙련된 연기화술과 특화된 전문성으로 다양한 분야에서 역량을 발휘해오고 있다. 새로운 미디어의 등장으로 라디오 드라마와 TV 외화 전성시대를 지나 상업광고, 방송내레이션, 게임, 홍보, 홈쇼핑, 오디오북, 학습교재, ARS, 낭독 등 다방면으로 활발히 활동하고 있는 성우에게 있어 애니메이션 더빙은 활동 영역의 변화와 확대 속에서도 여전히 가장 대표적인 작업이라고 할 수 있다. 애니메이션은 남녀노소 누구나 친숙하게 접할 수 있는 대중적인 ...
기술의 발달과 함께 급변하는 미디어 환경 속에서 성우는 목소리 연기자로서 숙련된 연기화술과 특화된 전문성으로 다양한 분야에서 역량을 발휘해오고 있다. 새로운 미디어의 등장으로 라디오 드라마와 TV 외화 전성시대를 지나 상업광고, 방송내레이션, 게임, 홍보, 홈쇼핑, 오디오북, 학습교재, ARS, 낭독 등 다방면으로 활발히 활동하고 있는 성우에게 있어 애니메이션 더빙은 활동 영역의 변화와 확대 속에서도 여전히 가장 대표적인 작업이라고 할 수 있다. 애니메이션은 남녀노소 누구나 친숙하게 접할 수 있는 대중적인 문화콘텐츠로서 미디어 플랫폼의 확대로 언제 어디서나 시청 가능하다는 점에서 애니메이션 산업은 무궁한 발전 가능성과 잠재력을 가지고 있다. 애니메이션 더빙은 시각적 영상에 청각적 언어기능을 부과하는 것으로 정지된 이미지에 움직임을 더한 동영상제작이 캐릭터에 생명을 부여하는 것이라면 생명력을 얻은 캐릭터에 목소리를 주어 말을 하게 하는 더빙은 비로소 캐릭터에 완전한 정체성과 개성을 부여하는 것으로 애니메이션 제작에서 결코 빼놓을 수 없는 중요한 작업이다. 시각적 영상 못지않게 전체 스토리와 캐릭터의 성격과 심리, 작품의 메시지까지 모두 전달하는 기능을 하는 것이 바로 더빙인 것이다. 애니메이션 더빙은 무한한 상상력의 구현체인 애니메이션의 특성상 개성 강한 캐릭터의 이미지와 성격을 극대화할 수 있는 다양한 인위적 발성과 풍부한 감정표현 등 과장된 연기가 요구되는 경우가 많으며, 수입 애니메이션은 이미 완성된 영상과 옵티컬의 영향으로 우리말 억양이 왜곡되거나 감정과 호흡의 표현이 제한적이고 휴지와 속도의 활용에도 제약이 따른다는 점에서 더빙화술은 일반 연기화술과는 차이를 보인다. 또한 대본과 영상을 함께 보는 동시에 원음까지 들으면서 영상과 옵티컬에 정확히 싱크를 일치시켜야 하는 점에서 고도의 집중력과 숙련된 기술도 필요로 하는 작업이다. 상업적 성공을 위해 스타마케팅과 연예인의 이미지캐스팅이 늘어나면서 전문 성우들의 전유물로 인식되어오던 애니메이션 더빙에 배우뿐 아니라 개그맨, 아이돌, 뮤지컬 배우, 실제 아이들 등이 참여하는 기회가 점점 늘고 있다. 그러나 목소리연기 화술은 배우의 연기화술과는 상당한 차이가 있어 애니메이션 더빙을 위해서는 애니메이션이라는 매체와 성우화술의 특성을 이해하고 그에 적합한 조건을 갖추기 위한 훈련이 선행되어야 한다. 본 연구의 목적이 바로 여기에 있다. 본 고는 애니메이션과 캐릭터의 이해, 애니메이션 더빙에 있어 성우화술의 특성, 애니메이션 더빙을 위해 필수적인 발성 훈련 등에 관해 연구함으로써 앞으로 애니메이션 더빙에 참여할 기회가 있는 모든 이들에게 작품의 완성도를 높일 수 있는 훌륭한 목소리연기를 하는 데 있어 길잡이가 되고자 하는 바람에서 출발하였다. 또한 전문 성우들에게는 성우화술 양상에 대한 진지한 고찰을 통해 정형화, 도식화된 연기에 대해 돌아보고 자성함으로써 시대의 요구에 부합하는 자연스럽고 진실된 목소리연기를 펼칠 수 있도록 발전하는 작은 계기가 될 수 있기를 기대한다. 수입 애니메이션과 창작 애니메이션은 선녹음, 후녹음 등의 제작 방식에 따라 화술의 양상에 있어 차이를 보이는데 발성, 호흡, 억양, 휴지, 속도 등 화술의 요소별로 나누어 구체적으로 파악하고자 하였으며, 이해를 돕기 위해 애니메이션 작품 사례와 이미지, 텍스트를 제시함과 더불어 현역성우들에 대한 인터뷰를 실시해 전문가들의 견해도 추가하였다. 배우들의 화술 연구에 비해 목소리연기 화술에 관한 연구, 특히 애니메이션의 더빙화술에 대한 연구는 매우 미진한 상태라고 할 수 있다. 애니메이션 산업은 지금까지 그래왔듯 앞으로도 지속적으로 발전해 나갈 것이다. 그런 의미에서 애니메이션 제작에 있어 결코 빠질 수 없는 더빙과 그 역할을 수행하고 있는 성우의 화술에 관한 연구는 그 자체만으로도 큰 의의가 있다고 할 수 있으며 이 연구를 시작으로 목소리연기 화술에 대한 좀 더 다양하고 심도 있는 연구가 활발히 이루어지기를 희망한다.
