최근 유아교육기관 현장에서는 언어지도에 대한 학부모의 요구로 인하여 놀이를 통한 언어교육보다는 학습지 등을 이용한 명시적인 언어교육이 이루어지고 있는 실정이다. 유아언어교육의 정체성을 찾기 위해서는 놀이를 통한 다양한 언어 프로그램에 대한 연구가 필요하다. 본 연구는 그림책 이야기를 활용한 협동적 게임활동이 유아의 언어능력에 미치는 영향이 어떠한지를 알아보는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. 그림책 이야기를 활용한 협동적 게임활동이 유아의 언어능력을 증진시키는가? 1-1. 그림책 이야기를 활용한 협동적 게임활동이 유아의 어휘력을 증진시키는가? 1-2. 그림책 이야기를 활용한 협동적 게임활동이 유아의 언어이해력을 증진시키는가? 1-3. 그림책 이야기를 활용한 협동적 게임활동이 유아의 언어표현력을 증진시키는가? 위와 같은 연구 문제를 검증하기 위하여 경기도 U시에 위치한 A유치원 만 5세 유아 26명을 실험집단으로 하고, 비슷한 인적·물적 환경을 가지고 있는 경기도 U시에 위치한 B유치원 만 5세 유아 26명을 비교집단으로 하여 총 52명의 유아들이 참여하였다. 실험집단은 2017년 10월 2일에서 11월 24일까지 그림책 이야기를 활용한 협동적 게임활동을 8주간 주 2회 총 16회에 걸쳐 실시하였다. 즉 유아들이 그림책 이야기를 듣고 생각을 이야기 나눈 후, 그림책의 내용을 활용한 협동적 게임을 실행하여 유아의 언어발달을 증진하는 활동을 실시하였다. 비교집단은 실험집단과 동일한 시기에 그림책 이야기를 활용한 이야기 나누기로만 활동이 종료되어 연계활동을 실시하지 않았다. 본 연구에서 사용한 검사 도구는 장영애(1981)가 유아의 수준에 맞게 개발한 언어능력 검사 도구를 기반으로, 최슬기(2011)가 수정 및 보완한 것을 활용하여 유아 언어능력의 하위 요인인 어휘력, 언어이해력, 언어표현력 요소를 측정하였다. 위 검사도구를 사용하여 사전·사후검사를 진행하였으며, 그림책 이야기를 활용한 협동적 게임활동이 나타내는 영향을 검증하기 위하여 ...
최근 유아교육기관 현장에서는 언어지도에 대한 학부모의 요구로 인하여 놀이를 통한 언어교육보다는 학습지 등을 이용한 명시적인 언어교육이 이루어지고 있는 실정이다. 유아언어교육의 정체성을 찾기 위해서는 놀이를 통한 다양한 언어 프로그램에 대한 연구가 필요하다. 본 연구는 그림책 이야기를 활용한 협동적 게임활동이 유아의 언어능력에 미치는 영향이 어떠한지를 알아보는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. 그림책 이야기를 활용한 협동적 게임활동이 유아의 언어능력을 증진시키는가? 1-1. 그림책 이야기를 활용한 협동적 게임활동이 유아의 어휘력을 증진시키는가? 1-2. 그림책 이야기를 활용한 협동적 게임활동이 유아의 언어이해력을 증진시키는가? 1-3. 그림책 이야기를 활용한 협동적 게임활동이 유아의 언어표현력을 증진시키는가? 위와 같은 연구 문제를 검증하기 위하여 경기도 U시에 위치한 A유치원 만 5세 유아 26명을 실험집단으로 하고, 비슷한 인적·물적 환경을 가지고 있는 경기도 U시에 위치한 B유치원 만 5세 유아 26명을 비교집단으로 하여 총 52명의 유아들이 참여하였다. 실험집단은 2017년 10월 2일에서 11월 24일까지 그림책 이야기를 활용한 협동적 게임활동을 8주간 주 2회 총 16회에 걸쳐 실시하였다. 