[학위논문]국립어린이과학관 전시물 특성 및 학생들의 인식에 대한 연구 : 5학년 학생을 중심으로 A Study on Exhibition Characteristics and Students’ Perceptions in National Children’s Science Center : focused on 5th grade students원문보기
본 연구는 국립어린이과학관 전시물 특성 및 교육과정 연계성을 분석하고, 과학관 관람 후 학생들의 인식에 대해서 연구하여 과학교육에서 과학관의 역할을 알아보고자 한 연구이다. 국립어린이과학관 전시물 특성을 전시내용과 전시형태의 측면에서 살펴보았으며, 과학관에 대한 초등학생의 인식을 살펴보기 위해 설문지와 면담을 실시하였다. 설문지는 과학관 자유 관람을 마친 서울의 C초등학교 5학년 학생 69명을 대상으로 과학과 과학관에 대한 인식, 전시물에 대한 질문, 관람 후 소감 영역에 대하여 실시하였으며, 그 중 6명의 학생을 대상으로 심층면담을 실시하였다. 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 국립어린이과학관 전시물의 전시내용 중 전시영역은 ...
본 연구는 국립어린이과학관 전시물 특성 및 교육과정 연계성을 분석하고, 과학관 관람 후 학생들의 인식에 대해서 연구하여 과학교육에서 과학관의 역할을 알아보고자 한 연구이다. 국립어린이과학관 전시물 특성을 전시내용과 전시형태의 측면에서 살펴보았으며, 과학관에 대한 초등학생의 인식을 살펴보기 위해 설문지와 면담을 실시하였다. 설문지는 과학관 자유 관람을 마친 서울의 C초등학교 5학년 학생 69명을 대상으로 과학과 과학관에 대한 인식, 전시물에 대한 질문, 관람 후 소감 영역에 대하여 실시하였으며, 그 중 6명의 학생을 대상으로 심층면담을 실시하였다. 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 국립어린이과학관 전시물의 전시내용 중 전시영역은 기초과학 분야 및 생물전시물에 집중되어 있었으며, 40점의 전시물 중 22(55%)점의 전시물이 2015 개정 과학과 교육과정과 연계되어 있었다. 둘째, 국립어린이과학관 전시물의 전시형식은 체험전시에 알맞도록 다양한 관람행동으로 제작되었으며, 18(45%)점의 전시물이 관람 시 능동적인 정신적 작용을 요구하였다. 전시설명의 경우 26(65%)점의 전시물이 내용과 방법 모두를, 11(27.5%)점의 전시물이 내용만 제시하고 있었다. 셋째, 학생들은 국립어린이과학관 관람 시 관람의 자발성, 다양성, 체험요소 등으로 인해 과학관을 신기하고 재미있는 곳으로 인식하고 있었다. 넷째, 전시물의 흥미도에 가장 큰 영향을 미치는 요소는 몸을 움직이며 하는 직접 체험, 신기한 전시 내용, 자신과의 연관성, 지적호기심이나 과제해결에서 오는 만족감 등으로 나타났다. 다섯째, 과학관 관람 후 학생들의 과학적 지식 습득에 대한 효과는 미미했지만, 과학에 대한 태도, 자발적 탐구 동기 등은 교육적 효과를 보이고 있었다. 여섯째, 학생 상담결과 전시물의 간략화 된 전시설명에 대해 다양한 의견을 발견할 수 있었다. 위 결과를 바탕으로 본 연구자는 과학관은 형식교육인 학교교육과 차별적인 비형식교육만의 독자적인 역할을 가지고 있다는 시사점을 파악할 수 있었고, 이 효과를 극대화하기 위해서 능동적인 정신적 작용과 상황 및 맥락 제시된 전시물의 제작, 화학 관련 전시물 제작에 대한 관심, 수준을 다양화 한 전시설명의 제공이 필요하다고 판단하였다.
