본 연구에서는 합성파닉스 교수가 읽기장애학생의 받침 있는 단어인지 성취도에 미치는 효과를 알아보았다. 본 연구를 위해 경기도 지역의 D치료실 내 1~2학년에 재학 중인 세 명의 읽기장애학생을 대상으로 연구를 실시하였다. 본 연구에서는 중재의 효과를 조사하기 위해 단일대상 연구 중 대상자간 중다 간헐 기초선 설계를 세 명의 연구 참여자에게 반복 적용하여 기초선, 중재, 유지 단계로 실험을 실시하였다. 본 연구의 중재는 주 2회 ~ 4회씩 총 15회기 걸쳐 중재를 실시하였고, 교사의 시범 보이기, 교사와 학생의 안내된 연습과 학생의 ...
본 연구에서는 합성파닉스 교수가 읽기장애학생의 받침 있는 단어인지 성취도에 미치는 효과를 알아보았다. 본 연구를 위해 경기도 지역의 D치료실 내 1~2학년에 재학 중인 세 명의 읽기장애학생을 대상으로 연구를 실시하였다. 본 연구에서는 중재의 효과를 조사하기 위해 단일대상 연구 중 대상자간 중다 간헐 기초선 설계를 세 명의 연구 참여자에게 반복 적용하여 기초선, 중재, 유지 단계로 실험을 실시하였다. 본 연구의 중재는 주 2회 ~ 4회씩 총 15회기 걸쳐 중재를 실시하였고, 교사의 시범 보이기, 교사와 학생의 안내된 연습과 학생의 독립적인 연습의 단계로 합성파닉스 교수를 실시하였다. 연구 결과에 따르면 중재의 실시와 함께 모든 참여자의 단어인지 성취도가 기초선에 비해 향상된 것으로 나타났다. 뿐만 아니라 유지 기간동안 모든 참여자의 단어인지 성취도가 중재 단계와 비슷하게 나타났고, 중재 기간에 습득한 단어인지 점수가 유지된 것으로 나타났다. 이러한 결과는 선행 연구에서 효과적이라고 다루어진 합성파닉스 교수가 받침 있는 단어인지 성취도를 향상 시키는데 효과적인 중재임을 의미하고, 읽기장애학생의 받침 있는 단어 인지의 어려움을 해결하는데 유용하게 활용될 수 있다는 점을 시사한다.
본 연구에서는 합성파닉스 교수가 읽기장애학생의 받침 있는 단어인지 성취도에 미치는 효과를 알아보았다. 본 연구를 위해 경기도 지역의 D치료실 내 1~2학년에 재학 중인 세 명의 읽기장애학생을 대상으로 연구를 실시하였다. 본 연구에서는 중재의 효과를 조사하기 위해 단일대상 연구 중 대상자간 중다 간헐 기초선 설계를 세 명의 연구 참여자에게 반복 적용하여 기초선, 중재, 유지 단계로 실험을 실시하였다. 본 연구의 중재는 주 2회 ~ 4회씩 총 15회기 걸쳐 중재를 실시하였고, 교사의 시범 보이기, 교사와 학생의 안내된 연습과 학생의 독립적인 연습의 단계로 합성파닉스 교수를 실시하였다. 연구 결과에 따르면 중재의 실시와 함께 모든 참여자의 단어인지 성취도가 기초선에 비해 향상된 것으로 나타났다. 뿐만 아니라 유지 기간동안 모든 참여자의 단어인지 성취도가 중재 단계와 비슷하게 나타났고, 중재 기간에 습득한 단어인지 점수가 유지된 것으로 나타났다. 이러한 결과는 선행 연구에서 효과적이라고 다루어진 합성파닉스 교수가 받침 있는 단어인지 성취도를 향상 시키는데 효과적인 중재임을 의미하고, 읽기장애학생의 받침 있는 단어 인지의 어려움을 해결하는데 유용하게 활용될 수 있다는 점을 시사한다.
This study is to be find the effects of synthetic phonics instruction on word recognition for children with reading disabilities. Targeting three students with reading disabilities in the 1st and 2nd grades in D care unit located in Gyeonggi-do, the research was conducted. To examine the effects of ...
This study is to be find the effects of synthetic phonics instruction on word recognition for children with reading disabilities. Targeting three students with reading disabilities in the 1st and 2nd grades in D care unit located in Gyeonggi-do, the research was conducted. To examine the effects of intervention, multiple baseline probe design across participants in single subject research was repeatedly applied to the three participants, and the experiment was carried out according to the baseline, intervention and maintenance stage.
A total of 15 interventions were conducted two to four times a week, and the synthetic phonics instruction was proceeded according to the stage of teacher’s demonstration, guided practice by teacher and student and student’s independent practice. The result showed that every participant’s achievement in word recognition along with the intervention improved more than in the baseline stage. Besides, all the participants’ achievements in word recognition during the maintenance were similar to those during the intervention, and the participants maintained their scores gained during the intervention. Such results mean that synthetic phonics instruction, which was regarded as effective in preceding researches, is an effective intervention to improve word recognition and suggest that the instruction can be very useful to help students with reading disabilities to recognize words.
This study is to be find the effects of synthetic phonics instruction on word recognition for children with reading disabilities. Targeting three students with reading disabilities in the 1st and 2nd grades in D care unit located in Gyeonggi-do, the research was conducted. To examine the effects of intervention, multiple baseline probe design across participants in single subject research was repeatedly applied to the three participants, and the experiment was carried out according to the baseline, intervention and maintenance stage.
A total of 15 interventions were conducted two to four times a week, and the synthetic phonics instruction was proceeded according to the stage of teacher’s demonstration, guided practice by teacher and student and student’s independent practice. The result showed that every participant’s achievement in word recognition along with the intervention improved more than in the baseline stage. Besides, all the participants’ achievements in word recognition during the maintenance were similar to those during the intervention, and the participants maintained their scores gained during the intervention. Such results mean that synthetic phonics instruction, which was regarded as effective in preceding researches, is an effective intervention to improve word recognition and suggest that the instruction can be very useful to help students with reading disabilities to recognize words.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.