즉 유아들이 그림책 이야기를 듣고 생각을 이야기 나눈 후, 그림책의 내용을 활용한 협동적 게임을 실행하여 유아의 언어발달을 증진하는 활동을 실시하였다. 비교집단은 실험집단과 동일한 시기에 그림책 이야기를 활용한 이야기 나누기로만 활동이 종료되어 연계활동을 실시하지 않았다. 본 연구에서 사용한 검사 도구는 장영애(1981)가 유아의 수준에 맞게 개발한 언어능력 검사 도구를 기반으로, 최슬기(2011)가 수정 및 보완한 것을 활용하여 유아 언어능력의 하위 요인인 어휘력, 언어이해력, 언어표현력 요소를 측정하였다. 위 검사도구를 사용하여 사전·사후검사를 진행하였으며, 그림책 이야기를 활용한 협동적 게임활동이 나타내는 영향을 검증하기 위하여 SPSS 20.0을 이용하였다. 두 집단 간의 사전검사 결과를 독립표본 t-검증하여 실험집단과 비교집단 간의 동질성을 확인하고, 사후검사 결과를 토대로 독립표본 t-검증하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 제시하면 다음과 같다. 그림책 이야기를 활용한 협동적 게임활동은 유아의 언어능력에 통계적으로 유의한 효과가 있었으며 실험집단이 비교집단보다 향상된 것으로 나타났다. 이를 하위요인별로 제시하면, 첫째, 그림책 이야기를 활용한 협동적 게임활동은 유아의 언어능력 하위요인인 어휘력에 통계적으로 유의한 효과가 있었으며 실험집단이 비교집단보다 향상된 것으로 나타났다. 둘째, 그림책 이야기를 활용한 협동적 게임활동은 유아의 언어능력 하위요인인 언어이해력에 통계적으로 유의한 효과가 있었으며 실험집단이 비교집단보다 향상된 것으로 나타났다. 셋째, 그림책 이야기를 활용한 협동적 게임활동은 유아의 언어능력 하위요인인 언어표현력에 통계적으로 유의한 효과가 있었으며 실험집단이 비교집단보다 향상된 것으로 나타났다. 이상의 연구 결과를 통해 그림책 이야기를 활용한 협동적 게임활동이 본 연구 대상 유아들의 언어능력에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 유아들은 그림책 이야기를 활용한 협동적 게임활동에 즐겁고 흥미롭게 참여함으로써 언어능력의 발전을 이루었다. 또한 그림책 이야기를 활용한 협동적 게임활동을 통해 유아들 간의 풍부한 언어적 상호작용의 장을 마련하게 되었다. 따라서 앞으로 유아의 언어능력을 증진시키는 그림책 이야기를 활용한 협동적 게임활동에 대한 현장 적용 및 지속적인 연구가 필요하다.
최근 유아교육기관 현장에서는 언어지도에 대한 학부모의 요구로 인하여 놀이를 통한 언어교육보다는 학습지 등을 이용한 명시적인 언어교육이 이루어지고 있는 실정이다. 유아언어교육의 정체성을 찾기 위해서는 놀이를 통한 다양한 언어 프로그램에 대한 연구가 필요하다. 본 연구는 그림책 이야기를 활용한 협동적 게임활동이 유아의 언어능력에 미치는 영향이 어떠한지를 알아보는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. 그림책 이야기를 활용한 협동적 게임활동이 유아의 언어능력을 증진시키는가? 1-1. 그림책 이야기를 활용한 협동적 게임활동이 유아의 어휘력을 증진시키는가? 1-2. 그림책 이야기를 활용한 협동적 게임활동이 유아의 언어이해력을 증진시키는가? 1-3. 그림책 이야기를 활용한 협동적 게임활동이 유아의 언어표현력을 증진시키는가? 