기술의 발달과 함께 급변하는 미디어 환경 속에서 성우는 목소리 연기자로서 숙련된 연기화술과 특화된 전문성으로 다양한 분야에서 역량을 발휘해오고 있다. 새로운 미디어의 등장으로 라디오 드라마와 TV 외화 전성시대를 지나 상업광고, 방송내레이션, 게임, 홍보, 홈쇼핑, 오디오북, 학습교재, ARS, 낭독 등 다방면으로 활발히 활동하고 있는 성우에게 있어 애니메이션 더빙은 활동 영역의 변화와 확대 속에서도 여전히 가장 대표적인 작업이라고 할 수 있다. 애니메이션은 남녀노소 누구나 친숙하게 접할 수 있는 대중적인 문화콘텐츠로서 미디어 플랫폼의 확대로 언제 어디서나 시청 가능하다는 점에서 애니메이션 산업은 무궁한 발전 가능성과 잠재력을 가지고 있다. 애니메이션 더빙은 시각적 영상에 청각적 언어기능을 부과하는 것으로 정지된 이미지에 움직임을 더한 동영상제작이 캐릭터에 생명을 부여하는 것이라면 생명력을 얻은 캐릭터에 목소리를 주어 말을 하게 하는 더빙은 비로소 캐릭터에 완전한 정체성과 개성을 부여하는 것으로 애니메이션 제작에서 결코 빼놓을 수 없는 중요한 작업이다. 시각적 영상 못지않게 전체 스토리와 캐릭터의 성격과 심리, 작품의 메시지까지 모두 전달하는 기능을 하는 것이 바로 더빙인 것이다. 애니메이션 더빙은 무한한 상상력의 구현체인 애니메이션의 특성상 개성 강한 캐릭터의 이미지와 성격을 극대화할 수 있는 다양한 인위적 발성과 풍부한 감정표현 등 과장된 연기가 요구되는 경우가 많으며, 수입 애니메이션은 이미 완성된 영상과 옵티컬의 영향으로 우리말 억양이 왜곡되거나 감정과 호흡의 표현이 제한적이고 휴지와 속도의 활용에도 제약이 따른다는 점에서 더빙화술은 일반 연기화술과는 차이를 보인다. 또한 대본과 영상을 함께 보는 동시에 원음까지 들으면서 영상과 옵티컬에 정확히 싱크를 일치시켜야 하는 점에서 고도의 집중력과 숙련된 기술도 필요로 하는 작업이다. 상업적 성공을 위해 스타마케팅과 연예인의 이미지캐스팅이 늘어나면서 전문 성우들의 전유물로 인식되어오던 애니메이션 더빙에 배우뿐 아니라 개그맨, 아이돌, 뮤지컬 배우, 실제 아이들 등이 참여하는 기회가 점점 늘고 있다. 그러나 목소리연기 화술은 배우의 연기화술과는 상당한 차이가 있어 애니메이션 더빙을 위해서는 애니메이션이라는 매체와 성우화술의 특성을 이해하고 그에 적합한 조건을 갖추기 위한 훈련이 선행되어야 한다. 본 연구의 목적이 바로 여기에 있다. 본 고는 애니메이션과 캐릭터의 이해, 애니메이션 더빙에 있어 성우화술의 특성, 애니메이션 더빙을 위해 필수적인 발성 훈련 등에 관해 연구함으로써 앞으로 애니메이션 더빙에 참여할 기회가 있는 모든 이들에게 작품의 완성도를 높일 수 있는 훌륭한 목소리연기를 하는 데 있어 길잡이가 되고자 하는 바람에서 출발하였다. 또한 전문 성우들에게는 성우화술 양상에 대한 진지한 고찰을 통해 정형화, 도식화된 연기에 대해 돌아보고 자성함으로써 시대의 요구에 부합하는 자연스럽고 진실된 목소리연기를 펼칠 수 있도록 발전하는 작은 계기가 될 수 있기를 기대한다. 수입 애니메이션과 창작 애니메이션은 선녹음, 후녹음 등의 제작 방식에 따라 화술의 양상에 있어 차이를 보이는데 발성, 호흡, 억양, 휴지, 속도 등 화술의 요소별로 나누어 구체적으로 파악하고자 하였으며, 이해를 돕기 위해 애니메이션 작품 사례와 이미지, 텍스트를 제시함과 더불어 현역성우들에 대한 인터뷰를 실시해 전문가들의 견해도 추가하였다. 배우들의 화술 연구에 비해 목소리연기 화술에 관한 연구, 특히 애니메이션의 더빙화술에 대한 연구는 매우 미진한 상태라고 할 수 있다. 애니메이션 산업은 지금까지 그래왔듯 앞으로도 지속적으로 발전해 나갈 것이다. 그런 의미에서 애니메이션 제작에 있어 결코 빠질 수 없는 더빙과 그 역할을 수행하고 있는 성우의 화술에 관한 연구는 그 자체만으로도 큰 의의가 있다고 할 수 있으며 이 연구를 시작으로 목소리연기 화술에 대한 좀 더 다양하고 심도 있는 연구가 활발히 이루어지기를 희망한다.
In a technological development-oriented rapidly changing media environment, a voice actor has been demonstrating his capabilities in various fields with skilled voice acting techniques and specialized expertise. With the advent of new media after the heyday of radio dramas and TV foreign films, a vo...
In a technological development-oriented rapidly changing media environment, a voice actor has been demonstrating his capabilities in various fields with skilled voice acting techniques and specialized expertise. With the advent of new media after the heyday of radio dramas and TV foreign films, a voice actor has been actively carrying out his performance in a variety of areas, such as commercial advertisements, broadcasting narrations, games, promotions, home-shoppings, audio books, learning materials, ARS and recitations. However, animation dubbing seems to be his most representative work even in the change and expansion of activity areas. Animation is a popular cultural content that can be familiar to anyone of all ages and enjoyed anytime, anywhere due to the expansion of media platforms, and therefore animation industry has endless possibility and potential for development. Animation dubbing adds auditory language functions to visual images. If video production, which adds movement to a still image, gives life to the character, the dubbing that gives a voice to an animated character to speak finally provides the character complete identity and personality. Therefore, the dubbing is an indispensable work in the