본 연구는 국립어린이과학관 전시물 특성 및 교육과정 연계성을 분석하고, 과학관 관람 후 학생들의 인식에 대해서 연구하여 과학교육에서 과학관의 역할을 알아보고자 한 연구이다. 국립어린이과학관 전시물 특성을 전시내용과 전시형태의 측면에서 살펴보았으며, 과학관에 대한 초등학생의 인식을 살펴보기 위해 설문지와 면담을 실시하였다. 설문지는 과학관 자유 관람을 마친 서울의 C초등학교 5학년 학생 69명을 대상으로 과학과 과학관에 대한 인식, 전시물에 대한 질문, 관람 후 소감 영역에 대하여 실시하였으며, 그 중 6명의 학생을 대상으로 심층면담을 실시하였다. 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 국립어린이과학관 전시물의 전시내용 중 전시영역은 기초과학 분야 및 생물전시물에 집중되어 있었으며, 40점의 전시물 중 22(55%)점의 전시물이 2015 개정 과학과 교육과정과 연계되어 있었다. 둘째, 국립어린이과학관 전시물의 전시형식은 체험전시에 알맞도록 다양한 관람행동으로 제작되었으며, 18(45%)점의 전시물이 관람 시 능동적인 정신적 작용을 요구하였다. 전시설명의 경우 26(65%)점의 전시물이 내용과 방법 모두를, 11(27.5%)점의 전시물이 내용만 제시하고 있었다. 셋째, 학생들은 국립어린이과학관 관람 시 관람의 자발성, 다양성, 체험요소 등으로 인해 과학관을 신기하고 재미있는 곳으로 인식하고 있었다. 넷째, 전시물의 흥미도에 가장 큰 영향을 미치는 요소는 몸을 움직이며 하는 직접 체험, 신기한 전시 내용, 자신과의 연관성, 지적호기심이나 과제해결에서 오는 만족감 등으로 나타났다. 다섯째, 과학관 관람 후 학생들의 과학적 지식 습득에 대한 효과는 미미했지만, 과학에 대한 태도, 자발적 탐구 동기 등은 교육적 효과를 보이고 있었다. 여섯째, 학생 상담결과 전시물의 간략화 된 전시설명에 대해 다양한 의견을 발견할 수 있었다. 위 결과를 바탕으로 본 연구자는 과학관은 형식교육인 학교교육과 차별적인 비형식교육만의 독자적인 역할을 가지고 있다는 시사점을 파악할 수 있었고, 이 효과를 극대화하기 위해서 능동적인 정신적 작용과 상황 및 맥락 제시된 전시물의 제작, 화학 관련 전시물 제작에 대한 관심, 수준을 다양화 한 전시설명의 제공이 필요하다고 판단하였다.
The purpose of this study is to investigate the role of science museums in science education by analyzing the characteristics of the exhibits and students' perceptions of the science museum. the characteristics of exhibitions was analyzed aspect of exhibition contents and exhibition form. survey and...
The purpose of this study is to investigate the role of science museums in science education by analyzing the characteristics of the exhibits and students' perceptions of the science museum. the characteristics of exhibitions was analyzed aspect of exhibition contents and exhibition form. survey and interview were used to investigate the perception of science museum. The survey was conducted on 69 students in fifth grade visiting the Science Museum. And the questionnaire was made up of six questions kind of the perception of science, about exhibition and impression after visiting the science museum. In addition, Six students were interviewed in depth. The main results are as follows. First, The exhibition field was concentrated in the basic science field and biology. And 22(55%) exhibits were connected with the science curriculum. Second, exhibition format of the National Children's Science Museum is designed to various viewing behaviors to suit the exhibition of experience. 18(45%) exhibits required active mental function and 26(65%) exhibits suggested both contents and methods, and 11(27.5%) exhibits suggested only contents. Third, the students perceived the science museum as a place to wonderful and be entertained because of the Spontaneity, diversity, experience elements. Fourth, Factors that have the greatest influence on the interest of the exhibit were the experience of moving the body, the interesting contents , the connection with oneself, and the intellectual satisfaction. Fifth, After visiting science museum, while the effect of the students' scientific knowledge was small, attitudes toward science showed a great educational effect. S Sixth, Students had diverse opinions about the exhibition explanation Based on the above results, It could be guessed science museum has a unique role of informal education. To maximize the educational effect of the science museum, It needs to produce exhibitions with context and active mental function, interest in producing chemistry-related exhibits, provide a variety level of exhibition explanation.
The purpose of this study is to investigate the role of science museums in science education by analyzing the characteristics of the exhibits and students' perceptions of the science museum. the characteristics of exhibitions was analyzed aspect of exhibition contents and exhibition form. survey and interview were used to investigate the perception of science museum. The survey was conducted on 69 students in fifth grade visiting the Science Museum. And the questionnaire was made up of six questions kind of the perception of science, about exhibition and impression after visiting the science museum. In addition, Six students were interviewed in depth. The main results are as follows. First, The exhibition field was concentrated in the basic science field and biology. And 22(55%) exhibits were connected with the science curriculum. Second, exhibition format of the National Children's Science Museum is designed to various viewing behaviors to suit the exhibition of experience. 18(45%) exhibits required active mental function and 26(65%) exhibits suggested both contents and methods, and 11(27.5%) exhibits suggested only contents. Third, the students perceived the science museum as a place to wonderful and be entertained because of the Spontaneity, diversity, experience elements. Fourth, Factors that have the greatest influence on the interest of the exhibit were the experience of moving the body, the interesting contents , the connection with oneself, and the intellectual satisfaction. Fifth, After visiting science museum, while the effect of the students' scientific knowledge was small, attitudes toward science showed a great educational effect. S Sixth, Students had diverse opinions about the exhibition explanation Based on the above results, It could be guessed science museum has a unique role of informal education. To maximize the educational effect of the science museum, It needs to produce exhibitions with context and active mental function, interest in producing chemistry-related exhibits, provide a variety level of exhibition explanation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.