위와 같은 연구 문제를 검증하기 위하여 경기도 U시에 위치한 A유치원 만 5세 유아 26명을 실험집단으로 하고, 비슷한 인적·물적 환경을 가지고 있는 경기도 U시에 위치한 B유치원 만 5세 유아 26명을 비교집단으로 하여 총 52명의 유아들이 참여하였다. 실험집단은 2017년 10월 2일에서 11월 24일까지 그림책 이야기를 활용한 협동적 게임활동을 8주간 주 2회 총 16회에 걸쳐 실시하였다. 즉 유아들이 그림책 이야기를 듣고 생각을 이야기 나눈 후, 그림책의 내용을 활용한 협동적 게임을 실행하여 유아의 언어발달을 증진하는 활동을 실시하였다. 비교집단은 실험집단과 동일한 시기에 그림책 이야기를 활용한 이야기 나누기로만 활동이 종료되어 연계활동을 실시하지 않았다. 본 연구에서 사용한 검사 도구는 장영애(1981)가 유아의 수준에 맞게 개발한 언어능력 검사 도구를 기반으로, 최슬기(2011)가 수정 및 보완한 것을 활용하여 유아 언어능력의 하위 요인인 어휘력, 언어이해력, 언어표현력 요소를 측정하였다. 위 검사도구를 사용하여 사전·사후검사를 진행하였으며, 그림책 이야기를 활용한 협동적 게임활동이 나타내는 영향을 검증하기 위하여 SPSS 20.0을 이용하였다. 두 집단 간의 사전검사 결과를 독립표본 t-검증하여 실험집단과 비교집단 간의 동질성을 확인하고, 사후검사 결과를 토대로 독립표본 t-검증하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 제시하면 다음과 같다. 그림책 이야기를 활용한 협동적 게임활동은 유아의 언어능력에 통계적으로 유의한 효과가 있었으며 실험집단이 비교집단보다 향상된 것으로 나타났다. 이를 하위요인별로 제시하면, 첫째, 그림책 이야기를 활용한 협동적 게임활동은 유아의 언어능력 하위요인인 어휘력에 통계적으로 유의한 효과가 있었으며 실험집단이 비교집단보다 향상된 것으로 나타났다. 둘째, 그림책 이야기를 활용한 협동적 게임활동은 유아의 언어능력 하위요인인 언어이해력에 통계적으로 유의한 효과가 있었으며 실험집단이 비교집단보다 향상된 것으로 나타났다. 셋째, 그림책 이야기를 활용한 협동적 게임활동은 유아의 언어능력 하위요인인 언어표현력에 통계적으로 유의한 효과가 있었으며 실험집단이 비교집단보다 향상된 것으로 나타났다. 이상의 연구 결과를 통해 그림책 이야기를 활용한 협동적 게임활동이 본 연구 대상 유아들의 언어능력에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 유아들은 그림책 이야기를 활용한 협동적 게임활동에 즐겁고 흥미롭게 참여함으로써 언어능력의 발전을 이루었다. 또한 그림책 이야기를 활용한 협동적 게임활동을 통해 유아들 간의 풍부한 언어적 상호작용의 장을 마련하게 되었다. 따라서 앞으로 유아의 언어능력을 증진시키는 그림책 이야기를 활용한 협동적 게임활동에 대한 현장 적용 및 지속적인 연구가 필요하다.
The purpose of this study is to investigate how cooperative game activities using picture books affect young children’s language ability. Research problems are as follows. Research Question 1. Do cooperative game activities using picture books promote young children's language ability? 1-1....