production of animations. As well as visual images, the dubbing carries out the function of delivering the entire story, character's personality and psychology, and message of the work. Because animation is an embodiment of infinite imagination, animation dubbing often needs exaggerated acting, such as various artificial vocalizations and rich emotional expressions that can maximize the image and disposition of characters with strong personality. Because imported animation is distorted in Korean intonations, restricted in the expression of feelings and breathings, and constrained in the use of pauses and speeds, due to its already completed visual images and opticals, dubbing speech differs from general acting speech. In addition, animation dubbing needs high concentrations and skilled techniques in that it requires a voice actor to listen to the original sound while watching scripts and images simultaneously, and then synchronize the image and the optical accurately. As star marketing and performer’s image casting increase for the commercial success, animation dubbing, which has been recognized as the exclusive area of professional voice actors, has been increasingly participated by not only actors, but comedians, idols, musical actors, and even children. However, since voice acting skills are quite different from performer’s acting skills, animation dubbing requires one to understand the characteristic of animation media and voice actor’s special skills. Therefore, the performer of animation dubbing must be trained to equip proper qualifications. The objective of this study was to examine the characteristic of animation and character, the special feature of voice actor’s voice acting skills in animation dubbing, and the essential voice training for animation dubbing, thus providing guidelines to potential participants in animation dubbing in the future and then making them perform such a good voice acting as increasing the completion of their works. The author hopes study findings can provide an opportunity to professional voice actors with which they can look back and self-reflect on the formalized and schematic voice acting through serious consideration of the modality of conventional voice acting skills, thus developing a natural and unique voice acting skill that meets the needs of the times. Imported animation and creative animation differ in voice acting modalities depending on the production method such as pre-recording and post-recording. In this vein, this study examined the voice acting modality concretely by classifying it into such voice acting elements as vocalization, breathing, intonation, pause and speed. And in order to help understanding the author presented the examples/images/texts of animation works, and carried out interviews with currently active voice actors, thus additionally providing professional voice actor’s viewpoints. Compared to studies on actor's speech skills, studies on voice actor’s acting skills, especially on animation dubbing skills, have been rarely conducted for the present. Animation industry will continue to develop in the future, as it has done so far. In this regard, a study on dubbing that cannot be missed in animation production and the acting skills of voice actors who are playing their roles seems to be of great significance in itself. The author hopes many diversified/in-depth follow-up studies on voice acting skills will be conducted in the future based on study findings.
In a technological development-oriented rapidly changing media environment, a voice actor has been demonstrating his capabilities in various fields with skilled voice acting techniques and specialized expertise. With the advent of new media after the heyday of radio dramas and TV foreign films, a voice actor has been actively carrying out his performance in a variety of areas, such as commercial advertisements, broadcasting narrations, games, promotions, home-shoppings, audio books, learning materials, ARS and recitations. However, animation dubbing seems to be his most representative work even in the change and expansion of activity areas. Animation is a popular cultural content that can be familiar to anyone of all ages and enjoyed anytime, anywhere due to the expansion of media platforms, and therefore animation industry has endless possibility and potential for development. Animation dubbing adds auditory language functions to visual images. If video production, which adds movement to a still image, gives life to the character, the dubbing that gives a voice to an animated character to speak finally provides the character complete identity and personality. Therefore, the dubbing is an indispensable work in the production of animations. As well as visual images, the dubbing carries out the function of delivering the entire story, character's personality and psychology, and message of the work. Because animation is an embodiment of infinite imagination, animation dubbing often needs exaggerated acting, such as various artificial vocalizations and rich emotional expressions that can maximize the image and disposition of characters with strong personality. Because imported animation is distorted in Korean intonations, restricted in the expression of feelings and breathings, and constrained in the use of pauses and speeds, due to its already completed visual images and opticals, dubbing speech differs from general acting speech. In addition, animation dubbing needs high concentrations and skilled techniques in that it requires a voice actor to listen to the original sound while watching scripts and images simultaneously, and then synchronize the image and the optical accurately. As star marketing and performer’s image casting increase for the commercial success, animation dubbing, which has been recognized as the exclusive area of professional voice actors, has been increasingly participated by not only actors, but comedians, idols, musical actors, and even children. However, since voice acting skills are quite different from performer’s acting skills, animation dubbing requires one to understand the characteristic of animation media and voice actor’s special skills. Therefore, the performer of animation dubbing must be trained to equip proper qualifications. The objective of this study was to examine the characteristic of animation and character, the special feature of voice actor’s voice acting skills in animation dubbing, and the essential voice training for animation dubbing, thus providing guidelines to potential participants in animation dubbing in the future and then making them perform such a good voice acting as increasing the completion of their works. The author hopes study findings can provide an opportunity to professional voice actors with which they can look back and self-reflect on the formalized and schematic voice acting through serious consideration of the modality of conventional voice acting skills, thus developing a natural and unique voice acting skill that meets the needs of the times. Imported animation and creative animation differ in voice acting modalities depending on the production method such as pre-recording and post-recording. In this vein, this study examined the voice acting modality concretely by classifying it into such voice acting elements as vocalization, breathing, intonation, pause and speed. And in order to help understanding the author presented the examples/images/texts of animation works, and carried out interviews with currently active voice actors, thus additionally providing professional voice actor’s viewpoints. Compared to studies on actor's speech skills, studies on voice actor’s acting skills, especially on animation dubbing skills, have been rarely conducted for the present. Animation industry will continue to develop in the future, as it has done so far. In this regard, a study on dubbing that cannot be missed in animation production and the acting skills of voice actors who are playing their roles seems to be of great significance in itself. The author hopes many diversified/in-depth follow-up studies on voice acting skills will be conducted in the future based on study findings.
주제어
#애니메이션 캐릭터 애니메이션 더빙 성우 성우화술 목소리 연기 호흡 발성 발음 발성 훈련 Animation Character Animation dubbing Voice actor Voice actor's voice acting skill Voice acting Breathing Vocalization Pronunciation Vocal exercise
학위논문 정보
저자
박희은
학위수여기관
중앙대학교 예술대학원
학위구분
국내석사
학과
공연영상학과 영화영상미디어전공
지도교수
최재오
발행연도
2022
총페이지
iv, 115장
키워드
애니메이션 캐릭터 애니메이션 더빙 성우 성우화술 목소리 연기 호흡 발성 발음 발성 훈련 Animation Character Animation dubbing Voice actor Voice actor's voice acting skill Voice acting Breathing Vocalization Pronunciation Vocal exercise
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.