The purpose of this study is to investigate how cooperative game activities using picture books affect young children’s language ability. Research problems are as follows. Research Question 1. Do cooperative game activities using picture books promote young children's language ability? 1-1. Do cooperative game activities using picture books promote young children’s vocabulary? 1-2. Do cooperative game activities using picture books promote young children's language comprehension? 1-3. Do cooperative game activities using picture books promote young children's language expression ability? To verify above research questions, 26 5-year-olds in kindergarten A in U city, Gyeonggi-do were selected as an experimental group while another 26 5-year-olds in kindergarten B in U city in Gyeonggi-do were set as a comparison group. From October 2nd to November 24th, 2017, the experimental group participated in 16sessions of cooperative game activities using picture books, twice a week for 8weeks. First, the young children listened to the story of the picture book and shared their thoughts, then they played a cooperative game using the contents of the book to promote their language development. For the same period of time, the comparison group did not engage in the following activities as they finished the session only by sharing the story of the book. This study used a test tool by ChoiSeulki(2011), a revised version of a language ability test tool that ChangYoung-ae(1981) had developed at the level of the young children. Using the test tool, the pre- and post-tests were conducted and SPSS 20.0 was used to verify the effects of cooperative game activities using picture books. The pre-test results of the experimental group and the comparison group were tested using independent samples t-test to confirm the homogeneity between the two groups, and again the independent sample t-test was performed based on the results of the post-test. The results of this study are as follows. First, the cooperative game activity using picture book showed a statistically significant effect on young children’s language ability, and the experimental group presented improvements than the comparison group. Second, the cooperative game activity using picture book showed a statistically significant effect on vocabulary which is a sub-factor of young children’s language ability, and the experimental group presented improvements than the comparison group. Third, the cooperative game activity using picture book showed a statistically significant effect on language comprehension which is a sub-factor of young children’s language ability, and the experimental group presented improvements than the comparative group. Fourth, the cooperative game activity using picture book showed a statistically significant effect on language expression ability which is a sub-factor of young children’s language ability, and the experimental group presented improvements than the comparative group. The results of this study show that the cooperative game activity using picture book has a positive effects on young children’s language ability. The young children could develop their language skills through participating with pleasure and much interest in collaborative game activities using picture books. Therefore, further research and empirical application of the cooperative game activity using picture book are required to improve young children’s language ability.
The purpose of this study is to investigate how cooperative game activities using picture books affect young children’s language ability. Research problems are as follows. Research Question 1. Do cooperative game activities using picture books promote young children's language ability? 1-1. Do cooperative game activities using picture books promote young children’s vocabulary? 1-2. Do cooperative game activities using picture books promote young children's language comprehension? 1-3. Do cooperative game activities using picture books promote young children's language expression ability? To verify above research questions, 26 5-year-olds in kindergarten A in U city, Gyeonggi-do were selected as an experimental group while another 26 5-year-olds in kindergarten B in U city in Gyeonggi-do were set as a comparison group. From October 2nd to November 24th, 2017, the experimental group participated in 16sessions of cooperative game activities using picture books, twice a week for 8weeks. First, the young children listened to the story of the picture book and shared their thoughts, then they played a cooperative game using the contents of the book to promote their language development. For the same period of time, the comparison group did not engage in the following activities as they finished the session only by sharing the story of the book. This study used a test tool by ChoiSeulki(2011), a revised version of a language ability test tool that ChangYoung-ae(1981) had developed at the level of the young children. Using the test tool, the pre- and post-tests were conducted and SPSS 20.0 was used to verify the effects of cooperative game activities using picture books. The pre-test results of the experimental group and the comparison group were tested using independent samples t-test to confirm the homogeneity between the two groups, and again the independent sample t-test was performed based on the results of the post-test. The results of this study are as follows. First, the cooperative game activity using picture book showed a statistically significant effect on young children’s language ability, and the experimental group presented improvements than the comparison group. Second, the cooperative game activity using picture book showed a statistically significant effect on vocabulary which is a sub-factor of young children’s language ability, and the experimental group presented improvements than the comparison group. Third, the cooperative game activity using picture book showed a statistically significant effect on language comprehension which is a sub-factor of young children’s language ability, and the experimental group presented improvements than the comparative group. Fourth, the cooperative game activity using picture book showed a statistically significant effect on language expression ability which is a sub-factor of young children’s language ability, and the experimental group presented improvements than the comparative group. The results of this study show that the cooperative game activity using picture book has a positive effects on young children’s language ability. The young children could develop their language skills through participating with pleasure and much interest in collaborative game activities using picture books. Therefore, further research and empirical application of the cooperative game activity using picture book are required to improve young children’s language ability.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.